Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.
Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".
Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).
Byla vydána nová verze 12.0 minimalistické linuxové distribuce (JeOS, Just enough Operating System) pro Kodi (dříve XBMC) a multimediálního centra LibreELEC (Libre Embedded Linux Entertainment Center). Jedná se o fork linuxové distribuce OpenELEC (Open Embedded Linux Entertainment Center). LibreELEC 12.0 přichází s Kodi 21.0 "Omega".
Microsoft vydal novou velkou aktualizaci 2404.23 v září 2019 pod licencí SIL Open Font License (OFL) zveřejněné rodiny písma Cascadia Code pro zobrazování textu v emulátorech terminálu a vývojových prostředích.
OpenTofu, tj. svobodný a otevřený fork Terraformu vzniknuvší jako reakce na přelicencování Terraformu z MPL na BSL (Business Source License) společností HashiCorp, bylo vydáno ve verzi 1.7.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci. Vypíchnout lze State encryption.
Do konference přišlo celkem 1445 emailů, nejvíce jich poslali Greg KH, Alan Cox, Andrew Morton.
Benjamin Herrenschmidt ohlásil, že vytvořil fork ovladače framebufferu pro grafické karty ATI Radeon. Fork bude existovat do doby, než mu současný správce Ani předá správcovství nebo začne začleňovat patche do oficiální verze. Benjamin potřebuje testery a přivítá jakékoliv patche, které se toulají po netu. Zároveň pracuje na kompletním přepisu ovladače pro řadu 2.5. Patche najdete na adrese http://penguinppc.org/~benh/radeonfb-040603-2.4.20.diff.
Joern Engel ohlásil:
Před pár dny jsem vytvořil -je ("just embedded") strom, který se zaměří na snížení paměťových nároků linuxového jádra. Důvodem je, že na PPC s flashí, pamětí, sítí a ničím jiným nepotřebuji čtení MS-DOS oddílů, IPX sítě atd., nicméně jsou nepodmíněně začleněny v jádrech 2.[45].current.
Mým prvním cílem je přidat konfigurační volby, který odstraní kód na platformách, které jej nepotřebují. Pokud nebudu vědět, k čemu kód slouží, prostě jej odstraním a počkám na hlášení chyb - doufám. Pokud budu mít pocit, že některý patch je dostatečně čistý pro hlavní strom, zašlu jej Linusovi / Marcelovi.
Patche najdete na adrese http://wh.fh-wedel.de/~joern/software/kernel/je.
Spousta lidí nabízela nápady, jak změnšit kernel a Tom Rini poznamenal, že všichni budou profitovat z jeho změn, není to jen věc embedded oblasti. Joern souhlasil a dodal, že ideálním stavem bude, až jeho strom bude obsahovat přesně nula záplat.
Timothy Miller měl nápad, jak ušetřit místo v jádře.
Abych byl stručný, mým cílem bylo identifikovat 128 nejčastěji používaných slov v hláškách jádra a nahradit je jediným znakem nad 127, který by printk dekódoval při výstupu. Až bude seznam sestaven, vznikl by hlavičkový soubor, kteý by vývojáři mohli používat. Takže například místo
printk("invalid: ...");
bychom měli
#define MSG_INVALID "\200"
...
prink(MSG_INVALID "...");
Abych posoudil praktičnost, použil jsem příkaz strings na nekomprimovaném jádře:
tr '[:lower:]' '[:upper:]' | tr '[:blank:]' '\n' | sort | uniq
-c | tr ' ' 0
To mi dalo seznam všech slov v jádře i s počty jejich užití. Pak jsem spustil svůj malý C program, který zjistil nikoliv 128 nejčastěji používaných slov, ale 128 slov, jejichž redukce způsobí největší zmenšení (počet * (délka-1)). Výsledek by ušetřil až 62 424 bytů, což je zhruba 3% velikosti jádra a 27% velikosti výstupu ze strings. Má to cenu? Pokud ještě ne, inteligentnější přístup k této kompresi by mohl mít.
Alan Cox odpověděl, že se nejedná o úplně šílený nápad a navrhl 5pack kódování či podobné triky s řetězci. Timothy požádal o vysvětlení 5pack a Alan připomněl, že nápad pochází z 8bitového světa herních počítačů. 5 bitů je dostatek pro písmena anglické abecedy, pár znaménkových znaků a speciální escape znak indikující, že následuje 8bitový blok. Takto je možné získat až 40% kompresi na reálných datech a potřebuje jen 200 bytů pro dekódování.
Timothy vyzkoušel nový algoritmus, který ignoroval hranice slov a ohlásil, že zprávy jádra se snížily ze 232 690 B na 154 365 B, což je 33% úspora. To stále ještě asi nestojí za tu námahu, ale David Lang napsal, že ne, pokud by se to mělo dělat ručně, avšak kdyby to někdo dokázal začlenit do build procesu, tak ušetřených 80 KB nemůže škodit.
Greg KH ohlásil, že dlouho slibovaný program udev je možné stáhnout na adrese kernel.org/pub/linux/utils/kernel/hotplug/udev-0.1.tar.gz.
Greg pracoval na konceptu Dana Stekloffa a trochu jej poupravil. Místo tří částí je zde jediný program. Ve zkratce se jedná o userland náhradu devfs, která bude vytvářet a mazat položky v /dev podle aktuální konfigurace systému. Dělá to monitorováním událostí z /sbin/hotplug a čtením informací o těchto událostech ze sysfs. Funguje pouze se zařízeními, které vytvářejí dev soubor v sysfs a informují o hlavním a vedlejším čísle [major, minor] (v současnosti pouze bloková zařízení a usb-serial zařízení). Pro práci s blokovými zařízeními budete potřebovat kobject patche.
Greg úspěšně udev otestoval na svých strojích a čeká na reakce vývojářů. Následovala diskuse, zda bude Gregův kód škálovatelný a zda se bude jednat skutečně o vylepšení vůči původnímu devfs.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej: