Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Why? Somebudy please tell me why!Tohle se řeší už tak od roku 1995 co započal svoji činnost RealNetwork, teda aspoň co moje paměť sahá. Už tehdy se začal z jejich strany používat a kryplit standard vydaný IETF jako RFC 1889 alias RTP, který sám o sobě byl plně funkční a jednoduchý jako facka(na tom se snad ani nemělo dát co pokazit). Už tehdy (kdo ještě pamatuje takový ten starý RealPlayer s tlačítkama jako z Motif widget toolkititu, dole s černým status-barem v zeleném písmu a paměťovými nároky pomalu většími jako dnešní Firefox a reklamami narvaný od spodu, přes strany až po strop?) se začínalo s všelijakým chunkováním a procedurováním a ověřováním (handshake jejich protokolů pomalu těžší než přístupová sekvence do Pentagonu). Pár-sekundové chunky po jejichž stažení bylo skrze nový HTTP požadavek na jiném kanálu s nějakým smetím (asi nějaký hash z bůh ví čeho) vždycky validovat byl donedávna doménou Silverlightu (ten to měl v Linuxové verzi Moonlightu dokonce ošéfované tak, že po stažení chunku se provedl reload v prohlížeči, takže to bylo absolutně nepoužitelné a většinou to skončilo pořádným zákusem). Teď se k té zoufalosti bohužel uchýlilo i jablko (aneb jablko od stromu daleko nepadá). Celé je to jediné: Zoufalá snaha o streaming, alias pokoření fyzikálního zákonu, že cokoliv přehratelné na libovolné obrazovce může být logicky přesměrováno na pevný disk přehrávače a dál barterovatelné (tohle tu existovalo ještě dávno před tím než kdokoliv znal tři magické písmena DRM). Tento fyzikální zákon bohužel jde ne-fyzikálně pokořit: Nadělat v tom takový bordel, že se v tom vrtat kohokoliv přestane zhnusením bavit. Bohužel se jim to čim dál víc daří. Ale jak říkám, tohle už započalo dávno v minulosti. Už mezi roky 1995-2000 se do toho boje o internetový stremovatelný koláč přidal Apple (jimi použité zvukové kodeky, které i několik let po vydání standardu MPEG-1 utrhly nejedny uši a u kterých se pořádně neví jak fungují dodnes, jsou nezapomentulné i když oni v tom kryplení čehokoliv byly přeborníci už mnohem dříve), Microsoft (ten se o to chudák nepříliš úspěšně pokouší už několik desetiletí, zas z kryplení MPEG-4 ASP se podařilo hackerům vypreparovat aspoň DivX). Za těch cca dvacet let se moc nezměnilo, snad se do boje o obří ocukrovaný koláček přidal jen Macromedia/Adobe (ještě pamatuju když tak cca někdy krátce po přelomu tisíciletí začínali se sekvencí JPEGů). Co je smutnější, je fakt, že pokaždé když už to vypadá, že někdo přišel s něčím tak debilně jednoduchým a prostým, že už se to snad nepovede nikomu dodrbat v jeho prospěch a v oblasti internetového videa zavládne utopie se to dodrbe tak, že by se člověk klidně vrátil o jednu dodrbanou generaci zpět a ještě se slzou v oku vzpomíná a že u toho giganty zadupou doslova někoho do zemi (naposled to odnesl chudák Ian). Možnost že obří sladký koláček propadne nikomu (jediná možnost jak zavést v oblasti internetového videa doslova drogové opojení na věky) a že už z něj nebudou moci trhnout ani plátek je pro ně ještě horší než spát s konkurencí nebo riskovat že většinový podíl konkurenci připadne. Mě už tím bohužel umořili. BTW: Ale to je jen jedna oblast. Např. na TCP/IP sítích se už komunikovalo (ve smyslu, že už se stalo a už asi nestane). Pamatuje ještě někdo NetMeeting (zas nic jiného jen implementace dobře vymyšlených standardů)?
Jak rychle se z toho stahuje? Dá se neomezeně, nebo si to něčím limituje na realtime?
Hmm, vytáhl jsem z toho 2,5MiB/s. Takže super, nejspíš to doplním do tv-dl... Děkuji autorovi za objevení a za blogpost
Já jsem teď z
perl ctstream-5 -A -s http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10195164142-vypravej/ | pv > /dev/null
dostal 2,32MiB/s (18,5Mbit). Ale je škoda, že to tímhle způsobem nabízí jenom 576p, ostatní jsou jenom na RTMP...
Mně se linka saturuje na 10 Mb/s, tak jsem myslel, že úzké hrdlo je na serveru. Když máte víc, tak mám asi problém u sebe. Nebo to taky bude perlem, mám docela pomalý stroj, sebere mi to 40 % procesorového času. Třeba dosáhnete lepších čísel, když si parametrem -f vypíšete URL a postahujete je něčím efektivnějším.
Akorát nechápu poznámku s RTMP. Mně ctstream na RTMP nenabízí vyšší rozlišení.
491c491 < $response = $ua->request(POST $smil_generator_url, \@data); --- > $response = $ua->request(POST $smil_generator_url, \@data, Referer => "http://www.ceskatelevize.cz/", 'x-client' => "127.0.0.1");Vypadá to, že hlavičky "Referer" a "x-client" jsou teď povinné. Bez této úpravy vrací http://www.ceskatelevize.cz/ajax/playlistURL.php kód 403.
Tiskni Sdílej: