Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Společnost Kaspersky vydala svůj bezplatný Virus Removal Tool (KVRT) také pro Linux.
Grafický editor dokumentů LyX, založený na TeXu, byl vydán ve verzi 2.4.0 shrnující změny za šest let vývoje. Novinky zahrnují podporu Unicode jako výchozí, export do ePub či DocBook 5 a velké množství vylepšení uživatelského rozhraní a prvků editoru samotného (např. rovnic, tabulek, citací).
Byla vydána (𝕏) nová verze 7.0 LTS open source monitorovacího systému Zabbix (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na webu, v poznámkách k vydání a v aktualizované dokumentaci.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 22 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Společnost AMD na veletrhu Computex 2024 představila (YouTube) mimo jiné nové série procesorů pro desktopy AMD Ryzen 9000 a notebooky AMD Ryzen AI 300.
OpenCV (Open Source Computer Vision, Wikipedie), tj. open source multiplatformní knihovna pro zpracování obrazu a počítačové vidění, byla vydána ve verzi 4.10.0 . Přehled novinek v ChangeLogu. Vypíchnout lze Wayland backend pro Linux.
Tento zápisek bude o hrách Might and Magic VI a VII a jejich rozjetí na linuxu. Předem říkám že jsem je po pár útrapách spustil, ale je tu jeden háček, který bych rád vyřešil (proto víceméně píšu tento zápis).
Hry jsem zkoušel spustit ve Wine 0.9.22, Levelová verze s češtinou. Musel jsem si ve wine nastavit cdrom (to jsem chvilku googlil, a přitom to stačí ve winecfg naklikat do drivers) na D: a dal zvědavě wine mm6.exe. Chvilku to něco dělalo a pak se zobrazilo chybové okýnko ohledně problému s MSS32.DLL. Další googlení - stačí najít na netu program deshrink a tím danou knihovnu dekodovat (vůbec netuším o jaký typ softu jde, jestli odstranění ochran, stáhl jsem to z nějakého ruského webu, nicméně pomohlo). Až na vide funguje MM6 krásně, tak jsem se rozhodl opojen výsledkem vyzkoušet MM7.
Zde to bylo už snažší, žádné problémy s knihovnami, hra se normálně spustila, vše se zdálo být ok (animace v menu svižné, ovládání svižné) dokud jsem nespustil hru. Hra je neskutečně trhaná a já si lámu hlavu nad tím proč. Spustil jsem ji s WINEDEBUG="-all", zkoušel sem zvuk jak oss (tam mi nehraje), tak i alsa, žádný rychlostí rozdíl. Povypínal všechny efekty, ale nepomohlo.
Mé zkušenosti se všemi direct hrami jsou takové, ale říkal jsem si že možná je to tím že má sestava není nic dokonalého. Procesor 2,6 celeron, 512 MB ram, grafická karta GeForce 5200 128 MB dá v glxgears s přetakováním 1650 fps. Ale přesto mi doom III na 800x600 bez efektů šel pěkně. Ve windows jsem neměl problémy s hrami typu Mafia a NFSU (i pokročilé efekty), ale bylo mi jasné že je to celkem na fest a emulací se dost výkonu vezme, takže je v linuxu nerozjedu (myslím emulace directu, open gl je na tom v linuxu výtečně). Jenže u hry s nároky 64 MB ram a grafickou kartou Voodoo využívající Direct 6 mě to zaráží a říkám si jestli nemohu mít nastaveno něco špatně. V konfiguráku wine mám 128 MB podporu karty, a záseky u direct her (těch středně náročných) zažívám i v cedeze, takže konkrétní instalací wine to nebude.
Pokud by tu někdo měl tip jak ještě wine urychlit (teď mě napadlo zkusit ještě renice, ale nikdy jsem s tím extra nárust výkonu nezaznamenal a tady u toho sekání k dokonalosti chybí ještě mnoho výkonu. Ještě používám fluxbox a všechny žrouty ukonončím (před zapnutím wine)) byl bych vděčný. Jinak za pravopisné chyby se omlouvám.
Tiskni Sdílej: