Portál AbcLinuxu, 8. června 2024 14:45

Špatné a dobré propagační weby

12.3.2006 17:19 | Přečteno: 1651× | internet | poslední úprava: 23.5.2007 18:04

Rozhodl jsem se dodělat na jeden web odkazy na free software. Pointa je jasná, představit nenásilně návštěvníkům programy, které mohou použít místo těch stávajících často ukradených.

Trochu mne motivovala poslední akce Microsoftu, kdy uživatelům nelegálních Windows vyskakuje po startu strašák v podobě varujícího okna. Ideální půda nabídnout alternativu, jak ostatně vycítila i OSS Aliance, která ve spoluprácí s CZLugem spustila reklamní akci na linux.

Bohužel jsem při tom narazil na problém, že svobodný sw nemá obvykle žádný jednoduchý propagační web, kam by se dali BFU uživatelé nasměrovat.

Uvedu pár komentovaných příkladů a pokusím se na nich svůj názor vysvětlit.

Propagace GNU/Linuxu

www.linux.cz

Toto je zcela odstrašující příklad. Pokud nějakého BFU pošlete na tuto adresu, můžeme jen doufat, že má krátkou paměť a co nejdříve na tento šok zapomene.

Je vidět že stránka byla před mnoha lety vytvořena pravděpodobně pro studenty, kteří navíc již o linuxu něco slyšeli a sami pátrají po dalších informacích z vlastních pohnutek.

Z pohledu šíření linuxu mezi BFU by bylo lepší, kdyby tato stránka neexistovala, nebo alespoň běžela na nějaké utajené subdoméně.

proc.linux.cz

Výrazně lepší, ale pořád se jakoby čeká, že návštěvník je odhodlán prokousat se hromadou textu.

Úplně chybí screenshoty, uměl bych si představit i odkazy na zajímavá videa práce s desktopem, například nový desktop od Suse (cca 20 MB). Nepochybuji, že jedno takové video nebo serie slidů přesvědčí víc lidí než stránka reklamního textu, kterému navíc nikdo nerozumí.

Když už se zájemce prokouše až k downloadu, obávám se, že vyděšen množstvím nabídek prchne.

ostatní

Hledal jsem na českých stránkách Suse a Mandrivy, bohužel bezvýsledně. Na MandrivaLinux.cz je dokonce odkazována již pro dekstop nepodporovaná verze 10.1 (totéž i z proc.linux.org).

Než odkazovat na tohle, dal bych raději odkaz na ISO některé distribuce vhodné pro BFU, například Mandrivu. Ale ejhle, ani na ftp nikde není žádné current na něj směřující. Pak logicky odkazující stránka dopadne tak, že za x let zapomenuta bude doporučovat v té době již mrtvý sw.

Propagace OpenOffice.org

Ještě zoufalejší situace. Na hlavním českém portálu je nepřehledná i stránka s downloadem. Kolik BFU uživatelů pochopí, která verze je ta správná? Většina z nich ani netuší, že používá Windows. Řeči o RPM a DEB jim určitě na jistotě nepřidají.

Propagace Mozilla aplikací

Ukázkou toho, jak má vypadat propagační web, jsou například Mozilla Firefox a Mozilla Thunderbird.

Reklamní kecy jsou zúženy jen na hesla, které se snadnou čtou a oči je snadno přeskočí. Stránka ujišťuje o existenci podpory, dává najevo že o uživatele stojí. A hlavně nabízí odkaz na nejnovější verzi pro správnou platformu.

Nápady pro všechny

       

Hodnocení: 86 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (3) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

12.3.2006 17:30 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mělo by to fungovat stejně jako u Opery, která pozná, jaký máte OS a podle toho vám nabídne verzi...pokud možno zrovna i se správným překladem (win only).
13.3.2006 08:55 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Jasně, uživatelům Windows nabídneme Mandrivu, uživatelům Linuxu pak Gentoo :-)
12.3.2006 17:59 © | skóre: 37 | blog: escaped
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
www.linux.cz i proc.linux.cz mi prijdou v poradku, mozna to pismo by mohlo byt malicko vetsi
12.3.2006 18:22 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Afaik ale ty asi nebudeš typický příklad BFU, který o Linuxu a OSS ještě neslyšel :-D
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
12.3.2006 18:52 anicka | blog: ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Myslím, že kritika nařeší vzhled, ale obsah. A www.linux.cz je po obsahové stránce docela průšvih.
^D
12.3.2006 19:05 Jindřich 'GoldenShit' Plešinger | skóre: 16 | blog: Nevěřící | Dolní Bousov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
   Stránky www.linux.cz ve stylu firefox.czilla.cz by určitě neuškodili, ba naopak. Takhle to vypadá, tohle to umí a tady se to stáhne. Popřípadě podrobnější informace uvnitř.
LINUKS = Lidová Nacionálně Ultralevicová Komunistická Strana
12.3.2006 21:14 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Měl by tam být zcela jasný slib asi tohoto druhu. "Určitě to naistalujete, určitě to bude chodit, nelamte si s tím hlavu, má to všechno co potřebujete" Je to zvláštní, ale lidé na také sliby rádi slyší. :-)
Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
eXces avatar 12.3.2006 22:09 eXces | skóre: 15 | blog: i hate mondays;) | Jihlava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Přemýšlím jestli by nepomohl i dodatek: Nezvládne to jen dement;)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. --Albert Einstein
12.3.2006 22:28 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To mate jako se vsim, veci udelaji lide, kteri jsou ochotni je udelat. To casto neznamena, ze to jsou titiz, kteri to umeji nejlepe nebo vedi jak se to dela.

Muzu chtit na propagaci linuxu nejaky spickovy strasne krasny banner, treba dalsi jako je ten na proc.linux.cz, jenze kdyz ho nikdo nenamaluje tak musim pouzivat ty co mam. Nejsou spatne, ale ten naboj toho covexova se proste tezko dosahuje.

A rozhodne si nemyslim, ze proc.linux.cz je prilis zahlcen informacemi. Firefox si kazdy nainstaluje a za hodinu smaze, neni s tim zadny problem, prohlizecu muzu za den otestovat klidne 20. Instalace linuxu je mnohem slozitejsi a mnohem hure zmenitelna vec, takze ten kdo se o tom rozhoduje potrebuje hodne informaci a musi o tom podumat. Protoze jinak vznikne armada nastvanych lidi, co bude zcela jiste vedet, ze byla obelhana, protoze ten linux co se instaluje jednim kliknutim mysi a proste chodi zkusila a on se ani neinstaloval jednim kliknutim mysi, ani nechodil tak jak byla zvykla.
I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
12.3.2006 22:34 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
A zapomel jsem dodat, pokud nekdo soucasne vi jak se to ma udelat spravne a udela to, nikdo mu nebude branit. Covex muze potvrdit, ze kdyz prinesl proc.linux.cz a zeptal se, slo by to dat do domeny linux.cz, tak to mel zprovoznene za nekolik hodin.
I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
12.3.2006 22:45 Christof | skóre: 22 | Havířov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Pravda, pravda.

A pokud by nekdo chtel a umel udelat propagacni web pro OpenOffice.org, budeme jen radi. Predchozi pokus skoncil vysumel nejak do ztracena.
12.3.2006 23:01 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
No podle me by jeste vzkrisit sel. Autor mi mezitim delal dva graficke navrhy, jeden pri hlasovani ve firme prohral, jeden pokracuje k finalni realizaci. Hodne dobre byly ale oba.

Cela diskuze trpela jinym nedostatkem, ktery se projevuje ve velke komunite. Neni mozne udelat neco co chytne za srdce vsechny. A kdyz nechate k autorovi proudit pripominky vsech, za chvili se z toho zblazni. Pulka lidi rekne ze je to moc modre, druha ze je to moc cervene.

Navic potom vyhrava prumernost, kdo udela neco uchvatneho, tak se spise netrefi do prumerneho vkusu a tak hlasovani spickove navrhy vyradi a vyhraji ty, ktere "nikoho neurazi".
I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
13.3.2006 00:08 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Zpět k linux.cz. Změní se konečně něco?
Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
13.3.2006 00:45 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
Brzo tam bude redakcni system a kazdy se bude moct vyradit dle sveho gusta, jen jsem zvedavej jak dlouho clenum vydrzi energie.
I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
hwsoft avatar 13.3.2006 08:21 hwsoft | skóre: 19
Rozbalit Rozbalit vše Re: Špatné a dobré propagační weby
No bohuzel asi dlouho ne, jak rika zkusenost. Co se techto veci tyka, tak jsem zjistil, ze je problem najit cloveka s casem co neco umi.

Mladi kluci (10-15) jsou plni enrgie, ale vetsinou kdyz neco zplodi, tak to je neunosny a nepouzitelny :(. Ti starsi uz obcas neco mohou udelat, pokud se trosku polechta jejich ego (pochvalou pred nastoupenym utvarem ;) ), tak jsou IMHO idealni. No a ti starsi si casem zalozi rodinu a pokud nemaji stejne postizenou manzelku, tak vetsinou konci na nedostatku casu.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.