Apple představil nový MacBook Pro s čipy M4, M4 Pro a M4 Max.
Na GOG.com běží Halloween Sale 2024. Při té příležitosti lze získat zdarma počítačovou hru Return of the Phantom.
Společnost OpenAI spustila internetový vyhledávač ChatGPT search.
Konference OpenAlt 2024 proběhne již tento víkend 2. a 3. listopadu v prostorách FIT VUT v Brně. Začíná ale už v pátek na warm-up party ve Studentském klubu u Kachničky v 17:00. Pokud jste ještě areál FITu nenavštívili, k dispozici jsou pokyny k orientaci. Na programu je 54 přednášek a workshopů. Témata jsou od silně technických témat jako je třeba GCC nebo PostgreSQL po méně technické témata jako eGovernment, nebo třeba detailní analýzu … více »
Byla vydána nová verze 6.9 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 14.0.1. Tor client na verzi 0.4.8.13. Thunderbird na verzi 115.16.0.
Vývojáři free a open source synchronizačního nástroje (a p2p náhrady Dropboxu) Syncthing oznámili, že z důvodu odporu ze strany Google Play ukončují podporu OS Android. Bohužel v rámci toho zmizí i vydání Syncthing na F-Droid, který má slabší uživatelskou základnu. Syncthing je na Androidu implementován formou wrapper aplikace, která spustí Syncthing démon, vyžádá potřebná oprávnění a zpřístupní webové rozhraní démona. Ve srovnání se
… více »V červnu 2022 bylo oznámeno, že z K-9 Mailu se stane Thunderbird pro Android. Trvalo to poněkud déle, než vývojáři předpokládali, ale včera byl první stabilní Thunderbird pro Android 8.0 vydán.
Projekt microDMG Racer na Kickstarteru nevyšel, tak se autor rozhodl uvolnit na ESP32 postavené autíčko i ovladač jako open source.
Byl vydán TrueNAS SCALE 24.10 „Electric Eel“. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 24.10.29 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nově s podporou AI (whisper.cpp) pro generování titulků. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Skoro na každého tento obtížný úkol dolehne a pak je jen otázkou, na kolik procent bude úspěšný, resp., na kolik procent sníží riziko, že jej někdo podvede.
1) Nové vs. staré
Jak říkává strejc, zajít si na kafčko za 30 000,-, jelikož údajně dostanete při koupi kafčo zadarmo a když vyjíždíte, tak už má auto o 30 000,- menší hodnotu. Na druhou stranu, pokud na to člověk má, tak proč ne. Odpadnou mu veškeré starosti a má záruku "kvality". Taktéž toto bývá výhodná varianta pro mnoho firem, které toho hodně nalítají a potřebují častěji obnovovat vozový park.
2) Diesel vs. benzin
Cena za litr se v poslední době značně srovnává, ale i tak je menší spotřeba dieselu znát. Udává se cca 40 000,- km / rok jako minimum pro koupi diesla, aby se vyplatil (navíc diesel se nehodí moc do města na popojíždění, ale spíš na delší trasy). Pravdou je, že má přecijen trochu více kurvítek a vyžaduje trochu větší péči při každodenním používání (nechat chvíli běžet, než vypnu motor, nestartovat hned, nechat rozehřát po startu, dbát na filtr pevných částic apod.). Spousta novějších aut se už snaží takové věci řešit automaticky, ale pokud se řeší ojetina, tak je to třeba brát v potaz.
3) Bazar vs. privat
Má člověk věřit bazaru, nebo se pustit do koupě od osob, jenž prodávají přes inzeráty? To je taktéž otázka, kterou si každý musí zodpovědět sám. Po různých průzkumech jsem raději koukal na inzeráty od lidí.
4) Obsah
U starších aut je to tak, že malý obsah skutečně moc nejde a je vytěžován na maximum a motory tolik nevydrží (přecijen, dost lidí má malý obsah, ale autu dupe, aby jelo). Malý obsah také znamená malé povinné ručení. Nelze ovšem jednoznačně říci, který obsah je nejlepší. Záleží skutečně na konkrétním typu a roku auta. Třeba první octavie, co byly 1.6 benzín, tak skutečně nejely. Nedávno jsem jel s novou octavií 1.6 diesel a i při 110, když se duplo na pedál, tak vyrazilo kupředu.
5) Pneumatiky
Nové pneumatiky na auta stojí nemálo. Je třeba většinou počítat tak 1500,- za kolo + pokud ráfek (aby člověk nemusel přezouvat v servisu za těžký many - po pár letech se cena za ráfek vrátí), tak nejlevnější je plecháč za 1000,-Kč. Sada zimáků tedy pak vyjde na 10000,- Kč jako nic. Tady bych chtěl ještě upozornit na bazarový nákup ráfků. U ráfků se člověk může setkat s tím, že mu bude prodán bouchnutý / bouraný / zdeformovaný ráfek, což okem nepozná, ale pozná to pak přinejlepším v servisu, nebo na zničené pneumatice. Sada zimáků v ceně auta tedy není nezanedbatelný bonus. V této souvislosti koluje jeden FAKE, kdy je údajně stáří pneumatiky maximálně 4 roky, což je blbost. Stáří pneumatik není nijak omezeno, ani výrobcem, ani zákonem. Vše záleží na tom, jak se o kola staráme a jak dobře je skladujeme. Článků na toto téma lze najít na internetu nemálo.
6) EURO - EKO
U starších aut je třeba při výběru zohlednit, v jaké emisní normě je auto vedeno. Pro smrtelníka je toto důležité hlavně kvůli cenně (nebudeme si nalhávat, že hlavním tahounem není cena, ale ekologie) při přihlášení auta. Za EURO3 se neplatí emisní poplatek, za EURO2 je to 3000,-Kč, za EURO1 5000,-Kč a za starší auta 10 000,- Kč.
7) Tažné zařízení
Nechat si přidělat tažné zařízení na auto není moc levná záležitost (cca 7000,-Kč ? + běhání kolem toho). Nejlépe tedy auto, které již tažné zařízení má (pokud jej budeme potřebovat).
Osobně jsem hledal něco, co nebude moc hnít, co vydrží 2000km ročně po dobu 10 let a bude splňovat minimálně EURO3 s rozumným výkonem. Auto mám totiž doma a v Praze jej nepotřebuji, takže ho ani do Phy netahám a doma nalítám cca těch 2000km ročně. Kvůli rozšířenosti a levným náhradním dílům jsem se rozhodl pro Ford Focus. Je to opravdu levnější jak škodárna. Při takové spotřebě samozřejmě benzín. Nakonec padl výběr na kombíka (je jich hodně, nechtěl jsem kombíka, ale moc možností není) konec roku 2001, 1,8 benzín, samozřejmě bez turba, takže aspoň se nemusím bát, že by se rozbilo :). Tažné zařízení má. Cena 33 000,-Kč mi přišla jako ok.
1) Kontrola velkého techničáku
Kontrola zápisů ve velkém techničáku je docela nezbytná záležitost. Kdo jim nerozumí, tak by si to měl nejdříve někde vyzjistit. Já jsem třeba v této části pochybil. Ve velkém techničáku byla ohláška na nového majitele, který vůz nepřihlásil a zároveň ho prodával a to mně zmátlo. V takovém případě pak nelze tvrdit, že je to první majitel, nebo první majitel v ČR.
2) Kontrola malého techničáku
Kromě zkontrolování údajů jako takových je dobré zkontrolovat, zda není malý techničák prostřižen. Má na obvodu čísla (měsíce). Pokud dojde k ohlášce na nového majitele, tak na úřadě vystříhnou příslušný měsíc, což značí, že po této době je malý techničák neplatný a při případné dopravní kontrole se jedná o přestupek. K tomuto se přistoupilo proto, že lidé auta nepřihlašovali a jezdili pak s nimi když byli jen v ohlášce.
3) VIN kód
To je asi dobrý začátek, zkontrolovat si VINka na karoserii a všude, kde se běžně razí (je u pod čelním sklem). U novějších aut se razí i na skla, podle čehož je pak i vidět, zda bylo sklo / dveře měněný. Pokud mají všechna skla stejný VINko, je to dobrý předpoklad k tomu, že nebylo bouraný. Samozřejmě i na skla se dá vypálit VINko ručně v domácích podmínkách, ale všechny náhradní díly, nebo nová auta by již VINko měly mít.
4) Kontrola s občankou
Všechny údaje je dobré také zkontrolovat s občankou prodávajícího.
5) Kontrola typového štítku a typ a číslo motoru
První údaj je u motoru, druhý přímo na něm.
6) Kontrola čalounění
Kupovat auto po povodních je docela risk. Takové auto může být vyplavené a to je problém. To lze poznat na čalounění. Sedačky smrdí, můžeme za nimi najít písek apod. věci.
7) Háklivosti konkrétního auta
Podle typu auta lze na internetu najít informace, na co je auto háklivé a podle toho provést jeho kontrolu. Většinou to bývá na místa, která začínají prvně reznout apod.
8) Kontrola pneumatik
Podle pneumatik lze zjistit, zda má auto dobrou geometrii. Pokud je pneumatika sjetá na jednom místě víc, tak to značí na rozhozenou geometrii, tudíž problém, za který může např. bouračka. Na internetu se lze dočíst i rady, že se má pustit volant na rovné silnici, zda auto nezačne uhýbat. Toto podle mně platí jen při hodně špatné geometrii, menší úchylky tak moc lidí asi nepozná (už i jen kvůli kvalitě silnic).
9) Projížďka auta
Je dobré si auto projet, vyzkoušet si spojku, řazení (nejlépe všech stupňů) a samozřejmě i poslech motoru. Děravý výfuk, nebo klepání v motoru pozná kdekdo.
10) Kontrola ošoupání
Na řadící páce, volantu i pedálech lze vidět, jako moc jsou ošoupány, zda by to mohlo odpovídat najetým km. Opět, na internetu lze dohledat, jak vypadají tyto věci v různých úrovních najetých km.
11) Kontrola všech klíčů od auta
Zní to blbě, ale je to tak. Já jsem koupil fordíka, kterému funguje jeden klíč ze třech. Při koupi se manipulovalo s jedním klíčem a postupem času jsem zjistil, že s druhým jde auto jen odemknout, ale nejde už nastartovat. S třetím nejde auto odemknout, ale jde nastartovat, ale až po sakra velkém snažení. Dá se tedy říci, že mám jeden zdravý klíč s tím, že oficiální cestou lze další klíč získat za cca 3000,-Kč. Méně oficiální cestou poté za trochu méně peněz. Tzn., buď si u někoho nechat zkopírovat klíč (oba klíče budou mít stejné ID), což vyjde levněji, jak si nechat do imobilizéru přidávat další klíč. Nebo si nechat vypnout imobilizér úplně.
12) Kontrola klimačky
Pokud máme auto s klimačkou, neváhal bych zkontrolovat, zda je klimačka naplněna a zda neteče.
13) Kontrola ostatních věcí
Tzn., zda vše svítí, zda funguje stahování okýnek, centrál apod. věci.
14) Kontrola tloušťky laku
Existují měřiče tloušťky laku, podle kterých lze jednoduše zjistit, zda nemá auto někde silnější "lak" - je tmelené, což značí bourané. Měřič se přikládá na pár míst, které ťukance odnášejí. Zadní a přední boky, sloupky, prahy, dveře.
Těch věcí, co by měl člověk zkontrolovat, na které by si měl dát pozor apod. je sakra hodně. Další tipy a podrobnější info třeba zase zde :
DESATERO PŘI KOUPI OJETÉHO VOZIDLA
Krok 1 - Prohlídka a kontrola
Podobných rad a návodů na kontrolu auta leží na netu spousta.
To je největší birokratický vojeb, opravdu pošušňáníčko (obzvlášť v případě, kdy trefíte jednu z těch delších cest).
Zní to jednoduše, ale jak takovou věc provést, když kupuji auto na blind, které je z druhého konce Republiky a nevím, zda se jej rozhodnu koupit a není prostor dojít na úřad (je třeba sobota)?
V takovém případě je třeba se s majitelem dohodnout, dojet s autem a oběma TP (teoreticky stačí jen s malým TP) domu včetně jeho zelené karty. Z domu poslat poštou oba TP a zelenou kartu zpět majiteli, který zařídí ohlášku a poté je pošle zpět vám. Následně můžete začít řešit další věci jako pojištění, evidenční kontrolu apod. Je to tedy značně o důvěře, případně je to třeba podchytit v kupní smlouvě. Vzhledem k tomu, že se jedná o převod mezi dvěma kraji, dojde ke změně SPZ. Tzn., že při přihlášení auta je třeba sebou vzít ještě staré SPZ a vzápětí obdržíme nové SPZ. Informace o STK nám na nové SPZ nalepí úředník na úřadě.
Toto byl můj případ. Kupoval jsem auto v pátek v noci, od majitele z jiného kraje, který auto koupil, měl na sebe ohlášku ve velkém TP, ale auto na sebe nepřihlásil. Majitel mi dal svou zelenou kartu, oba TP a řekl, že nebudu mít problém na úřadu, že je vše zařízeno. Celou cestu jsem jel s prostřiženým malým TP, který byl prostřižen před cca 3 měsíci. Tzn., jasný přestupek pro policii, ale asi bych to ukecal. Každopádně o tomto jsem se později dozvěděl až na úřadě.
Problém číslo jedna je v tom, že takové auto lze přihlásit jen s notářsky ověřenou smlouvou, nebo s plnou mocí, která spíš vypadá jak čestné prohlášení, ale pozor, nemusí být notářsky ověřená. Tři týdny jsem od prodejce tahal tuto neověřenou plnou moc. Pro případné další zájemce vypadá taková "čestno-prohlášeno-plná-moc" takto :
U plné moci stačí podpis zmocnitele, kolonka pro podpis zmocněnce být nemusí.
Úřednický šiml chce tedy buď notářsky neověřenou kupní smlouvu + notářsky neověřenou plno-prohlašující moc, nebo jen notářsky ověřenou kupní smlouvu. Zdůvodnění bylo, že kupní smlouva je doklad mezi dvěma zúčastněnými a s registrací vozidel to nemá co dělat. Ano, v takovém případě mi není jasné, proč akceptují notářsky ověřenou kupní smlouvu. Asi v takovém případě nabývá jiného statusu a lze použít.
Také mi stále není jasné, proč takové věci nelze řešit na všech úřadech, ale jen v takovém, ke kterému příslušíme. Aneb centrální registr a elektronizace nepřináší klientům zhola nic :-/. To samé bývalý spolužák, který musí jezdit přes celou Republiku kvůli tomu, aby si mohl "obnovit" řidičák, jemuž končí platnost.
1) rozhodl jsem se pro typ auta
2) našel jsem v inzerátu typ s rozumnou cenou a ročníkem
3) auto bylo z inzerce staženo, ale v zápětí se objevilo s nově udělanou technickou
4) během dne jsem se domluvil s prodejcem a sjednal si přes jízdomat cestu přes půlku Republiky
5) prohlédl auto (v pátek v noci pod lampami benzínky), vše zkontroloval, projel, sepsali jsme na benzině smlouvu, natankoval a odjel s oběma TP a zelenou kartou majitele
6) sjednáno pojištění na VIN kód auta
7) další den jsem si udělal evidenční kontrolu a za příplatek 250,-Kč jsem si nechal udělat prohlídku dle vlastní žádosti, která zněla : "brzdy a podvozek", což dopadlo celkem dobře, nula rzi, jeden lehce špatný čep, jedna prachovka, co možná bude chtít vyměnit, jeden zrezlý držák na výfuk, brzdy ok, prý nově dělané
8) návštěva úřadu, kde jsem byl přizván k okénku jako první, takže paráda, ale chtěli plnou moc s prohlášením, takže bez toho smolík. Byla mi zřetelně vysvětlena celá situace a jak jí řešit.
9) po třech týdnech jsem z majitele vytáhl plnou moc s prohlášením
10) na pátek před Vánoci jsem si vzal dovolenou a v 7:45 byl na úřadě (otvíračka od 8:00 bez možnosti online rezervace), ale už v 7:45 mi lístkovač hlásil, že pořadník pro dnešní den je vyčerpán
11) v pondělí před Vánoci (poslední prac. den) jsem byl rozhodnut přijít na 7h, což se potvrdilo jako hodina, kdy se zpřístupňuje pořadník, byl jsem 12. a na řadu jsem se dostal po obědě. Týpkovi jsem postupně házel všechny doklady, co jsem měl a týpek jen 20min datloval do PC a zapisoval do TP + vytvářel nový TP + přiřazoval nové SPZ a pak hotovo, fakt šílenost, jak dlouho trvá takový úkon.
12) koupil jsem přes inzerát nový zimáky (dle specifikace velkého TP) v plechu, co měli nalítáno 500km za 8000,- (což považuji za dobrou koupi, byly opravdu jak nový)
13) koupil jsem dle doporučení na netu a osobního zkouknutí nemrznoucí kapalinu do chladiče (podle barvy stávající jsem usoudil, že tam bude konkrétní forďácký typ chladící kapaliny a takový jsem koupil)
14) koupil jsem shell olej do serva (opět dle doporučení, ale jen jsem dolil, neměnil, což jsem usoudil jako dostačující variantu - po tuně vláken na fanclubu fordu)
15) autoradio nemělo zadaný kód a v brožuře také nebylo, takže jsem si udělal z hřebíků vyndavák na radio, opsal SN a dle prográmku z netu jsem si vygeneroval kód do radia
16) tři čtvrtě roku a zatím plná spokojenost s autíčkem
Před mou první koupí jsem se toho snažil nastudovat hodně. Znal jsem všechny běžné postupy, ale :
1) nerozuměl jsem všem zápisům ve velkém TP, takže jsem nevěděl, že je ohláška na někoho jiného, resp. jsem tento stav nechápal
2) nevšiml jsem si prostřiženého malého TP
3) nezkontroloval jsem si všechny klíčky k autu
4) špatně jsem rozpoznal stav auta, auto mělo prasknutý nárazník, vypadalo to jako malý ťukec, ale nakonec jsem po delší době zjistil, že jedno světlo bylo měněný, jedno svařovaný a na prohlídce podvozku mi řekli, že to bude chtít vyměnit čep na levé přední nápravě (zřejmě to dostalo větší ťukec, než mi bylo řečeno)
5) příčníky na hagusy, které jsem dostal k autu zdarma v ceně 1000,-, byly rozbitý a nepoužitelný, na což jsem přišel opět později, když jsem zjišťoval, jak to funguje (neměl jsem s nimi do té doby zkušenosti)
6) stav klimy jsem si nezkontroloval (není naplněná), ale to je mi vesměs jedno, protože jí nepoužívám
7) nezeptal jsem se, kdy byly dělané rozvody a kdy se měnil olej
1) Musím si vyměnit olej (těžko říci, v jakém stavu je a kdy byl naposledy měněn)
2) Musím si vyměnit ten zrezlý držák výfuku
3) Musím si nechat vyměnit čep na levé přední nápravě + možná vyměnit prachovku na pravé
4) Sehnat kryt na šroubovací vlečné oko vepředu na nárazníku
5) Po delší době se projevilo, že levé přední dveře byly asi zakamuflované a trochu dole kvetou, ale zatím ok. Zadní dveře také trošku kvetou, ale také zatím nebudu řešit.
6) Centrál funguje jen když je autíko teplé. Občas nesvítí prostřední žárovka/podsvícení na palubovce, což mně netrápí (v noci tedy někdy není na tachu vidět rychlost 0-40, vše ostatní vidět je, takže ok)
7) Možná ty rozvody, to je třeba ještě zkontrolovat
8) Svařit si přední nárazník, co je lehce prasklý (neměl by být problém)
Všemu možnému jsem věnoval hodně času, abych se vzdělal a "věděl", ale i tak to nebylo zcela dostačující. Osobně se tedy cítím lehce podveden, ale zase né natolik, abych s tím něco dělal. Myslím si, že pro svůj účel jsem nenakoupil zas tak zle a dopadlo to relativně dobře.
A jaké zkušenosti máte vy?
Datum prohlídky stav 29.11.2013 242368 29.11.2013 242168 18.11.2013 242044 15.11.2011 220518 20.10.2009 189379Nyní mám najeto přes 250 000km, takže minimálně 4000 ročně oproti původnímu předpokladu 2000/rok.
Tiskni Sdílej:
U diesel motoro pozor na DPF filter. ďalšia vec je, že ak tento filter nemá tak to vypúšťa mikroskopické sadze. Tento jav spôsobujú extrémne vstrekovacie tlaky. Zdroj informácii je internet. To znamená, že niektoré informácie sa môžu rozchádzať.
ad 2) plyn
Je to levnější a jezdí se dobře, pokud
./lpgcalc.py -b [spotřeba beznínu] -d [spotřeba nafty] -t [délka trasy]
Osobně jsem hledal něco, co nebude moc hnít, co vydrží 2000km ročně po dobu 10 letNa to staci jit do bazaru, neco vybrat a pravdepodobnost, ze to klapne je hodne, hodne vysoka... Jinak se nmi ta spousta chujovin nechce moc komentovat, nicmene ocenuji autorovu snahu se kterou vypracoval tenhle elaborat. Mam za to, ze u nas jsou skoly, ktere by to uznaly jako bakalarku
Včasné výměny olejů a filtrů jsou předpoklad dlouhodobýho provozování jakéhokoli motoru bez ohledu na hodnotu.Pri avizovanem najezdu ovsem motor nema cas zatuhnout a na druhou stranu se ani opotrebovat, takze kdyz tam nalije slunecnicovy z fritaku, tak to vyjde nastejno.
Těm 2 000 sice nevěřím,Poskodit motor lze i bez nastarovani. Jen resit tuhle moznost u auta, ktere najede za rok to, co nekteri za 24 hodin mi prijde trochu... ajtacke. Rozhodne ho neposkodis pouzitim jineho nez top paliva nebo maziva. Jsou napriklad autodopravy, kde maji prikaz tankovat bionaftu, tedy neco, co by kazdy cti dbaly ridic do sveho noveho auta nevzal bez pohruzky s pistoli u hlavy. Maji totiz spocitane, ze v servisni interval to prezije a pak to jde stejne na generalku. Je to stejne, jako tady radit nekomu, kdo najede kilometry doporucene pro vymenu oleje, aby olej menil preavidelne kazdy rok/pulrok.
Nedodržení znamená významné zkrácení životnosti motoru.Ano. Ze 400t na 200t, takze nekdy tak okolo roku 2072 bude mit Max problem, pokud nedodrzi intervaly. A to je pointa toho, co se tu snazim psat. Nic vic, nic min.
Nojo, ale s takovým autem legálně neuděláš STKNepodcenuj motorare... kdysi jsem mel rencka, benzin 2.2, uz mel najeto ke ctvrt milionu a na horach jsem tahal nejaka auta ze snehu. V zapalu boje jsem si nevsiml, ze zlobi sahara a zavaril jsem to. Tak, ze motor chcipl. Nastesti ve chvili, kdy jsem doparkoval. Polilo mne horko, sel jsem si dat panaka na chalupu a po hodine sel zkusit nastartovat. Sel. Pak jsem se ptal v servisu co to bylo, jestli nejaka ochrana... prej ne, normalne se pridrel. Na jare technicka vcetne emisi OK. Tvuj problem (i fdrx) je klasicky ajtacky, pristupujes k autu tak abys mel vse OK a na dveste procent. Ale k samotne funkci staci mnohem, mnohem min aniz by hrozilo nebezpeci pro tebe ci okoli. Sam se snazim dodrzovat terminy vymen (dobre, ted jsem olej pretahl o 700km), mit gumy OK, mit brzdy OK, ale vim, jezdit s rozumem, ale vim, ze kdyz neco pretapnu, tak se rozhodne nerozezni zvuk polnic a svet nedospeje ke svemu konci. Moje prvni auto byla stodvaca, ktera mela realne v kozichu 220t km (byvale dorpovodne vozidlo), bylo vychodisko z nouze v prekerni situaci, ale dokazal jsem ji provozovat dalsi tri roky aniz by mne sezrala. Kdyz k vecem pristupujes s rozumem (kompromis mezi opici laskou a plechofilnim Hanibalem Lecterem), odvdeci se ti.
To není ajťácký přístup, ale chlapský přístup. Každý motor si zasluhuje péči, za kterou se odvděčí slouhou službou, a je jedno jestli jde o auto, motorovou pilu, sekačku nebo křovinořez. V IT světě to nemá obdobu.Dobre, opravuji na "inzenyrsky pristup". To je z Dilberta. Dam si tu praci a zacituji: ...pracuji v ... jako technik opravar a provadim servis u ruznych klientu primo na miste. Jednou jsem odpovidal na zavolani strojirenske fiorme, Rekli mi, ze se jim zasekla kopirka. Kdyz jsem tam prisel, objevil jsem obrovskou kupu soucastek kopirky, maticky, zastrcky atd. a odstrojeny ram kopirky. Hlavni inzenyr sespsal dvoudilnou sestavu poznamek, kde vyjmenoval skutecne, klamne a pozorovane zavady kopirky. Zaznamenal hodinu a den, pracovnni rezim, (jednostranna kopie, oboustranna kopie, podavac pouzit/nepouzit, hmotnost papiru atd.) a vykyvy elektrickeho napeti. Zeptal jsem se jich proc to rozebrali a oni odpovedeli "Aby vase oprava trvala kratsi dobu". Ctyri dny trvalo (ani trochu nekecam ani neprehanim) kopirku znovu sestavit a stranku po strance peclive a umorne nastavit jeji serizeni. A vite v cem byl problem? Dali vyvojku do nadrzky na inkoust. Z hlediska servisniho technika je takova diagnoza nejjednodussi veci na svete a trva tricet minut. Zkratka a dobre. Nerikam, ze udrzba ne... jen je fajn kdyz auto coby vec, ktera ma slouzit cas setri nikoliv zere. Proste pochopit, ze kazdy k tomu pristupuje z uplne jine strany. Nekdo je benzinovy silenec (jako PepaSFI) a tvrdi, ze tak jak to ma on to musi mit vsichni ostatni a kdo tvrdi neco jineho je pohadkar. Proste nekdo bere auto jako vec, dopravni prostredek, vi, ze kdyz uplyne prepsana doba zajede plus minus v te dobe s autem do servisu a da si tam nalit neco, co stoji nejake penizte a poslouzi a ma zase na rok klid. Jiny bere auto, jako uzasny stroj, prostredek seberealizace, zabavu, konicek a vi, ze presne v ten den musi udelat to a to a musi mit presne tohle, protoze pres to vlak nejede. Pravdu maji oba, protoze oba to pouzivaji kazdy jinak. Benzinova alfa neni lepsi nez nez naftova oktavka. Ani naopak. Je jina. K jinemu ucelu. Stejne jako neni jerab lepsi nez bagr.
Auto taky najede mnohem víc než Babeta a obvykle se opotřebuje jaksi celkově a taky morálně. Zkrátka auto je spotřební a taky módní zboží. Kolik lidí by dnes dokázalo denně používat Trabanta nebo Škodu 100 ?Když by si mohl měnit vše včetně motoru nebo třeba karoserie? A když by byly kontinuálně vyvíjeny nové součástky a ty byly kompatibilní a vyměnitelné? Co to je morální zastarání? Dokud to jede, tak to není staré
Ale to za 5 litrů jezdit nebude.To je mi jasné. Proto na to kašlu.
Opravit to jde, ale není to rentabilní, stojí tě to vícMám pocit, že jsme narazili na podstatu problému.
Podřadí, přidá a je pápá.Mas tam chybu - ma to byt "Podřadí, přidá a papá" (prepokladam, ze pises o motoru).
on má diesel nějaké charakteristické vlastnosti které by mohly někomu vyhovovat? Hluk, vibrace, úzký rozsah použitelných otáček, obtížné studené starty, nároky na akumulátor, potíže s palivem, drahý a složitý servis který radši nebudu rozepisovatMiluju lidi, kteri se vyjadruji k vecem, kterym nerozumi (naslapna ) Hluk, vibrace - ano, ted ve 270tkm uz je to slabsi, kdyz mel najeto pulku, tak se mi jednou jeden ortoodoxni benzinak sveril, ze ho fascinuje to ticho oproti jeho benzinove 1.8 otacky - o prevodovce uz jsi slysel? studene starty - ano, pri minus triceti jsem si rozmyslel jet na hory, ale jnak za sest let bez problemu naroky na akumulator - silnejsi (v benzinu jsem mel 60Ah, ted mam 78 Ah, kdo chce at se podiva do ceniku) jinak provozne srovnatelne s benzinem (z praxe) potize s palivem - ono se to lisi od benzinu? drahy a slozity servis - za sest let nepotvrzeno, rozvody sest plus dph, na benzinu pet plus dph tot asi vse a co se tyce vlastnosti... jak uz jsem psal mel jsem predtim stejne silny benzinak stejne znacky... na dlouhe cesty nebo jizdy s valnikem... neporovnatelne.
jde o to jestli porovnáváme srovnatelné.Samozrejme, kombiky stredni (plus minus) tridy ze stejne doby.
U manuálu to trochu obtěžuje, při předjíždění to obvykle vyjde tak že v půlce manévru je nutné řadit nebo ignorovat.Coze?
Ale tenhle blog je o právě takovém užití vozidla, proto ve svých komentech uvažuju tím směremAno, tenhle blog ano. Ale nikoli tohle vlakno, takze mimo misu.
Benzinovým se nestává že by odešlo vstřikování kvůli palivu a kdyby, tak jde o řádově levnější a jednodušší techniku.Coze? Sel bys to rict znamemu, ktery vyplazl za vstriky kvuli spatnemu benzinu petimistnou cifru? On se totiz bavi docela rad... Uprimne doted jsem si myslel, ze autum rozumis. Po tomhle zacinam lehce pochybovat.
no já chápu že lidi mají různé úchylky ale on má diesel nějaké charakteristické vlastnosti které by mohly někomu vyhovovat?Jsem rad, ze naslapne zafungovaly Mohli bysme to uzavrit s tim ze naftaky maji sve opodstatneni a jsou druhy pouziti pro ktery jsou lepsi nez benzin (v osobaku)? Jinak co se tyce dieslu co vidis, tam funguji dve veci... jedna je, ze existuje kult popsany "tedeiii f palny palbe", sam se bavim pri spatreninekterych tunnigovych kreaci na naftaku (pobliz jezdi "huste votunena fabia 1.4TDI) a druha je, ze spousta oktavek, ktere vidim jsou "po dedkovi" nebo "po zensky" a jsou trikrat stoceny, takze v realu maji najeto tolik, ze by uz mely byt davno po smrti.
Tahání přívěsu? Ale tím se dostáváme do oblasti nákladní přepravy.Coze?
Na dlouhé cesty vysokou rychlostí bude mnohem lepší velký benzin.Nemuzu potvrdit. Neni v tom rozdil, par cest v radu 800km - 2000km jsem absolvoval. Tedy samozrejme pokud se bavime v mantinelech platnych predpisu. Co se toho zbytku tyce... ty jsi benzinovy jehovista. Kdyz dovolis, tak z te tve svate valky vycouvam, protoze tady uz zjevne nejde o argumenty, ale o viru.
Nějak mě nenapadá využití osobáku pro které by byla nafta výhodnější.Eh, kazdodenni jezdeni treba? Pri spocitani mesicni spotreby pri kazdodennim jezdeni je tu obrovska uspora. Bezpecnost? Dieselovy motor ma pro okamzite a bezpecne predjeti mnohem lepsi dynamiku. I kdyz v benzinu podradis, nikdy nemas na nem takovy tocivy moment, jako na dieselu, ktery podrazovat nemusi a zatahne hned z nizkych otacek a na okamzite zrychleni a predjeti jeho prubeh bohate staci. Naopak benzinak je vhodny na zavodeni a jezdeni 3km do obchodu, tot asi vse, co me ted napada.
Na dlouhé cesty vysokou rychlostí bude mnohem lepší velký benzin. Jenže v Evropě a u nás obzvlášť šel vývoj jinam, velké benziny jsou jen v opravdu kvalitních luxusních autechTak nejak nevim, co je skryto pod pojmem velky benzin. K memu vozu byly k mani motory 3.0 benzin a 2.7 diesel. Ten benzin je horsi snad ve vsech cestovnich parametrech. Spis to je jen pro lidi, kteri maji zalibu v tahani motoru do otacek a libuji si v tom zvuku (a montuji i nejake veci, co vypadaji jak ukradnuta nasada na rouru na vyfuky) nebo maji nejaky vrozeny odpor k vznetovym motorum jako ty...asi :)
Zavodni vozy pouzivaji benzinove motory proto, ze si dokazi udrzet slusny kroutici moment ve vetsim spektru otacek. Nikdy ho nebudou mit tak veliky jako diesel, ale maji ho +/- solidni do vysokych otacek, ve kterych se ale taky porad drzi. A o tom to cele je. Tam kde diesel musi radit, benzin jede a neni to jen o ztrate casu pri prerazeni. Je to i o tom, ze diesel uz jede na tezsi prevod, zatimco benzin tahne jeste na lehci prevod a tahne a tahne. Ale pro klasicky provoz je z meho pohledu logicky lepsi diesel. Ale pokud je neci vasem to tocit a akcelerovat do meznich otacek, tak nic proti, muze mit radeji benzin. :)
Jinak nevim kdo touzi po TDI, ja touzil po HDI :) Ale nove generace motoru uz takove, jak pises, rozhodne nejsou. Ani nemuzou. Nove normy to nedovoli. A to jezdeni kolem chalupy filtr nenici. Znici ho az nekolikanasobna nedokoncena regenerace.....ale opravdu nekolikanasobna. Problem ovsem neni ani tak v dieselu, ale v tom, ze lidi nejsou pouceni a nestaraji se o motor. To same turbodmychadlo. Kdo dojede a necha mu chvilku na vychladnuti? Kdo vubec vi ze to ma delat (to plati i pro benzinove motory). Drtiva vetsina problemu je jen mezi volantem a sedackou. Kdyz se ridic o sve auto nestara, tak drive ci pozdeji zaplace. A to plati pro vsechny motorizace :)ad zavodaky...jo, ale ten rozsah je ve vysokych otackach...na nizke se skoro nedostanou a jestli jo, tak jim to na case neprida :)