abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 22:33 | IT novinky

    Apple na své vývojářské konferenci WWDC24 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: svou umělou inteligenci pojmenovanou jednoduše Apple Intelligence, iOS 18, visionOS 2, macOS Sequoia, iPadOS 18, watchOS 11, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 21:44 | Nová verze

    Vyšla nová verze XMPP (Jabber) klienta Gajim, která přidává podporu reakcí pomocí emoji (XEP-0444: Message Reactions) a citace zpráv (XEP-0461: Message Replies). Přehled dalších vylepšení je k dispozici na oficiálních stránkách.

    sonicpp | Komentářů: 0
    dnes 15:00 | Nová verze

    Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 12:00 | Zajímavý článek

    Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
    dnes 08:44 | Zajímavý software

    Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 2
    dnes 02:22 | Nová verze

    Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.6. 17:55 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    7.6. 14:55 | IT novinky

    Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 24
    7.6. 11:44 | Zajímavý software

    NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    7.6. 10:55 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Dotaz: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody

    17.3.2019 13:04 Jirka
    Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Přečteno: 839×
    Na mém CPU chladiči se rozbil větrák, přestal se točit a usmažilo se mi CPU. Obchod mi odmítá v rámci reklamace chladiče nahradit škody vzniklé na CPU, který se kvůli tomu zničil a tvrdí mi, že ji nahrazovat nemusí. Je to blbost, že? Přece když se mi vinou rozbitého výrobku něco zničí, tak mi škodu nahradit musí, nebo ne? Jak mám toto dále řešit? Podat na policii trestní oznámení na daný obchod?

    Odpovědi

    17.3.2019 15:40 MadCatX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Pokid vím, nic ti nahrazovat nemusí. Výrobce chladiče dává záruku jen na chladič, ne na zařízení, které chladí. Podobné je to třeba v případě selhání zdroje, který ti odstřelí jiný díl. Je mi daleko divnější, že se něco takového vůbec může stát. Základní deska by měla varovat, pokud se CPU ventilátor netočí a existuje teplotní pojistka, která v případě přehátí nejdříve podtaktuje CPU a případně utne napájení. Zničit teplem se daly snad pradávné Athlony a Duron z roku cca 2000. Cos to měl za stroj a co jsi s ním vyváděl, že to dopadlo takto?
    19.3.2019 07:36 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Vis to uplne spatne, pokud je neco v zaruce, tak naprosto bez debat mas narok na uhradu zpusobenych skod - a to napriklad i takovych, ktere vzniknou tim, ze po dobu reklamace nemuzes produkt pouzivat (tzn prodejce ti nezapujcil nahradu) a samozrejme takovych, ktere produkt primo zpusobil. Viz obcansky zakonik.

    Na druhou stranu, vsechny CPU uz nejakych 10+let obsahuji ochranu, a tudiz by ani uplne bez chladice umrit nemel.
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 19.3.2019 07:55 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Zajisté, avšak záruka se nevztahuje na neodbornou montáž, či nesprávné používání produktu. O to se bude prodejce opírat. Takže pokud tazatel nemá dokumentaci o stavbě PC, tak nic moc nepochodí. Situace by ovšem byla jiná, pokud by se jednalo o boxové CPU s chladičem a ventilátorem.
    17.3.2019 15:52 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Ono to asi často není nastavené správně v BIOSu a tak, nebo jsou třeba ty ochany/sledování neaktivní, když se dělá OC.

    Jinak souhlasím, že tam asi nárok není, obchod ho určitě neuzná. Jiná věc by byla kdyby to bylo celé PC koupené od nich.
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 19.3.2019 01:05 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Znám i opačné případy, kdy je to od výroby nastavené správně, ale z nějakého důvodu dochází k přehřívání a deska začne zvukově (nesnesitelně) varovat. A tak se to vypne. Pak stačí zanesení žeber prachem a procesor jde do háje.
    17.3.2019 18:07 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Možná bys mohl uspět se žalobou na výrobce chladiče, ale moc velké naděje na úspěch bych si nedělal. I kdyby zboží nebylo prodáno s tím, že „výrobce nenese zodpovědnost za škody způsobené selháním tohoto zařízení“, což většinou bývá (nevím tedy, jakou to má právní platnost, resp. na jaké všechny případy se to vztahuje), tak jak psal MadCatX, počítač by se v případě přehřívání normálně měl vypnout. CPU se ti neusmažil kvůli vadnému větráku…
    17.3.2019 18:50 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Nic ti nahradit nemusí protože i při poruše chlazení a přehřívání cpu se má PC vypnout.

    Všechny moderní CPU mají tepelné ochrany a podtaktovávají se a pokud to nepomůže bios PC vypne.

    Samozřejmě pokud jsi ochrany v biosu či jinak vypnul třeba z důvodu OC je to tvoje riziko.

    Stalo se mi něco podobného a PC začalo spomalovat a při 110°C na cpu se PC vypnul.

    Jedině kdy by ti to nahradily je když by ti to prodaly jako hotovou sestavu tam reklamuješ celou sestavu a nezajímá tě co tam všechno odešlo.

    Takhle máš nárok pouze na opravu - čily výměnu větráku. Pokud je obchod solidní dá ti druhý chladič i s větrákem.
    17.3.2019 18:55 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    PS. Teď mě napadlo neodešel náhodou zdroj - přepětí a nebo MB pak samozřejmě ochrana nemusí zafungovat a může se spálit jak CPU tak i věci připojené na tu porouchanou větev což mohlo být že to sebou vzalo i ten větrák.

    Jseš si jistý že je vadný CPU a né MB či zdroj?
    18.3.2019 20:55 Filip H.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Za takovou škodu odpovídají společně a nerozdílně výrobce, kvazi-výrobce a dovozce. Musíš však prokázat, že škoda opravdu vznikla vadou výrobku (a nikoliv výrobce dokazovat, že ji výrobek nezpůsobil). Pokud výrobce, kvazi-výrobce a dovozce neznáš, sdělí ti je na vyžádání dodavatel (tj. např. prodejce, kde jsi výrobek koupil). Pokud ti je nesdělí, máš právo náhradu škody požadovat od něj.

    Někdo se tu oháněl jakýmsi žřeknutím se škod ... takové ustanovení každý soud smete ze stolu jako neplatné, protože výrobce se nemůže zříci škody, která ještě nenastala.
    18.3.2019 23:44 MadCatX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Koukám, že po „zkvalitnění“ diskusí na root.cz se kohorta nevybouřených jelit, která neusnou, pokud někam na net nenaspamují aspoň jednu volovinu denně začína stěhovat na ABCL. Budeme to tu mít ještě zábavné...
    19.3.2019 07:38 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Jiste, neni nad to kdyz do diskusi prispivaji negramotni retardi, kteri si nezvladnou precis ani dva § OZ, jako ses ty.

    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 19.3.2019 08:07 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    § OZ jsou jednou věcí, jejich aplikace a obhájení v praxi věcí druhou. A člověk používající invektiv již v diskuzi, která je v rovině čistě teoretické, bude mít problémy s jejich prosazováním.
    19.3.2019 15:04 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Proto jedním s dobrých řešení je neúčastnit se takovýchto debat. :-) Z hlediska záruky jsem šel vždy cestou dvou velmi oddělených směrů: Profi firemní byla dodávka celkového řešení, s plnou zárukou na poskytovateli. A soukromá záležitost, byla plná zodpovědnost na mne, na sestavení a odmonitorování stavu systému a záruka jsem čerpal jen na funkcionalitu komponent a popř v 14 dnech vrácení nekompatibilní komponenty. Nikdy jsem žádný procesor nepřehřál, takže nevím, jak moc jsou spolehlivé ochrany, ale myslím že současné procesory s podtatováním a vypnutím by měly být spolehlivé.
    19.3.2019 19:22 MadCatX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chladič se rozbil a zničil CPU, náhrada škody
    Pro ty, které by to zajímalo více a zvláště pro pana „j“, jenž jako obyčejně obohatil diskusi pouze obhroublými invektivami je to takto:

    Odpovědnost za škodu způsobenou “vadou výrobku“ upravuje v ČR par. 2939 Občanského zákoníku. Podstatné je např. že:

    - Hmotná škoda na osobní věci musí přesáhnout 500 EUR.

    - Vyvinit se odpovědnosti za vadu výrobku není možné.

    - Prokázat, že škoda vznikla a že ji způsobila vada výrobku musí poškozený.

    Ok, to je zatím docela dobré. Zajímavé to začne být, zeptáte-li se, co se rozumí „vadou výrobku“. Tento pojem se snaží definovat par. 2941 OZ a přijde mi, že nepříliš dobře. Hovoří se tam o tom, že výrobek musí být přiměřeně bezpečný vzhledem ke svému účelu. Pokud se ventilátoru zadřou ložiska a přestane se točit, znamená to, že je nebezpečný? Dále platí, že odpovědnost za škodu nelze vymáhat, pokud neexistovala v době, kdy byl výrobek uveden na trh. Z toho bych si myslel, že „vadou výrobku“ se myslí konstrukční nedostatek společný všem kusům a ne náhodné selhání kusu jednoho.

    Zdroje: https://www.epravo.cz/top/zakony/sbirka-zakonu/zakon-ze-dne-3-unora-2012-obcansky-zakonik-18840.html

    https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/consumer-contracts-guarantees/defective-products/index_cs.htm

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.