IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Dlouho jsem přemýšlel nad tím, jaký dnes použiji příklad. Nakonec jsem se nechal inspirovat komentářem v diskuzi u minulého článku a v dnešním dílu si vytvoříme plasmoid na vyhledávání spojení přes IDOS.cz. Protože se ale takový applet nepoužívá pořád a nemusí být neustále na očích, ukážeme si, jak ho lze skrýt do ikony v panelu. Tarball s kompletními zdrojovými kódy a ikonkou můžete stáhnout zde: idos_search-sources.tar.gz.
Pokud píšeme Plasmoid s PopupAppletem, nestačí nám jen samotný PopupApplet. Pokud vložíme PopupApplet do panelu, zobrazí se v panelu pouze jeho ikonka a až po kliknutí na ni se objeví ovládací prvek (tzv. widget, například kalendář nebo QWidget) Plasmoidu. Pokud ho vložíme přímo na plochu, zobrazí se rovnou zmiňovaný ovládací prvek. Dnešní díl proto bude mít víc souborů se zdrojovými kódy.
idossearch.h
#ifndef IDOSSEARCH_HEADER #define IDOSSEARCH_HEADER #include <QGraphicsWidget> // Dopředné deklarace // Použití vlastního jmenného prostoru pro applet s více třídami je vhodné, ale ne nezbytné namespace IDOSSearchApplet { class SearchWidget; } namespace Plasma { class IconWidget; } class IDOSSearch : public Plasma::PopupApplet { Q_OBJECT public: // Konstruktor IDOSSearch(QObject *parent, const QVariantList &args); // Destruktor ~IDOSSearch(); // Povinna implementace metody init() void init(); // Povinna implementace metody graphicsWidget() QGraphicsWidget *graphicsWidget(); private: // Ikona plasmoidu Plasma::IconWidget *m_icon; // Hlavní widget s ovládacími prvky IDOSSearchApplet::SearchWidget *m_searchWidget; }; #endif
Zde se zmíním hlavně o metodě graphicsWidget(). Tato metoda vrací ukazatel na widget, který se má zobrazit. V tomto případě je to ukazatel na QGraphicsWidget. Pokud místo QGraphicsWidget použijete QWidget, musíte implementovat metodu widget(), která bude vracet ukazatel na QWidget. Tuto metodu používá Plasma, aby mohla přistupovat zejména k metodám show() a hide(), které slouží k zobrazení respektive skrytí widgetu.
idossearch.cpp
#include "idossearch.h" #include "searchwidget.h" #include <Plasma/IconWidget> #include <KIcon> using namespace Plasma; using namespace IDOSSearchApplet; // Nesmíme zapomenout na makro pro registraci appletu K_EXPORT_PLASMA_APPLET(idos_search, IDOSSearch); IDOSSearch::IDOSSearch(QObject *parent, const QVariantList &args) : Plasma::PopupApplet(parent, args), m_icon(0), m_searchWidget(0) { // Náš applet nemá žádné nastavení, takže skryjeme tuto volbu z kontextové nabídky appletu setHasConfigurationInterface(false); setAspectRatioMode(Plasma::IgnoreAspectRatio); // Inicializuje widget graphicsWidget(); } IDOSSearch::~IDOSSearch() { delete m_searchWidget; } void IDOSSearch::init() { m_icon = new Plasma::IconWidget(KIcon("idos_search",NULL),QString()); setPopupIcon(m_icon->icon()); } QGraphicsWidget* IDOSSearch::graphicsWidget() { // Pokud je m_searchWidget NULLový, vytvoří nový SearchWidget (odvozený od QGraphicsWidget) a vrátí ukazatel na něj if (!m_searchWidget) { m_searchWidget = new SearchWidget(this); } return m_searchWidget; } #include "idossearch.moc"
Zde není moc co popisovat, až na novou metodu graphicsWidget() jsme implementovali ostatní metody stejně jako u Plasmoidu v minulém díle. Milé na tom je, že jediné, co musíme pro Plasmu implementovat, je funkce graphicsWidget() (případně widget()) a o zobrazování, skrývání a všechno další už se postará Plasma sama právě prostřednictvím této metody.
Ikonu (idos_search.svgz) KDE automaticky vyhledá v jedné z výchozích složek (lze definovat i vlastní složky, a to nahrazením hodnoty NULL objektem třídy KIconLoader).
idossearch.h
#ifndef SEARCHWIDGET_HEADER #define SEARCHWIDGET_HEADER #include <QObject> #include <QGraphicsWidget> #include <QGraphicsLinearLayout> #include <QtNetwork/QNetworkAccessManager> #include <QtNetwork/QNetworkReply> #include <KIcon> #include <Plasma/Applet> #include <Plasma/LineEdit> #include <Plasma/Label> #include <Plasma/PushButton> #include <Plasma/WebView> // Dopředné deklarace class IDOSSearch; namespace Plasma { class Icon; class Dialog; } namespace IDOSSearchApplet { class SearchWidget : public QGraphicsWidget { Q_OBJECT public: // Konstruktor SearchWidget(QGraphicsWidget *parent = 0); // Destruktor ~SearchWidget() { }; private: // Ovládací prvky widgetu QGraphicsLinearLayout *m_layout; QNetworkAccessManager *m_network_manager; Plasma::LineEdit *m_from; Plasma::LineEdit *m_to; Plasma::Label *m_from_label; Plasma::Label *m_to_label; Plasma::PushButton *m_search_button; Plasma::WebView *m_webview; private slots: void onSearch(); void onDataLoaded(QNetworkReply *reply); }; } #endif
Toto je třída hlavního widgetu. Zvolil jsem QGraphicsWidget místo QWidget, protože jsem chtěl použít implementaci ovládacích prvků v Plasmě. Pokud bych použil obyčejný QWidget, musel bych použít i původní Qt třídy (případně odvozené KDE třídy). A proč jsem je nepoužil? Protože prvky v Plasmě jsou odvozené od KDE (které jsou odvozené od Qt) prvků, ale navíc implementují překreslování a grafiku Plasmy. Kdybych použil KDE třídy, řídil by se jejich styl nastavením stylu KDE. Takto se jejich vzhled řídí nastavením vzhledu Plasmy.
searchwidget.cpp
#include "searchwidget.h" #include <Plasma/Theme> #include <Plasma/Dialog> #include <KUrl> #include <QSizePolicy> #include <QNetworkRequest> #include <QRegExp> using namespace Plasma; using namespace IDOSSearchApplet; SearchWidget::SearchWidget(QGraphicsWidget *parent) : QGraphicsWidget(parent) { // Vytvoří vertikální layout m_layout = new QGraphicsLinearLayout(Qt::Vertical,this); // Vytvoří popisku m_from_label = new Plasma::Label(this); m_from_label->setText("Odkud:"); m_layout->addItem(m_from_label); // Vytvoří jednořádkové vstupní pole m_from = new Plasma::LineEdit(this); m_layout->addItem(m_from); m_to_label = new Label(this); m_to_label->setText("Kam:"); m_layout->addItem(m_to_label); m_to = new LineEdit(this); m_layout->addItem(m_to); // Vytvoří tlačítko m_search_button = new Plasma::PushButton(this); m_search_button->setText("Hledat!"); // Sváže událost kliknutí se slotem onSearch() connect(m_search_button, SIGNAL(clicked()),this,SLOT(onSearch())); m_layout->addItem(m_search_button); // Vytvoří WebView – na WebKitu založené plátno pro renderování HTML stránek m_webview = new Plasma::WebView(this); m_webview->setSizePolicy(QSizePolicy::Expanding, QSizePolicy::Expanding); m_webview->setPreferredSize(260,200); m_layout->addItem(m_webview); this->setLayout(m_layout); this->setMinimumSize(260, 420); // Vytvoří NetworkAccessManager a sváže jeho signál finished() se slotem onDataLoaded() m_network_manager = new QNetworkAccessManager(this); connect(m_network_manager,SIGNAL(finished(QNetworkReply*)),this,SLOT(onDataLoaded(QNetworkReply*))); } void SearchWidget::onSearch() { // Adresa stránek s vyhledáváním QString url = "http://ttwap.chaps.cz/conn.aspx?Odkud="+m_from->text()+"&Kam="+m_to->text()+"&Datum=&Cas=&JR=&OP=&Lang=C&Format=2&cmd=search"; // Stáhne stránku m_network_manager->get(QNetworkRequest(url)); } void SearchWidget::onDataLoaded(QNetworkReply* reply) { // Načte data (kód stránek) do proměnné QString data = reply->readAll(); // Převede wap stránky na HTML stránky data.replace(QRegExp("<!DOCTYPE*>"),"<!DOCTYPE html PUBLIC \"-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN\" \"http://www.w3.org/TR/2002/REC-xhtml1-20020801/DTD/xhtml1-transitional.dtd\">"); data.replace("<wml>","<html>"); data.replace("</wml>","</html>"); data.replace("<card","<body"); data.replace("</card>","</body>"); data.remove(QRegExp("<template>*</template>")); // a výsledný kód zobrazí ve WebView m_webview->setHtml(data.toLatin1(),KUrl("http://ttwap.chaps.cz")); } #include "searchwidget.moc"
Nejdřív bych rád objasnil, proč jsem pro načítání stránky použil tak složitou metodu. U běžných HTML stránek by stačilo použít metodu setUrl(), která jako parametr přijímá objekt KUrl. Stránky, které používám pro vyhledávání, jsou ale WAPové a s takovými stránkami si WebKit neporadí. Proto jsem využil modul QtNetwork a stránky nejprve stáhnu, poté odstraním či nahradím nežádoucí elementy tak, že získám HTML kód a ten pak pomocí metody setHtml() zobrazím. Podrobněji o použití QNetworkAccessManager se dočtete v článku Konzolové programy v Qt – Práce s HTTP a FTP od Davida Watzkeho.
Objekty LineEdit, Label i PushButton jsou odvozené od KLineEdit, respektive KLabel a KPushButton, k dispozici tedy máte stejné metody a jejich použití se nijak neliší, jen jim jako rodiče lze přiřadit pouze QGraphicsWidget.
plasma-applet-idos_search.desktop
[Desktop Entry] Name=IDOS Search Type=Service Icon=idos_search X-KDE-ServiceTypes=Plasma/Applet X-KDE-Library=plasma_applet_idos_search X-KDE-PluginInfo-Author=Dan Vratil X-KDE-PluginInfo-Email=vratil@progdansoft.com X-KDE-PluginInfo-Name=idos_search X-KDE-PluginInfo-Version=0.1 X-KDE-PluginInfo-Website=http://www.abclinuxu.cz X-KDE-PluginInfo-Category=Examples X-KDE-PluginInfo-Depends= X-KDE-PluginInfo-License=GPL X-KDE-PluginInfo-EnabledByDefault=true
CMakeLists.txt
# Název projektu project(plasma-idos_search) # Tentokrát kromě KDE potřebujeme i knihovny Qt (kvůli modulu QtNetwork) find_package(KDE4 REQUIRED) find_package(Qt4 REQUIRED) include(KDE4Defaults) include(${QT_USE_FILE}) add_definitions (${QT_DEFINITIONS} ${KDE4_DEFINITIONS}) include_directories( ${CMAKE_SOURCE_DIR} ${CMAKE_BINARY_DIR} ${KDE4_INCLUDES} ${QT_INCLUDE_DIR} ${QT_QTNETWORK_INCLUDE_DIR} ) set(QT_USE_QTNETWORK TRUE) # Zdrojové kódy set(idos_search_SRCS idossearch.cpp searchwidget.cpp) kde4_add_plugin(plasma_applet_idos_search ${idos_search_SRCS}) # Slinkuje knihovnu appletu target_link_libraries(plasma_applet_idos_search ${KDE4_PLASMA_LIBS} ${KDE4_KDEUI_LIBS} ${QT_QTNETWORK_LIBRARY}) # Nainstaluje knihovnu, soubor .desktop a ikonu install(TARGETS plasma_applet_idos_search DESTINATION ${PLUGIN_INSTALL_DIR}) install(FILES plasma-applet-idos_search.desktop DESTINATION ${SERVICES_INSTALL_DIR}) install(FILES idos_search.svgz DESTINATION ${CMAKE_INSTALL_PREFIX}/share/icons/hicolor/scalable/apps)
Nyní nám už nic nebrání applet přeložit a spustit. Pokud ho vložíte na plochu, zobrazí se vám rovnou SearchWidget. Pokud ho vložíte do panelu, zobrazí se pouze ikonka a až po kliknutí na vás vyskočí SearchWidget. Samozřejmě že tento Plasmoid má k dokonalosti hodně daleko. Kvůli zmíněným problémům s renderováním WAP stránek nefungují odkazy pro zobrazení následujících/předchozích spojů, nelze nastavit čas odjezdu/příjezdu a chybí třeba ukazatel načítání. To všechno bych rád napravil v příštím díle, kde veškeré zpracování přeneseme do DataEnginu, čímž vlastně oddělíme část pro zpracování dat a pro zobrazení výstupu.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
O te barve vim (sam pouzivam tmavy styl), ale nepodarilo se mi vymyslet/zjistit, jak zjistim aktualni barvu stylu PlasmyTřeba takhle:
Plasma::Theme::defaultTheme()->colorScheme()).foreground().color()