Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.
David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. Byl napevno svázán s Metalem. Situace se ale postupně mění. V aktuálním příspěvku Kdy Zed na Linuxu? na blogu Zedu vývojáři popisují aktuální stav. Blíží se alfa verze.
Tiskni Sdílej:
Psát v Qt nebo GTK zas taková radost není (osobně upřednostňuju GTK). Určitě by se daly na těchto toolkitech daly najít nedostatky.Ono s každou technologií si člověk užije svoje. Pokud si vývojář občas pořádně nezanadává, tak dělá jen triviální učebnicové příklady nebo o tom jen četl :-) Nicméně šlo mi hlavně o to, že máme na výběr z několika možností – v zásadě:
Snažil jsem se poukázat na to, že Qt/GTK spadají do stejné kategorie jako ten Electron – vždy musím přibalit k aplikaci daný toolkit (teď nepočítám tu optimální možnost, že vhodnou verzi mám v balíčkovacím systému daného OS, což v GNU/Linuxu poměrně často platí) a jestli je to Qt, GTK nebo Chrome, to už je relativně jedno.
Qt rozhodně nespadá do stejné kategorie jako Gtk a už vůbec né Electron. Qt má 100% nativní look&feel na Linuxu i Windows (tam to, pravda, dneska není tak těžké, když samotné Windows mají asi 5 vzhledů/toolkitů, které se tak dají považovat za nativní...) a tak 80% na MacOS. Tomu se Gtk neblíží ani náhodou, s přivřenýma očima (v KDE vypadají Gtk aplikace jako pěst na oko na rozdíl od Qt aplikací v Gnome - kvalita "transformačních" stylů jako adwaita-qt je úplně jinde, než pokusů ze strany Gtk, pokud vůbec existují) má nativní vzhled na Linuxu, ale na Windows nebo MacOS má do nativního vzhledu sakra daleko. O Electronu ani nemluvě.
A že by Qt5 (pokud nějaký hipster dnes podporuje už jenom Qt6, není to chyba distribucí...) bylo potřeba pro nějakou aktivní distribuci "přibalovat", to je úplný nesmysl. Jediná relevantní linuxová distribuce, která ho nemá je dnes Hannah Montana Linux...
On macOS, for example, Zed makes direct use of Metal. We have our own shaders, our own renderer, and we put a lot of effort into understanding macOS APIs to get to 120FPS.Čemu nerozumím, když mi přijde extrémně legrační, že textovej editor má vymazlenou GPU akceleraci, používá svoje vlastní superoptimalizovaný shadery a je vytuněnej od do poslední špagety, aby na moderních systémech dosahoval snímkovou frekvenci 120 FPS?
Kolik FPS měly IDE třeba v éře Windows XP, čistě na CPU? Alespoň 12 snad jo, ne? A dneska nejsou procesory alespoň 10x rychlejší?
Heled, to co popisujes bude asi tvejma rukama - kdyz vis co delas, tak je to presne naopak.Já nechápu jak tohle může být rukama - k uspávání ani grafice (Intel) nebylo potřeba udělat doslova vůbec nic. Funguje to i bez rukou. Na různých noteboocích různých výrobců.
Intel?Chce to buď použít mozek (znalost toho, že většina prodávaných notebooků je s integrovaným Intelem, a tedy příspěvek asi mluví o nějakém jiném nasazení), nebo si rozkliknout ten odkaz a přečíst si All GPU makers retained their overall market share with Intel securing the top spot with 68%, NVIDIA with 18% and AMD with 14% of all GPUs (dGPUs & iGPUs).