Portál AbcLinuxu, 9. června 2024 21:24

Metisse

26.2.2007 11:34 | Přečteno: 1919× | linux | poslední úprava: 28.2.2007 07:07

Aneb letem světem non-3D desktopem. Nečekejte žádný extra dlouhý zápisek. Tedy jen pár screenshotů, praktické zkušenosti za den používání, jak ho zprovoznit (pod Archem) a některé jeho vymoženosti.

Co to je?

Metisse není 3D desktop! Alespoň je to napsáno na homepage stejně jako v ukázkových videích. Samotné Metisse vypadá alespoň podle zdrojáků jako upravený Xorg 7.x, který obsahuje určitá vylepšení UI. Zřejmě ale přesto musí spuštěn nad existující X session (podobně jako XGL) protože podle manuálu (pokud se spouští jako primární desktop) se má spouštět přes .xinitrc. To, co po spuštění uvidíte je upravená verze FVWM. Na první pohled nic zázračného. Stačí ale kapku zahýbat oknem a Metisse se kapičku projeví. Okno je při přesunech průhledné a přilepuje se k okrajům obrazovky! Dobrá, nic tak zvláštního, průhlednost zvládá každý desktop a podobnou "gumovost", i když v rozsahu celého pohybu má třeba compiz.

Fičury, neboli zvláštnosti

Vzhledem k prvnímu odstavci tedy vlastně budu psát o tom co vidíte. O upraveném FVWM běžícím nad metisse serverem. Kromě nic moc extra vlastností, o kterých jsem psal výše, má totiž mnoho dalších, která se často ani nikde jinde nevyskytují. Začněme zlehka. Nejdříve ale jednu důležitou poznámku: „Ať děláte s okny cokoli, pořád jsou funkční.“

resize/scale oken

Hmm...změna velikosti, to si děláš srandu, ne?! Tohle zvládá každý WM. Metisse na tohle ale jde kapku jinak. Ti všímavější určitě zaregistrovali, že v nadpisu jsou dvě slovíčka. Resize a scale. Jaký je mezi tím rozdíl? Tedy resize je to co běžně znáte odjinud. Okno se prostě zvětší včetně obsahu. Scale tu ovšem funguje kapku jinak. Tady přřichází ke slovu OpenGL. Představte si, že okno je nakreslené na kousku gumy. Nebo jako bitmapový obrázek. To je jedno. A ten pak roztáhnete nebo smrsknete. Jak se vám zlíbí. Obsah se nijak nezměěění. Má to své výhody i nevýhody. Výhodou je, že je to rychlé a měly by tak jít zvětšit i okna s jinak neměnnou velikostí. Nevýhodou je, že dochází k deformaci obsahu.
Scale okna

Dočasné změny

To, co s oknem uděláte může být jen dočasné. Tj. po puštění myši se například navrátí do původní velikosti či místa na obrazovce. Šikovné.

Rotace

Nestačí? Tedy přitvrdíme.
Znáte Looking Glass? A víte, jak je u něj možno rotovat s okny? Tak zde je něco podobného. Okno je možno otáčet dle libovolné osy. V jednom okamžiku ale pouze podle jedné. Rozdílem oproti Looking Glass je, mimo to, že okna nejsou 3d objekty, že okno zůstane natočené na svém místě. Rotaci lze odstranit kliknutím prostředním tlačítkem myši na titulek nebo okrajovou lištu okna. O ovládání ale později. Navíc je to hezky popsáno v manuálu. Stále nezapomínejte na poznámku, že „Ať děláte s okny cokoli, pořád jsou funkční.“
Rotace všemi směry

Nadzvedávání oken

S trochou šikovnosti můžete nadzvednout okraj okna stejně jako list papíru. Toto je automaticky aktivováno když máte nad sebou dvě okna, kde spodní kapičku "vyčuhuje" zpod svrchního a vy v něm chcete například vybrat text. Okna nad ním se dočasně srolují, aby na dotyčné okno bylo vidět.
Srolované okno Xpdf po výběru v Kate

Façades

Stále nic? Tak tohle Vás odrovná. Název nic neřekne. Osobně taky nevidím souvislost mezi tímhle a fasádou. Když si představím fasádu domu… Fakt nevím co to autory chytlo.
Víc už napínat nebudu. Façades umožnují vybrat kousek okna a vytvořit z něj jiné, nové, okno. Je tak možné si vytvořit vlastní okna ovládající i několik programů zároveň. A taky umožnují vytvořit díru do okna, ale to jen tak na okraj.
Façades obsahující plátno, výběr barvy, stopy a několika nastrojů

3D Akcelerace a video

Na dotazy doplním ještě toto.

Akcelerace

Podle glxinfo je akcelerace dostupná. glxgears jdou spustit, zmizel mi při tom ale kurzor myši a otáčení koleček bylo nechutně pomalé. Po explicitním killnutí glxgears bylo v konzoli vypsáno kolem 300fps (oproti ca 1400 v normálním Xorg serveru) což se mi ale nezdá.

Video

Jako přehrávač jsem použil mplayer. Nefungovaly výstupy xv, x11, xvmc (nvidia). Funkční byly gl, gl2 a sdl, které z nich bylo nejrychlejší a jediné relativně dobře použitelné. Přesto nároky na přehrávání videa jsou poměrně vysoké. HD video v x264 se mi kvůli přílišným nárokům nepodařilo přehrát vůbec (pozn. normálně je to těsně na hranici). K velkému zvýšení naročnosti na přehrávání dochází při přepnutí na celou obrazovku, kdy dochází ke škálování obrazu. Video se pak začíná trhat.

Zprovoznění

je minimálně pod Archem jednoduché. Pro něj už jsem připravil příslušné PKGBUILDY. Jedná se núcleo a samotné metisse. Vzhledem k tomu, že je vše akcelerováno přes OpenGL, tak by nároky neměly být nějak přehnaně vysoké. Jediné u čeho pravděpodobně zjistíte vetší vytížení než je obvyklé je při pohybu myší. U mého počítače zabírá až 15% výkonu CPU (normálně 1%). Bezproblémový běh odzkoušen na počítači Pentium 4, 2GHz, grafická karta Nvidia 6200, 768MB RAM. Jediné vyskytnuvší se problémy viz 3D akcelerace a video.
Pokud metisse chcete spustit samostatně, musíte to udělat s použitím .xinitrc.

Přesnější popis je v odkazech níže.

Ovládání

Jen ve zkratce o rotacích (v manuálu to není zrovna pochopitelné), více viz manuál.

Odkazy

Homepage
Spouštění
Ovládání        

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Obrázky

Metisse, obrázek 1 Metisse, obrázek 2 Metisse, obrázek 3 Metisse, obrázek 4 Metisse, obrázek 5

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

hajma avatar 26.2.2007 12:11 hajma | skóre: 27 | blog: hajma | Říčany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
živé CD s Metisse (založené na Mandriva 2007.0 One):

ftp://mandrivauser.cz/Mandrivalinux/official/iso/2007.0/One/Mandriva-2007.0-One-Metisse.i586.iso
21 promarněných znaků
Milhouse avatar 26.2.2007 12:12 Milhouse | skóre: 15 | blog: MilhouseLand
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zajímavé. Docela by to mohlo pomoci v ovládání desktopu.
Zajímalo by mě, jaké jsou HW nároky. Na jakém HW jste to zkoušel a jestli se to netrhalo a pod.
Díky, hezký článek. :)
"...naše práce není vidět, ale je důležitá!"
26.2.2007 12:18 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse
Veškeré efekty se dělají přes OpenGL – takže nároky budou podobné, jako pro Beryl a spol. Co je tady přidáno je to, že okna jsou neustále funkční – mohou přijímat vstup z klávesnice a myši. A to trasování, kde se myš právě nachází údajně je náročné na výkon – ale prý se pracuje na tom, aby to bylo efektivnější a rychlejší (právě tohle trasování je důvod, proč to musí být zvláštní X server, proč si nevystačí s xgl rozšířením).

Alespoň tolik jsem pochopil, když jsem včera na Metisse náhodou narazil.
stativ avatar 26.2.2007 12:38 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse

Zkoušel jsem to na P4, 2GHz, grafika Asus Nvidia 6200. Normalni prace naprosto bez trhani. Trasovani pohybu mysi je narocnejsi nez u normalnich X-ek. U tech mam pri pohybu s kurzorem vytizeni stale 1%, u metisse je to az 15%.

Pruser jsou videa, nevim kde je chyba, ale u mplayeru mohu pouzit pouze vystup gl a gl2, ktere jsou dosti pomale. Mozna je to take zpusobeno tim, ze mam momentalne metisse spusteny v okne jako 2. xserver.

Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
26.2.2007 12:20 janik | blog: janko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ja som sa z metisse hral asi pred rokom (skor nez ho vykopli z Portage), ale zdalo sa mi hoodne neprakticke... vhodne akurat na to, ze ukazat niekomu a povedat: sprav toto na windowse... iny zmysel nevidim
26.2.2007 12:39 martin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse
souhlas
26.2.2007 14:37 thingie
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse
To chce zvyk.
26.2.2007 15:19 Espinosa | skóre: 24 | blog: Espblog | London
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Dík za zajímavý článek. Sám jsem se v problematice kompozitních manažerů pro X trochu vrtal, viz můj blog. O Metisse jsem neměl tušení.

> Samotné Metisse je náhrada x-serveru (stejně jako XGL) No XGL je není náhrada, je to vrstva nad standardním X serverem. XGL ke svému běhu potřebuje X server, a to dokonce jen a výhradně xorg server (tedy si to alespoň myslím). Funguje Metisse podobně? Potřebuje pod sebou běžící X systém?

> Metisse není 3D desktop hmm, můžeš tohle tvrzení trochu rozvést? Na ofic. stránkách to tvrdí taky. Ale veškerý další popis napovídá, že to je 3D desktop, s okny lze pracovat ve 3 rozměrech, tedy je to 3D desktop, to je moje skromná definice 3D desktopu. Jaká je tvoje?

Můžeš bez problému spouštět bez problémů akcelerované OpenGL aplikace (glgears), zkoušel jsi nějakou 3D hru? U XGL a karet ATI (oss i fglrx) je to problém protože neumožňují běh dvou X akcelerovaných serverů, Nvidia ano.

Jak pod tím funguje akcelerované video?

Fungují pod Metisse i jiné win manažery (kwin)? Jde spustit případně plnohodnotné KDE?

Jinak popisovaný způsob zvětšování oken (roztažení textury) umí Beryl také. Viz volby pro resize. Sám ho používám. Ale je to z nouze ctnost, protože standardní resize je moc pomalý.
stativ avatar 26.2.2007 16:26 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse
No XGL je není náhrada, je to vrstva nad standardním X serverem. XGL ke svému běhu potřebuje X server, a to dokonce jen a výhradně xorg server (tedy si to alespoň myslím). Funguje Metisse podobně? Potřebuje pod sebou běžící X systém?

No, metisse nahrazuje komplet xserver. Jak jsem na ty zdrojaky kratce mrknul, tak to vypada na upraveny xorg 7.x. Diky za poznamku, odstranim to.

hmm, můžeš tohle tvrzení trochu rozvést? Na ofic. stránkách to tvrdí taky.

Kdyz to rikaj, tak ja to vyvracet nebudu ;-). Neco jako wine, ale tam je to aspon trochu oduvodneny.
Zrejme jde o to, ze okna jsou stale plocha... Tedy ne jako je to treba v tez zminenem looking glass, kde jsou klasicka okna namapovana na kvadr a ukazkove aplikace jsou plne 3D. Viz ten jejich webbrowser nebo prohlizec obrazku.

Můžeš bez problému spouštět bez problémů akcelerované OpenGL aplikace (glgears), zkoušel jsi nějakou 3D hru? U XGL a karet ATI (oss i fglrx) je to problém protože neumožňují běh dvou X akcelerovaných serverů, Nvidia ano.

Desne se mi to seka, nicmene glxgears spustit jdou.

Jak pod tím funguje akcelerované video?

Jestli myslis xv tak ne. Psal jsem to uz vyse. Funguje jen GL.

Fungují pod Metisse i jiné win manažery (kwin)? Jde spustit případně plnohodnotné KDE?

Popravde nemam poneti. Rekl bych, ze asi spustit pujdou, ale nebudou moci vyuzit jeho potencialu.

Jinak popisovaný způsob zvětšování oken (roztažení textury) umí Beryl také. Viz volby pro resize. Sám ho používám. Ale je to z nouze ctnost, protože standardní resize je moc pomalý.

To jsem nevedel.

Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
26.2.2007 18:21 Espinosa | skóre: 24 | blog: Espblog | London
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse
No XGL je není náhrada, je to vrstva nad standardním X serverem. XGL ke svému běhu potřebuje X server, a to dokonce jen a výhradně xorg server (tedy si to alespoň myslím). Funguje Metisse podobně? Potřebuje pod sebou běžící X systém?

No, metisse nahrazuje komplet xserver. Jak jsem na ty zdrojaky kratce mrknul, tak to vypada na upraveny xorg 7.x. Diky za poznamku, odstranim to.

To je v tom případě první fork Xorg o kterém vím. Vemi zajímavé.
Můžeš bez problému spouštět bez problémů akcelerované OpenGL aplikace (glgears), zkoušel jsi nějakou 3D hru? U XGL a karet ATI (oss i fglrx) je to problém protože neumožňují běh dvou X akcelerovaných serverů, Nvidia ano.

Desne se mi to seka, nicmene glxgears spustit jdou.

A jsou to glgears akcelerované (direct rendering: true)? Nebo to jen pohání softwarová Mesa, to by mohlo vysvětlovat tu trhanost her a reálných 3D aplikací.
Fungují pod Metisse i jiné win manažery (kwin)? Jde spustit případně plnohodnotné KDE?

Popravde nemam poneti. Rekl bych, ze asi spustit pujdou, ale nebudou moci vyuzit jeho potencialu.

To sice ne, ne úplně, ale jako kompozitní manager by to odstranilo řadu neduhů xorg - okna zanechávající stopy, viditelné překreslování, artefakty
stativ avatar 26.2.2007 18:45 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse
A jsou to glgears akcelerované (direct rendering: true)? Nebo to jen pohání softwarová Mesa, to by mohlo vysvětlovat tu trhanost her a reálných 3D aplikací.
Mel jste pravdu, jede to pres mesu.
To sice ne, ne úplně, ale jako kompozitní manager by to odstranilo řadu neduhů xorg - okna zanechávající stopy, viditelné překreslování, artefakty
Tak s temihle neduhy jsem se jeste nejak nesetkal, s vyjimkou obcas pomalejsiho prekreslovani obsahu oken pri zmene velikosti.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
26.2.2007 19:10 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Metisse
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Když už používám váš text k debugování – ještě v blogu zbylo „přřichází“ a „nezměěění“. Ale asi bude lepší s opravou počkat, až bude odstraněna chyba na Abíčku, jinak tam nejspíš vzniknou nové víceznaky.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.