Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.
Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).
Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Zdravím,
jaký máte názor na tuhle GPU?
Mě by bohatě stačila karta za polovinu její ceny, ale zkus si na Heurece zobrazit nabídku grafických karet. Mám 2 kritéria. Čip od AMD a v podstatě jakýkoliv výrobce kromě Gigabyte.
Známý ze Softcomu mi psal, že mají info, že situace se má zlepšit až Q4/2021 a já potřebuji nějakou GPU teď.
Kupuji si nový pc a nechci si tam kupovat GPU PCI-E 3.0 GDDR5. I když by to výkonnostně stačilo, už mi to přijde staré. Ideální by byla nějaká karta RX 5500 XT kolem 6k Kč, ale ne od Gigabyte. Jenže ty teď nejsou. Proto jsem se zeptal na tuhle.
Tak dát 4k Kč za dočasnou záležitost a pak 6k Kč za tu ideální, tak to už rovnou můžu za těch 10k Kč koupit tuhle.
A koupit GPU musím. Nemůžu čekat.
Jediné, co mě napadá je 4 x DP, což tedy já nepotřebuji.
Ne Maxi, chci novou.
Přínos sběrnice PCI Express 4.0 oproti verzi 3.0 je jednoduchý. Zdvojnásobuje dostupnou propustnost při stejném počtu linek, takže z určitého typu slotu bude možno dostat dvakrát vyšší přenosovou rychlost. Rychlost jedné linky stoupla z 1 GB/s (8Gb/s) na 2 GB/s (16 Gb/s). To znamená, že slot PCI Express 4.0 ×16 pro grafickou kartu bude schopen dát teoretický „průtok“ 32 GB/s a třeba slot M.2 s konektivitou ×4 pro SSD rychlost 8 GB/s. V praxi výsledky budou vždy nižší kvůli režii, což ale platí i dnes. Sběrnice je nadále duplexní, takže plná kapacita je současně dostupná v obou směrech komunikace. Pokud by se počítaly oba směry dohromady, dala by se tedy kapacita PCI Express 4.0 ×16 označit jako 64 GB/s.
Krom rychlosti byly vylepšeny i další aspekty, například virtualizace, funkce pro odolnost vůči chybám a zvýšení spolehlivosti, nebo pružnější škálování na různé počty linek. Co je také důležité je skutečnost zachování plně zpětné kompatibility, a to jak na úrovni protokolu, tak elektrická i mechanická. Starší karty tak ve slotech PCI Express 4.0 pracují svou plnou rychlostí, a karty PCI Express 4.0 zase jsou funkční ve slotech starších generací, běžící na jimi podporované rychlosti.
Takže za mě určitě GPU PCI-E 4.0. Takže jsem si objednal tuhle a věc považuji za vyřešenou.
No a co to, co jsem zvýraznil - vylepšení virtualizace, nebo odolnosti proti chybám? To by se nemělo týkat čipu na GPU, ale PCI-E 4.0.
To je pořád dokola, už jsme tu o tom diskutovali několikrát. P. Fiedler prostě chce nejnovější rozhraní a technologie bez ohledu na to, jestli je pro to, k čemu ten počítač bude využívat, opravdu potřebuje. Pro to, co avizoval že hodlá dělat, by mu nejspíš bohatě stačil i Radeon Pro WX2100 (relativně levný, s jednoslotovou konstrukcí a skvělou spotřebou), ale on by nepřenesl přes srdce, že to není nejnovější technologie a nemá PCI-E 4.0, přestože ani jedno z toho téměr jistě potřebovat nebude.
Ale asi každý máme v tomto ohledu máslo na hlavě. Já už si třeba několikrát koupil základní desku se zbytečně bohatou výbavou, kterou jsem za celou dobu života té desky nikdy nevyužil.
PCI-E 5.0 klepe na dveře, takže mi nepřijde dobré, když kupuji pc na spoustu let, kupovat něco PCI-E 3.0, což je technologie stará 11 let.
BTW: Ten Radeon Pro WX2100 bych si taky možná koupil. Jak je na tom s hlukem?
Oproti pasivně chlazenému Radeonu 6450, který jsem měl předtím, nemám pocit, že by to bylo nějak slyšitelně hlučnější. Jinak řečeno, v konkurenci ostatních větráků (procesor, zdroj, chipset, 2x case) ho neslyším vůbec.
Vůbec bych řekl, že karty téhle řady jsou trochu neprávem opomíjené. Z parametrů je sice zřejmé, že jsou primárně navržené pro pracovní stanici a ne na hry, ale to taky neznamená, že by byly na hraní úplně nepoužitelné.
Dobře, díky.
To se divím, že to takhle vůbec jde zapojit.
Tiskni Sdílej: