Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
void Trim(char *str) {
int zleva; //kolik bílých znaků zleva oříznu
for (zleva = 0; str[zleva] != '\0'; zleva++) {
if (str[zleva] > ' ') break;
}
int i; //zkopíruju zbytek řetězce
for (i = 0; str[i+zleva] != '\0'; i++) {
str[i] = str[i+zleva];
}
//najdu konec řetězce
for (i--; i >= 0 && str[i] <= ' '; i--);
str[i+1] = '\0'; //a oříznu
}
Celkem krátký kód, poměrně lehký, skoro školní úloha. Nicméně, tato funkce nepracuje správně obsahuje minimálně 2 různé chyby, které způsobují, že existuje vstup, pro který nedává očekávaný výstup.
Najdete je? Ještě dodávám, že kód můžete i debugovat, ačkoli vám to pravděpodobně moc nepomůže.
Domněnky a řešení pište do komentářů. Vy ostatní se při přemýšlení samozřejmě do komentářů nedívejte
Řešení:if (str[zleva] > ' ')
a jdou uřezány společně s bílými znaky. Je to trochu od jazyka C/C++ zrada; sice je znaménkový typ konzistentní se standardní „znaménkovostí“ jiných typů, ale u řetězců toto nemá význam; neumím si představit, kdy bych využil, že ASCII >= 128 je reprezentováno zápornými hodnotami. Naopak je mnoho případů, kdy dochází k chybám a podivným nelogičnostem (viz např. tato ukázka). V Javě jsou třeba všechny typy striktně znaménkové, ale typ char je jediný neznaménkový (16bitový). Taktéž i jiné jazyky nikdy neberou znak jako záporné číslo.
Druhou chybou je použití typu int k indexování. Typ int je 4bajtový (nebo 2bajtový v 16bitovém prostředí) a nehodí se tak pro adresaci paměti. K adresaci paměti je vhodné použít typ size_t (neznaménkový) nebo ptrdiff_t (znaménkový). Tyto typy tak veliké, jak veliký je ukazatel; na 32bitovém mají 4 bajty, na 64bitovým 8 bajtů. V tomto případě by se program v 64bitovém prostředí zacyklil na prvním cyklu při 2 GiB dlouhém řetězci. Na 32bitovém prostředí by pak neořízl řetězec zprava (hned by vyskočil z třetí podmínky).
Tiskni Sdílej:
konkrétně se zacyklí i na stringu delším než 2 GiB, a tedy i na 32bitOpravdu se rozbije i na 32bit systemu? Nejsem si teda presne jist, jak se chova pointerova arimetrika pri preteceni, ale tipoval bych ze to vezme modulo 2^32, takze se to bude prakticky chovat jako by byl index unsigned.
str[i+1] = '\0';
je out of bounds pro prazdny retezec a taky to nefunguje pro retezce ktere jsou jenom z bilych znaku
Netusim jestli to je jedna nebo jsou to dve chyby.
void Trim(char **str)
?
void trim(char *str) { char *begin = str, *end; while ((unsigned char)*begin <= ' ' && *begin != '\0') begin++; end = begin + strlen(begin); while ((unsigned char)*end <= ' ' && end > begin) end--; memmove(str, begin, end - begin + 1); str[end - begin + 1] = '\0'; }
Přiznávám se bez mučení, že úvahu "považujme za bílý znak cokoli s kódem menším nebo rovným 32" jsem bral za natolik nesmyslnou, že jsem si prostě místo toho testu v duchu dosadil isspace()
a chybu tudíž neodhalil, protože mne nenapadlo hledat chyták v podobě chybné implementace něčeho, co je samo o sobě chyba.
Mimochodem, určitě je podle normy char
znaménkový? Vždycky jsem měl za to, že je na implementaci, jestli bude char
totéž co signed char
nebo unsigned char
, a programátor by tudíž neměl předpokládat ani jedno.
Mimochodem, určitě je podle normy char znaménkový? Vždycky jsem měl za to, že je na implementaci, jestli bude char totéž co signed char nebo unsigned char, a programátor by tudíž neměl předpokládat ani jedno.C99 6.2.5 Types An object declared as type char is large enough to store any member of the basic execution character set. If a member of the *basic execution character set* is stored in a char object, its value is guaranteed to be nonnegative. If any *other character* is stored in a char object, the resulting value is *implementation-defined* but shall be within the range of values that can be represented in that type. 5.2.1 Character sets Both the basic source and basic execution character sets shall have the following members: the 26 uppercase letters of the Latin alphabet, the 26 lowercase letters of the Latin alphabet, the 10 decimal digits, 29 graphic characters (pozn. zavorky, carky apod.) .. tedy zakladni znaky lze predpokladat jako signed, ale vse ostatni je implementation-defined. Dulezite je, ze to chovani je arch dependent, treba x86 GNU/Linux je signed, ale ARM je unsigned apod. Viz: http://www.network-theory.co.uk/docs/gccintro/gccintro_71.html Takze je vhodne bud kompilovat s -fsigned-char pokud trvate na tom, ze char ma nejake urcite znaminko. Jinak v kodu je vhodne pouzivat "char" jen tam kde se nepracuje se znaky, jinak striktne "unsigned char".
jsem si prostě místo toho testu v duchu dosadil isspace() a chybu tudíž neodhalilPozor, s
isspace()
vznikne velice podobná chyba – není ho totiž dovoleno volat se záporným argumentem.
Vždycky jsem měl za to, že je na implementaci, jestli bude char totéž co signed char nebo unsigned char, a programátor by tudíž neměl předpokládat ani jedno.Přesně tak.
Ze ß to vyrobilo SS? Jako z jednoho znaku dva?Pokud ano, tak to jednalo zcela podle standardu: UniCode (alespoň ve verzi 5.0, do které zrovna koukám) ve svých case mappings opravdu definuje, že 00DF (German es-zed) má jako upper case 0053 0053 (SS). A stejně se, tuším, chová i německý pravopis.