Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Společnost Kaspersky vydala svůj bezplatný Virus Removal Tool (KVRT) také pro Linux.
Můj první kontakt se světem jedniček a nul byl někdy v roce 1983. To nám profesor na střední škole donesl do učebny zánovní počítač PMD-85, připojil ho na čb televizor Tesla (tuším značky Merkur). Chvíli něco klepal do klávesnice záhadné řádky jako:
10 FOR i=1 TO 10
20 FOR j=1 TO 10 STEP 2
...
50 NEXT j
...
Pak napsal RUN
a na obrazovce se vykreslila sínusovka. Tehdy mi výpočetní technika na věky věků učarovala a navždy jí propadnul. Amen.
Tři roky poté jsem si domů donesl svůj první počítač, zázrak sira Sinclaira ZX-81. Měl celý 1kB (slovy jeden kilo bajt) RAM. Grafika byla dvoubarevná. Vlastně pseudo-grafika. V Basicu se daly programovat různé voloviny.
Následoval Didaktik Gama z n.p. Tesla Skalica (jinak Československá kopie ZX-Spectra). Ten už měl RAM 48 kB velikou a dokázal zobrazit 16 barev. Rozlišení tuším 255x175 bodů. Pro nahrání hry se připojil kazetový magnetofon a po 4-5 minutách pískání, pokud se ovšem neobjevila hláška TAPE LOADING ERROR
, byla hra nahrána. To byly panečku pecky. Manic Minera jsem pařil a nacvičoval několik nocí, než jsem ho dohrál do konce. 20 levelů. Uf. Žádně ukládání pozic tehdy neexistovalo. 3 životy a konec. Všechno od začátku. Dále nemohu nevzpomenout hry jako Boulder Dash, Chronos, Jet Set Willy, Knight Lore, Pssst!, Exolon, Dan Dare 1-3, atd., atd. Na jednu kazetu se jich vešlo 30-40. Kazet jsem měl asi 20. Někde jsem četl, že na ZS Spectrum existuje přes 8000 her. Kromě her ovšem existovaly i normální programy, např. textový editor. Ve spojení s jedno-jehličkovou tiskárnou Tesla BT-100 to byla taková primitivní kancelář. I několik programů a her jsem v Basicu stvořil.
Nakonec jsem ho ale prodal a pořídil si plnohodnotný 16-ti bitový počítač Amiga 500+. Ten už disponoval pamětí 1 MB, disketovou mechanikou, paletou až 4096 barev, 4 kanálovám zvukem a rozlišením až 640x512. Zde už šlo opravdu něco tvořit. Ve strukturovaném jazyku AMOS Basic šly programovat aplikace, hry, cokoliv. Textový editor Excelence byl opravdu už editor. A hry. No boží. Takový Flashback byl prostě skvostný. Nebo Duna 2 na 5-ti disketách. To byla při hraní diskotéka. Také zde vzniklo mojí maličkostí několik her a programů. Skončily však v propadlišti dějin.
Docela rád na tu dobu vzpomínám. Přivedla mne k zálibě, která mne už nikdy neopustí. Počítače byly ještě pro zábavu. Pojem internet ještě nebyl ve slovníku. Informace se získávaly z česopisů jako Bit, Excalibur nebo Elektronika. Ta doba je už ale dávno, dávno pryč.
Ale pokrok nezastavíš. Následoval Celeron 500, 64MB RAM, 8,6GB HDD, Woodoo3 16MB, Win 98SE. Skoro jsem s ním spal. Pařil jsem hry jako o život. Age of Empire 1,2, C&C, Tiberian Sun, Red Alert, Civilization 1,2,3, atd. Pak mě ale hry tak nějak přestaly bavit a začal se více zajímat o systém jako takový a nebyl, abych tak řekl, jen uživatel. Vyzkoušel jsem Pascal alias Delphi, ale návyky z Basicu byly silnější. C++ a ostatní jsem ani raději nezkoušel. Chvíli jsem koketoval s Visual Basicem a ten mne přivedl k databázím. Volba byla FoxPro nebo MS Access. Zvítězil Access. Udělal jsem mj. docela povedenou databázi pro evidenci oprav, ale z důvodů, které zde nemohu publikovat, nikdy nevzešla v život. Bohužel.
Nyní mám notebook a WinXP/Linux. Ale o tom až příště. Chci bez emocí, kydání špíny na jedné straně a vychvalování do nebes na straně druhé vysvětlit, proč jsem mj. na ABCLinuxu.cz a píšu články do svého blogu.
Ale teď už jdu doopravdy spát.
Tiskni Sdílej:
Já vím. Nechtěl jsem ale zabíhat do přílišných podrobností. ZX Spectrum 48kB a Didaktik 48+32kB. Ale pro hry se stejně využilo jen těch 48 kilo. A Amiga 500+ byla 16 bitová. 32 bitů měla Amiga CD32 (konzole podobná PSX1).
ZX Spectrum 16 KB + 16 KB ZX Spectrum 48K 48 KB + 16 KB Didaktik Gama 64 KB + 16 KB Didaktik M 48 KB + 16 KBno a pak další ... co se týče Didaktiků, zatímco Mko byla víceméně sprostá kopie (s doku*veným interfacem), Gama, ač starší, měla pár vylepšení, jako právě těch 64 KB RAM, z čehož prvních 16 KB bylo standardně překrytých ROMkou, ale dalo se to přepnout
Jojo...
Crrrrrrrrrrr hrm
Crrrrrrrrrrr hrhrhrhrmrhrmrhchrmrhrmrhchrmrhchrmm
Crrrr chrchrchrchrchrchrrmm
R Tape loading error
Toho jsem si taky užil