abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 22:33 | IT novinky

    Apple na své vývojářské konferenci WWDC24 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: svou umělou inteligenci pojmenovanou jednoduše Apple Intelligence, iOS 18, visionOS 2, macOS Sequoia, iPadOS 18, watchOS 11, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 21:44 | Nová verze

    Vyšla nová verze XMPP (Jabber) klienta Gajim, která přidává podporu reakcí pomocí emoji (XEP-0444: Message Reactions) a citace zpráv (XEP-0461: Message Replies). Přehled dalších vylepšení je k dispozici na oficiálních stránkách.

    sonicpp | Komentářů: 0
    dnes 15:00 | Nová verze

    Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 12:00 | Zajímavý článek

    Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
    dnes 08:44 | Zajímavý software

    Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 2
    dnes 02:22 | Nová verze

    Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.6. 17:55 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    7.6. 14:55 | IT novinky

    Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 24
    7.6. 11:44 | Zajímavý software

    NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    7.6. 10:55 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Dotaz: OpenWRT jako řešení pro můj router?

    25.5.2018 10:59 Standa | skóre: 21 | blog: Linux prakticky
    OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Přečteno: 2547×

    Zdravím, do práce bych potřeboval nějaký slušný WiFi router. Když jsem prošel pokročilé možnosti hraček co mám doma, zjistil jsem, že moje požadavky jsou mimo jejich technické možnosti. Ty většinou končí na záložce pokročilé s možností definovat síť pro hosty. Nicméně, googlováním jsem našel potenciální řešení, a sice vyměnit firmware za nějaký neoficiální, open-source. OpenWRT se zdá být řešením, případně jiný osvědčený firmware. Internet i Youtube je sice plný textů o tomto řešení a video-návodů je také dost, ale často se duplikují a řeší zcela elementární úkoly jako zprovoznění internetu. Chtěl bych tedy poprosit zkušenější kolegy o odpověď a ujištění, zda bych takto mohl vyřešit své požadavky:

     

    1. lze po OpenWRT následně flashnout zpět na oficiální firmware, abych nepřišel o záruku?
    2. lze mít více WiFi sítí pro návštěvníky v různých konfiguracích? Potřebuji definovat více sítí, protože občasně musím vytvořit síť pro pár počítačů, kde se sdílí materiály, podklady nebo z jednoho počítače se spouští určitá aplikace na ostatních stanicích, naproti tomu v síti pro návštěvníky, kde dávám heslo k dispozici, nechci aby byl přístup jinam než k internetu a připojené počítače/mobily se vzájemně neviděly.
    3. lze omezit rychlost připojení k internetu pro danou síť nebo všechny uživatele v dané síti? Lze pro uživatele v dané síti zablokovat přístup na určité stránky?
    4. lze vidět, který počítač aktuálně nejvíce využívá síť nebo internet a případně ho omezit? Nepotřebuji statistiky, ale rychle vidět kdo "zlobí" a zaříznout ho.
    5. lze omezit šířku pásma pro určité stránky nebo vybrané stránky blokovat?
    6. lze v určitý čas/den v týdnu danou síť vypnout a zase zapnout?
    7. lze při připojení do určité sítě udělat nějaký pop-up nebo vynutit načtení vybrané stránky? Například pro zobrazení reklamy nebo k odsouhlasení podmínek užití internetu?
    8. lze připojit USB disk a selektivně sdílet určitý obsah pro určité sítě?

     

    Jako harware pro hraní a testování tu mám a rád zprovozním na kterémkoliv:

     

    • TP-Link Archer C7, v.4 - nejnovější, nejrychlejší datový přenos
    • ASUS RT-N66U, Dark Knight - nejstarší, asi nejvíce možností nastavení
    • ASUS RT-N53 - něco mezi výše zmíněnými
    Doufám, že dotazů není moc, budu rád i za částečné potvrzení či vyvrácení dané funkce. Pokud proti OpenWRT je lépe zvážit jinou alternativu, také si rád nechám poradit. Nerad bych však kupoval další krabičku. Díky za přečtení i za radu!

    Odpovědi

    25.5.2018 11:00 Standa | skóre: 21 | blog: Linux prakticky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Ještě jsem si uvědomil, že mi tu leží i ASUS RT-AC1200G+, pokud by to byla vhodná volba.
    25.5.2018 12:32 qasac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?

    1. Ano. Je dobré si ale nejdříve nastudovat jak - někdy se musí flashovat upravené FW.

    2. Ano. Limitem může být HW routeru - více sítí na stejním kanále se může vzájemně rušit.

    3. Ano. Ale tady bych spíše šel cestou QoS.

    4. Asi ano, ale QoS je daleko lepší řešení.

    5. Blokovat lze přes firewall.

    6. Ano, přes cron.

    7. Ano, ale na to bych se ...

    8. Ano.

    Zprovoznit to půjde, ale některé body budou HW celkem náročné, nečekej od těch levných routerů zázraky.

    Jendа avatar 25.5.2018 13:57 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    7. je to čím dál tím složitější, protože dneska každý druhý používá HSTS nebo i HPKP - právě proto, aby se zabránilo útočníkům po cestě vkládat do provozu vlastní obsah
    pavlix avatar 26.5.2018 08:24 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Vzhledem k množství captive portal hotspotů, ke kterým se člověk připojuje, už teď jak browsery, tak prostřední operačních systémů už teď celkem umožňují tohle řešit, ale je fakt, že pár drobných vylepšení by to ještě chtělo.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    paul2no avatar 27.5.2018 13:19 paul2no | skóre: 16 | blog: Paulovo doupě | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Překvapuje mně, že pro ty captive portály dodnes nebyl udělán nějaký standard, a řeší se to stále takovýmito hacky.
    Pravda, láska a elektrická trakce zvítězí nad lží, nenávistí a trakcí motorovou.
    pavlix avatar 29.5.2018 23:32 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    1) Nemáte pravdu, standard vytvořen byl, vlastně už i více různých standardů.

    2) Standard ovšem neřeší principiální problém, kdy samotný Ethernet jaksi není technologií na L7 a není tak úplně standardní očekávání, že se k němu člověk připojuje kvůli jedné webové stránce, která mu zároveň umožní otevřít kanál do internetu. Dokonce ani IP a DHCP nejsou technologie na L7 a ani tam se nepočítalo s tím, že by pro zprovoznění IP adresy pro komunikaci po IPv4/IPv6 po internetu bylo potřeba na aplikační úrovni otevírat zrovna konkrétně webovou stránku poskytovanou pochopitelně na L7.

    Problém není v tom, že se „to“ řeší hacky, ale v tom, že je „to“ samo o sobě porušením vrstev a spíše sociálním než technickým požadavkem, se kterým se prostě a jednoduše nepočítalo a nepočítá.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Grunt avatar 30.5.2018 21:09 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Ani bych nechtěl. Nějaké portály kde člověku cpou reklamu a bůh ví co, na to ani nejsem zvědavý. Jako byla by třeba slušnost poslat nějaké podmínky používání sítě třeba přes DHCP když se člověk připojí do některé veřejné sítě, ale tím to asi tak končí. Aspoň já na nějaké stupidní portály nejsem absolutně zvědavý.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    31.5.2018 12:48 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    No ale captive portály většinou nejsou pro "veřejné" sítě, ale naopak pro vysloveněn soukromé sítě, to kterých je přiřazen přístup oprávněným uživatelům na omezenou a definovanou dobu. Typicky hotelová sít pro ubytované hsoty.
    31.5.2018 12:50 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Přesně tak, nejde o reklamy, ale o povolení přístupu k netu.
    paul2no avatar 1.6.2018 16:52 paul2no | skóre: 16 | blog: Paulovo doupě | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Tak captive portály bývají i u veřejných hotspotů jako třeba v Mekáči, KFC nebo Pendolinu. Server by poslal žádost o souhlas/žádost o přihlášení, a pokud by úspěšně proběhlo, byl by povolen přístup k síti (něco jako RADIUS).

    Ty captive portály jsou nedokonalé, už jsem se dokonce setkal s tím, že bez souhlasu nešlo HTTP(S), ovšem např. SSH ano.
    Pravda, láska a elektrická trakce zvítězí nad lží, nenávistí a trakcí motorovou.
    Grunt avatar 1.6.2018 16:54 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Přesně o tomhle mluvím. U nás to funguje u autobusů, jenže jak ty mrchy furt přijíždějí a odjíždějí…
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    paul2no avatar 27.5.2018 13:22 paul2no | skóre: 16 | blog: Paulovo doupě | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Já si nakonec pořídil toto:

    https://ebay.com/itm/OpenWrt-802-11AC-1200Mbps-Wifi-Router-High-Power-2-4G-5G-Wifi-Router-Repeater/263413345330

    Chodí na výbornou. Plánuji napsat časem recenzi.
    Pravda, láska a elektrická trakce zvítězí nad lží, nenávistí a trakcí motorovou.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.