abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 19:00 | Zajímavý projekt

    Na crowdsourcingové platformě Crowd Supply byla spuštěna kampaň na podporu open source biometrického monitoru ve tvaru hodinek HealthyPi Move. Cena je 249 dolarů a plánovaný termín dodání listopad letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    24.5. 22:22 | Upozornění Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    24.5. 17:44 | Nová verze

    Firma Murena představila /e/OS verze 2.0. Jde o  alternativní sestavení Androidu bez aplikací Google. Mezi novinkami je podrobnější nastavení ochrany soukromí před sledováním aplikacemi. Murena prodává několik smartphonů s předinstalovaným /e/OS (Fairphone, repasovaný Google Pixel 5).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    24.5. 14:33 | Zajímavý software

    Do 30. května lze v rámci akce Warhammer Skulls 2024 získat na Steamu zdarma hru Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    24.5. 13:33 | Nová verze

    HelenOS (Wikipedie), tj. svobodný operační systém českého původu založený na architektuře mikrojádra, byl vydán ve verzi 0.14.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnou lze nabídku Start. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    23.5. 23:22 | Zajímavý software

    BreadboardOS je firmware pro Raspberry Pi Pico (RP2040) umožňující s tímto MCU komunikovat pomocí řádkového rozhraní (CLI). Využívá FreeRTOS a Microshell.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.5. 16:55 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 24.05. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení. Do balíku se dostalo 5 nových aplikací: Audex, Accessibility Inspector, Francis, Kalm a Skladnik.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    23.5. 12:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 18.0.0 open source webového aplikačního frameworku Angular (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 23:44 | Pozvánky

    V neděli 26. května lze navštívit Maker Faire Rychnov nad Kněžnou, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 16:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.20.0, tj. první z nové řady 3.20, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Z novinek lze vypíchnou počáteční podporu 64bitové architektury RISC-V.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (83%)
     (4%)
     (7%)
     (6%)
    Celkem 553 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Rozhovor: Luboš Luňák o KDE

    2. 11. 2006 | Robert Krátký | Rozhovory | 8434×

    Luboš Luňák se významně podílí na vývoji KDE. Stará se, mimo jiné, o správce oken KWin. Ptal jsem se ho například na to, jak velký bude skok z KDE3 na KDE4.
    Luboš Luňák

    1) Představ se prosím čtenářům, Luboši. Co jsi studoval, kde pracuješ?

    Ahoj, jmenuji se Luboš Luňák, je mi dvacet a něco, mám hnědé oči a hnědé vlasy a jsem asi táááákhle vysoký. Vystudoval jsem, celkem nepřekvapivě, výpočetní techniku na ČVUT FEL, v místní pobočce SUSE jsem ale v kanceláři víceméně obklíčen matfyzáky. Mám teď říkat i záliby a tak, jako kdybych byl v televizní soutěži? :) Když zrovna nesedím u počítače, tak se třeba chodím přizabít na brusle nebo na boulder.

    2) Jak ses dostal k programování KDE?

    Slíbil jsem, že když na ten Linux bude jednou existovat nějaké použitelné grafické prostředí, že na něm budu pracovat ;). No, skoro. Na FELu jsem v prvních ročnících hrával MUD (pro později narozené: textová hra po netu, něco jako kříženec Diabla a chatu, jen daleko lepší) a časem mě to už po hráčské stránce docela omrzelo. Tak jsem si jako novou zábavu našel na netu zdrojáky, abych zjistil, jak to vlastně funguje, a potom jsem začal kóderům tlačit různé patche. Jenže server běžel na tom divném Linuxu a brzy jsem se dostal do stádia, kdy ty moje změny bylo předem záhodno i otestovat. Takže chtě nechtě mě čekala instalace Linuxu pod vedením Linuxu-znalého kamaráda (kterou jsem potom zvládl ještě asi padesátkrát, protože jediný konfigurační nástroj na Red Hatu 5.1(?), který jsem uznal za použitelný, byl ten instalační).

    Programovat v C++ jsem se naučil ještě na průmyslovce pod DOSem (starý dobrý Borland C++ 3.1), ale DOS mě nijak zvlášť nebral a z programátorského hlediska mě Windows95 s divnostmi jako sowa (=OWL) moc nelákaly. Programování na Linuxu se mi hodně líbilo, hned potom, co ":q!" a interní editor Midnight Commanderu vyřešily problém toho, co proboha ostatní používají místo Borlandu. Jenže z uživatelského hlediska to byla hrůza, kamarád mi sice ponastavoval FVWM2, jenže při nejbližší změně konfigurace (tj. reinstalace) ta nastavení vzala za své a opakovat se mi to opravdu nechtělo. Takže jsem docela dlouho fungoval na dual-bootu, kdy jsem pod Linuxem napsal kus kódu, přeložil ho, pustil na serveru a potom z Windows jsem ho testoval.

    Do dne, kdy onen kamarád "pomohl" do třetice, a já u něj náhodou zahlédl běžet KDE 1.0. Celkem dobře si vzpomínám, že moje první reakce na to byla "teď už by ten Linux snad dokonce šlo i používat". Šlo.

    K vlastnímu programování jsem se dostal víceméně klasicky, prostě to potřebovalo trochu vylepšit :). Konkrétně taková zásadní vlastnost, jakou je tapeta na pozadí. KDE má režim, v kterém náhodně vybírá obrázek v zadaném adresáři, ale tehdy pro to jediné dva použitelné módy byly buď nechat obrázek v původní velikosti, nebo mu změnit velikost na rozměry obrazovky. Takže mi to buď osekávalo velké obrázky, nebo nafukovalo maličké a můj první patch pro KDE byl mód, kdy se obrázku mění velikost jen tehdy, když se na obrazovku nevejde. No a pak už jen člověk postupně zjišťoval, že by to šlo trošku vylepšit ještě tady a tamhle.

    3) Co máš v rámci KDE na starosti?

    Oficiálně jsem správcem window manageru KWin, session manageru KSMServer, utility KHotKeys a několika tříd v kdelibs (snad jsem nic nezapomněl).

    KHotKeys je nástroj, který v reakci na akce jako stisk klávesové zkratky nebo třeba myší gesto provádí různé příkazy, taková KDE verze XBindKeys, až tedy na to, že tou dobou XBindKeys ještě dlouho neexistoval. Byla to moje první větší věc pro KDE a ve verzi 2 (která bohužel ještě pořád je v KDE i teď) i můj pokus napsat perfektní a dokonalý program (holt ta mladická naivita). Kdyby se snad někdo chtěl dívat do zdrojového kódu, poprosil bych opravdu opatrně, ať někdo nedostane mrtvici. V rámci experimentu se mi třeba povedlo i přetížit operator, (=operátor čárky), a protože teď už na KHotKeys nemám čas, nikdy jsem se nedostal k tomu to nahradit něčím normálnějším.

    Správcem KWinu jsem se stal víceméně nedopatřením a to tak nějak dál určilo moje směřování v projektu vzhledem ke knihovnám a různým interním věcem, často ve spojitosti s X11 (když na to přijde, vlastně jsem v životě nenapsal aplikaci pro KDE). Stačilo jen to, že mi při přepínání virtuálních ploch hrozně vadilo, že probleskávalo pozadí, i když ani na jedné ploše vlastně nebylo normálně vidět. Vadilo mi to až tak moc, že jsem se naučil Xlib dost na to, abych to mohl v KWinu spravit, ostatní si toho všimli a postupně za mnou začali chodit, abych v KWinu spravil ještě něco dalšího. Tady je vidět, jak můžete dopadnout, když někde spravíte nějakou maličkost :).

    Zaměstnání u SUSE mě krom jiného dovedlo k pracím na různých optimalizacích, což je další moje oblast, pak ještě samozřejmě zbývají věci podle metody "co je kde zrovna třeba". Jako následek mám na programátora KDE nějaké znalosti i z docela podivných oblastí jako třeba ld.so (dynamický loader sdílených knihoven).

    4) Jak probíhají přípravy k vydání KDE4. Mohl bys ten skok z Qt3 na Qt4 přirovnat třeba k předchozímu přechodu z verze 2 na 3?

    Hmm. Přípravy k vydání KDE4 probíhají asi tak, že pořád probíhají a ještě chvíli probíhat budou. Stav je takový, že se portovalo na Qt4 a zatím nejvíce práce šlo do kdelibs, různá vylepšení a nové technologie jako Phonon (pro multimédia), Solid (pro podporu hardware) a podobně. Více se dá dozvědět třeba z ohlášení prvního KDE4 snapshotu nebo ze stránek příslušných projektů (solid.kde.org, phonon.kde.org, oxygen-icons.org, plasma.kde.org atd.).

    Qt4 přináší věci jako nový grafický subsystém Arthur (jako Cairo, ale lepší ;)), vylepšenou podporu pro multithreading, nový subsystém pro fonty, různá vylepšení pro programátory, optimalizace a v neposlední řadě Open Source verze i pro Windows a MacOS X, takže jedna z dalších věcí, na kterých se pro KDE4 pracuje, je podpora pro nativní KDE aplikace i na Windows a Macovi.

    Co se týká změn obecně, tak je to větší skok než u změny z KDE2 na KDE3, kdy verze KDE 3.0 bylo spíš takové KDE 2.3, jen se přešlo na Qt3 a další verze byly spíš evoluce než revoluce. Nevím ale, jestli by KDE4 šlo přirovnat až ke změně z KDE1 na KDE2, kdy přišlo hodně nových technologií a většina z nich se pořád ještě používá a vyhovuje (schválně, kdo si ještě pamatuje, co je to CORBA). Přestože Qt4 i KDE4 přinášejí nové věci, taková velká změna jako KDE2 už asi nikdy nepřijde. Osobně nechci moc hádat, jaké to vlastně přesně bude, když KDE4 ještě není připravené, takže uvidíme, až to bude. A kdyby se snad někdo chtěl zeptat, tak KDE4 bude tehdy, až to bude hotové, případně drobet dříve nebo později.

    5) V čem vidíš současný největší nedostatek KDE? A co bys rád, aby bylo v KDE4, ale určitě nebude?

    No, osobně mi tedy KDE funguje celkem dobře, nemůžu si stěžovat. Mně jako největší nedostatek přijde, že nikdy není dost programátorů, ale to počítám asi není ta očekávaná odpověď na tuhle otázku. Pravdu říct jsem asi dost nenáročný uživatel, třeba moje KDE pořád vypadá relativně stejně jako když jsem si ho nastavil v KDE2.0. Věci jako barevnější ikonky, animace a podobně mě ponechávají v klidu, stejně tak i různé nové supertechnologie (i když třeba ovládání hlasem bych docela ocenil, jenže ne v počítači ale v budíku). A teď mě opravdu nenapadá nic, co by se nemělo spravit alespoň pro KDE4.

    6) Během poslední konference Akademy jsi pracoval i na spolupráci KDE (KWin) s OpenGL. Je něco nového? Bude to v KDE4?

    Spolupráce s OpenGL asi není úplně správný popis, KDE už teď "spolupracuje" s OpenGL docela dobře. V SUSE občas důkladně testujeme, že Enemy Territory pořad ještě funguje ;) a třeba v ovládacím centru KDE jsou v nabídce i různé psychedelické OpenGL šetřiče obrazovky.

    Co se týká používání OpenGL pro různé grafické efekty, tak asi každý zná Compiz, minimálně z nějakého videa. KDE3 má Kompmgr, což je vylepšený XCompmgr, ale to se kvůli různým omezením XRender nemůže OpenGL rovnat. Používání Compizu je tedy zatím jediná možnost, jak mít OpenGL efekty s KDE, ale to spíš vidím jako dočasné řešení. Osobně moc nechápu, proč se tolik lidí najednou chová, jako kdyby byl jen Compiz (resp. Beryl) a všechny ostatní window managery už neexistovaly. Já prostě nemůžu realisticky jen tak zahodit tak centrální část KDE jako je KWin a místo toho použít Compiz. Compiz je asi přes rok starý window manager a jednoduše z čistě technických důvodů se nemůže rovnat window managerům, které tu už jsou roky a roky. Je spousta uživatelů, kteří Compiz vyzkoušeli a vrátili se, protože nemá takovou integraci s KDE, chybí mu vlastnosti, na které jsou zvyklí při používání KWin, to, že Compiz bez funkčního OpenGL vůbec nefunguje, je problém a podobně. Vývojáři GNOME teď řeší podobné věci. Navíc člověk by tak nějak logicky čekal, že přidat do KWinu efekty by přeci jen mělo být méně práce než přidat KWin do Compizu.

    Takže o to se teď snažím. Původně jsem se pokoušel na to najít někoho vhodnějšího, ale bohužel to za mě zdá se nikdo nechce udělat, takže docela ironicky to dopadlo na člověka, kterého až na pár většina z těch efektů nijak neoslovuje, na FELu se celkem úspěšně vyhýbal předmětům o grafice a než mohl začít pracovat, tak musel nejdřív přečíst OpenGL RedBook (naštěstí čtu rychle a bez příloh to bylo jen 400 stránek). Obzvlášť vzhledem k tomuhle to jde zatím vlastně docela dobře, v současné době KWin branch kwin_composite technologicky víceméně dotáhl Kompmgr a pomalu se dají začít dělat jednoduché efekty (v blogu mám obrázek, ten byl sice drobet našvindlovaný, ale teď už to jde udělat i čistě). Plán je asi takový, že dokončím podporu pro efekty a ostatní technické záležitosti a pak se snad najdou další, kteří udělají ty efekty. Zatím to vidím tak, že to bude nejenom v KDE4, ale mohl bych stihnout i backport pro KDE3 pro openSUSE (ne teď pro 10.2, ale další). Kdyby snad někdo chtěl pomoci, budu jen rád.

    7) Jak vypadá tvůj pracovní stůl?


    Pracovní stůl. No, vypadá asi takhle, v plné zbroji.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    2.11.2006 01:15 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Tak jak to čtu, tak posílíní patchů je cestou do pekel :-D Na akcelerovaný kwin se fakt těším.
    Only Sith deals in absolutes.
    2.11.2006 01:47 Pavel Píša | skóre: 18 | blog: logic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    KDE používám a děkuji za množství kvalitně odvedené práce. Pokud se mohu vyjádřit k efektům a zprohýbaným okénkům, tak opravdu o tuhle stránku zájem nemám a na mém desktopu to nebude. FVWM vzhled by mi stačil a jsem šťastný, že mi konfiguráky stále drží vzhled KDE 2.0 nebo dokonce možná i od 1.0. Takže hlavně, ať zneužívání OpenGL pro 2D efekty neblokuje plnou funkčnost OpenGL pro opravdové 3D aplikace (CAD, GE atd) jak se tomu na některých desktopových kreaturách děje. Naopak úplný přechod na akceleraci i 2D s plným využitím 3D enginu karet bez využívání legacy 2D kompatability uvítám. To je ale asi spíše věc oprášení již mírně postaršího jádra X v projektech jako XGL než přímo problém, kterým by se mělo zabývat KDE.

    Přeji ne jen při programování šťastnou ruku

    Pavel Píša
    4.11.2006 08:30 Luboš Luňák | skóre: 19 | blog: Seli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Ale efekty nejsou jen o zprohybanych okynkach. Treba takova lupa.
    6.11.2006 17:39 Espinosa | skóre: 24 | blog: Espblog | London
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Musim se pridat.
    • Okna konecne nenechavaji za sebou "duchy". Clovek se nemusi divat jak se mu pri pohnuti oknem prekresluji ikony na plose, nebo obsah prekryteho okna. Proste radostny pohled na profesionalne se chovajici okenni prostredi.
    • Moznost otocit plochu na vysku (pripadne o libovolny uhel) konecne pro vsechny drivery. To potesi hodne majitelu ruznych penbooku nebo otocnych monitoru.
    • Vyuzijete kompletne potencial vasi karty, teoreticky by se melo ulevit CPU.
    2.11.2006 01:53 rajcze | skóre: 6 | blog: rajcze | kus od Brna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    (schválně, kdo si ještě pamatuje, co je to CORBA)
    já, já, já :)
    Rules of Optimization: Rule 1: Don't do it. Rule 2 (for experts only): Don't do it yet.
    2.11.2006 13:50 Jiří (BoodOk) Kadeřávek | skóre: 19 | blog: BoodOk | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    ty a wikipedia :-)
    Věda má v sobě určitou zpupnost, že čím dokonalejší techniku vyvineme, čím více se dozvíme, tím lepší budou naše životy.
    2.11.2006 15:39 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    (schválně, kdo si ještě pamatuje, co je to CORBA)
    já, já, já :)
    no tak já to taky zkusím - Common Object Request Brok...něco :-)
    2.11.2006 22:20 Michal Kašpar | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Common Object Request Broker. A kdo by si to nepamatoval, když má v systému věci jako orbit2.
    Daniel Kvasnička ml. avatar 2.11.2006 08:23 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    takže jedna z dalších věcí, na kterých se pro KDE4 pracuje, je podpora pro nativní KDE aplikace i na Windows a Macovi.
    Ted se v tom trochu motam. KDE pobezi napr. na OS X bez X serveru? A jake Qt bude pouzivat, Tu OS X verzi, tedy bude pouzivat nativni OS X GUI? Bude mozne v OS X normalne pouzivat jednotlive Qt aplikace z KDE tak jako treba Scribus?
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    Hanička avatar 2.11.2006 15:17 Hanička | skóre: 3 | Žďár nad Sázavou
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Ano, KDE bezi na OSX bez X serveru, nezkousela jsem cele, ale jednotlive aplikace jako konqueror ano, vypada dost nativne ale porad to neni jako cocoa :) Tot asi vse, pisu to dle KDE4 Krash, takze nevim jak to bude ve finale :)
    Daniel Kvasnička ml. avatar 2.11.2006 17:41 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Tak doufam, ze se to bude pak nejak rozumne kompilovat, aby bylo mozne vyuzit nektere zajimave aplikace bez nutnosti instalovat s tim cele KDE...
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    Hanička avatar 3.11.2006 19:10 Hanička | skóre: 3 | Žďár nad Sázavou
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Asi tak jako ted K aplikace ale bez X11 :)
    2.11.2006 22:12 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Vítej na ábíčku :-)
    4.11.2006 08:32 Luboš Luňák | skóre: 19 | blog: Seli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Ne KDE jako KDE desktop - "nativni KDE aplikace". Tj. podobne jako treba Firefox nebo OpenOffice.org bezi na Unixech/Windows/Macovi. Samozrejme porad budou potrebovat "pulku" KDE, tj. knihovny.
    2.11.2006 10:43 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    ta část o compizu/berylu, jo, to jsou přesně moje zkušenosti posledních dní ... beryl (+emerald) neumí nebo nedělá pořádně takovou spoustu věcí, až to není hezké, takže jsem se zase pěkně rychle vrátil ke kwin - a to jsem si ze začátku říkal, že bych i přežil ty drobné bugy, co na mě furt někde vyskakují (např. po spuštění beryl-manageru se neustále překreslují dekorace oken, pomůže jen skok do ovládacího panelu a přepnutí na jiné téma a zpět ... vzhledem k tomu, jak často to spouštím, by se to dalo přežít)

    zajímavé je, že chybky berylu se mi projevují jen na noťasu, na desktopu, co používá ženská, ne, tak jsem jí tam beryl nechal, ona přeci jenom nemá na window manager takové nároky, a troška eye-candy zase o kousek vylepší její vztah k "tučňákovi" ;-)

    p.s. Luboši dík!
    2.11.2006 13:11 peter
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Môžeš napísať, aká funkcionalita berylu chýba? Skúšal som ho v Ubuntu a nechýba mi žiadna funkcionalita. Len som našiel pár "malých" bugov (rotácia displeja je pokazená).

    BTW opakované prekresľovanie dekorácii okien sa mi stáva len vtedy, keď sa mi podarí emerald spustiť viackrát (stačí všetky vykilovať a spustiť len jeden).
    2.11.2006 15:16 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Môžeš napísať, aká funkcionalita berylu chýba?
    například nebyl jsem schopen přijít na to, jak odeslat okno na jinou plochu - jistě, workaround je funkce přepnutí plochy s přesunem aktivního okna, ale to jaksi není to pravé ořechové

    vůbec práce s plochama je taková ňáká divná - jako kdyby to nad první virtuální plochou implementovalo vlastní virtuální plochy namísto plnohodnotného přepínání

    a tak vůbec :-)
    Jardík avatar 2.11.2006 17:31 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    compiz/beryl opravdu vytváří 4 (a volitelně více) viewporty nad jednou plochou.
    Věřím v jednoho Boha.
    2.11.2006 18:45 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    tušil jsem, že to tak opravdu bude :-( ... což je ovšem pěkně na pikatchu, tím odrovnává cokoliv jiného na práci s plochami (např. standarní KDEčkovskej přepínač ploch, kterej mi zobrazoval všechny okna na první ploše - což se tímto vysvětluje)
    Jardík avatar 2.11.2006 22:29 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Ano, KDEčkovský přepínač neumí viewporty. Nedávno ale vyšel nějaký aplet pro KDE, který tento přepínač nahrazuje a má podporů viewportů.
    Věřím v jednoho Boha.
    Jardík avatar 2.11.2006 22:30 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Kdybych si to pořádně po sobě přečetl :-)
    Věřím v jednoho Boha.
    3.11.2006 10:00 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    uff, takže protože compiz/beryl neumí virtuální plochy, tak budeme do všeho ostatního doimplementovávat podporu viewportů? to mi přijde poněkud na hlavu ...

    nebo snad viewporty mají časem v Xkách nahradit virtuální plochy? - nějak totiž nechápu, proč by to mělo existovat paralelně ...
    4.11.2006 08:37 Luboš Luňák | skóre: 19 | blog: Seli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Ne, viewporty nemaji nahradit virtualni plochy (alespon doufam). Je to zhruba asi tak, ze viewporty a virtualni plochy jsou skoro to same, jen implementovane uplne jinak. Oboje existuje ve window-manager specifikaci, protoze FVWM pouziva oboje naraz (kazda virtualni plocha je jeste navic posuvna).

    Vicemene vsichni ostatni to resi tak, ze viewporty ignoruji (vcetne KDE a GNOME), jen u Compizu je to tak, ze z nijak moc zavaznych technickych duvodu se komplikuje zivot vsem ostatnim misto trosku vic sobe :-/.
    4.11.2006 10:53 neregistrovaný
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Mam za to, ze jsem dokonce i nekde zahlid', ze prave ten beryl chtej' predelat (a mozna uz na tom pracujou) z mapovani kostky do viewportu na mapovani do skutecnych virtualnich ploch... Nevim, ted, jestli to bylo v nejakym jejich foru, nebo v SVN...
    Josef Kufner avatar 3.11.2006 15:43 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Takže přecejen více kostiček :-D
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Jiří Němec avatar 2.11.2006 19:13 Jiří Němec | skóre: 22 | blog: BluPix | Horní Smrčné
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Já bych uvítal možnost nastavit si u určitých programů, aby běžely pouze na určitých plochách. Třeba u psi/gimp je to k nezaplacení. Na KDE jsem z WindowMakeru přešel, až když jsem zjistil jak to nastavit.
    Spock: "Logic, logic, logic. Logic is the beginning of wisdom, not the end.
    clayman avatar 3.11.2006 22:25 clayman | skóre: 13 | Praha 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Kde se to necha nastavit? Tohle by me docela zajimalo. :-)
    4.11.2006 08:40 Luboš Luňák | skóre: 19 | blog: Seli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Na prislusnem okne Alt+F3->Pokrocile->Specialni nastaveni okna/aplikace. Povolit ovlivnovani plochy, nastavit jak, nastavit hodnotu.

    (Kdyby snad nedejboze nahodou se nekdo moc nudil, nechtel by k tomu napsat HOWTO? Ja uz to musim mit dobre pres rok nekde v TODO :-/ ).
    Marián Kyral avatar 2.11.2006 19:25 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Mi se třeba zdálo to nastavování strašně složité. Plno voleb o kterých nevím na co jsou a když jsem hledal něco konkrétního, tak mi to trvalo strašně dlouho, pokud jsem to vůbec našel. Zlaté kwin a kcontrolcenter.

    Občas si Beryl pustím, abych se podíval jak pokročili, ale pracovat se v tom nedá. Navíc mě trápí záseky při přepnutí z terminálu, ale to je myslím nějaký problém s nVidia ovladači.
    David Watzke avatar 2.11.2006 19:30 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Občas si Beryl pustím, abych se podíval jak pokročili, ale pracovat se v tom nedá. Navíc mě trápí záseky při přepnutí z terminálu, ale to je myslím nějaký problém s nVidia ovladači.
    To je spíš problém X serveru.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Marián Kyral avatar 2.11.2006 19:54 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Tak jsi mě donutil se opět zeptat googlu a možná jsem našel řešení. Jestli si vzpomenu a budu mít o víkendu čas, tak to vyzkouším.
    3.11.2006 09:51 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Navíc mě trápí záseky při přepnutí z terminálu, ...
    kdo by přepínal z terminálu, když máme Konsoli :-)

    ... nicméně je fakt, že s Berylem nefunguje zrovna optimálně, vykreslování žere dost procesoru a je i viditelně pomalejší :-/
    3.11.2006 10:05 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Hmm a co když ti KDE běží na jiném stroji, než na kterém ti běží Xserver a u něhož právě sedíš. No a k tomu přidáme, že ten stroj nemá běžící sshd ani jiný server. To pak uděláš jak, ty chytrej? To mám rád tyhle rozumbrady co jejich duševní obzor končí u jejich umrněného desktopu.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    David Watzke avatar 3.11.2006 13:20 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    No, on bohatě stačí desktop, na kterém mi běží dva X servery. Pro vyvolání záseku problému stačí přepnout mezi nimi.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Marián Kyral avatar 3.11.2006 21:34 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Přesně tak. Jeden X server je můj a druhý má manželka a mezi nima podle potřeby přepínáme. No a za chvíli přibude ještě jeden server, dceři jsem minulý týden založil účet :-)

    Zatím teda do toho mlátí hlava nehlava, ale ono se to bude zlepšovat. Co by člověk chtěl od človíčka, který nemá ani dva roky ;-) Ale vidí, že u toho sedíme, tak chce taky.
    David Watzke avatar 3.11.2006 21:52 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Hmm, tady běží tři jen když hraju :-D
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    3.11.2006 16:40 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    ses zase blbě vyspal? to si člověk nemůže trošku rejpnout?

    moje duševní obzory momentálně končí u lokálního KDEčkovskýho desktopu s několika sshčkama s X forwardingem a vzdáleně puštěným kmailem a xclearcase, až přijdu domů, tak pravděpodobně budou končit u toho, že degraduju desktop na X terminál a s mírnou nápomocí XDMCP budu dělat na noťasu, takže opravdu netuším, jak ten "jiný" stroj využít, když na něm neběží žádný server - já bych si na něm pustil aspoň krfb ...
    David Watzke avatar 3.11.2006 13:22 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    ... nicméně je fakt, že s Berylem nefunguje zrovna optimálně, vykreslování žere dost procesoru a je i viditelně pomalejší :-/
    Tak to není fakt, to je naprostej nesmysl. Když jsem měl efekty v provozu a všechno se vlnilo a hořelo, já při tom hýbal oknem a CPU bylo vytížený na 3% - ještě k tomu nesouvisejícími procesy. Pomalejší? To je pak samozřejmě závislý na grafárně - pokud si dobře pamatuju, máš GeForce2 - tím se vše vysvětluje.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    3.11.2006 16:21 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    pokud si dobře pamatuju, máš GeForce2 - tím se vše vysvětluje.
    Tím se nevysvětluje vůbec nic, protože compiz/beryl jede i na integrované i810 se všemi efekty bez jakékoli zátěže CPU.
    3.11.2006 16:26 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    sice si dobře pamatuješ, že mám GF2, která se navíc tváří, jako by tam 3D jelo v softwarový emulaci, nicméně na jiným stroji, než o kterým teď mluvím :-p

    na noťasu mám i915, různý 3D blbosti (torcs :-)) tam jakž-takž jdou, ale Beryl, to je katastrofa :-( ... jinak jak píšu v původním příspěvku, na desktopu[*] to chodí dobře, ale to zpomalení v konsoli je tam znát taky - ale věřím, že na tvý mašině je to pod hranicí pozorovatelnosti ;-)

    [*] taky ne ten Athlon64 3200+ s GF2, nýbrž Duron 700 MHz s Radeon 7500
    corwin78 avatar 2.11.2006 11:44 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Také jsem konečně vyzkoušel Beryl+XGL na novém Kubuntu a má to něco do sebe, nicméně to má spoustu nedostatků. Pokud bude akcelerovaný KWin, tak to bude super. Díky za pěkný článek a kus dobře odvedené práce na KDE.
    Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
    2.11.2006 21:52 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Velice milý rozhovor, přeji hodně úspěchů nejen s projektem KDE.
    4.11.2006 08:42 Luboš Luňák | skóre: 19 | blog: Seli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Jinak tedy vsem moc dik. Nechce ted nekdo pro zmenu zacit nejakou flamewar, at moc nezpychnu ;) ?
    4.11.2006 23:51 kub. | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Pojd flejmovat na živě tam se vždycky něco najde :) Já tam ještě neflameoval ale nikdy není pozdě začít.
    6.11.2006 08:32 s0 | skóre: 32 | blog: nejchytřejší kecy | prágl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    dobře tedy, vaše přání je mi rozkazem, mistře: to KDE je fakt jako hnusně napsaný, neni to w gtk !! A potřebuje to půlku KDE a to je fuckt na howno. gnome|icewm|*box|*term rulez !! Jo, a cairo je mnohem lepší než arthur, akorát zatím pomalejší, ale mnohem líp navrhnutý, takže až to někdo zoptimalizuje, tak to bude jako fakt dobrý. Na to se v kde hned tak nezmůžete. Navíc nemáš vůbec správnej geekovskej bordel na stole !!!

    A tak dále… ;)
    Kuolema Kaikille (Paitsi Meille).
    8.11.2006 08:14 anicka | blog: ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    A jeste navic, zatimco normalni lidi maji na stole tucnaka nebo aspon zelenou jesterku chameleonovitou, ty tam mas, Lubosi, jakousi zelenou priseru. Tfuj, styd se :-D
    ^D
    Vykook avatar 8.11.2006 23:28 Vykook | skóre: 23 | blog: Tomas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Jesterku chameleonovitou? To myslis tu zelenou obludu co presla k M$? :D
    Nejde nám o dobro druhých. Nejde nám o bohatství. Jde o čisté opojení mocí.
    8.11.2006 13:32 PetrHL | skóre: 17 | blog: petr_h | Neratovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
    Dobrý den,

    moc pěkný rozhovor.

    Luboši, musím Ti poděkovat. Je to již víc než rok, kdy jsi mi po mailu pomohl začít programovat v KDevelopu. Tehdy jsem se tomu moc nevěnoval a jen se vztekal proč to není tak jednoduché jako delphi (myslím tím tvorbu GUI). Celkem nedávno jsem přestal nadávat a začal akceptovat, že je to jinak a snažil se to "jinak" pochopit. Stáhl jsem si knihu C++ GUI Programming with Qt 3 a začal číst. Kupodivu to pochopit šlo velmi dobře. Nyní pracuji na jedné větší aplikaci v QT+KDE a jde mi to celkem od ruky. Člověk se musí učit neustále něco nového. Ještě jednou díky a přeji hodně úspěchů.

    Petr
    "Do, or do not. There is no 'try.'" -- Jedi Master Yoda | CQRLOG | CQRPROP | HamQTH | Domů

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.