Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Tiskni Sdílej:
Prohlížeč geeqie je lepší než gwenview – ten jsem používal dřív.To je docela možné, ale gwenview mi stačí a hlavně lépe zapadá do KDE.
- selekci kos/uchovat delam v Gthumb - na hromadne presouvani, kopirovani, hromadne upravy pouzivam bash skripty a v nich prislusne prikazy: mv, cp, convert. - na exif manipulace a posilani mailem by to slo (asi) taky - ale jsem to nepouzival. - aplikovani profilu skel jsem videl v Gimpu (kdysi jsem to pouzival) - na upravu fotek pouzivam Gimp a jeho pluginy (hlavne G'MIC) - jsem videl i navod, jak vclenit Nik Collection, takze to je pak jine kafe (hlavne prevody do BW) - na zpracovani RAW mam neco jako UFRAW (nesedim u sveho PC, nepamatuji nazev a pritom pouzivam ho roky), ale v nem udelam jenom par zakladnych veci, zbytek pak automaticky prevezme Gimp. pouzival jsem i darktable, rawtherapy, ... (tusim - s nazvama jsem na stiru, hlavne kdyz jsem to zkousel v jednom obdobi pred hodne dlouhou dobou) vysledky slusne, ale na moji praci jsem si vystacil s jednodussi variantou. PS: - Gimp 2.10 uz ma dostatecnou barevnou hloubku (ne tech 8 bitu) - Gimp umi hromadne upravy taky (vcetne barevneho profilu, profilu skel a tel, ...), ale nedelal jsem to - jak jsem psal: resim to pres convert a bash ale kdyz Gimp nesedi, to pak asi neporadim.
Hezký, dotáhls to do finále, já jsem něco podobného vzdal před lety. Možná taky jednoho dne zjištíš, že mít každoufotku správně otagovanou, rozpoznanou, v X různejch typech exportu je nepodstatné. Podstatné je, co na ní je a - ač to slovo nesnáším - jaké emoce vyvolává.
Já osobně nepotřebuju mít dokonalý přehled ve zdrojovýchfotkách či jejich exportech. Jednou za čas to prostě hodím na DVD-R (kde to v případě potřeby půjde dohledat - ale ruku na srdce, to se téměř nikdy nestává) a fotky jsou na papír - opět není podstatné jestli Cewe (kteří se imho postupem let horší), nebo místní lab (dělá kvalitativně parádní digi tisky za cca 200% ceny Cewe Premium), nebo fotoškoda (protože používá papíry Kodak).
Základem je to s množsvím fotek nepřehnat. Když nafotíš 5000 snímků za rok, tak chápu, že už je potřeba to nějak katalogizovat. Když 500, tak potřeba není. Nejvzácnější komodita je čas a já osobně jsem uzž dávno zjistil, že přehrabováním se v katalogu fotek jen ztrácím čas, který mohu využít daleko lépe a pro mě příjemněji...
TLDR: už mě to prostě nebere toli jako před lety
Jinak jestli rád exportuješ jeden RAW hodinu, tak je darktable úžasný nástroj s miliardou možností. Já mám filosofii, že RAW musí bejt zpracovanej pod 1 minutu a to pak vítězí Rawtherapee (není to ani tak foto-nástroj s hromadou photoshop-like kravin, co mění vyznění na fotce zachycené scény, jako spíš holý raw-processor). Ale třeba vyvážení bílé dělá líp automatika v GIMPu a stejně tak plugin wavelett-sharpen je nedostižný v poměru kvalita/čas.
Možná taky jednoho dne zjištíš, že mít každoufotku správně otagovanou, rozpoznanou, v X různejch typech exportu je nepodstatné. Podstatné je, co na ní je a - ač to slovo nesnáším - jaké emoce vyvolává.Není fotka jako fotka. Pokud ta fotká mít i nějakou hodnotu dokumentační, tak se bez toho neobejde. Sebelepší fotka, bez příslušných metadat je v tomto směru bezcenná. V tom je zásadní rozdíl mezi mou prací s fotkama a prací fotografa co ty snímky pořizuje. Mě nezajímají na metadatech takové věci jako clona, čas expozice, atp. Ale čas pořízení fotky, čas poslední úpravy, lokace a případně popis obsahu a případně autorská práva, či zdroj ze kterého jsem fotku získal.