Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
Ďakujem za komentáre a podnety ku minulému článku. Týmto ho skúsim ešte trochu doplniť.
Príkaz
ssh -D 12345 PC2
otvorí šifrované spojenie z PC0:12345 na PC2 a sshd na PC2 bude plniť úlohu SOCKS proxy. Ľubovoľná aplikácia na PC0 (alebo v sieti PC0, ak je port 12345 otvorený do siete), ktorá dokáže používať SOCKS proxy, získa prístup ku prostriedkom, ako keby bežala priamo na PC2.
Díky @jiwopene za tip!
ProxyCommand /bin/ncat --proxy-type socks5 --proxy socks_server:socks_port PC2 ssh_port2
prípadne, ak socks_server sprístupňuje viaceré stroje/viaceré porty, dá sa napísať univerzálne
ProxyCommand /bin/ncat --proxy-type socks5 --proxy socks_server:socks_port %h %p
(viď. TOKENS v man ssh_config).
Netcat binárka sa môže v niektorých distribúciách volať aj /bin/nc, treba pozrieť svoj systém.
ssh umožňuje zdieľať jeden tunel nielen pre viacero použití v rámci jedného príkazu (ako napr. viacero -L), ale aj v čase, pre viacero klientov. Toto zdieľanie môže riadiť programátor v skripte, alebo môže byť nastavené ako automatické.
Príklad, ako zapnúť automatické zdieľanie spojení v ~/.ssh/config:
Host *
ControlMaster auto
ControlPath ~/.ssh/control_%r@%h_%p
ControlPersist 1m
Príkazy, ako napr.
#!/bin/bash
scp skript{1,2}.sh PC2:./
ssh PC2 ./skript1.sh
ssh PC2 ./skript2.sh
sa potom všetky udejú v rámci jedného ssh spojenia.
Poznámka: Zdieľanie spojenia nefunguje v rámci Cygwin-u a z nejakých dôvodov sa mne nedalo kombinovať s X11 forwardingom. Keďže s X11 forwardingom som robil len pokusy a reálne som ho nepotreboval, hlbšiu príčinu som nezisťoval.
Skript beží na PC5, je spúšťaný pravidelne cez crontab a udržiava "živý" reverzný tunel, ktorý vyúsťuje na PC1. Ku prihlasovaniu na PC1 sa používa ssh kľúč bez hesla. Verejnú časť kľúča je nutné nahrať nielen do /home/user1/.ssh/authorized_keys na PC1 ale aj do /home/user5/.ssh/authorized_keys na PC5, kvôli overovaniu funkčnosti tunela. Voľba StrictHostKeyChecking accept-new uľahčuje prvé spustenie. Voľby ServerAlive... boli pridané vďaka námetu od @Jenda, díky!
Skript funguje vďaka mechanizmu zdieľania spojenia, tentokrát nie v automatickom režime, ako v minulej kapitole, ale "manuálne" riadenému: -M štartuje nový master, -O posiela riadiace príkazy masteru cez socket -S.
Spustenie skriptu s parametrom stop ukončí tunel a súčasne pozastaví proces jeho obnovovania (netreba editovať crontab). Parameter start tunel zase obnoví, rovnako, ako reštart PC5 (pri reštarte sa obvykle zmaže /tmp/.)
Poznámka: Riešenie s reverzným tunelom nesie zo sebou istú nepríjemnosť v podobe otravných pokusov o neautorizované pripojenie. PC1 o výsledku pripojovania klienta nič nevie, iba posiela nejaké dáta do tunela, takže nemôže takéto pokusy blokovať. Z pohľadu PC5 prichádzajú všetky spojenia z localhost-u, takže vie, ktoré prípady by sa mali blokovať, ale nevidí adresu. Jednoduché riešenie formou povedzme fail2ban sa nedá nasadiť. Ak máte niekto nápad, ako sa neautorizovaných pokusov zbaviť, podeľte sa, prosím, v diskusii. Vysoké číslo portu (54321) dnes už nepomáha. Ja som skeptický.
#!/bin/bash
MyPort=54321
TheServer='PC1'
TheServerSshPort=22
TheServerLogin='user1'
LocalSshPort=22
ControlPath="$HOME/.ssh/server_tunnel_control"
BlockPath='/tmp/server_tunnel_block'
Identity="$HOME/tunel_test/id_rsa_port_forward"
# Kluc musi byt ako v $Identity, tak aj v ~/.ssh/authorized_keys a to kvoli kontrole funkcnosti spojenia (function is_tunnel_working)!
self="$(readlink -mn "$0")"
function start_connection()
{
ssh -M -S "$ControlPath" -fnN -g -2 -4 \
-o 'StrictHostKeyChecking accept-new' \
-o 'ControlPersist yes' \
-o 'ExitOnForwardFailure yes' -o 'ServerAliveInterval 30' -o 'ServerAliveCountMax 3' \
-R "*:$MyPort:localhost:$LocalSshPort" \
-i "$Identity" \
-p "$TheServerSshPort" "$TheServerLogin"@"$TheServer" \
&& rm -f "$BlockPath"
}
function control()
{
cmd=$1
ssh -S "$ControlPath" \
-O "$cmd" \
-i "$Identity" \
-p "$TheServerSshPort" "$TheServerLogin"@"$TheServer"
}
function stop_connection()
{
touch "$BlockPath"
control exit >/dev/null
}
function ping_server()
{
ping -c 2 "$TheServer" >/dev/null
}
function is_tunnel_working()
{
# Tunel sa povazuje za funkcny, ak cez neho skript vidi sam seba.
ssh -o 'StrictHostKeyChecking accept-new' \
-i "$Identity" -p "$MyPort" "$USER"@"$TheServer" \
/bin/ls "$(dirname "$self")" \
| grep -cxF "$(basename "$self")"
}
###============================================================================
case "$1" in
"start") ## iba pre pripad startu po zablokovani
start_connection
E=$?
logger --stderr -t "[THESERVER_SSH]" "Port forwarding start ($E)"
;;
"stop") ## zablokovanie forwardu, aby ho cron neobnovoval
stop_connection
E=$?
logger --stderr -t "[THESERVER_SSH]" "Port forwarding stop ($E)"
;;
"restart")
stop_connection && start_connection
E=$?
logger --stderr -t "[THESERVER_SSH]" "Port forwarding restart ($E)"
;;
*) ## default - ak nie je zablokovany, forward ma fungovat
[ -f $BlockPath ] && exit 0
if ! ping_server ; then
>&2 echo "Cannot ping $TheServer. Internet off?"
exit 1
fi
if [ ! -e "$ControlPath" ] ; then
"$self" start
exit $?
fi
T="$(mktemp)"
control check >"$T" 2>&1
E=$?
if [ "$E" -ne 0 ] ; then
logger --stderr -t "[THESERVER_SSH]" "($E) $(cat "$T")"
rm "$T"
if [ "$E" -ne 255 ] ; then
"$self" start
exit $?
fi
else
rm "$T"
fi
# funguje naozaj?
C="$(is_tunnel_working)"
if [ -z "$C" -o "$C" -eq 0 ] ; then
"$self" restart
E=$?
else
E=0
fi
;;
esac
exit $E
Tiskni
Sdílej:
ssh -N -D3081 user@machine -p 22Nebo aby byl proxy dostupny z jakehokoli PC v lokalni siti:
ssh -N -D192.168.1.100:3081 user@machine -p 22Pro pouziti proxy treba k webovemu prohlizeci Chromium:
chromium --incognito --proxy-server="socks5://192.168.1.100:3081"