Byla vydána (𝕏) nová major verze 17 softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Sovereign Tech Fund, tj. program financování otevřeného softwaru německým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu, podpoří vývoj FFmpeg částkou 157 580 eur. V listopadu loňského roku podpořil GNOME částkou 1 milion eur.
24. září 2024 budou zveřejněny zdrojové kódy přehrávače Winamp.
Google Chrome 125 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 125.0.6422.60 přináší řadu oprav a vylepšení (YouTube). Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 9 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Textový editor Neovim byl vydán ve verzi 0.10 (𝕏). Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 6.3 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.15.
Dnes ve 12:00 byla spuštěna první aukce domén .CZ. Zatím největší zájem je o dro.cz, kachnicka.cz, octavie.cz, uvycepu.cz a vnady.cz [𝕏].
JackTrip byl vydán ve verzi 2.3.0. Jedná se o multiplatformní open source software umožňující hudebníkům z různých částí světa společné hraní. JackTrip lze instalovat také z Flathubu.
Patnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 4. – 6. října 2024 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytváří všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Program pro generování 3D lidských postav MakeHuman (Wikipedie, GitHub) byl vydán ve verzi 1.3.0. Hlavní novinkou je výběr tvaru těla (body shapes).
Samozřejmě, základem všech analogových simulátorů je Spice z univerzity v Berkeley. Na 99% existuje balíček Berkeley Spice pro vaši distribuci, pravděpodobně ve verzi Spice3f4 nebo Spice3f5. Téměř všechny novější analogové a smíšené analogově-digitální simulátory zachovávají původní syntaxi Berkeley Spice. I většina komerčních produktů typu PSpice, HSpice, Eldo apod. v cenové hladině $10000 vycházejí ze Spice a jsou s ním do jisté míry kompatibilní.
Z novějších open-source simulátorů, které zachovávají původní syntaxi mohu doporučit Gnucap a ngspice. Na stránce ngspice najdete linky i na další simulátory. Oba tyto programy jsou oproti původnímu Spice3f4 rychlejší, obsahují lepší podporu číslicových prvků a smíšených simulací a mohou používat dokonalejší modely součástek.
Vstupní soubor pro simulátory typu Spice je netlist v textovém formátu s direktivami pro vlastní simulaci. Můžete ho buď vytvářet ručně nebo s pomocí specializovaného nástroje. Na uvedených stránkách a s pomocí google určitě najdete několik grafických nadstaveb pro analogové simulátory typu Spice. Poslední možnost, kterou osobně využívám je export netlistu ze schématického editoru. Neznám schématický editor, který by neumožňoval export ve formátu Spice netlist.
Co se týká těch MCU... samozřejmě existují nástroje umožňující společnou simulaci CPU s perifériemi a nějakým elektrickým obvodem okolo. Umožňují obvykle pouze čistě digitální simulaci a jsou dost drahé. Kdysi jsem někde zahlédl pokus o podobný open-source systém, ale bylo to myslím pro procesory PIC a nevím v jakém je to stádiu.
Ještě bych se vrátil ke smíšené simulaci. Z osobní zkušenosti vám můžu doporučit rozdělit vždy simulaci na analogovou a číslicovou. Smíšená simulace je vhodná pro víceméně analogové obvody s několika digitálními prvky. Rozhodně je sebevražda pokoušet se simulovat obvod obsahující analogovou část plus například 100 tisíc a více ekvivalentních hradel analogovým (myšleno mixed-mode) simulátorem.
Pro digitální simulace je vhodné obvod popisovat v některém HDL, například VHDL, Verilog, SystemC a další. Druhá možnost je export schématu digitální časti do netlistu v některém z těchto jazyků. Z open-source digitálních simulátorů je v současnosti na slušné úrovni pouze Icarus Verilog, takže doporučuji používat tento jazyk. Vlastně ještě SystemC by mělo být použitelné, protože je šířeno ve formě knihoven pro běžné kompilátory C. Tam by však nastal problém se syntézou, protože nevím o open-source nástroji pro syntézu SystemC.
Ještě mi to nedá...
jednim z mojich konicku je robotika a slozitejsi elektronika
nejaky obvod ktery by mohl obsahovat i nejakou tu logiku, nejakej ten ptoclen, nejakou tu pamet, nejakej ten AVR-procesor
Tak by mě docela zajímalo, čemu říkáte složitější elektronika?;)
Tiskni Sdílej: