Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Píši webové rozhraní pro správu webhostingu, aneb piště se mnou.
Zdravím, původně jsem podobný zápisek poslal na forum týkající se pythonu, ale víceméně jsem se nesetkal s ohlasem, tak to tedy zkouším ještě zde s nadějí, že se někdo ozve.. Zde předpokládám, že se ozvou třeba i lidé, kteří se zabývají administrací serverů, jelikož takovéto lidi bych také potřeboval- jelikož všechno sám nejsem schopen nakonfigurovat.
Takže k věci.
Začnu popisem technologií, které jsou v projektu Pollo využíty. Celý systém je postaven na webovém frameworku Django a programovacím jazyce Python. Tento jazyk jsem zvolil, jelikož bych chtěl, aby komplet celý systém byl napsán v jednom programovacím jazyce a tudíž se minimálně opakoval v psaní kódu. Jako hlavní operační systém by měl být použit Linux, resp. Debian, ale projekt, jako takový by měl být víceméně nezávislý na použité distribuci.
Systém se skládá z jednoho centrálního bodu, který je tvořen samotnou aplikací pollo a databáze (používám pgsql), zde se přes webové rozhraní provádí nastavení webhostingu, přidávání domén, uživatel, správců, mailů, ftp účtů a prostě všechno.
Každý server poskytující určitou službu je nakonfigurován tak, aby si data bral z PgSQL databáze, pakliže to není možné, což je případ DNS serveru BIND nebo HTTP serveru Apache a navíc je-li takováto služba na jiném stroji je třeba využít dalšího software, který přenese konfigurační soubor z pollo na tento stroj, takovýto software se jmenuje pollo_satelite. Pollo_satelite si nese za cíl být co nejjednodušším kusem programu, prostě aby nemohl být zneužit (v současném stavu tomu tak však není).
Ve výsledku bych chtěl, aby celé Pollo umělo vše, jako program Plesk, který jako jediný považuji za opravdu robustní a schopný pro správu většího počtu domén a ještě něco navíc. Všechny ostatní webhostingové softwary jsou víceméně jen pro jeden počítač nikoliv pro více strojů a to byl právě ten důvod, který mě hnal a žene k tvorbě nového software, i když tady již nějaká řešení jsou, nejsou však dostatečně robustní a škálovatelná.
Závěrem bych snad měl nastínit způsob uvolnění produktu, mělo by se jednat o OpenSource projekt, tedy na konci by měl být produkt k dostání se zdrojovým kódem. Avšak ohledně licence naprosto nevím, jelikož o nic v podstatě nic moc neví, v čem se liší a tak... jen ta BSD mě moc neláká...
Pakliže se někdo bude chtít přidat, umožním mu přístup do SVN (ano git je lepší, chystám se ho vyzkoušet).
Takže, abych zavřel h..u všem kecálkům dole, tady jsou zdrojové kódy, v popisu projektu jsem nastavil licenci na GPL2. Je to GIT, ale ovládat ho zatím neumím, jen jsem to tam stěží nahrál, zatím mi stále SVN přijde přímočařejší, sice je centralizované, ale stejně mi to přijde zatím pro moje potřeby lepší.
Doufám, že se zde rázem objeví komentáře typu, ty zdrojáky stojí za prd, je to možné, jestli koukáte do modulů core, dns, tak tam jsem se v podstatě s Django sžíval, takže to neni nijak úhledné a nic.... A o spoustě bezpečnostních děr ovšem také vím, právě proto jsem sem dal vše, co jsem zatím vyrobil, aby mi někdo pomohl do dát do kupy, je toho opravdu celkem hodně na jednoho člověka. Troufám si říct...
Tiskni Sdílej:
SVN ani CVS nedoporučuju, to jsou systémy zbytečně omezené. Doporučuju, něco, co se dá trochu víc používat.Co je na SVN tak omezene, ze by se to nedalo pouzivat? Pouzivaji to stovky nebo tisice projektu, tak bych to tak zle nevidel. Neznamena, ze kdyz neco neuspokoji tvoje specialni pozadavky, ze je to "zbytecne omezene"