Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
UDP je zkratka angl. User Datagram Protocol a je to základní internetový protokol. Na rozdíl od minule popisovaného TCP se hodí spíš tam, kde se počítá se ztrátami paketů, přičemž není žádoucí odesílat je znova (hry, VoIP, internetová rádia). UDP totiž nezaručuje, že se odeslaná data dostanou ke svému cíli – když to nevyjde napoprvé, tak se to znova nezkouší. Nezaručuje ani pořadí, ve kterém data přijdou. Někdy se používá pro jednoduchost (DNS). Výhodou oproti TCP je nižší režie. Někdo volí UDP také kvůli vyšší flexibilitě, například když si chce kontrolu doručení naprogramovat sám nějakým velmi specifickým způsobem.
S UDP sockety se v Qt pracuje přes objekt QUdpSocket. Přes tento objekt posíláme datagramy metodou writeDatagram(), které zadáme data a adresu+port, kam je chceme poslat. Zrovna tak můžeme datagramy číst, tzn. použít socket jako server. Nejdřív je nutné socket spojit s nějakou adresou a portem pomocí metody bind() a potom lze přečíst datagram z fronty metodou readDatagram().
Jelikož je práce se sockety v Qt docela jednoduchá a navíc práce s UDP se (až na specifické věci) podobá práci s TCP (viz díl o TCP), rozhodl jsem se udělat příklad velice prostý. Klient posílá datagramy a server je přijímá a vypisuje na standardní výstup. Oba programy jsou jako obvykle v angličtině, protože nesnesu češtinu v kódu, ale dodávám k nim českou lokalizaci.
Server poslouchá (napevno) na localhostu na portu 2266, tzn. 127.0.0.1:2266. Pouze čeká na příchozí datagramy a jakmile mu nějaký přijde, vypíše jeho adresáta a příchozí data. Když někdo na server pošle datagram, řekněme text „Hello World!“, tak se vypíše něco jako:
91.121.174.105:2266 říká: Hello World!
udpserver.h
: API.
#ifndef UDPSERVER_H #define UDPSERVER_H #include <QObject> #include <QAbstractSocket> #include <QTextStream> class QUdpSocket; class UdpServer : public QObject { Q_OBJECT public: UdpServer(); private: QUdpSocket* socket; QTextStream out; private slots: void readDatagrams(); void handleError(); }; #endif // UDPSERVER_H
udpserver.cpp
: Spolehlivé čtení datagramů se řeší zajímavým způsobem. Prohlédněte si slot readDatagrams()
. Pro čekající datagram vytvoří proměnnou typu QByteArray na data (str
), nastaví velikost tohoto pole bajtů (lze zjistit metodou socketu pendingDatagramSize()
) a poté předá pomocí str.data()
ukazatel char*
metodě socketu readDiagram()
. Přes tento ukazatel se data z datagramu přímo zapíšou do instance QByteArray, pod kterou ukazatel patří (tzn. do str
).
#include "udpserver.h" #include <QtNetwork> UdpServer::UdpServer() : out(stdout, QIODevice::WriteOnly) { // vytvoříme UDP socket socket = new QUdpSocket(this); // připojíme slot pro zpracování datagramu connect(socket, SIGNAL(readyRead()), SLOT(readDatagrams())); // a slot pro zpracování chyb connect(socket, SIGNAL(error(QAbstractSocket::SocketError)), SLOT(handleError())); // pokusíme se spustit UDP server if(socket->bind(QHostAddress::Any, 2266)) { // spuštěno out << tr("socket bound to port 2266 on all available interfaces") << endl; } else { // nelze spustit // touto oblezličkou zajistíme ukončení programu (po vykonání konstruktoru) QTimer::singleShot(0, qApp, SLOT(quit())); out << tr("couldn't bind socket to port 2266") << endl; } } // zpracovává chybu void UdpServer::handleError() { // vypíše chybovou hlášku out << "error: " << socket->errorString() << endl; } // přečte čekající UDP datagram(y) void UdpServer::readDatagrams() { // dokud jsou ve frontě nepřečtené datagramy while(socket->hasPendingDatagrams()) { // vytvoříme si pro datagram: // pole bajtů (řetězec) QByteArray str; // adresu QHostAddress addr; // a port (unsigned short) quint16 port; // nastavíme poli správnou velikost str.resize(socket->pendingDatagramSize()); // načteme data z datagramu socket->readDatagram(str.data(), str.size(), &addr, &port); out << addr.toString() << ":" << port << " " << tr("says") << ": " << str << endl; } }
main.cpp
: Nastavíme UTF-8 pro C řetězce a lokalizaci. Načteme soubor s překladem.
#include <QCoreApplication> #include <QLocale> #include <QTextCodec> #include <QTranslator> #include "udpserver.h" int main(int argc, char *argv[]) { QCoreApplication a(argc, argv); { QTextCodec* unicode = QTextCodec::codecForName("UTF-8"); QTextCodec::setCodecForCStrings(unicode); QTextCodec::setCodecForTr(unicode); } QTranslator t; t.load("udpserver_" + QLocale::system().name()); a.installTranslator(&t); UdpServer s; return a.exec(); }
Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu udpserver.tar.bz2.
Klient má jednoduchou příkazovou řádku umožňující čtyři operace: vypsat nápovědu, nastavit (či vypsat nastavenou) adresu, nastavit (či vypsat nastavený) port a odeslat UTF-8 řetězec na nastavenou adresu a port (výchozí je 127.0.0.1:2266). Pokud chcete UDP server vyzkoušet ze vzdáleného serveru, na kterém není nainstalované Qt, můžete jako klienta použít netcat
v UDP režimu (-u).
Práce s programem vypadá takto:
$ ./udpclient potřebujete-li pomoc, napište "help" a zmáčkněte enter > help help Vypíše tuto nápovědu host [IP] Nastaví adresu na danou hodnotu port [port] Nastaví port na danou hodnotu send [text] Pošle datagram > host hostitel je nastaven na 127.0.0.1 > host 255.255.255.255 adresa hostitele byla nastavena na 255.255.255.255 > host hostitel je nastaven na 255.255.255.255 > port port je nastaven na 2266 > send Hello World! odesílám diagram s textem "Hello World!" na 255.255.255.255:2266 > ^C
udpclient.h
: API.
#ifndef UDPCLIENT_H #define UDPCLIENT_H #include <QObject> #include <QHostAddress> #include <QTextStream> class QUdpSocket; class UdpClient : public QObject { Q_OBJECT public: UdpClient(); private: QUdpSocket* socket; QTextStream out; QHostAddress addr; quint16 port; void commandLine(); void processCommand(const QString& command); void sendDatagram(); private slots: void handleError(); }; #endif // UDPCLIENT_H
udpclient.cpp
#include "udpclient.h" #include <QTextStream> #include <QtNetwork> #include <cstdio> UdpClient::UdpClient() : // nastavíme pro výpis na std. výstup out(stdout, QIODevice::WriteOnly), // výchozí adresa je 127.0.0.1:2266 addr(QHostAddress::LocalHost), port(2266) { // vytvoříme UDP socket socket = new QUdpSocket(this); // připojíme k němu slot pro zpracování chyb connect(socket, SIGNAL(error(QAbstractSocket::SocketError)), SLOT(handleError())); this->commandLine(); } // vypíše chybu void UdpClient::handleError() { out << tr("socket error:") << " " << socket->errorString() << endl; } // zpracuje příkaz void UdpClient::processCommand(const QString& command) { // příkaz QString cmd = command.section(' ', 0, 0); // a jeho argumenty QString str = ""; //qDebug() << "command:" << command << "cmd:" << cmd; // pokud je příkaz prázdný, nastavíme výchozí (help) if(cmd.isEmpty()) cmd = "help"; else // jinak si uložíme argumenty příkazu str = command.mid(cmd.size()+1); if(cmd == "host") { if(str.isEmpty()) { // pokud nemá argumenty, vypíšeme aktuální adresu out << tr("host is set to %1").arg(addr.toString()) << endl; return; } // uložíme aktuální adresu QHostAddress prevAddr(addr); // nastavíme novou adresu if(addr.setAddress(str)) { out << tr("host address has been set to %1") .arg(addr.toString()) << endl; } else { // a když to selže (nesprávný formát adresy), nastavíme zpátky tu předchozí out << tr("couldn't set the given host address: %1" .arg(str) << endl; addr = prevAddr; } } else if(cmd == "port") { if(str.isEmpty()) { // pokud nemá argumenty, vypíšeme aktuální port out << tr("port is set to %1").arg(port) << endl; return; } // kontrola konverze stringu na integer bool ok; // převedeme argument na int int p = str.toInt(&ok); // pokud byla konverze úspěšná a port je v rozsahu, nastavíme jej // jako aktuální if(ok && p >= 0 && p < 65536) { port = (quint16) p; out << tr("port has been set to %1").arg(port) << endl; } else { out << tr("couldn't set port to %1").arg(str) << endl; } } else if(cmd == "send") { // pokud byl zadán argument, odešleme datagram if(str.isEmpty()) { out << tr("nothing to send, aborting") << endl; } else { out << tr("sending datagram with text \"%1\" to %2:%3") .arg(str).arg(addr.toString()).arg(port) << endl; socket->writeDatagram(str.toUtf8(), addr, port); } } else { // pokud byl zadán neplatný příkaz, informujeme o tom if(cmd != "help") out << tr("error: unknown command: %1").arg(cmd) << endl; // vypíšeme nápovědu out << "help\t\t\t" << tr("Prints this help") << "\nhost [IP]\t\t" << tr("Sets the address to a given value") << "\nport [port]\t\t" << tr("Sets the port to a given value") << "\nsend [text]\t\t" << tr("Sends a datagram") << endl; } } void UdpClient::commandLine() { out << tr("if you need help, type `help' and hit return") << endl; // objekt pro čtení ze std. vstupu QTextStream in(stdin, QIODevice::ReadOnly); // řetězec, do kterého budeme ukládat std. vstup QString input; // hlavní smyčka forever // klíčové slovo Qt, totéž jako for(;;) { // vypíšeme prompt out << "> "; out.flush(); // načteme řádek ze std. vstupu input = in.readLine(512+5); // zpracujeme načtený řádek (příkaz) this->processCommand(input); } }
main.cpp
#include <QCoreApplication> #include <QLocale> #include <QTextCodec> #include <QTranslator> #include "udpclient.h" int main(int argc, char *argv[]) { QCoreApplication a(argc, argv); { QTextCodec* unicode = QTextCodec::codecForName("UTF-8"); QTextCodec::setCodecForCStrings(unicode); QTextCodec::setCodecForTr(unicode); } QTranslator t; t.load("udpclient_" + QLocale::system().name()); a.installTranslator(&t); UdpClient main; return a.exec(); }
Zdrojáky si můžete stáhnout v archívu udpclient.tar.bz2.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
Pouze čeká na příchozí datagramy a jakmile mu nějaký přijde, vypíše jeho adresáta a příchozí data....vypíše jeho odesílatele...
Mám dotaz trochu off topic: Je to nějaká nová fíčura Abíčka, že se mi rozbalovací boxy se zdrojáky nahrazují plně rozbaleným textem? Prý nejaký JavaScript code syntax highlighter Alexe Gorbatcheva, viz. přiložený obrázek...
Předchozí díly tohoto seriálu to nedělají a v mém profilu jsem vypinač nenašel.