Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před třemi lety jsem se rozhodl, že přejdu z české QWERTY (resp. původně QWERTZ) na Colemak. Má motivace spočívala v tom, že bych si spravil techniku a zvýšil efektivitu psaní. Colemak jsem si vybral především díky jeho částečné podobnosti s US QWERTY – v následujícím textu se budu věnovat tomu, proč je kompatibilita s QWERTY (a QWERTY samotná) ZLO (a co s tím).
Rok u počítače stojím, dva roky píšu na Colemaku — několik postřehů dále.
Sága o mém (nyní již vlastně ukončeném) přechodu na Colemak má další pokračování, resp. jen pokračování toho, co jsem psal před půl rokem.
Před rokem, konkrétně 5. září 2011, jsem kompletně přešel na Colemak. Od té doby jsem na svém počítači QWERTY nepoužil. Své dojmy a zkušenosti jsem stručně shrnul v minulém zápisku, ale od té doby jsem si postavil nový, hezčí „standing setup“ a konečně mám tři krásné nové klávesnice (již snad definitivní).
Je to asi rok, co jsem si začal pohrávat s myšlenkou přechodu na Colemak. Skutečně jsem na něj přešel (a nejen to)…
Uplynulo devět měsíců od mého přechodu na Colemak, tři měsíce od minulého zápisku. Zaznamenal jsem jistý posun...
Před šesti měsíci jsem přešel na Colemak, přechod jsem popisoval v reportech. Současný stav by se dal nejlépe popsat slovy "EPIC WIN"...
Během posledního asi týdne se podstatně zesílily řady mých trackballů, tak něco o nich (malá reklama ke koupi).
Tentokrát krátký zápisek o efektivním psaní po pouhém měsíci. Hlavně sem hodím základní revizi úpravy Colemaku pro češtinu.
Uplynuly zhruba další dva měsíce, takže je čas na report ohledně efektivního psaní. Tentokrát se to bude týkat hlavně ergonomie.
Před dvěma měsíci jsem tu psal o svých plánech ohledně psaní na klávesnici. Shrnu své prozatimní zkušenosti s rozvržením klávesnice Colemak.
Píšu/edituju dost textu a začíná mě iritovat neustálé přepínání mezi syntaxí HTML, jednou wiki-like, druhou wiki-like, Loutu nebo LaTeXu, třemi imbecilními WYSIWYG editory atd. K tomu různá rozložení klávesnice... Tady je můj první nástin řešení, časem doufám napíšu finální verzi s výsledky.