Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Od Kommanderu verze 1.2 (KDE 3.4) existuje nový parser Kommanderu, který vytváří Michal Rudolf (z Polska). Zatímco starý parser je skupina maker, ten nový je už plnohodnotný jazyk, který podoruje následující:
Protože není nový parser zpětně kompatibilní se starým (naštěstí), je
nutné jej explicitně zapnout. To můžeme udělat dvěma způsoby. Buďto
napíšeme #!kommander na první řádek skriptu. Nebo můžeme
nastavit vlastnost celého formuláře useInternalParser na
true.
Budu postupně rozebírat body z minulého dílu (Kommander - 2 (Starý parser)), kde jsem Kommander kritizoval.
Práce s proměnnými je nyní standardní, jako v jakémkoliv jiném jazyce. Proměnné jsou ve výchozím nastavení lokální. Globální proměnné jsou ty, které mají prefix _.
local   = 1
_global = 1
Jazyk Kommanderu je dynamicky typovaný a procedurální. Pouze někde
narazíte na "objektový" kód widget.method(...). Ale toto je
pouze zvolený způsob syntaxe, protože je to ekvivalentní se zápisem
method(widget,...). Nemáme žádnou možnost vytvářet vlastní
třídy, takže se skutečně jedná o procedurální jazyk.
Základními typy jsou celá čísla, reálná čísla a řetězce. Docela zamrzí skutečnost, že Kommander nepodporuje složitější typy, jako struktury, výčty, seznamy a podobně. Podporovány jsou všechny klasické aritmetické, logické a relační operátory.
+ - * / % (mod) && (and) || (or) ! (not) < > <= >= ==
!= (<>)
Jazyk podporuje jak Céčkové operátory, tak jejich protějšky z Pascalu (v závorce). Spokojeni tedy mohou být příznivci obou jazyků.
Podporována jsou asociativní, jednorozměrná, pole. Opět se vytváří automaticky a není je třeba deklarovat.
foo[0]=1
foo[2]="1"
bar["a"]="c"
bar["c"]=1
Dále moje kritika směřovala k implementaci příkazů pro větvení. Ty se v
nové verzi již chovají standardně. Je možné je libovolně zanořovat. Navíc
patří řetězce mezi standardní typy jazyka, tudíž se porovnávají operátory
==, nebo !=.
Jejich syntaxe je následující:
if condition then code
[ elseif condition then code ]
[ else code ]
endif
while condition do code end
for variable=start_value to stop_value [ step
step_value ] do code end
foreach variable in array do code end
Největším rozdílem je vynechání znaku @, jak to ilustruje následující příkaz:
@label.setText("Starý parser")
label.setText("Nový parser")
U většiny funkcí byl zrušen jejich rádoby objektový přístup. Funkce dostaly nové prefixy.
@Array -> array_@File -> file_@Input -> input_@File -> file_@Message -> message_@String -> str_Jedinou výjimkou jsou DCOP funkce pro ovládání widgetů, kde je daný
přístup vhodný. Funkce Kommanderu pouze ztratily svůj prefix @
(@env() -> env()) a rovněž jejich počet byl
redukován.
Starý parser nativně používal služeb shellu. To už nyní neplatí, takže
je nutné shellový kód spouštět explicitně příkazem exec().
Nepovinný je druhý parametr, v němž se má daný příkaz spustit.
Pro delší úseky kódu tento způsob není vhodný. Bohužel klasické
execBegin() ... execEnd v novém parseru nefunguje.
Jediná možnost je použít služeb starého parseru, což se vylučuje s
nastavením useInternalParser na true. Pokud potřebujeme
využívat služeb jiného jazyka, nezbývá nám, než používat starý parser a ten
nový explicitně zapínat jen tam, kde je potřeba.
Zatím jsme se bavili o Kommanderu pouze teoreticky. Ale je k dispozici už řada hotových prográmků. Nejvíce jich je na kde-apps.org. Vyberu pár zajímavých, bohužel většina z nich používá starý parser.
Což byla první aplikace v Kommanderu, kterou jsem viděl. Jejím autorem je Tomáš Matějíček a je součástí jeho Live distribuce Slax.

Program na tvorbu titulků k filmům.
Vytváří DVD z jednoho, nebo několika mpeg-2 souborů. Umí tvorbu playlistů, vytvářet DVD menu, vytvořit ISO DVD, ... Kontroluje si svoje závislosti.

GUI rozhraní pro Qemu

A samozřejmě mnoho dalších aplikací. Je zajímavé, že nejvíce jich je z oblasti kódování videa, ripování DVD, ...
Kommander je bezesporu velmi zajímavý koncept a dá se předpokládat, že v budoucnu jeho užívání vzroste. Představuje snadný a rychlý způsob, jak vytvářet jednoduché utilitky s grafickým uživatelským rozhraním. Všechny nelogičnosti a nevýhody starého parseru odstraňuje ten nový, čímž zvyšuje použitelnost jazyka. Bohužel se jedná o nový jazyk s překotným vývojem, který trpí velkým nedostatkem dokumentace. Což tento seriál alespoň v češtině trochu napravil.
Nástroje: Tisk bez diskuse
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                 
            
    
 
            