Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 141 (pdf) a HackSpace 78 (pdf).
Byla vydána verze 2.0.0 programovacího jazyka Kotlin (Wikipedie, GitHub). Oficiálně bude představena ve čtvrtek na konferenci KotlinConf 2024 v Kodani. Livestream bude možné sledovat na YouTube.
Byla vydána nová major verze 27.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Byla vydána nová verze 1.8.0 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi video formátů HandBrake (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Microsoft představil nové označení počítačů Copilot+. Dle oznámení se jedná se o počítače poskytující funkce umělé inteligence. Vedle CPU a GPU mají také NPU (Neural Processing Unit). Uvnitř představených Copilot+ notebooků běží ARM čipy Qualcomm Snapdragon X Elite nebo X Plus.
Příspěvek na blogu Codean Labs rozebírá zranitelnost CVE-2024-4367 v PDF.js, tj. mj. prohlížeči PDF souborů ve Firefoxu. Při otevření útočníkem připraveného pdf souboru může být spuštěn libovolný kód v JavaScriptu. Vyřešeno ve Firefoxu 126.
Lazygit byl vydán ve verzi 0.42.0. Jedná se o TUI (Text User Interface) nadstavbu nad gitem.
K open source herní konzole Picopad přibyla (𝕏) vylepšená verze Picopad Pro s větším displejem, lepšími tlačítky a větší baterii. Na YouTube lze zhlédnout přednášku Picopad - open source herní konzole z LinuxDays 2023.
Byla vydána (𝕏) nová major verze 17 softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Sovereign Tech Fund, tj. program financování otevřeného softwaru německým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu, podpoří vývoj FFmpeg částkou 157 580 eur. V listopadu loňského roku podpořil GNOME částkou 1 milion eur.
Tak a je to tady. Konečně byly oznámeny projekty, které jejichž účast v letošním GSoC byla schválena. Jak jinak, budu se zabývat projekty týkající se Hugin a přidružených aplikací. A samozřejmě nejvíc tomu svému . Na co se tedy můžeme těšit?
James (autor skvělého FastPreview) bude v rámci GSoC pracovat na zlepšení práce s „bracketed“ fotkami a lepší práci s jednotlivými řadami fotek. To AFAIK mimo jiné umožní „sdílení“ control points (bodů, které označují stejné části v různých fotografiích a slouží k jejich spojení) a celkově lepší práci s generováním těchto bodů (už nebudou generovány pro všechny obrázky (což je v případě stacku při bracketed focení dost redundantní práce,) což by mimo jiné mělo o něco zrychlit vytvoření panoramatu (za předpokladu, že používáte bracketing).
Hugin v současnosti obsahuje skvělý prográmek hugin_hdrmerge, který je, mimo klasický averaging, schopen díky khan algoritmu odstraňovat duchy při vytváření HDR obrázků. Bohužel se jedná o relativně málo známou vlastnost (a popravdě i poměrně dost paměťově náročnou). Mým hlavním cílem bude „přenést“ implementaci khanu z Huginu do enfuse čehož bych rád dosáhl tím, že pro něj vytvořím obecné rozhraní a následným přiohnutím enfuse tak, aby to fungovalo. Výhoda tohoto řešení je v tom, že by se s určitými úpravami možná dala použít na částečné odstranění chyby paralaxy v enblendy. Jako sekundární cíl jsem si zvolil implementaci dalšího (a podle ukázek úplně skvělého) algoritmu na odstraňování duchů.
Pro přesnější optimalizaci a složení panoramatu je potřeba znát deformaci (lens distortion) způsobenou objektivem. Díky znalosti toho, jak objektiv deformuje obraz je možné tuto deformaci odstranit. Pro její zjištění je potřeba detekovat hrany alespoň v jednom obrázku a na jejich základě spočítat příslušné parametry parametry. Pokud nepoužíváte tzv. „rybí oko“ tak vás to trápit nebude, deformace je poměrně malá. I přes to se ale může se stát, že optimalizace trochu ulétne a obrázky nesedí úplně dokonale. V současnosti jsou dvě možnosti jak toto řešit: 1)neřešit to, pokud to jde (většinou to stejně vyjde dobré) 2)naklikat příslušné kontrolní body ručně a nastavit správně parametry. Na tenhle projekt se celkem těším, protože díky němu by měl hugin podávat lepší výsledky hlavně s objektivy typu „rybí oko“
Tohle bohužel asi málokdo z nás, alespoň v blízké době, uvidí. Bohužel já svou šanci vidět ho na letošním LGM v Montréalu zahodil. LightTwist má být jakýsi systém promítaček (sedmi nebo čtrnácti), které promítají panoramata na okolní stěny. O tohle se moc nezajímám, takže toho ani víc nevím.
Na tenhle projekt se dost těším. V současnosti celý toolchain (libpano, hugin) předpokládá, že panorama bylo foceno s fixní pozicí fotoaparátu, který se pak jen otáčí. To samozřejmě dělá problémy, když např. fotíte mapu po jednotlivých částech a přitom posouváte celý fotoaparát. Zatím ale nevím jak promáklé to bude. Původně se řešila možnost modelu, kde fotoaparát se libovolně pohybuje v prostoru, což je ale hodně náročný úkol. Proto se tento projek možná zaměří opravdu jen na případ, kdy se foťák hýbe stále ve stejné hladině.
Tiskni Sdílej:
Munin, Hugin, Pidgin... taky se vám to plete?
nastavením stejné clony a času pro všechny fotky?