IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
V minulém díle (Octave - 2 (počítání s maticemi)) jsme si ukázali vytvoření matice ručně - výčtem hodnot. Matici můžeme získat i jinak - Octave disponuje celou řadou funkcí pro tvorbu matic určitého typu. S výjimkou permutace mají všechny níže uvedené funkce dva parametry, kterými říkáme, kolik řádků a kolik sloupců má výsledná matice mít (vhodnými parametry jsou tedy pouze kladná čísla). Pokud uvedeme pouze jeden parametr, výsledná matice bude čtvercová. Funkce jsou tedy následující:
Příklady pro představu:
>> zeros(2,4) ans = 0 0 0 0 0 0 0 0 >> 4 * ones(2,3) ans = 4 4 4 4 4 4 >> eye(3) ans = 1 0 0 0 1 0 0 0 1 >> randn(2,5) ans = 1.324077 -0.408510 1.516083 -0.372057 -0.138184 0.787720 -0.186652 0.079070 0.056826 1.679005 >> floor(rand(4,6)*20)+1 % Chceme celá čísla od 1 do 20 ans = 3 10 2 6 5 16 6 4 10 8 19 9 18 20 1 18 13 8 17 8 13 7 12 20 >> randperm(8) ans = 4 6 5 7 2 8 3 1 >> tril(ones(3)) ans = 1 0 0 1 1 0 1 1 1 >> triu(ones(5),-2) ans = 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 0 0 1 1 1
Octave také obsahuje funkce pro výrobu speciálních matic, jakými jsou například Hankelova, Hilbertova, Sylvesterova či Toeplitzova matice. Popis parametrů je v nápovědě.
Funkce size s parametrem nějaké matice vrací dvouprvkový vektor, ve kterém první hodnota odpovídá počtu řádků dané matice a druhá počtu sloupců:
>> size(ones(5)) ans = 5 5
Funkce rows a columns vrací pouze odpovídající složku z dvouprvkového výsledku funkce size, tj. počet řádků, respektive počet sloupců z dané matice:
>> rows([1:5]') ans = 5 >> columns(zeros(4,60)) ans = 60
Počet řádků a počet sloupců nějaké matice tedy lze do proměnných uložit dvěma následujícími ekvivalentními způsoby:
>> Matice=zeros(5,20); >> [radky, sloupce]=size(Matice) radky = 5 sloupce = 20 >> radky=rows(Matice), sloupce=columns(Matice) radky = 5 sloupce = 20
Funkce length vrací větší z hodnot vrácených funkcí size, typicky se používá pro výpočet počtu prvků v nějakém vektoru, přičemž se nemusíme starat o to, zda je tento vektor řádkový či sloupcový:
>> length([1 2 3 8]) ans = 4
Znak dvojtečka slouží k zhuštěnému zápisu řádkového vektoru obsahujícího nějakou aritmetickou posloupnost. Obecně v zápisu figurují tři čísla oddělená dvojtečkami. První z nich představuje počáteční člen posloupnosti, druhé velikost kroku a třetí poslední přípustný člen řady. Více to bude patrno z příkladů:
>> 1:1:6 ans = 1 2 3 4 5 6
Posloupnost čísel od jedné do šesti s krokem jedna:
>> 1.5:2.5:7.9 ans = 1.5000 4.0000 6.5000
Následující potenciální člen posloupnosti 6,5 + 2,5 = 9 již je číslo větší jak nejvyšší přípustný člen posloupnosti, tj. číslo 7,9, proto již v posloupnosti obsažen není. Všimněme si, že v zápisu samozřejmě lze pracovat s reálnými čísly, nejenom s celými.
>> 5:-1:-1 ans = 5 4 3 2 1 0 -1 >> 0:8 ans = 0 1 2 3 4 5 6 7 8
V případě, že není krok uveden - zápis sestává pouze ze dvou čísel oddělených jednou dvojtečkou - považuje se za krok hodnota 1. Zápis posloupnosti s dvojtečkovou notací se používá zejména při indexovaném přístupu k obsahu matic, lze tak snadno vybrat například druhý až jedenáctý řádek dané matice. Více viz následující odstavce.
Nezřídka se může stát, že při výpočtu je potřeba pracovat pouze s určitými prvky nějakého vektoru či matice, nikoliv s celým obsahem proměnné najednou. V kulatých závorkách uvedených bezprostředně za názvem proměnné lze uvést index prvku, s kterým se má pracovat:
>> X=5:-1:-4 X = 5 4 3 2 1 0 -1 -2 -3 -4 >> X(1) ans = 5 >> X(4) ans = 2 >> X(end) ans = -4
Zadáním jednoho čísla se odkazujeme na pozici v daném vektoru. Pozice se
číslují od jedničky, na poslední pozici se lze odvolat pomocí klíčového
slůvka end
. Jedním výběrem však pozic můžeme vybrat více
- výsledkem je „podvektor“ složený z prvků vybraných z
původního vektoru v uvedeném pořadí:
>> X(3:7) ans = 3 2 1 0 -1 >> X(end:-2:1) ans = -4 -2 0 2 4 >> X([8,5,7,1]) ans = -2 1 -1 5 >> X([9,9,9,1,1]) ans = -3 -3 -3 5 5
Poslední uvedený příklad ukazuje, že není problémem vybrat prvek na zvolené pozici vícekrát - při budování výsledného vektoru se právě tolikrát a právě v takovém pořadí vybrané prvky objeví. Za povšimnutí stojí též fakt, že zadání více pozic je nutno zapsat jako vektor těchto pozic (tj. v hranatých závorkách), na úrovni kulatých závorek lze totiž u vektoru zadat pouze jeden parametr indexování.
Přístup k prvkům matice analogicky odpovídá přístupu ke složkám vektoru s tím rozdílem, že je nutno zadat indexy dva - řádkový a sloupcový oddělené čárkou (no, není to tak úplně pravda, ale to se ukáže až později):
>> M=fix(rand(5)*21)-10; % Vyber prvek z druhého řádku a čtvrtého sloupce >> M(2,4) ans = -9 % Vyber první-až-třetí řádek průnik třetí-až-pátý sloupec >> M(1:3,3:5) ans = 0 7 10 10 -9 -5 -2 -8 -1 % Vyber postupně pátý, třetí a první řádek skrze všechny sloupce >> M([5,3,1],:) ans = -5 5 -1 -5 -2 5 -7 -2 -8 -1 -8 -2 0 7 10
V případě, kdy chce uživatel vybrat všechny řádky respektive všechny
sloupce, stačí na místě příslušného indexu uvést pouze znak „:“
namísto ekvivalentního 1:end
.
Výběr určitých prvků z matice lze činit také proto, abychom tyto prvky nahradili jinými hodnotami. Oblast výběru svými rozměry musí vždy odpovídat rozměrům vkládané matice:
>> M(1,2)=-4 >> M(1,:)=M(3,:) >> M([2,4],[2,4])=ones(2) >> M(:,2)=[]
První příkaz nahradil prvek v prvním řádku a druhém sloupci hodnotou
-4
; druhý zkopíroval třetí řádek na první řádek; třetí
nahradil prvky v matici ve druhém a čtvrtém řádku i sloupci jedničkami;
poslední pak smazal druhý sloupec - mazání se provádí vložením prázdné
matice (viz minulý díl).
Aby byla zachována konzistence matice, je nutno mazat vždy celé řádky či
sloupce.
Příští díl se bude věnovat relačním a logickým operátorům v Octave.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
page_screen_output=0
-- Built-in Variable: page_screen_output
If the value of `page_screen_output' is nonzero, all output
intended for the screen that is longer than one page is sent
through a pager. This allows you to view one screenful at a time.
Some pagers (such as `less'--see *Note Installation::) are also
capable of moving backward on the output. The default value is 1.