abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 13:44 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová major verze 17 softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Komunita

    Sovereign Tech Fund, tj. program financování otevřeného softwaru německým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu, podpoří vývoj FFmpeg částkou 157 580 eur. V listopadu loňského roku podpořil GNOME částkou 1 milion eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:55 | Komunita

    24. září 2024 budou zveřejněny zdrojové kódy přehrávače Winamp.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    16.5. 23:33 | Nová verze

    Google Chrome 125 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 125.0.6422.60 přináší řadu oprav a vylepšení (YouTube). Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 9 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.5. 21:11 | Nová verze

    Textový editor Neovim byl vydán ve verzi 0.10 (𝕏). Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.5. 20:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.3 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.15.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.5. 13:33 | IT novinky

    Dnes ve 12:00 byla spuštěna první aukce domén .CZ. Zatím největší zájem je o dro.cz, kachnicka.cz, octavie.cz, uvycepu.cz a vnady.cz [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    16.5. 13:22 | Nová verze

    JackTrip byl vydán ve verzi 2.3.0. Jedná se o multiplatformní open source software umožňující hudebníkům z různých částí světa společné hraní. JackTrip lze instalovat také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.5. 12:22 | Pozvánky

    Patnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 4. – 6. října 2024 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytváří všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 0
    16.5. 03:11 | Nová verze

    Program pro generování 3D lidských postav MakeHuman (Wikipedie, GitHub) byl vydán ve verzi 1.3.0. Hlavní novinkou je výběr tvaru těla (body shapes).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (74%)
     (5%)
     (11%)
     (10%)
    Celkem 301 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Podmínky dobrého projektu

    22.6.2006 19:30 | Přečteno: 1031× | poslední úprava: 29.6.2007 15:07

    Za posledních pár měsíců jsem prošel několika projekty, mnohé z nich jsem urychleně opustil, u některých zatím zůstávám. Setkávám s dalšími a dalšími situacemi, které mne v různých projektech nepříjemně překvapují, někdy snad až příliš.

    Rozhodl jsem se tedy sepsat pár faktorů, kterých si budu všímat, až příště budu chtít pomoci nějakému softwarovému projektu. Pokud jsou Vaše priority odlišné, budu rád, pokud se podělíte o Vaše názory.

    Kupředu k bodům:

    1. V projektu musí být jasně (a dopředu) promyšleno, jaké jsou cíle.

    Někdo je v tomto možná až příliš velký konzervativec, ale v základu měl pravdu - projekt bez dobré přípravy nemá moc valnou naději na kvalitní výsledek. Fáze vývoje a cílové vlastnosti programu by neměly být závislé na tom, jak v libovolném okamžiku rozhodne vůdčí programátor (obvyklé), ale spíše by měly být na začátku vývoje jasně sepsány a na viditelném místě uschovány. "Bazarový vývoj" má největší úspěch v případě, že každý z trhovců přesně ví, co dělá, a tuší také, na čem se pracuje u ostatních.


    2. Vývojáři by neměli být ani konfliktní, ani příliš sebevědomí.

    S konfliktním (a značně tvrdohlavým) vývojářem se lehko dostanete do hádky, načež on si o Vás prostě negativní obrázek udělá, ať budete argumentovat sebelépe. Podobnou variantou je vývojář, který nedokáže ustoupit ze svých nároků nebo není schopen uznat svou chybu (dezinformace je v tomhle hodně častá). Jakmile existuje velice podobný otevřený projekt (např. 2 frontendy jednoho programu, oba pod QT), avšak vývojáři se nedokážou shodnout na spojení, raději si svou spolupráci promyslete - není nic méně konstruktivního než flamewars.


    3. Projekt musí mít pevné komunikační základy.

    Vývojář Vás někdy nemůže o něčem informovat také proto, že to jednoduše neví. Projekt musí stát na pevných komunikačních základech, nejenom na jednom mailing listu a kanálu na IRC. Přehledné záznamy o komunikaci na emailové konferenci jsou nezbytné, další důležitý bod je přehledná (a obsáhlá) webová stránka (s cílovými vlastnostmi projektu - bod 1), dále například malá wiki pro koordinaci práce na jednotlivých součástech programu.


    To by ode mne stačilo, teď jste na řadě Vy.

           

    Hodnocení: 67 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Luk avatar 22.6.2006 19:59 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podmínky dobrého projektu
    Ad 1 - V praxi to často bývá jinak. Je potřeba nějaká drobnost (utilita apod.), ta postupně narůstá, až je z toho obrovský program se špatnou koncepcí - ale fungující, široce používaný (např. PHP). Jindy se naopak cíle stanoví velice přesně a dokonale, ale do provozuschopného stavu se to nikdy nedostane (např. Hurd).

    Ad 3 - Nejdůležitější je kvalitní správa verzí. Aby šlo dobře rozlišovat, co je stabilní, zkušební, vývojové, aby se opravy snadno aplikovaly všude, kde je to potřebné atd. Ostatně např. vývojáři linuxového jádra moc dobře vědí, zač je toho loket.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    22.6.2006 21:53 ajikdpoe | skóre: 23 | blog: dvh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podmínky dobrého projektu
    No ja uz mam za sebou radovo stovky projektov kde som sa aktivne podielal ako programator ale absolutna vecsina z nich bola jednoucelova, konkretna utilita napisana vyhradne len pre moje ucely, s tym ze samozrejme nemam problem ju zverejnit pod gpl, ale vacsinou su to fakt take konkretne blbostky, ze to urcite nikto nebude potrebovat.

    Navyse vacsina projektov zacina ako praca jedneho muza a az potom sa k nemu pripajaju ostatny, neviem ale trochu mi to pripada ako by si nebol zrovna ten typ to si po veceroch pise vlastne programi, aj mi to pripada ako pohlad neprogramatora na programovanie, ze: "tak hosi, s cim vam mozem v tom projekte pomoct, niesom programator ale toto robite zle, toto musi byt takto..." a pritom pohlad mna ako programatora je ze mi staci ked to funguje a nejake vznesene dokonale vizie ma velmi netrapia...

    Na druhu stranu, premyslat o projekte je dobre, napr. teraz uz par mesiacov o nejakom premyslam a to som nenapisal ani riadok kodu, ale hlavne posolstvo tohoto mojho prispevku je toto:

    "Najdolezitejsi su v kadzom softverovom projekte len a len programatori"

    Ak nemate programatorov ale len 10 ludi co nieco chcu ale nevedia to naprogramovat tak je to onicom. Ok, jasne, treba ludi aj na preklady, grafiku, pisanie dokumentacie ale to nieje to podstatne co posuva projekt dopredu, bez vela a kvalitnych programatorov to jednoducho nejde. Uz som videl ako par projektov krachlo na nedostatku programatorov. Jednoducho 90% prace spociva v tom ze programator si musi sadnut za komp a makat, nie snivat! Zabudol som spomenut pojem "nedostatok casu", ale to je u vyvoja softu kategoria sama o sebe, to tu nejdem rozoberat...
    22.6.2006 22:20 Martin Böhm | skóre: 17 | blog: Martinův stánek | Je mi to MFFUK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podmínky dobrého projektu
    Programátor doufám jsem :o) Něco jiného je skript, co si večer udělám, aby mi to zítra zjednodušilo práci, a něco jiného je Projekt s velkým P, tedy něco důležitého pro haldu uživatelů. Myslíš si taky, že Dijkstra nebyl (taky) programátor? Jemu rozhodně nestačilo, že to "prostě funguje" ... a myslím, že nás je víc, co myslíme trochu ve větších souvislostech :o) Mimochodem většina z toho, co tu píšu, byla napsána jako reakce na konkrétní situace s konkrétními opensource programátory. Bazarový koncept (příjdu, pomůžu, odejdu) je základní koncept vývoje open-source programů, píše o tom třebas Eric S. Raymond.
    5 z 0 přetečení bufferu doporučuje Korespondenční seminář z programování (pro středoškoláky programátory).
    22.6.2006 22:25 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podmínky dobrého projektu
    "Najdolezitejsi su v kadzom softverovom projekte len a len programatori"

    Tato věta platí jen v omezeném množství případů.

    Můžu napsat něco (dle mého názoru) lepšího: "Nejdůležitější je aby byl zadavatel/zákazník spokojený."

    Ok, jasne, treba ludi aj na preklady, grafiku, pisanie dokumentacie ale to nieje to podstatne co posuva projekt dopredu, bez vela a kvalitnych programatorov to jednoducho nejde.

    Pak tu jsou projekty bez dokumentace, které si píšou programátoři sami pro sebe. Nemám rád programy bez dokumentace! Raději budu mít program špičkově zdokumentovaný s menším množstvím funkcí než nezdokumentovaný bastl.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    22.6.2006 23:39 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podmínky dobrého projektu
    "Pak tu jsou projekty bez dokumentace, které si píšou programátoři sami pro sebe. Nemám rád programy bez dokumentace! Raději budu mít program špičkově zdokumentovaný s menším množstvím funkcí než nezdokumentovaný bastl."
    Knuth věděl, proč píše TeX ve WEBu... :-D ;-)
    22.6.2006 23:52 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podmínky dobrého projektu
    Respektive, proč vymyslel WEB, aby mohl naprogramovat TeX :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    23.6.2006 08:09 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podmínky dobrého projektu
    WEB je bezesporu zajímavá idea z hlediska vývojářské dokumentace, pro uživatelskou dokumentaci je jeho přínos IMHO nulový. Navíc ani podobný samodokumentační systém sám o sobě nestačí - zkuste třeba něco rozumného vyčíst z Doxygenem generované dokumentace k librpm nebo libstdc++…
    23.6.2006 09:59 ajikdpoe | skóre: 23 | blog: dvh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podmínky dobrého projektu
    Suhlasim.

    Potvrdzuje sa tym co som povedal, hlavny je programator.
    23.6.2006 15:12 HS | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podmínky dobrého projektu
    Musi byt presne rozdelene ukoly tak aby odpovidali schopnostem kazdeho vyvojare. U problematickych vyvojaru rozelit pravomoce tak , aby je sef drzel zkratka.

    Jinak doporucuji knihu Petra Palety Co programatory ve skole nenauci. Je to uvod do dane problematiky a doctes se tam na co davat pozor a cemu se vyvarovat.
    29.6.2007 12:41 Pev | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podmínky dobrého projektu
    že každý s trhovců přesně ví => že každý z trhovců :-)
    29.6.2007 14:58 Martin Böhm | skóre: 17 | blog: Martinův stánek | Je mi to MFFUK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podmínky dobrého projektu
    Jak to můžeš číst po takové době, to je mi záhadou :o) Ale děkuji, opravím.
    5 z 0 přetečení bufferu doporučuje Korespondenční seminář z programování (pro středoškoláky programátory).

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.