abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | Zajímavý software

    Společnost Kaspersky vydala svůj bezplatný Virus Removal Tool (KVRT) také pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 12:33 | Nová verze

    Grafický editor dokumentů LyX, založený na TeXu, byl vydán ve verzi 2.4.0 shrnující změny za šest let vývoje. Novinky zahrnují podporu Unicode jako výchozí, export do ePub či DocBook 5 a velké množství vylepšení uživatelského rozhraní a prvků editoru samotného (např. rovnic, tabulek, citací).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
    včera 12:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 7.0 LTS open source monitorovacího systému Zabbix (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na webu, v poznámkách k vydání a v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:11 | Nová verze

    Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 22 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    3.6. 17:00 | IT novinky

    Společnost AMD na veletrhu Computex 2024 představila (YouTube) mimo jiné nové série procesorů pro desktopy AMD Ryzen 9000 a notebooky AMD Ryzen AI 300.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.6. 16:22 | Nová verze

    OpenCV (Open Source Computer Vision, Wikipedie), tj. open source multiplatformní knihovna pro zpracování obrazu a počítačové vidění, byla vydána ve verzi 4.10.0 . Přehled novinek v ChangeLogu. Vypíchnout lze Wayland backend pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu

    21.8.2011 21:26 | Přečteno: 2635× | Linux | poslední úprava: 21.8.2011 21:24

    Dávno před tím, než Linus Torvalds dostal nápad na vytvoření pozoruhodného jádra Linuxu, spatřil světlo světa UNIXový systém od firmy Microsoft. Narodil se Xenix.

    Xenix byl založen na sedmé verzi AT&T UNIXu a BSD 4.1. Obsahoval navíc pár vylepšení z nichž některé zdědil i Linux(např. Více virtuálních konzolí).

    Microsoft koupil licenci na sedmou verzi AT&T UNIXu v roce 1979. Tento rok byl velice zajímavý. V červnu 1979 v Torontu, na konferenci USENIX, AT&T oznámil velké zvýšení cen - $1000 – 7500USD pro vzdělávací instituce a $5000 – 40.000USD pro komerční open source (na jeden CPU). V podstatě se v AT&T rozhodli pro komercializaci UNIXu. Tím se otevřely dveře třetím stranám a Bill Gates nečekal a využil příležitosti. Říkalo se, že takový skok byl z části simulován účastí Digital Research.

    Bill Gates se obrátil na AT&T a v únoru roku 1980 licencoval jejich operační systém UNIX.

    Ve stejném roce byla založena společnost SCO a vývoj MS Xenix pokračoval pod jejich záštitou, takže vykonávali většinu technické práce. V srpnu 1980, tedy deset let před tím, než Linus pomyslel na Linux, Microsoft uvedl Xenix OS – port UNIXu pro různé 16-ti bitové mikroprocesory se Zilogem jako hlavní platformou.

    To byl obrovský boom. Na trhu byly 16-ti bitové procesory, dostatek místa na disku, dost paměti pro spuštění a běh UNIXu. Systémy s 32-bit. procesory Motorola 68020 měly na trhu náskok, protože byly binárně kompatibilní se 16-bit. procesory 68000 – to byl větší rozsah adresace paměti něž měly v té době čipy Intel. 68020 měl také hw podporu pro virtuální správu paměti. Sun Microsystems měl vlastní Sun-3 stanice s Motorola čipy. Ale většina nezávislých dodavatelů hardware měla nemalé investice v Intelu. Takže kam se mohli obrátit pokud potřebovali víceuživatelský OS? Odpověď byla překvapující – Microsoft...

    Mimochodem jedním z prvních zákazníků společnosti Microsoft skrze Xenix byla firma 3Com, kterou v roce 1979 založil Bob Metcalf. Ten chtěl využít Xenix pro rozvoj TCP zásobníku.

    Microsoft začal pracovat také na portu Xenixu pro 8086. Historicky se Xenix stal prvním úspěšným v některých aspektech průlomovým UNIXem pro PC. Byl to jediný PC UNIX a může být považován za první UNIX se slušnou zákaznickou podporou. Microsoft však neprodával Xenix koncovým uživatelům. Misto toho poskytovali licence společnostem jako jsou SCO, Tandy a Intel, které prodávali značkový Xenix uživatelům.

    Microsoft vlastnil v polovině 80. let cca 25% SCO. Jen o rok později v červenci roku 1981 MS koupil všechna práva k 86-DOSu a „osobní počítač IBM DOS 1.0“ byl připraven k uvedení IBM PC na trh v říjnu téhož roku.

    Z počátku vkládal Microsoft do Xenixu veliké naděje. Měl veliké plány a snažil se o kompatibilitu s DOSem. To pozitivně ovlivnilo MS-DOS ve verzích 2 a 3, kde DOS získal několik UNIXových specialitek – hierarchický systém souborů, roury, přesměrování atd. Vezměte prosím na vědomí, že v roce 1981 byl Microsoft mladou, ambiciozní a inovativní společností.

    „ Standardní knihovna pro XENIX-86 C umožňuje kompilaci programu na XENIXovém systému a potom spuštění v MS-DOSu. XENIX může fungovat jako síťový file server.“ - PC Magazine, červen / červenec 1982 Paul Allen, spoluzakladatel společnosti Microsoft.

    Práce na Xenixu a DOSu probíhaly současně a Xenix měl na návrh DOSu veliký vliv. Později se stal Xenix dominujícím UNIXem pro PC Intel 80286 a byl široce používán v průmyslu i samotným Microsoftem.

    Microsoft byl v této době hlavní UNIXovou společností. Koncem 80. let bylo více počítačů se systémem MS Xenix než zastoupení všech ostatních verzí UNIXu dohromady.

    Kolem roku 1983 si Microsoft uvědomil, že s příchodem platformy Intel 80286 v polovině roku 1980, DOS velmi rychle stárne. V roce 1984 IBM představil PC-AT, kterýžto byl prvním počítačem s procesorem Intel 80286. Takže práce na Xenixu nabrala obrátky a v srpnu 1984 Microsoft přišel s opravdu povedenou kvalitní verzí PC UNIXu – Xenix 3 neboli Xenix 286 – ten byl schopen dual bootu z oddílu MS-DOS na jiný oddíl. Zahrnul nové funkce z BSD 4.1 a ze System III od AT&T. Okamžitě se stal nevětší peckou mezi UNIXovými nadšenci. Stačilo jen 512K paměti a 10M na disku a mohl běžet na $5000 dolarovém stroji – což byla v té době nejlevnější pracovní stanice s UNIXem.

    Po dobu šesti let (1984 – 1990) byl Microsoft jedním z předních dodavatelů UNIXu, poskytovatel prvních levných komerčních UNIXů a zároveň majitel velké větve UNIX-XENIX.

    V roce 1986 IBM a Microsoft začali vyvíjet alternativní UNIX nazvaný OS/2. Pro Microsoft to znamenalo možnost zbavení se licenčních poplatků AT&T, které byly dost vysoké. V roce 1987 byla představena první verze OS/2 – systém pracoval pouze v textovém režimu, umožňoval zobrazení pouze jednoho programu i když ostatní mohly běžet na pozadí. Maximální podporovaná velikost disku byla 32M. Vydáním OS/2 ukončil Microsoft svojí působnost na poli UNIXu a můžeme nahlížet na IBM jako na „trojského koně“ jehož cílem bylo vyřadit Microsoft z UNIXového trhu.

    Microsoft nikdy nevydal Xenix 386, kvůli jeho práci na OS/2, který byl v podstatě náhradou za UNIX na desktopech. Později Microsoft prodal všechna práva na Xenix firmě SCO a zcela se odříznul od trhu s UNIXem.

    Do roku 1995 bylo na MS nahlíženo jako na outsidera(v porovnání se zlým IBM) a MS-DOS byl primární platformou počítačových nadšenců. Mnoho lidí strávilo bezpočet hodin studováním BIOSU a disassemblováním DOSu snažíce se pochopit, co které přerušení dělá nebo nahrazovali standardní DOS utilitky vlastními a nebo psali vlastní ovladače.

    Talentovaní DOS programátoři napsali spoustu kvalitních a užitečných aplikací, které v mnoha ohledech nahrazovali omezení DOSu, který byl jen jednoduchým programem zavaděče. Např. Lotus 123, DB2, Borland Turbo Pascal, Norton Commander, QuatroPro, MS Word 4,5... Vznikla také spousta her.

    V roce 1990 se Microsoft s IBM rozešly a zisky z prodeje Windows 3.0 byly pro MS lákavější. IBM pokračovala dále ve vývoji OS/2. Microsoft se plně věnoval Windows a ponechal si rozepsaný OS/2 3.0, který použil jako základ pro Windows NT.

    Časový průběh:

    Co jsem chtěl článkem říct? Na co jsem chtěl poukázat? Těchto informací se člověk opravdu těžko dopídí - sám jsem byl překvapen, když jsem tohle vše prozkoumal. Defakto by se dalo říct, že všechny dnešní systémy - Linux, MacOSX, MS-DOS, Windows mají počátek ve světě UNIXu. Tímto vlastně je setřena stěna pro flamewars. Lze se domnívat do jaké míry jsou Windows od řady NT podobny UNIXu. Projekt OS/2 alternativní UNIXový systém byl Microsoftem opuštěn a na jeho základu bylo postaveno jádro NT. Pravdu se asi nikdy nedozvíme, lze se pouze domnívat, že Microsoft stále používá ty stejné praktiky, jako v minulosti.

           

    Hodnocení: 90 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    21.8.2011 21:41 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Na čem je založeno vaše tvrzení, že OS/2 byla unixový systém?
    murzim avatar 21.8.2011 22:05 murzim | skóre: 12 | blog: murzim
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Informace jsem získal na internetu... nemusí to být 100% pravda. Beru to spíše jako zamyšlení. Ať už se jedná o alternativní UNIX nebo alternativu k UNIXU či DOSu jak je psáno na wikipedii, UNIX byl tak jako tak inspirací. Bohužel jsem období kolem 80. let prospal v kočárku ;-)
    Bůh stvořil člověka a opice vznikly evolucí "o pár let později" z blbých lidí.
    22.8.2011 08:43 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu

    Což je obzvlášť v oblasti historie problém, protože „na Internetu“ původní zdroje (až na výjimky) nenajdete. Místo toho kompilujete populárně historické články jiných (interpunkce ve vašem článku je příliš anglická ;), jejichž kvalitu si nemáte jak ověřit. Internet je příliš mladý. Kdybyste chtěl mít jistotu, že co píšete, je pravda, musel byste se vydat do knihoven či podnikových archivů a probrat se tehdejším (odborným/reklamním) tiskem nebo najít pamětníka. Samozřejmě ne tady v Česku, ale tam, neboť k nám se nedostalo skoro nic.

    22.8.2011 09:35 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Přesně tak. Nikde nemáte jistotu, že původcem těchhle "informací" na internetu není sám MS, v souvislosti s patenty by to dávalo logiku.

    Já sám jsem končil školu v roce 1981 a s produkty MS jsem se setkal až o pár let později a nešlo o žádný OS, natož o UNIX (XENIX), ale překladač asembleru, linker a interpreter Basicu pro CP/M na 8bitových strojích (pravda, v Čechách jsme byli o pár let pozadu). Pokud mne moje vlastní paměť neklame, MS se začal v OS angažovat až v souvislosti s nástupem PCček.

    Napadá mne třeba poměrně nedávná návštěva Billa Gatese v ČR, kde z něj naši servilní novináři udělali otce internetu a skutečnost přitom byla taková, že v MS internetu příliš nevěřili a jeho podpora byla přidána až do druhého vydání Windows95 a to se ještě snažili prosadit své vlastní řešení (tuším šlo o MSN).
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    22.8.2011 10:03 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Právě že na vlastní paměť se člověk může spoléhat ještě méně, zvlášť tady v "západní Asii", kde jsme v té době byli deset let pozadu za Evropou. U nás se používal Fobos (kopie čeho to asi mohla být ;-)) na kopiích PDP-11 a nějaké mikropočítače se plánovaly až na přespříští pětiletku...

    Je pravda že první M$ operační systém byl skutečně Unix, a to koupený a distribuovaný od roku 1979 právě pro tehdy široce rozšířené PDP-11, až později ho portovali na šestnáctibitové mikroprocesory. A k tomu (opět) koupili Q-DOS - ilegální zabugovanou napodobeninu CP-M, dál už to všichni známe.

    Jinak takového DMR asi nelze nařknout z náklonnosti k M$, přesto má na stránkách jejich reklamu.

    A co se našich "novinářů" týče, jejich informovanosti a objektivity, to snad ani nejde napsat, protože takovou záplavou nadávek bych nejspíš shodil net v půlce republiky :-D
    22.8.2011 15:12 Miloslav Ponkrác
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Právě na vlastní paměť a vlastní selský rozum je jediné na co se můžete spoléhat.

    Jak jinak chcete odlišit pravdu od lži?

    Internet vznikl v masové podobě, než celá historie a doba o které se bavíme. Je bláhové se domnívat, že tam najdete nějaké souhrnné informace z této doby, pouze štěky.

    Je hezké, že jste veškerou paměť zesměšnil slovem "západní Asie". Budiž. To je Vás problém.

    Dnešní lidé nevědí nic, protože autoritativní důkaz pro ně je "píší to na wikipedie", nebo "tady je odkaz na internetu, a to důkaz že to tak je". Pro řadu lidí je stejně nezpochybnitelná pravda jako dříve "říkali to v televizi takže je to pravda".

    Začínám chápat, proč se dnes tolik lidí nachá nachytat na podvody. Je to tento styl myšlení. Kdo chce být blbej a nemyslet a pravdu a její rozlišování outsourcovat na jiné subjekty a osoby nma 100 %, ten si to zaslouží.
    22.8.2011 15:33 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Dík za zastání. Je pravda, že zpoždění jsme v té době měli, ale na univerzitách bych je odhadl asi tak na pět let. Tenkrát chvíli trvalo, než se k nám dostaly informace o nových technologiích a pak se hledaly kanály jak se k nim dostat, oficiální dovoz prakticky neexistoval a Tesla taky extrarychle nekopírovala.

    A pod ten poslední odstavec se klidně podepíšu, na internetu je spousta blbostí kopírovaných metodou Copy & Paste.
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    22.8.2011 18:35 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    A ty univerzity byly se svým jedním nebo dvěma kousky pět let pozadu za čím? Za tím co za mořem bylo už úplně běžné? Jak dlouho trvalo než se to z těch našich univerzit dostalo aspoň do fabrik, pokud vůbec...

    Já si pamatuji SAPI-1 sledující čerpání nafty autobusů jako zázrak techniky v druhé půlce osmdesátých let, řidiči se identifikovali kartami asi 10x15 cm z 3mm silného plastu s ručně vrtanými dírami, fakt světová špička :-(

    Tohle se dá ještě dohledat i na papíře: http://bruxy.regnet.cz/web/8bit/CZ/rozhovor-s-ing.-eduardem-smutnym
    22.8.2011 21:27 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Dobrá, měl bych tady "Seznam instrukcí mikroprocesoru Intel 8080", autor Ing. Jiří Pinker, CSc., vydavatel Ediční středisko VŠSE Plzeň, rok 1979.

    Dle dostupných informací je první verze 8080 z dubna 1974 (tady máme těch 5 let, ve skutečnosti to bylo ještě méně), rychle byla nahrazena verzí 8080A, kterou okopírovali časem v Tesle Piešťany.

    Na stroji s Intelem jsme v uvedeném roce skutečně cvičili (pravda, neměl CP/M, neměl ani diskety), myslím, že jsme byli druhý nebo třetí ročník v pořadí. Ano, šlo skutečně o zbastlené kusy (i) z pašovaných součástek, jeden exemplář jsem měl tu čest oživovat, dodnes vzpomínám na plošňáky ve třídě 3, bez průchodů mezi nohama IO a bez prokovených otvorů, ale bohužel lepší technologie na VŠ tehdy k dispozici nebyla a na finální výrobky zase nebyly devizy. Pro nás to ale byla o to lepší škola.

    Jestli někdo používal SAPI-1 debilně, to nic nevypovídá o celkové úrovni IT v té době, to už tady zase byla k dispozici i PCčka, bohužel za nekřesťanské peníze, ale byla.

    Pokud si chcete sám kálet na hlavu a naopak obdivovat Západ, jací tam byli kabrňáci, můžete, ale neopruzujte s tím tady. V tehdejší politické situaci byl zázrak vůbec něco prosadit.
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    okbob avatar 22.8.2011 21:38 okbob | skóre: 30 | blog: systemakuv_blog | Benešov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Edu Smutneho jsem potkal osobne - byl jsem u nej v krouzku vypocetni techniky. Na jednu stranu to byla neskutecne pionyrska doba - na stranu druhou se promarnilo neskutecne energie a intelektu, kvuli politice. V tech podminkach hodne lidi dokazalo delat obdihuvodny veci, ale vsechna ta energie byla spalena zbuhdarma - coz je skoda - na druhou stranu klobouk dolu a diky za ni - alespon osobne - bez IQ Amose a Didaktiku Skalica bych dneska nebyl programator - a spousta dalsich.
    22.8.2011 21:55 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Zrovna včera jsem si povídal s jednou ženskou co osazovala součástky do desek IQ-151, když jsem jednu vytáhl z krabice tak jí po pětadvaceti letech okamžitě poznala :-)

    A také říkala, že jednou stranou fabriky šly ty počítače ven a druhou se vracely jako reklamace...
    gtz avatar 22.8.2011 22:26 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Zrovna včera jsem se hrabal v krabici a ejhle, starý zakopaný ZX-Spectrum co jsem dlouho hledal. Myslel jsem, že jsem ho někam odložil. To jen na okraj. Velkou sálovou potvůrku a její štítky a její paměti co se ladily osciloskopem si také pamatuji :-) Byla to doba kdy se v naší špatné součástkové základně něco stále vymýšlelo dokola.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    22.8.2011 21:46 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Jo, založit další vývoj našeho počítačového průmyslu na 8080 byla také pěkná debilita, zlášť že dederoni už v té době začínali s U880D, to je zrovna jedna z věcí kterou RVHP pěkně zvorala.

    Jsem asi poslední kdo by tady chtěl vychvalovat Západ, nebo kálet na hlavu umění našich konstruktérů, kteří dokázali podmínkách plánovaného hospodářství a ekonomického teroru blížícího se dnešní EU prakticky z ničeho vydupat pár slušných počítačů. Jenže jak sám vidíte, i to SAPI tam bylo s periferiemi sbouchané na koleně. Přitom ten systém obsluhoval několik stovek autobusů.

    Takže na univerzitě jste měli jeden kousek I8080, kolik jich v té chvíli v republice asi bylo? A kolik jich bylo v běžném nasazení? Když si podnik posílal data ke zpracování do výpočetního střediska, byl rád když mu je tam do týdne sjeli na té kopii PDP-11... Na svou dobu špičkový stroj, nějaké mikropočítače mu kvalitativně ani výkonově nesahaly ani po první šroub ;-)
    22.8.2011 22:39 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Jo, založit další vývoj našeho počítačového průmyslu na 8080 byla také pěkná debilita
    To nepopírám, to byla taky ta politika, ale i ty SAPI-1 se dočkaly verze se Z80.
    SAPI tam bylo s periferiemi sbouchané na koleně
    Samotné SAPI-1 bylo technologicky celkem v pořádku a oproti takovým TNSkám asi 1000x spolehlivější. Měli jsme z nich zkompletováno asi pět strojů s CP/M a do výpočetních středisek jsme nic posílat nemuseli, vystačili jsme si sami. Je pravda, že jsem "na koleně" přepisoval BIOS.

    Mimochodem jste mi připomněl jednoho kolegu odjinud (ADT-4500???), mluvil se stejným despektem jako vy, pak jako tele na nová vrata koukal na to co umí dBase II, pak připustil, "že to má něco do sebe" a když jsme je za měsíc navštívili, už měli na Robotronech co předtím používali jako pořizovače místo SIOSu CP/M a učili se s tím dělat.
    Takže na univerzitě jste měli jeden kousek I8080, kolik jich v té chvíli v republice asi bylo?
    Ano a za 2 nebo 3 roky měla Škoda Plzeň k dispozici vlastní desky na skutečné technologii. Vsadím boty, že je dělal někdo ze spolužáků, do Škodovky jich šlo poměrně dost. On ten Eda Smutný nebyl jediný, ani v socíku nedokázali všechno zcentralizovat a naplánovat.

    Těch CP/M strojů bylo během hodně krátké doby v ČR řádově mnohem víc než všech minipočítačů včetně PDP-11 dohromady a když se objevil Turbopascal, ztratily minipočítače vzhledem k mnohem vyšší ceně konkurenceschopnost (i v socialistických podmínkách).
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    gtz avatar 22.8.2011 22:51 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Když vyšel TP3 a po něm 4.x,5.x a nakonec slavná 6.0 ty byly doby :-) šetřilo se místem jak na disku tak i místem samotného kódu. Tehdy již TP3 představovala hodně velký pokrok dopředu.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    22.8.2011 22:57 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Já píšu o osmibitech, tam byla verze 2.0 a pak 3.0 a tím to skončilo. Máte ale pravdu, vzpomínám, že když jsme dostali první XPčko, převedl jsem na ně stěžejní program za odpoledne a pak jsme se divili, když se tříhodinové třídění smrsklo asi na půl minuty.
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    22.8.2011 23:33 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    A pak už byla půlka osmdesátých let a 8080 na 2MHz byl v ČSSR stále zázrak techniky, zatímco světem se valily šestnáctibitové mikropočítače s pevnými disky a blížil se nástup těch dvaatřicetibitových... Sapi se Z80 byly, ale kdy konečně?

    Co třeba tohle http://www.slavetind.cz/copodarilo/NEG/CojeNEG.aspx?
    22.8.2011 23:58 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    A zase kálení si na vlastní hlavu, vlezte si pod sprchu. To jsme se neshodli na tom, že za to mohla politika ? Pokud si vzpomínám, dost dlouho existovalo embargo na vývoz 32 bitových počítačů. V půlce 80let byly k sehnání PC ze Slušovic (ATčko za bratru 250 tisíc - cena bez záruky), daly se sehnat Atari ST512 a obdobná Amiga 16bit s grafickým rozhraním (mimochodem dost na ho..., protože se světem PC nekompatibilní). A krátce na to mi vedle stolu stál klon XTčka z dílny bratrů Smutných SAPI-86, mechanicky příšerná, ale funkční věž o výšce asi 75 cm, cenu netuším, neplatil jsem. A někdo možná zamáčkne slzičku nad PP06, nezažil jsem, znal jsem jenom od vidění.

    Jinak odkaz je částečně nefunkční a nějak jsem nepochopil souvislost.
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    23.8.2011 00:14 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Jo, odkaz se mi nějak nepodařil při kopírování, ale aspoň v textu zůstal celý.

    Jistě že za to mohla i politika, a nejen naše. Viz to embargo. Právě v tom odkazu je zajímavé jaké počítače tenkrát používali ;-) Jenže to nebylo v (druhé) půlce osmdesátých let, ale o nějakých deset až patnáct roků dříve.

    Co je špatného na Atari nebo Amize, kromě toho že jsou nekompatibilní s jedním nepříliš podařeným skládačkovým krumplem pocházejícím z konce sedmdesátých let? Dost lidí by řeklo že na ho... je PC, protože je nekompatibilní s Amigou :-D
    23.8.2011 21:01 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    No ano, dneska by se řeklo, že starost o hardware outsourcovali specializované firmě. A v té době skutečně měli výběr jenom mezi maiframy a minipočítači.

    Špatného nic, ale nehodily se pro účely, které jsme potřebovali. Jen jediná nekompatibilní disketa znamenala nepoužitelnost pro datově orientované úlohy (o variantě s HDD jsme mohli jenom snít) a komplikace s výměnou dat s jinými stroji. Ta by byla možná snad jen přes RS232 a to v té době disponovalo obvykle rychlostí do 19-38 kbaud. Samozřejmě , asi by se našly úlohy, kde by se využila grafika, ale jaksi jsme nenašli poptávku.

    Asi jsme nebyli s tímhle přístupem sami, protože v profi branži zvítězily mezi mikropočítači CP/M stroje obvykle jen s alfanumerickým displejem a jejich nástupci PC, kde grafika sice byla, ale zpočátku hodně omezená. Je docela paradox, že dnešní výkonné grafické karty slouží v kancelářích často jen k emulaci čisté alfanumeriky. Tím nemyslím zrovna Word, ale hlavně ekonomické programy.
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    23.8.2011 22:04 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Jojo, doba kabelového přenosu dat - data se nahrála na disketu, ta se hodila do kabely a tramvají odvezla k jinému počítači :-D A viry se rozmnožovaly pučením. Člověk si pučil disketu se hrou...

    Tak třeba WYSIWIG editor s proporcionálním písmem se na alfanumerickém displeji dá spáchat těžko, ale je zase fakt že v době řádkových tiskáren na něco takového pomýšlelo jen pár vizionářů. Ta konstrukce letadel byla o něčem jiném.

    Měl jsem přes COM propojenou 486 a Atari ST, tam bych problém neviděl. Megabajty se tenkrát nepřenášely. Navíc nekompatibilita byla v té době spíš v tom, že PC (Písmenkový Computer) používal zastaralé 5,25" diskety, zatímco 68K mikropočítače už baštily 3,25".
    23.8.2011 22:26 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    ta se hodila do kabely a tramvají
    Bacha na trolejbusy, ty spolehlivě mazaly takové ty velké šroubovací disky co měly 7.25 MBajtů, diskety nevím, nezkoušel jsem převážet.
    Měl jsem přes COM propojenou 486 a Atari ST
    A pak někdy nastávaly "drobné" problémy s normami češtiny...

    A ještě : zkoušel jste někdy dělat zálohu diskety když byla k dispozici jen jedna šachta? Třikrát čtyřikrát přehodit zdrojovou a cílovou disketu a už si člověk pletl levou a pravou ruku. Nene, dvě mechaniky byly jakžtakž použitelné minimum, když jich bylo víc, mohla systémová zůstat ve stroji trvale a to bylo teprve pohodlíčko.
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    gtz avatar 23.8.2011 22:40 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    zkoušel jste někdy dělat zálohu diskety když byla k dispozici jen jedna šachta?
    zálohoval jsem takto WP42 přes dos a myslel jsem, že mne šlahne :-) tehdy náš disk měl jen 20MB a byla tam jedna šachta 360 kb.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    23.8.2011 22:53 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    "Bacha na trolejbusy..."

    Stierlitz šel po ulici a uviděl autobus s tykadly. "Trolejbus," pomyslel si Stierlitz. "Sám jsi trolejbus!" odfrkl autobus s tykadly.

    To jsem si prostě nemohl pomoct, první co mě napadlo :-D

    Kopíroval jsem diskety na Amize, bylo to docela peklo. Ještě lepší sranda byla kopírování kazet na Didaktiku, na jednom kazeťáku samozřejmě.

    S těmi "normami" češtiny jsou problémy dodnes, zrovna teď jsem byl rád že Gedit jich umí tolik, když jsem přebíral (a opravoval) data v IBM-852, exportoval to do Win-1250 a zpracovával v systému s UTF-8.

    Na KOI8CS a Kamenické mám v záloze T602 v DOSBoxu ;-)
    23.8.2011 23:06 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    "Sám jsi trolejbus!" odfrkl autobus s tykadly.
    Tím bych se někdy chtěl svézt... Dobrou noc, jdu spát, třeba se mi o něm bude zdát :-)
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    Jendа avatar 23.8.2011 23:18 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    zrovna teď jsem byl rád že Gedit jich umí tolik
    Mně se stávalo, že když Gedit narazil na jeden nezpracovatelný znak, odmítl celý soubor.
    Jendа avatar 23.8.2011 19:18 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Dobrá, měl bych tady "Seznam instrukcí mikroprocesoru Intel 8080", autor Ing. Jiří Pinker, CSc., vydavatel Ediční středisko VŠSE Plzeň, rok 1979.
    Podle této knihy se zase dá soudit, že od poloviny 80. let v ČSSR běžel Xenix a nějaké BSD, což mě velmi překvapilo.
    23.8.2011 19:38 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    To je výborná kniha, leccos jsem se z ní naučil :)

    Podle plánů v ČSSR měl být právě Unix operační systém pro devadesátá léta, chystalo se to v celé RVHP, ale "vývoj" šel po převratu trochu jiným směrem. Bohužel.

    Obzvlášť v Rusku to brali dost vážně: http://en.wikipedia.org/wiki/Elektronika_BK
    23.8.2011 21:09 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Proč bohužel? Dnešní PCčka v 19 případech z 20 mají všechny vlastnosti, které zákazník potřebuje (o výkonu nemluvě), jsou výrazně levnější než minipočítače a našly si na ně cestu i různé klony UNIXu, takže možnost volby OS zasvěcený uživatel má. Co víc si chcete přát ?
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    22.8.2011 18:21 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Obávám se že jste mojí polemiku pochopili trochu jinak než jsem jí myslel.

    Chcete vlastní paměť a vlastní selský rozum od lidí, kteří si nepamatují sliby politiků před posledními volbami? Haha :-(

    Neřekl jsem že na internetové zdroje se dá spoléhat, právě naopak, jediné na co se můžu spolehnout je místo kam Pramini nedosáhne, a to je moje vlastní knihovna!

    Takže tady mám otevřenou příručku od SMEP 1 a vidím instrukce SWAB nebo COMB, s opkódy 0003 a 1051... Co to asi mělo za procesor? Že by to byla třeba tahle mašina zaručeně domácího původu?

    http://kormus.cz/mvt/pocitace/jpr_12.php http://kormus.cz/mvt/pocitace/jpr_12_r.php

    Vypátrejte ve vlastní paměti něco o počítačích řady SM-3 a SM-4...

    Termín "západní Asie" není můj (a netýkal se paměti), narazil jsem na něj kdysi v jednom článku a popisoval pohled "zápaďanů" na Československo, mimochodem velmi výstižně, a to nejen v dobách dávno minulých ale i dnes. Nedělejte si iluze že jsme pro ně něco víc.

    Stejně tak podvodníkům naletěli lidé vždy bez ohledu na svou aktuální (ne)informovanost, to je problém toho že lidi nezajímá pravda ale úplně jiné věci (viz Noviny na Nově). Proto už Chammurabiho zákoník trestal podvod víc než krádež ;-)
    gtz avatar 22.8.2011 22:31 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    U nás tehdy nebyl SMEP, ale ta ruská velká potvora. Sakra kdybych si po těch letech vzpomenul co to bylo zač. Chodilo se kolem ní po špičkách v oblečení málem jako doktor.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    22.8.2011 22:42 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    gtz avatar 22.8.2011 22:52 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Ano to jsou ony. Dík
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 22.8.2011 22:56 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Jak jsem časem přecházel jinam tak jsme tam již měli nějaký model AS400 a to byla trošku jiná káva. To teprve začínala doba PC a ethernetu. Internet nebyl, byly BBS :-)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    22.8.2011 23:03 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Jo, to byl aspoň obšlehnutý IBM, jen jestli to nebylo něco takového 8-O
    gtz avatar 23.8.2011 16:15 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    setkal jsem se s tím v 1988-1990. Pak později co jsem dělal systémáka tak ji jen s AS400.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    regine2 avatar 21.8.2011 23:32 regine2 | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše MS - časová osa
    Dokud nepřiletí mimozemšťané, všechno už jaksi bylo.
    Bedňa avatar 22.8.2011 13:10 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: MS - časová osa
    Až máte doma Amigu, tak vyskúšajte Xenix
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Bedňa avatar 22.8.2011 13:32 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: MS - časová osa
    A pre 386
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    the.max avatar 22.8.2011 00:12 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Zajimave cteni, ale take mi tam nesedi to spojeni OS/2 a Unix.
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    22.8.2011 15:04 Miloslav Ponkrác
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Protože autor si přál dokázat, že vše je unix a tak to tam nabouchal. Koho by zajímaly nějaká skutečná fakta?

    Když autor bude chtít aby bílá koule byla žlutá krychle, tak prostě bude. Basta fidli. Nedá se zmást nějakou realitou, pravdou či slutečností.
    murzim avatar 22.8.2011 15:23 murzim | skóre: 12 | blog: murzim
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Pane Ponkrác, svojí inteligenci dokazujete všude, kde vidím vaše komentáře. Avšak s vaší chytrostí a důvtipem jsem zatím nečetl žádný příspěvek, který by odpovídal tomu, jak se prezentujete. Dokonce i jako kritik bych řekl, že jste hluboce pod průměrem. http://www.abclinuxu.cz/blog/murzim/2011/8/bill-gates-a-jeho-pout-svetem-unixu#2
    Bůh stvořil člověka a opice vznikly evolucí "o pár let později" z blbých lidí.
    22.8.2011 22:11 jadd | skóre: 34 | blog: Greenhorn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    22.8.2011 15:23 Jan Olšan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    I ten DOS... to, že na tom pracují najednou, nebo že se do jednoho promítají zkušenosti z druhého ještě numsí nic znamenat.
    murzim avatar 22.8.2011 15:38 murzim | skóre: 12 | blog: murzim
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu

    Ano i ten DOS. MS-DOS dostal z Xenixu jen to, co MS považoval za užitečné. Nejedná se o klon UNIXu, jedná se o inspiraci UNIXem.

    To pozitivně ovlivnilo MS-DOS ve verzích 2 a 3, kde DOS získal několik UNIXových specialitek – hierarchický systém souborů, roury, přesměrování atd.

    Nešťastně jsem uvedl na konci článku spojení - "mají počátek ve světě UNIXu" na místo toho jsem měl uvést "jsou inspirovány světem UNIXu"

    Bůh stvořil člověka a opice vznikly evolucí "o pár let později" z blbých lidí.
    22.8.2011 16:01 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Nikoli, mělo tam být uvedeno "jsou inspirovány konkurenčními softwarovými produkty". Stejně tak jako se UNIXy inspirovaly jinde. Vývoj byl tehdy hodně bouřlivý, v IT ještě nebyly narvány tak strašné prachy jako dnes, vedle sebe existovala spousta firmiček (bráno z dnešní perspektivy) a všechny řešily obdobné problémy. No a kouknout se jak to dělají jinde je to nejsnazší a nejrychlejší. Tenkrát byl software mnohem jednodušší než dnes, tak ani nebylo třeba kopírovat kód, leccos se dalo napsat zgruntu znova.

    Jak se zdá, začíná někomu hodně záležet na tom, aby přepsal historii k obrazu svému. Inu pamětníci vymírají nebo už jim ta pamět tolik neslouží...

    A navíc to vypadá, že se blíží doba zpochybňování softwarových patentů, možná bude třeba dokazovat, že opravdu já jsem s tím nápadem přišel první...
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    22.8.2011 02:26 adasda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    E. S. Raymond to popisuje jinak.
    22.8.2011 03:10 Miloslav Ponkrác
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    I před unixem existovaly operační systémy.

    Dokonce unix samotný vznikl na protest proti jinému operančnímu systému. To jen jako nesouhlas s poznámkou, že všechny operační systémy mají původ v unixu.

    Mimochodem, doby mého mládí byly takové, že téměř každý programátor si svůj operační systém napsal. Ono napsat si operační systém je v zásadě primitivní úloha, pokud se nemusíte pachtit se šíří ovladačů.

    Je třeba si uvědomit, že tehdejší doba byla značně a velmi rozsáhle heterogenní. Na rozdíl od dnešní doby, která se postupně spojuje v monokulturu jednoho, nebo dvou řešení, přičemž si vzájemně mezi sebou kradou natolik, že podobnosti jsou značné.

    Tehdy nebylo jenom mnoho opravdu koncepčně různorodých systémů, ale také třeba síťových protokolů. Bylo to doba, kdy nejelo vše na Ethernetu a na TCP/IP, ale bylo mnoho různých možností už na fyzické vrstvě. A ta různorodost programovacích jazyků! Tehdy jazyk byl stavěn na pomoc zdatnému programátorovi, ne na to, aby přeučená uklízečka mohla programovat a snižovat tak ekonomické náklady za cenu nekvalitního sw.

    Trochu jsem byl té době velmi blízko a leccos jsem zažil na vlastní zkušenost. O Xenixu a OS/2 mě nemohlo minout. Obojí zabilo to stejné, autoři nevěděli co by za to chtěli za peníze.

    Unix byl tehdy obrovský luxus za neuvěřitelné peníze. Kdyby byl tehdy unix levnější, neexistují dnes žádné Windows. Je to smutné, ale hlavní výhoda Microsoftu je, že neuvěřitelně zlevnil sw. Dnes se nadává na předražená Windows, ale to je mýlka. Zjistěte si kolik stál tehdy OS/2 a předtím se posaďte a dejte si něco na uklidněnou. A to není nic proti tehdejší ceně unixů, cenu raději prozrazovat nebudu, protože je životu nebezpečné o tom vůbec mluvit a hrozilo by poškození zdraví.

    MS-DOS a Windows tehdy byl opravdu za pakatel a cenu plus mínus drží dodnes.

    A to „za pakatel“ je hlavní důvod, proč se Windows prosadil.

    Nehledal bych jednotnost v tehdejší době. Netvrdil bych, že všechny os tak nějak mají kořeny v unixu. Byla to doba pionýrská, heterogenní natolik, že si to nedokážete představit ani v bujné fantazii. A hlavně to byla doba krásná. A moc člověka naučila.
    22.8.2011 13:35 Aminux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    On napsal všechny dnešní systémy Linux, MacOSX, MS-DOS, Windows maji původ v UNIXu. Čímš je míněno hlavně tyto 4. Samozřejmě, že jsou i jiné systémy, to nikdo ani autor článku nepopírá.

    Co se týče rozšíření Windows, tak hodně napomohlo, že se daly dobře kopírovat. Neznám domácího uživatele, který by v té době měl legální Windows. Maximálně na škole, nebo v práci. Konec konců, sám Gates kdysi řekl něco ve smyslu, že pokud mají uživatelé kopírovat systém, tak by to měl být ten náš. Už tehdy věděl proč. Paradoxně proti kopírování dnes MS tak bojuje.
    22.8.2011 14:59 Miloslav Ponkrác
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Unix se dal tehdy také bez problému zkopírovat. OS/2 se dal také bez problémů zkopírovat A tak bych mohl pokračovat řadou dalších os. Jste prostě vedle jak ta jedle.

    MS-DOS ani OS/2 nemají původ v unixu. Ani Windows ne. V tom článek strašlivě lže. Tyto systémy mají zcela jiné původy a zcela jiný základ. V určité chvíli později se pouze v některých vlastnostech inspirovaly mírně unixem.

    Upravovat historii je hezká věc, ale unix jako takový není univerzální původce systémů a to ani náhodou.

    Je sice hezké a egu komunity lahodící představa, že unix je dárce většiny operačních systémů, ale naprostý opak je pravdou. Naprostá a drtivá většina operačních systémů není a nebyla unixového původu. Tak to bylo, je a bude.

    MS-DOS na začátku převzal koncept CP/M systému a jestli je nějakého původu, tak CP/M. V pozdější verzi, tedy ne od začátku, se pouze inspiroval unixem tím, že převzal možnost rour a přesměrování výstupu v příkazovém procesoru - a to je celé.

    Windows rozhodně nemá původ v unixu. Mohl bych to rozebírat, ale je to zbytečné.

    Prostě pohádka a báchorka o tom, že většina operačních systémů má původ v unixu je bohapustá lež a nic není více vzdáleného pravdě. Ale věřím, že to této komunitě hezky poscluchá, protože podvědomě to dává linuxové komunitě pocit důležitosti. Neboť Linux není nic jiného, než klon unixu a být součástí komunity, která dala původ všem os jistě ego pozvedne.
    22.8.2011 17:54 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    ...Unix se dal tehdy také bez problému zkopírovat ...

    kopiroval jsem na zalozni nosice nasledujici unixove operacni systemy:

    Fortune 32:16, Kontron Unix, CROMIX, AT&T System V, Munix, SCO Xenix, SCO Unix, Coherent. Potvrzuji , ze se kopirovat daly.

    Presto bych se rad zeptal, proc lzete?

    23.8.2011 00:11 murzim
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Prostě pohádka a báchorka o tom, že většina operačních systémů má původ v unixu je bohapustá lež a nic není více vzdáleného pravdě. Ale věřím, že to této komunitě hezky poscluchá, protože podvědomě to dává linuxové komunitě pocit důležitosti. Neboť Linux není nic jiného, než klon unixu a být součástí komunity, která dala původ všem os jistě ego pozvedne.
    Máte pravdu pane Ponkrác, Linus Torvalds vzal prostě jádro unixu a celé jej prachsprostě naklonoval. Je to tedy takový menší plagiátor. Přepišme tedy dějiny a uveďme vše na pravou míru. S vaší pomocí se nám to zajisté podaří.
    22.8.2011 04:40 2011
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    NT je především nápadně podobný VAX VMS. Ostatně ho napsali stejní lidé a Microsoft se pak mimosoudně vyrovnal za plagiátorství.... :-D
    22.8.2011 07:57 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Přesně tak, ještě bych dodal že VMS byl plánován jako dvaatřicetibitový nástupce šestnáctibitového Unixu...

    Reklama asi z roku 1980: http://cm.bell-labs.com/cm/cs/who/dmr/xenix.gif
    belisarivs avatar 22.8.2011 10:00 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    No, a nebylo to jenom tak, ze MS proste zamestnal lidi, kteri v te firme drive pracovali?
    IRC is just multiplayer notepad.
    22.8.2011 10:06 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Jo, "zaměstnal" :-D Prostě je přetáhnul i se vším co tam vymysleli a pak z toho sbouchali Widle!
    22.8.2011 07:57 Pindal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    OS/2 je Unix jako je Škoda Audi. Ano jsou to auta, maji kola a volant. A výfuk!
    22.8.2011 09:40 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Hehe, tohle si zrovna moc dobře netrefil, když tyhle dvě značky aut pomalu snad i vyjížděj ze stejný fabriky :)
    22.8.2011 10:27 Pindal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    No dyť právě o tom to je. Jenže ve skutečnosti je to Audi úplně něco jiného než Škodovka :-)
    22.8.2011 10:39 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Ani bych neřekl, obojí je Hitlerwagen :-P
    22.8.2011 12:04 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    No vzhledem k tomu, kolik věcí z audi je používáno na škodovkách apod., tak bych si nebyl moc jistej :)
    pushkin avatar 22.8.2011 09:14 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Právě jsi mi objasnil, proč starší Windows NT měly velmi podobný systém přidělování práv k souborům a adresářům, jako má Linux ... prostě to podědily po OS/2. Jenom škoda, že tato vlastnost s časem pěkně zdegenerovala :-/

    Pěkně napsaný článek, díky!
    22.8.2011 11:28 Karel Zak | blog: kzak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    22.8.2011 14:07 pedro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Sorry, ale mně tento článek připadá dost postavený na hlavu. Celé angažování se MS v Unixu je spíše jedním z dalších důkazů, jak dobří byznismeni v kontextu tehdejšího IT v Microsoftu byli. S nutnou dávkou zjednodušení, MS nakoupil licence na OS od vývojového oddělení AT&T - společnost v nouzi,která zrovna čelila antimonopolnímu řízení vedoucího nakonec k nucenému rozdělení společnosti -, naimplementoval do něj některé prvky z paralelního vývoje v akademické sféře (BSD, zřejmě pro MS téměř zdarma), ještě to vše časově stihl k uvedení nové architektury a prodal velkým výrobcům HW k implementaci na jejich řešení.

    Ano, je to majstrštyk, já je za to obdivuji. Ale je to hlavně byznis, zásluhy MS o Unix bych viděl jako dosti pochybné.
    Bystroushaak avatar 23.8.2011 17:58 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Pěkná diskuze. Osobně se mi líbí jak se vždy strhne plodná diskuze plná vzpomínání pod podobnými historickými články (třeba na rootu, u dexe atp..), takže jsem se rozhodl že je budu navlékat jako korálky.

    Pokaždé když narazím na podobnou diskuzi, přidám tam příspěvek ve kterém bude odkaz na centrální stránku korálků se všemi odkazy, aby i ostatní lidé které podobná diskuze zajímá měli co číst.

    http://kitakitsune.org/textydw/odkazy/koralky
    murzim avatar 23.8.2011 20:14 murzim | skóre: 12 | blog: murzim
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Skvělý nápad ;-)
    Bůh stvořil člověka a opice vznikly evolucí "o pár let později" z blbých lidí.
    Jendа avatar 23.8.2011 20:21 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Kořalky? :) Já si zase začal poznamenávat moudra, akorát nevím, jestli mým útržkovitým zápiskům budou rozumět ostatní bez příslušných kulturních referencí.
    Bystroushaak avatar 23.8.2011 20:59 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bill Gates a jeho pouť světem UNIXu
    Hehe, to já už docela dávno citáty a různé údržky; http://kitakitsune.org/raw/some.txt.

    Ještě mám různé unix triky, ale ty nejsou moc zajímavé (takový připomínkovník, třeba jak mountnout iso, zapnout visualkey u ssh atp..) :)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.