Portál AbcLinuxu, 1. listopadu 2024 00:38
Google, ale i jiní, začali tvořit blacklisty (pardon, tohle sprosté slovo se nesmí říkat), co kdo smí říkat a co kdo smí psát. Už je to tu dlouho, ale začíná se přitvrzovat. V červnu minulého roku Microsoft zakázal "Master/Slave" označování, začal tuto osvětu šířit i na Githubu, Google ho následoval. Pak přišla na řadu slova jako blacklist, whitelist, greylist, build cop, build sheriff apod.
Google na tohle má i kuchařku.
Proč si myslíte, že Gitlab mění jméno hlavní větve z "master" na "main"?
Někomu některá slova připomínají minulost, tak je chce zakázat. Přitom význam a použití slov se časem mění. Navíc čeho tím chce dotyčný docílit? Chce změnit minulost nebo její chápání? Chápu, že je svět plný nevyrovnaných lidí, co se cítí strašně ublíženě, ale nechápu, jak tyto lidi mají silný vliv :-/. Jak tohle začalo? Skoro to vypadá jako následek snahy o supergenderovou vyváženost, kdy se kvůli splnění tabulek cpou lidi na pozice, které nedávají, a aby něco vykazovali, tak se jim zadávají prapodivné alterpozice, kde vymýšlejí takové zhovadilosti? V některých místech to vypadá, že se lidi nenajímají podle zkušeností, ale podle toho, aby se splnilo procentuální zastoupení všech kategorií. Netvrďte mi, že se sejde šéf vývoje s vývojáři, stopnou práci a začnou vymýšlet, co nebude korektní. Tohle musí vymýšlet lidi, co nic netvoří a jejich běžnou náplní je kopat se do zadku.
Vtipný, nebo spíše smutný je, že tohle prostě nemá hranice. Kromě toho, že se význam a použití slov časem mění, tak každý malý kousek světa si pro různá slova a věci nachází alternativní/nevhodné pojmenování/významy.
Zakážeme Renault, protože v ČR má jejich logo sprostý význam? Zakážeme párek, protože je nevhodné a sexistické ptát se nějaké ženy u stánku, zda si nechce dát párek? Kdy v USA vlastně chtějí zakázat Hotdog? Přebarvíme šachy tak, aby měly stejnou barvu a nebyla ani jedna strana iritována?
Takže co? Budeme se dorozumívat posunky jako vopice, aby se nějaký výraz někoho nedotkl a pro jistotu si ještě necháme uřezat prsty, aby někoho nesvrběl fakáček? Nebo se najde někdo silný, kdo nebude přizdisráč a aspoň tuto malou část světa narovná? Nemyslím si, velké firmy vládnou světu a tyhle firmy začínají být mezi těmi připosranými :-/. Hyperkorektnost vymýšlená chorými lidmi zatím vítězí :-/.
Zdar Max
PS: Jsem zvědavý, zda až si toto někdo přečte za pár let, zda dostanu padáka a dostanu se na blacklist, pardon, denylist :).
Tiskni Sdílej:
Vládá dělá zkratkovitá nahodilá zhovadilá opatření, vyhlašuje je v pátek večer aby je lidi nemohli stihnout ani nastavit ve firmách.To se mi taky nelibi, ale jak by sis to predstavoval? Ono se na tomhle pristupu podili i postoj verejnosti. Potiz je, ze hodne lidi u nas (vsichni ti antirouskari a podobni) proste neni ochotna emocionalne prijmout, ze je to krizova situace (kterou musi spolecnost a potazmo vlada resit). Vlada se v podstate pokousi o jakysi kompromis, nebo "vyjednavani", s temito lidmi. Tak odklada opatreni a to pak vede k prodluzovani problemu, misto toho, abychom jasne prijali treba strategii ZeroCovid. No a z toho pak plynou lockdowny na posledni chvili, az kdyz je to zcela nezbytne, protoze se proste porad doufa, ze to nejak prejde. Castecne za to muze ten spatny mentalni model, ze je zde nejaky rozpor ci volba mezi "zdravim lidi" a "ekonomikou". Vsechna data z ostatnich zemi ukazuji, ze to tak proste neni, zadna takova volba neexistuje, a je proste nutne dat prednost zdravi lidi. Ten mentalni model vychazi z nepochopeni exponencialniho rustu (te nakazy) a proste z celkove neoliberalni nalady (ktera je v podstate jen racionalizaci sobectvi), co tu panuje. Muzete se mnou nesouhlasit ohledne diagnozy pricin, ale napiste mi, jak si to predstavujete! Co ma vlada delat, aby mohla prijimat dlouhodobejsi opatreni s rizikem toho, ze pak krizova situace nenastane, a lide si budou stezovat na to, ze to bylo zbytecne a drahe. Jaky ma mit plan?
když se na to dlabe úplně a opatření se losují na kole štěstí.
a při troše štěstí by se povedlo najít ta skutečná místa
když bude snaha alespoň něco podložit daty a revidovat, třeba i nedokonale,Bylo by to fajn a souhlasim, ze by bylo lepsi mit veci podlozene daty, ale pocitej s tim, ze kdyz budes veci upravovat prubezne, dejme tomu co ctrnact dni, pote co ziskas zpetnou vazbu, snese se na tebe vlna kritiky, ze v tech narizenich delas chaos a lidi nevi, cim se maji ridit. Ze to, co se nesmelo pred ctrnacti dny se muze, a nemuze se zase neco jineho, co se mohlo. Tohle by ti absoloventi VSZ dali sakramentsky sezrat.
opatření se losují na kole štěstíTento mem zacal nekdy na jaro a obvykle nasledoval i povzdech, proc se muze jit ostrihat muj pes a ja ne. Kdy i docela inteligentni lidi se pozastavovali nad tim, ze jsou otevrene psi salony a kadernictvi ne. Pricemz z pohledu sireni nemoci je ta uvaha i zduvodneni pro toto opatreni trivialni. Muzeme mit racionalni a zduvodnena opatreni, ale pokud lidi nebudou chtit tem opatrenim verit, napr. protoze premier je estebak a krivak, ktery neda souvislou vetu v cestine, nebo protoze z principu neveri nicemu, co jde od statu, nebo od nekoho, kdo ma vic nez maturitu, tak je to tezke. Tento faktor se podle me docela dost podcenil a muze vyznamne za to, ze jsme tam, kde jsme.
čokl byl uplně vodzačátku myšlenej jako takovej slaměnej panák aby jako když se uďálo něco špatnýho/něco se zavřelo se mohlo říct žeto uďál pes a vůůůbec nikdo zato nemuže. do takovýho jednoduchýho zorečku přece jako nejde skovat celou pandemoniologickou situaci ať seto bude verzovat nebo ne :O ;D
Je rozdíl mezi náhodným zkoušením všeho možného a zkoušením na základě nepřesné či zkreslené metriky.Ono to zase tak uplne nahodne zkouseni nebylo/neni. Kdyz nemas presna data, standardne se pouziva kvalifikovany odhad. Dalsi vec je, ze do toho ti vstupuji jeste dalsi faktory, at uz ekonomicke, tak politicke. K tomu napriklad prispel tlak na to nechat otevrene skoly. Kdyz uz v pripravnem tydnu bylo zavreno nekolik zakladnich skol, protoze si to ucitele mezi sebou roznesli, bylo jasne, ze to bude prusvih i bez toho, aby se sbirala nejaka cisla (tehdy nebylo z ceho). Na coz pak uspesne navazaly dalsi stupne, kdy napriklad nektere vysoke skoly jeste v rijnu ucily prezencne, coz teda nabizelo uzasny potencial roznest to hezky po cele republice, cisel netreba. Politicke zadani bylo jasne, udrzet otevrene skoly co nejdyl.
Pak by stačilo říct, že opatření budeme postupně upravovat, aby bylo možné reagovat na nepředpokládaný vývoj situace a když to půjde podle plánu, tak to bude tak a tak.Zni to rozumne, ale tohle ti opozice i absolventi VSZ omlati ohlavu, protoze proc jsi vlastne takovou tabulku chystal, kdyz ji co ctrnact dni menis.
Nastřelit to od stolu na první dobrou je naivní a vede to na následné nedodržovaní, což pošramotí důvěru v takový nástroj a ve výsledku to nadělá víc škody než užitku.Souhlasim, ale pokud neni obecne vule k dodrzovani opatreni, myslim, ze to nebude mit kyzeny efekt. Ten problem neni ani tak technicky, ale spis psychologicky.
Absolventi VSZ urcite, ale drtiva vetsina normalnich lidi by to pochopila, pokud by to bylo poradne vysvetlene a necim aspon trochu rozumne odargumentovate. Cimz nerikam, ze by to dodrzovali, ale aspon by to treba chapali. Kdyz si pak bezny clovek precte, ze mame udajne nejdele zavrene skoly v cele Evrope a pritom jsme na tom nejhure, tak mu to asi nebude davat moc smysl. A sance, ze se vykasle i na to, co dodrzoval se IMHO podstatne zvysuji. Druha vec je, ze bez poradneho vysvetleni vznika obrovsky prostor pro ruzne dohady a dezinformace, ktere pak opet vedou nizsi ochote dodrzovat i rozumne veci.Pak by stačilo říct, že opatření budeme postupně upravovat, aby bylo možné reagovat na nepředpokládaný vývoj situace a když to půjde podle plánu, tak to bude tak a tak.Zni to rozumne, ale tohle ti opozice i absolventi VSZ omlati ohlavu, protoze proc jsi vlastne takovou tabulku chystal, kdyz ji co ctrnact dni menis.
Souhlasim, ale pokud neni obecne vule k dodrzovani opatreni, myslim, ze to nebude mit kyzeny efekt. Ten problem neni ani tak technicky, ale spis psychologicky.Souhlasim, tohle je podstatna cast problemu, ale vlada a jeji chovani na tom ma srovnatelny podil a tezko to necim omlouvat. IMHO to pekne shrnul Honzek v tomhle komentari.
toje arab nebo číňan?? :O :O
main
v gitu nemam problém, je to kratší a dává to víc smysl IMO.
Mimochodem, věděli jste, že nějakou formu korektního jazyka chce i RMS?
main v gitu nemam problém, je to kratší a dává to víc smysl IMOOznaceni main v gitu pouzivam tak dlouho, ze uz vlastne nevim jak dlouho. Prislo mi to vystiznejsi, ale ted se kvuli tomu ze me stal prizdisrac. Ach jo.
Mně se na tom jednak nelíbí, že to je jen virtue signalling a jednak, že to je hodně americko-centrický. Takže pak se dějou takový věci, jakože se master nahradí korektním leader, což pak někdo přeloží do němčiny nejspíš jako führer (i když možná mají nějaká synonyma, to už nevim).the leader == der Leiter, ale pozor: v ženském rodě (die Leiter) to je žebřík. Hmmm, to je vlastně v mnohých repozitářích celkem výstižné (tam kde se hodně dělá merge workflow).
Nehledě na to, že to kolikrát nedává moc smysl.Problém je v tom, že se nejedná o žádný nový objev. Na tohle narazily americké korporace už v padesátých letech během své globální expanze. Překlady v lepším případě nedávaly smysl, v horším případě ze sebe udělali šašky. Akorát že tenkrát si to nechali poctivě zanalyzovat nejenom interně, ale i externě (najmuli si nějaké kulturní antropology) a vyvodili z toho byrokratické předpisy. Například v DB2 clusteru není "master" a "slave", ale "primary" a "secondary".
Mimochodem, věděli jste, že nějakou formu korektního jazyka chce i RMS?No tak to je hlavně optimalizace. Navíc je IMHO patrné, že přirozený vývoj anglického jazyka jednoznačně směřoval k naprostému odbourání rodů, než to aktivisté zastavili. Ono celkově, odpověď na tu řečnickou otázku v příspěvku "Jak tohle začalo?" je celkem jasná: jako morální očista křesťanů, kdy se vybílily kostely, zakázali svatí a čerti (jinde se zase zakázala Bible, aby se to vyrovnalo). A pak už to pokračovalo, zvlášť za oceánem (připomeňme například zákaz slavení Vánoc). No a jak to křesťanství slábne a společnost sekularizuje, tak se to přelilo do obecně neutrální roviny a pak do naprosto obecného moralizování. Co dnes vidíme jsou lidé kteří se sice zbavili Bible, ale ten puritánsko-kalvinistický imperativ o morální nápravě světa jim zůstal.
the leader == der Leiter, ale pozor: v ženském rodě (die Leiter) to je žebřík.Tak v nemcine dnes neni mozne jen tak obecne rict "Leiter", protoze to je genericke maskulinum a exkluduje to "nemuze" (nemecky neni to Geschlechtergerechte Sprache). Spravne by se mela vetev jmenovat "Leiter oder Leiterin" nebo "Leiter*innen" nebo "Leiter:innen", bohuzel ve vsech techto pripadech bude asi problem ve specialnich znacich. Nejspis pak vyhraje varianta "Leiter_oder_Leiterin".
Proč si myslíte, že Gitlab mění jméno hlavní větve z "master" na "main"?No to nevim. Ale proc zrovna tebe, ktery rikas hlavni vetvi doslova "hlavni", jsi cely offended a triggered z toho, ze oni ji ted budou rikat take hlavni (=main)?
Firma, která usiluje o zisk, má nějaké oddělení Public Relations – vztahy s veřejností – které upravuje veřejný obraz firmy tak, aby to neohrožovalo její zisky.Mě fascinuje, že lidi označí za levicové, když soukromá firma vyhodí člověka za účelem optimalizace PR a ultimátně zisků. Co by mohlo být pravicovějšího? Kde jsou teď bojovníci za svobodu firmy vyhodit si koho chce kdy chce? A následně lidé se toho člověka zastávají proti zlovůli jeho zaměstnavatele a rádi by, aby vyhozen nebyl, což jako ne, že bych nesouhlasil, ale není snad něco takového těžce levicová záležitost? Zase jednou je vidět absurdita těchto pojmů.
Zase jednou je vidět absurdita těchto pojmů.To bys mohl prohlásil o libovolných pojmech, které si zrovna ohýbají. Že by tedy nešlo o pojmy, nýbrž pokrytectví?
soukromá firma vyhodí člověka za účelem optimalizace PR a ultimátně ziskůMinimálně půlka lidí jsou rasisti* a zbytku je to víceméně jedno - pak je tu ukřičená menšina a novináři, kteří jí dávají prostor + se to zacyklí skrz sociální sítě**. Problém je v tom, že práce novinářů je mizerně placená, takže schopní lidi dělají většinou něco jiného a v těch novinách je volný prostor a relativně snadný vstup, takže se tam nakýblovali různí zbyteční levicoví intelektuálové, kteří se neuchytili jinde - v těch novinách pak získávají moc/vliv a jejich řádění bohužel dopadá na zbytek společnosti. Totéž platí třeba pro Wikipedii nebo různé neziskovky, to jde taky z principu doleva, protože schopný člověk má dobře placenou práci jinde a na tohle nemá moc čas - to vytváří prostor pro levičáky, kteří v první fázi sice nedostanou peníze a dělají tuhle práci víceméně zadarmo, ale získávají tam určitý vliv a postavení, kterého následně zneužijí k propagaci svých zhoubných myšlenek a cílů. Takže k té optimalizaci zisku: kdyby šlo jen o to, tak se firma bude chovat neutrálně nebo lehce rasisticky. Je tu ale strach z toho lynčování ukřičenou menšinou + část (těch zbytečnějších) pozic ve firmách taky obsadili levičáci, kteří třeba neumí psát software, nejsou to inženýři, nejsou co platní ve výrobě, ale někdo se nad nimi slitoval a dal jim nějakou pseudo-práci, aby měli co dělat, s tím, že snad nebudou moc škodit (jenže oni bohužel škodí). *) a to se netýká jen bělochů - žlutí a černí jsou rasisti snad ještě víc **) na globální sociální síti se sejde pár menšinových blbečků, kteří by se jinak ani nepotkali a lidi kolem nich by jim řekli, že jsou mimo, ale na v absolutním počtu v globále jich je "hodně", takže se navzájem podpoří - následně se toho chytnou novináři na napíšou o tom článek, ve smyslu, že spousta lidí si myslí to a to, což vyprovokuje další reakci, zase se napíšou nějaké sračky na twitter a facebook a zase se to pak shrne v nějakém novinovém článku, který tomu dá jakýsi punc "oficiálnosti" a "správnosti"
strach z toho lynčování ukřičenou menšinouVidíš, kralyku? Že tady ten pošuk si ohýbá význam slov, neznamená, že „lynčování“ je absurdní pojem. Jenom to vypovídá tady o tom pošukovi.
Takže k té optimalizaci zisku: kdyby šlo jen o to, tak se firma bude chovat neutrálně nebo lehce rasisticky. Je tu ale strach z toho lynčování ukřičenou menšinouStrach z čeho konkrétně? Jak jim může ukřičená menšina ublížit? Jediný, co mě napadá, je právě negativní PR, přesvědčování ostatních lidí, aby třeba tu firmu bojkotovali apod. ... tj. ultimátně opět zase jde o zisky.
ale někdo se nad nimi slitoval a dal jim nějakou pseudo-práci, aby měli co dělat, s tím, že snad nebudou moc škodit (jenže oni bohužel škodí)V tom případě je to ale z pravicového hlediska zjevně chyba toho, kdo tomu člověku dal práci - špatně to odhadl, uškodil firmě a v zásadě dobře jim tak, měli lépe vybírat zaměstnance, nesnad?
kdyz nejaka firma sdira zamestnance z kuze, tak na argument, ze to delaji dobrovolneKdo dělá co dobrovolně? Firma, nebo ti zaměstnanci? Kde je ta „dobrá vůle“, když se člověk rozhoduje mezi mizerným zaměstnáním a nepokrytím základních biologických potřeb?
kdyz takova firma teda vyhodi za ucelem optimalizace nekho, kdo levicakum nevoniZatímco takový Piers Morgan, když demonstrativně skončí, nemá nejmenší problém najít si jiné, zřejmě také velmi lukrativní zaměstnání. V krajním případě by musel držet jazyk na uzdě. Překvápko: to je běžné, zvlášť na těch méně lukrativních pozicích.
Zatímco takový Piers Morgan, když demonstrativně skončí, nemá nejmenší problém najít si jiné, zřejmě také velmi lukrativní zaměstnání.Stejne jako si ten zamestnanec nema problem najit jinou shitozni praci, kde ho nebudou ojebavat alespon o trochu min. Oba jednaji pod tlakem okoli, ale v jednom pripade to bagatelizujes, v tou druhem si na tom stavis karieru...
zamestnanec nema problem najit jinou shitozni praciTo se nepochybně týká i Pierse Morgana, tak proč nad tím tolik lidí pláče? Z pohledu té většiny lidí, která nemá přístup k takovým pozicím jako Piers Morgan, je to o to složitější, že najít si jinou, jakkoliv šitózní, práci někdy problém je. Například, když Pierse Morgana odmítnou ze všech firem široko daleko, protože je mu 55 let, tudíž moc starý a zanedlouho by chtěl do důchodu, ano, to je problém – věk si člověk nevybírá, rozhodně ne ve srovnání s tím, co říká, nebo neříká. No a když nejsi Piers Morgan, ale Lojza z Horní Dolní… kolem Horní Dolní nic neseženeš, byť jen stěhování něco stojí. Pro kontext, Piers Morgan prý bral 1,5 megaliber ročně, z toho si lze – pokud nemáš např. problém se závislostmi – snadno dovolit stěhování (a upřímně řečeno, i předčasný důchod). Trochu rozdíl, ne? Ale já vím, že to víš, jenom to nenapíšeš, protože ti to ideologicky nesedí do krámu.
Například, když Pierse Morgana odmítnou ze všech firem široko daleko, protože je mu 55 let, tudíž moc starý a zanedlouho by chtěl do důchodu, ano, to je problém – věk si člověk nevybírá, rozhodně ne ve srovnání s tím, co říká, nebo neříká.Ty si mimoň mladíku, víš o tom? S tímhle má možná problém ten, kdo do těch 55 házel lopatou, nebo jenom mlátil hubou. Otce ještě před pěti lety na kolenou prosili, aby pro ně ještě pár let dělal a to mu bylo už 80 pryč. A já si taky nemůžu stěžovat, že by nebyl o mne zájem. Jo ve 20–30 je to mnohem těžší, pokud za sebou ještě nic nemáš a pokud se nesnažíš. Kdo má velký problém, jsou ti co překročí 40 let ve státní správě.
No a kdyz takova firma teda vyhodi za ucelem optimalizace nekho, kdo levicakum nevoni, tak to najednou nejsou zadne tlaky okoli atp., ale to spravne pravicove chovani.Aby bylo jasno, já s tebou souhlasim, samozřejmě, že to jsou tlaky okolí a já ten vyhazov neschvaluju. Dělám pouze ďáblova advokáta pravicové teorii, protože ta říká, že ten vyhazov je zcela v pořádku. Je dobře, když si tzv. 'pravičáci' na příkladech těchto vyhazovů uvědomí, že ty tlaky okolí existují, že vyhazov není vždy 100% správné a svobodné rozhodnutí firmy atd., což dříve zásadně popírali.
ak si napr. pohlavnými znakmi identifikovaný ako mužTo se pozná jak? (Pohlaví je spektrum, do kterého vstupují v průběhu vývoje různé vlivy, od chromozomů přes další působení hormonů v průběhu času, které vedou k různému růstu.)
ty sám seba identifikuješ ako ženuPohlaví (sex) a gender jsou dvě různé věci. S tím prvním někdy potřebuje pracovat lékař, společnost ale téměř vždy pracuje s tím druhým. Není mi jasné, jak se pak vyrovnáš se společenskými fenomény jako albánské panny z přísahy (žijí jako muži).
rovnako je mojim právom identifikovať ťa ako muža, pretože ja muža neidentifikujem podľa toho aké má on (v sebaindetifikujúcich predstavách "ona") vnútorné presvedčenie o sebaidentifikácii, ale identifikujem ho podľa vonkajších znakovNevím o žádném tvém právu kontrolovat ostatním lidem genitálie, natož dělat genetické testy.
Ale pokiaľ nebude každý/á zo skúšobnej vzorky "doriadená/ý" umeleckým maskérom, je netrafenie pohlavia na úrovni štatistickej chyby.Vzhledem k tomu, že vyjádření genderu se liší mezi kulturami, stačí se ocitnout v jiném prostředí, kde jsou jiné genderové normy (módou počínaje), a jsi v pikách. Ale nějakou „statistickou chybu“ jde běžně potkat tady ve střední Evropě (a vím s jistotou, že několik jich navštěvuje AbcLinuxu) a je to člověk, osobnost, ne „statistická chyba“.
[gender] je to pojem zavedený preto, aby mali kde zapadnúť aj tí čo majú nejakú inú sebaidentifikáciuTo vůbec není pravda, o genderu v moderním slova smyslu se dlouhodobě hovoří, i když se uvažuje binární. Zvláště v rámci feminismu (v němž určitá větev nebinární gender nepřipouští). Proč se takto o genderu hovoří a studuje se? Protože je to nějaký pozorovatelný fenomén ve společnosti.
S problémom albánskych "pánn z prísahy" som úplne vyrovnaný, rovnako ako ony(či "oni") s tým, že existujú aj inak zmýšľajúci ľudia, ony sa nesnažia nikoho názor "zmiesť zo sveta".No, to je zrovna zajímavý případ, protože žijí v ultrakonzervativní albánské společnosti, kde pořád přežívají velmi striktní genderové role, patriarchát a zvyky jako krevní msta. (Viz sekci Motivation na té Wikipedii.)
Čo však tiež neznačí, že niekto s rovnakým kultom nemôže začať o nejaký čas potom.Jaký kult zase? WTF?
Google na tohle má i kuchařku.Ten manual je ve skutecnosti velice pekny navod, jak psat srozumitelne technicke texty, obzvlast, pokud je pise non-native speaker. Spousta veci se v bezne reci pouziva, ale v oficialnim textu se jim vyhnes, protoze jinak budes za tydyta a presne k tomu je ten manual.
Don't use. Instead, use phrases like for example or such as. Too many people mix up e.g. and i.e.To je kuchařka pro code style.
Nebo nebýt mamlas a přečíst si to?Českou specialitou je používání "Add" místo "Ad" - z toho vždycky rostu.Don't use. Instead, use phrases like for example or such as. Too many people mix up e.g. and i.e.
Cernosi musi hrat v evropskych stredovekych filmech.Filmy nejsou historicky věrné. Viz např. vtipná videjka o módě. Černoši jsou to poslední. Nicméně: ve středověké Evropě byli černoši. A pak: když točíš komerční film, chceš diváky. Takže třeba chceš nejen bílé diváky. Je zajímavé pozorovat, jak když jde o nadřazenost bílé rasy, jde nějaký kapitalismus stranou.
Onehdá jsem koukal ne záznam divadelní hry a byl jsem šokován, že v Othellovi nacpali levičáci černocha do hlavní role! To konkrétní divadlo od té doby bojkotuji. Že je cpou do sitcomů na Netflixu, dobře, prosim, když to musí mít, ale že si dovolí sáhnout na Shakespeara, to už je vrchol!
/s
OTOH v některých těch bodech bych ale s Mayhemem souhlasil. To s tou básnířkou mi přijde absurdní až rasistické a třeba BLM jsou celkem běžně úplně standardní rasisti.
OTOH v některých těch bodech bych ale s Mayhemem souhlasil. To s tou básnířkou mi přijde absurdní až rasistické a třeba BLM jsou celkem běžně úplně standardní rasisti.Zkoušel jsi zjistit a pochopit, co příslušné lidi vede k tomu, co říkají? (a co vlastně přesně říkají?) Když tomu říkáš rasismus, co tím myslíš? Není to případ gumovosti pojmů jako výše? (Aniž bych teď vyjadřoval, jaké odpovědi bych dal já, ten tvůj výrok mi připomíná, co myslel Martin Luther King Jr., když varoval před „white moderate“.)
Zkoušel jsi zjistit a pochopit, co příslušné lidi vede k tomu, co říkají? (a co vlastně přesně říkají?)Ano, nicméně co někoho k něčemu vede nesvětí ten efekt, dtto to, že pro to mam nějaké pochopení. Můžu velmi dobře znát důvody a mít osobní pochopení, ale negativní efekt to bohužel nezmění.
(Aniž bych teď vyjadřoval, jaké odpovědi bych dal já, ten tvůj výrok mi připomíná, co myslel Martin Luther King Jr., když varoval před „white moderate“.)Nalépkovaní snahy o konzistentní postoj za středové kompromisářství by se mělo už konečně dát do nějaké databáze politických memů...
negativní efektCo za negativní efekt?
Nalépkovaní snahy o konzistentní postoj za středové kompromisářství by se mělo už konečně dát do nějaké databáze politických memů...Co je to ten konzistentní postoj, to je něco jako „rovná daň“? Takže konkrétně: I have almost reached the regrettable conclusion that the Negro's great stumbling block in his stride toward freedom is not the White Citizen's Counciler or the Ku Klux Klanner, but the white moderate, who is more devoted to "order" than to justice; who prefers a negative peace which is the absence of tension to a positive peace which is the presence of justice; who constantly says: "I agree with you in the goal you seek, but I cannot agree with your methods of direct action"; who paternalistically believes he can set the timetable for another man's freedom; who lives by a mythical concept of time and who constantly advises the Negro to wait for a "more convenient season." Dále: You may well ask: "Why direct action? Why sit ins, marches and so forth? Isn't negotiation a better path?" You are quite right in calling for negotiation. Indeed, this is the very purpose of direct action. Nonviolent direct action seeks to create such a crisis and foster such a tension that a community which has constantly refused to negotiate is forced to confront the issue. It seeks so to dramatize the issue that it can no longer be ignored. My citing the creation of tension as part of the work of the nonviolent resister may sound rather shocking. But I must confess that I am not afraid of the word "tension." I have earnestly opposed violent tension, but there is a type of constructive, nonviolent tension which is necessary for growth. (Nutno také připomenout, že významným současníkem MLK byl také Malcolm X – diversity of tactics.) Hele, knížka: The idea and practice of civility has always been wielded to silence dissent, repress political participation, and justify violence upon people of color. Although many progressives today are told that we need to be more polite and thoughtful, less rancorous and angry, when we talk about race in America, civility maintains rather than disrupts racial injustice. Stručně např. tady.
But more often than not, given the long racist history of Black people being presumed as uncivil—too rowdy, angry, impolite, criminal—the victims of civility have and will continue to be Black citizens. Slavery defenders like South Carolina Sen. John C. Calhoun condemned in 1837 uncivil anti-slavery activists as filled with “deadly hatred,” in order to justify violent reprisals against enslaved rebellions. Lynch mobs in the 1890s warned of the specter of the uncivil Black rapist as a threat to White women to justify murder in cold blood. Of course, this was both a blatant lie and fabrication—these interracial relationships were consensual. But civility is a powerful weapon for reactionary politics. When the notorious segregationist and terrorist, North Carolina Sen. Ben Tillman, who himself participated in the 1876 murder of six Black men, justified lynching on the Senate floor in 1907, he did so in the name of civility. When White racists lynch, he said, they “have avenged the greatest wrong, the Blackest crime in all the category of crimes. … They are looking to the protection of their own loved ones.”
Co za negativní efekt?Myslíš si, že když budeme (efektivně) zavádět společenské pravidlo, že báseň od autora s barvou kůže X může překládat opět jen autor s barvou kůže X, bude to prospěšné?
Co je to ten konzistentní postoj, to je něco jako „rovná daň“?Ne, konzistentní postoj není rovná daň, je to postoj, kdy jednotlivé názory pokudmožno nejsou navzájem v rozporu.
Takže konkrétně: I have almost reached the regrettable conclusion that the Negro's great stumbling block in his stride toward freedom is not the White Citizen's Counciler or the Ku Klux Klanner, but the white moderate, who is more devoted to "order" than to justice;Ano, viděl jsem ten text, a ne, nesouhlasim s tvou jeho aplikací na tohle vlákno. Podsouváš mi tím postoje, které nemam, dtto tou knížkou.
Za prvé: Motte-and-bailey fallacy Za druhé: myšlenka zní, že překladatel by měl mít pokud možno podobnou životní zkušenost (barva kůže je proxy). Tady to máš rozepsáno od Bittnera:Myslíš si, že když budeme (efektivně) zavádět společenské pravidlo, že báseň od autora s barvou kůže X může překládat opět jen autor s barvou kůže X, bude to prospěšné?To s tou básnířkou mi přijde absurdní až rasistické a třeba BLM jsou celkem běžně úplně standardní rasisti.…
Může hrát barva pleti nějakou roli v překládání? Svým způsobem ano. Nemusíme přitom hned klást vazbu mezi pigment a schopnost přenosu významu z jazyka do jazyka. Rasa je ostatně především konstrukt — ale právě proto je součástí širšího souboru společensko-historických konstruktů, ve kterých jsou ukotvená desetiletí až staletí specifického zacházení, specifických osudů, segregace a dalších materializovaných důsledků, které se velkou měrou promítají i do fungování společnosti, která si je jistá, že je formálně překonala. Jak se „materializují konstrukty“? Například konstrukt „barva pleti“ se i u nás stále materializuje třeba v tom, v jaké lokalitě patrně bydlíte. Existuje snad nějaká fyzická spojitost mezi pigmentem a místem bydliště? Ne. Ale existuje spojitost mezi romstvím a segregací. Netvrdím, že by báseň černošky nemohla přeložit běloška, ale dovedu pochopit, proč to může být v něčem relevantní. Pokud jde o samotný překlad, dokonce bych se opovážil tvrdit, že v případě poezie vyvstává tato „materializace konstruktů“ s ještě větší naléhavostí. Překlad libovolného textu může být bezpochyby skvělý, aniž by překladatel disponoval nějakou konkrétní historicko-symbolickou zkušeností či identitou (ostatně Viktor Janiš, který se v této otázce dostal do křížku zejména s angloamerickou překladatelskou komunitou, je fenomenální překladatel a nepochybuji, že by si nějak poradil i s touto básní). Není ale náhoda, že skvělé překlady básní beat generation přeložil do češtiny Jan Zábrana, sám takový beatnik, byť jej neodkázal do pro tento styl typického vnitřního vyhnanství americký konzumní imperialismus, ale ocelový československý komunismus. Odbornou esej ženské autorky dokáže skvěle přeložit muž, zná-li dostatečně pojmový aparát, mužský román dokáže skvěle přeložit žena, je-li například dostatečně tvůrčí v překládání idiomů apod. Poezie ale není jen záznamem myšlenek a konceptů, ale vyjádřením vnitřního světa autora či autorky. A překlad básně není jenom překlad, je to do velké míry tvorba úplně nového textu pro úplně nový kontext, který je zatížený svými historickými vrstvami konstruktů. Požadavek na barvu pleti pak může být snahou najít v těchto vrstvách něco společného s původní básní. … Primárním účelem aktivistické poezie je poselství — o naději pro ustrkované, o dalších krocích k rovnosti lidí, o utrpení a nespravedlnosti. Stejně jako je nedílnou součástí takového poselství i barva pleti autorky, může být její součástí i požadavek na barvu pleti překladatelky. Někomu to možná připadá jako malichernost, pro někoho je ale i takové posuzování, co je malicherné, a co ne, součástí problému.
Za prvé: Motte-and-bailey fallacyNah. Vim, že jsou to dvě odlišný témata a nepotřebuju ani neprosazuju implikaci motte => baily. Jde o to, že na diskusi toho druhýho tématu (BLM) nemam čas. To první se diskutuje výrazně snáz v omezeným čase. Klidně považujme baily (poznámku o BLM) za nepodloženou.
Za druhé: myšlenka zní, že překladatel by měl mít pokud možno podobnou životní zkušenost (barva kůže je proxy).Poznámk: Tohle neodpovědělo na otázku. Jinak prosazovat barvu kůže coby proxy životní zkušenosti, a v důsledku jako kvalifikaci pro job, mi samo o sobě přijde jako celkem zavánějící rasismem. Představ si, že by někdo chtěl, aby bělošského básníka překládal jen běloch a zdůvodnil to til, že černoši nemaj dostatečné životní zkušenosti.
Jinak prosazovat barvu kůže coby proxy životní zkušenosti, a v důsledku jako kvalifikaci pro jobKdyž to napíšeš takhle, může to znít, jakoby se po překladateli již nechtěla kvalifikace překladatele. Ale tak to není. Jde o podmínku navíc.
Představ si, že by někdo chtěl, aby bělošského básníka překládal jen běloch a zdůvodnil to til, že černoši nemaj dostatečné životní zkušenosti.Zase: slovo „dostatečné“ to klade na lineární osu. Přitom jde o určitý typ životní zkušenosti. Bittner tam má ty příklady s muži, ženami aj. To je ostatně častá výtka, že romanopisci-muži mají tendenci psát stereotypizované ženské nejen dialogy. Ale především si všimni, že tento konkrétní případ nejvíc řeší rozhněvaní bílí muži, kterým o nějakou filosofii překladu a literatury vůbec nejde, nejspíš o ni nikdy nezavadili a nic na tom ani měnit nehodlají. Ano, když se zapomene na kontext a sklouzne to k prostému tokenismu, míjí se to zamýšleným efektem a může to být v důsledku problematické. Napadá mě „racial/identity capitalism“ (Nancy Leong); nejkřiklavější příklad je „black conservative“, kdy několik Afroameričanů využívá svou identitu k tomu, aby získali lukrativní místa v médiích nebo politice, kde americkému konzervativismu poskytují alibi, že vlastně vůbec není rasistický… a pak, ona ani skupina samotná autenticky není homogenní, ačkoliv např. liberální establishment ji tak někdy vykresluje („black voters“) – toho se dotýká namátkou My #Walkaway Story (Why Did I ABANDON Liberalism?) (není od věci půlhodinku věnovat poslechu)
Zase: slovo „dostatečné“ to klade na lineární osu. Přitom jde o určitý typ životní zkušenosti.V tom moc nevidim rozdíl, jde mi o ten implicitní předpoklad, že někdo s barvou kůže X má zkušenosti Y a nemá zkušenosti Z. To vůbec nemusí být pravda. TL;DR nevim, jak se teda dobrat nějaký konzistence, kdy teda máme koukat na barvu pleti člověka při posuzování kvalifikace a kdy ne.
Když jsi v Americe nebo Nizozemí, je dost vysoká pravděpodobnost, že člověk s tmavší pletí má nějakou zkušenost s kratším koncem provazu v souvislosti s kolonialismem. To je celé.Dobře, ale jakým způsobem pak adresuješ např. tu stížnost, co psal výše
xxx
?
Jinými slovy, jak mam rozhodnout (morálně přijatelně a s nějakou konzistencí), kdy tuhle pravděpodobnost zohledňvoat a kdy ne?
Kdy se takhle potřebuješ rozhodovat?Průběžně, rád mam nějakej morální kompas. Nebo jako asi bych se na to mohl prostě vyrezignovat a dělat si co se mi chce nebo zrovan hodí bez ohledu na morálku, ale to jaksi úplně nechci...
Diskuse o překladu básní s dovolením přenechám umělecké scéně.No mam pocit, že sis nad tim trochu umyl ruce...
Co bude další krok, začnete respektovatMohl bys nějak objasnit, koho adresuješ tím začnete? Bavíš se s davkolem, nebo s kým ještě? Pochopil jsi, že jsem se ve vlákně s davkolem celkem zásadně neshodl? Nebo prostě častuješ všechny své politické odpůrce dohromady jako jednu entitu, kde jednotlivci nejsou hodni vlastního názoru? Anebo jsem to nepochopil a davkolovi vykáš?
Třeba takový postoj, že si vyslechneš argumenty, vezmeš je na vědomí a dál nic.To mi nepomůže dobrat se konzistentního postoje. Entografii jako příklad neberu. Nebavíme se o rovníkové Guinee, ale o Nizozemsku. To je v podstatě za humny a součást místní geopolitické federace.
Although Amanda Gorman did initially agree to the Dutch poet translating her work, none of the Netherlands' black spoken word poets were presented to her as options. In a statement the publisher told the BBC: "Meulenhoff asked MLR if they wanted to be the translator. They said yes, and then Meulenhoff sent their profile to the American agent as their preferred choice." Three "sensitivity readers" had been included in the contract. It was a decision that Janice Deul believes perpetuated the marginalisation of black voices in the Netherlands. She wants Dutch publishing houses to expand their horizons and look behind their "white ivory tower". "Why only celebrate Amanda, as we should? Why be blind to all the talents we have in our own country," she asks. Among the many examples of black Dutch poets are Zaire Krieger, whose work encapsulates the challenges of being a woman of colour in a white country, Rachel Rumai who recently featured in an Afro Lit anthology and spoken word artist Babs Gons, whose Polyglot was chosen as the poem for 2021 Dutch Book Week.To už zní jinak. Dává to smysl.
"I'm not saying a black person can't translate white work, and vice versa," Janice Deul told me when we met near her home in Leiden. "But not this specific poem of this specific orator in this Black Lives Matter area, that's the whole issue." Unlike written poetry, spoken word is less about the visuals on a page than rhyme, repetition and word-play and can encompass elements of hip-hop and improvisation.To taky dává smysl.
For Quinsy Gario, a black Dutch spoken word artist, Gorman's words need to be handled with care as they involve embodied knowledge and the cultural baggage that come with being black. "The Dutch language needs to have a conduit, a person that's been able to push to the same extent as Amanda Gorman did, and connect to a local understanding of what those words mean, and how those words can resonate."A to taky.
"I tried to get out of the skin tone issue for a moment and ask the question again. Can a man translate a book about giving birth? A look into the bookcase shows that this requirement was rarely imposed on the translator in the past, not even with books that are at least as loaded with content as Gorman's poem." She cites Simone de Beauvoir's feminist pamphlet The Second Sex, translated into Dutch by a man. Or Americanah by Nigerian author Chimamanda Ngozi Adichie, translated into Dutch by Hien Montijn who is of Chinese-Indonesian descent.To je ale taky fér. Ohledně katalánského překladu:
Víctor Obiols, whose previous work includes translations of Shakespeare and Oscar Wilde, was asked to translate Gorman's poem and a foreword by Oprah Winfrey into Catalan several weeks ago. But the editor of Barcelona publisher Univers told Spain's Efe news agency on Wednesday that after the translation was complete, the company received a request from the US group Viking Books for the work to be carried out by a female activist with African-American origins, if possible.Tady to říká vydavatelství. Může reflektovat umělecká rozhodnutí rozebíraná v citacích výše – nebo prostě firma řeší public relations.
"They did not question my abilities," Víctor Obiols told the AFP news agency, noting that the publisher had promised to pay him for his work. "But if I cannot translate a poet because she is a woman, young, black, an American of the 21st Century, neither can I translate Homer because I am not a Greek of the eighth century BC. Or could not have translated Shakespeare because I am not a 16th-Century Englishman," he added.Až na to, že to je jiný žánr s jinou společenskou rolí, viz nahoře, takže zrovna tohle srovnání mi fér nepřijde.
To už zní jinak. Dává to smysl.Ne, nedává. Zaprvé mam pocit, že tohle je motte & bailey (dává smysl, aby básníka překládal překladatel s podobnými zkušenostmi => je přijatelné cancelovat překladatelku na základě barvy kůže), zadruhé "in a white country" je rasová generalizace, Nizozemsko není USA.
Až na to, že to je jiný žánr s jinou společenskou rolí, viz nahoře, takže zrovna tohle srovnání mi fér nepřijde.Až na to, že jeho pointa byla zcela jiná: To, že má někdo background jiný než tvůrce, neimplikuje neschopnost dílo dobře přeložit. Ale ok, zkusme to jinak: Dejme tomu, že by v USA byl vybrán černoch pro překlad Murakamiho. Bylo by v pořádku spustit protest a požadovat, aby místo toho překládal aisat? A navrhnout třeba nějakého Číňano-Američana, kterej umí Japonsky? (Čína je "asian country" stejně jako Japonsko, podle vzoru "white country" výše.)
"in a white country" je rasová generalizace, Nizozemsko není USANizozemsko bylo koloniální velmoc.
To, že má někdo background jiný než tvůrce, neimplikuje neschopnost dílo dobře přeložit.To, že někdo je schopen dílo technicky dobře přeložit, může být podmínka nutná, nikoliv však postačující u aktuální, živé performance zasazené do širších společenských souvislostí. Příkladem snad v principu srovnatelných souvislostí by mohlo být, co já vím, třeba české národní obrození, kdy obrozeneckou hru by adaptoval německý monarchista.
Nizozemsko bylo koloniální velmoc.Jo, ale dnes to je jinak. Neříkám, že v Nizozemsku rasismus neexistuje, ale i tak IMO život černocha tam bude jiný než v USA.
Příkladem snad v principu srovnatelných souvislostí by mohlo být, co já vím, třeba české národní obrození, kdy obrozeneckou hru by adaptoval německý monarchista.Monarchista? To není dobrý přirovnání. Kdyby to byl Němec sympatizující s obrozenci, neměl bych důvod s tim mít problém. Nebo ta Rijneveldová je snad nějaká white supremacistka nebo něco?
Evidentně je to tam téma a najde se tam netriviální skupina lidí, kteří překlad poezie ke konkrétní příležitosti (změna vlády ve velmoci s globálním dosahem) vnímají jako příležitost věnovat se právě tomu tématu, nikoliv posouvat se k tématu jinému (byť třeba s některými podobnými rysy).Nizozemsko bylo koloniální velmoc.Jo, ale dnes to je jinak. Neříkám, že v Nizozemsku rasismus neexistuje, ale i tak IMO život černocha tam bude jiný než v USA.
Pro českého obrozence by byl prvotním problémem ten Němec. Němka, chceš-li. Němci měli své vlastní obrození (stále více či méně monarchistické), mj. protože nebylo jednotného Německa. Kompatibilita tehdejších nacionalismů je otázka sama pro sebe, zde celkem irelevantní. Furt lepší než Murakami. 🙄 🙄 🙄Příkladem snad v principu srovnatelných souvislostí by mohlo být, co já vím, třeba české národní obrození, kdy obrozeneckou hru by adaptoval německý monarchista.Monarchista? To není dobrý přirovnání. Kdyby to byl Němec sympatizující s obrozenci, neměl bych důvod s tim mít problém.
RijneveldováProč to jméno přechyluješ? Když už, explicitně se tam píše
Outspoken on issues including gender equality and mental health, Rijneveld identifies as non-binary and uses the pronouns they/them.
Pro českého obrozence by byl prvotním problémem ten Němec. Němka, chceš-li.Nemyslim si, že by každý byl nutně něco jako TL;DR konzistence se nedobereme, když všechno je specielní případ. Ale chápu, proč lidé tu konzistenci nechtějí, umožňuje to... flexibilitu
Proč to jméno přechyluješ? Když už, explicitně se tam píšeOMFG. V tom případě se asi budem muset bavit anglicky, protože skutečně nevim, jak to jméno v češtině reprezentovat ani jakej by měl bejt českej ekvivalent singular they. Koukám, že na aktuálně je z [toho člověka] chlap. (Onikání má jinej význam a je to archaismus... a taky germanismus, když už jsi nakousl to obrození.)Outspoken on issues including gender equality and mental health, Rijneveld identifies as non-binary and uses the pronouns they/them.
Nicméně: ve středověké Evropě byli černoši.Cože? Oni tu byli dokonce dva?
digital blackfaceHeh, to jsem neznal. WTF.
nikdo žijící nepamatuje ani otroctví, ani tu dobu, kdy si bílí komici malovali obličej načernoVážně? Blackface has long been an issue in comedy. Look no further than ‘Saturday Night Live’ for proof.
SNL’s not-so-distant history with blackface garnered renewed attention earlier this month after social media users called out “Tonight Show” host and SNL alum Jimmy Fallon for wearing blackface during a 2000 sketch. SNL, of course, isn’t the only TV comedy to use blackface: Fallon’s ABC counterpart Jimmy Kimmel apologized this week for doing the same while impersonating NBA player Karl Malone on Comedy Central’s “The Man Show” in the early aughts, and several years-old episodes from shows including “30 Rock” and “W/ Bob & David” were pulled from streaming services because they feature blackface. But as a long-standing institution of American comedy, SNL provides a window into a culture that has continued to passively embrace an inherently racist tradition meant to demean and mock black people. … SNL, which debuted in 1975, featured white performers in blackface long after that. Billy Crystal wore blackface while impersonating Sammy Davis Jr. in the 1980s, even while acting opposite civil rights leader Jesse Jackson, who hosted the show in 1984. National moments of reckoning — such as Ted Danson’s widely ridiculed appearance in blackface at the 1993 roast for his then-girlfriend, Whoopi Goldberg — also did little to deter the show. More than a decade after Jackson’s hosting gig, Darrell Hammond, who was on SNL from 1995 to 2009, darkened his skin to play Jackson on a recurring basis.Do historie otrokářství se snad netřeba pouštět (např. ve 13. dodatku americké ústavy furt figuruje).
Přitom význam a použití slov se časem mění.
/dev/null
měli /dev/terezín
.
Az na to, ze Terezin je konkretna "vec", ktora sa spaja s konkretnymi ludmi a udalostami.Terezín je hlavně město, kde se úplně normálně žije. Já tam třeba chodil rok a půl do školy. To zas není tak, že všichni kdo tam žijou mají nějaký hrozný cringe z toho co se tam stalo v minulém století.
Proč si myslíte, že Gitlab mění jméno hlavní větve z "master" na "main"?Protože to bylo od počátku pojmenované špatně a vysvětluje to i autor tohoto pojmenování. Stejně tak špatně jsou pojmenované některé nasazení master/slave, například u DB. Master rozhodně nikomu práci nepřiděluje, naopak mu slejvové práce přidávají. Tj toto pojmenování je prostě řada písmenek a nijak to nepomáhá pochopení. Mám problém i s anglickými názvy měsíců, protože některé jsou pojmenované latinskými názvy čísel (minimálně october, december známe asi v IT všichni) a někomu přišlo jako totálně nejlepší nápad před 2000 lety ty názvy prostě zachovat a jen posunout v pořadí. Takže oct (8) máme jako jméno pro desátý měsíc. Takže si to nelze pamatovat prostě podle čísla, ale musím si pamatovat výjimku, že pro názvy měsíců latinská čísla neplatí. (A dodnes se mi to plete.) A takových případů by se našlo víc. Prostě někdo nepřemýšlel nad vhodným názvem pro cosi, použil něco se zcela jiným významem a od té doby si všichni musejí pamatovat tuhle výjimku.
Někomu některá slova připomínají minulost, tak je chce zakázat.Já to vnímám spíš naopak. Drtivá většina přejmenování (přejmenování je základní refaktoring) projde zcela bez povšimnutí, ale jakmile to může mít nějaký rasistický potenciál, tak se ozve skupina lidí (která navíc s tou technologií ani nemá nic společného) a řve, že se to v žádném případě nesmí přejmenovat, protože to je ústupek nebo přizdisráčství. Jinými slovy toto je způsob, jak zablokovat i smysluplné změny a ještě navíc ještě víc rozpoutat nenávist vůči někomu.
Kromě toho, že se význam a použití slov časem mění, tak každý malý kousek světa si pro různá slova a věci nachází alternativní/nevhodné pojmenování/významy.Ano, proto to mezinárodní firmy řeší už desítky let a ve velkých projektech mnoho třecích míst nenajdeš. A už se to začíná řešit i ve větších OSS projektech.
Zakážeme Renault, protože v ČR má jejich logo sprostý význam?Blbej příměr. Automobilky ve skutečnosti dost silně řeší pojmenování a loga pro ten který trh, takže kdyby to fakt v česku vadilo, tak by to Renault už dávno vyřešil a nejspíš tak potichu, že bys o tom ani nevědel.
Drtivá většina přejmenování (přejmenování je základní refaktoring) projde zcela bez povšimnutíPříklad: téměř kompletní přepis konfiguračního souboru, protože z komentářů i konfiguračních direktiv zmizelo slovo master.
What is the majority? Majority is the nonsense. Mind has always been with few only. Does he who has nothing care about the whole? Does the beggar have a freedom, a choice? He must sell his vote to the powerful, who pays him, He must sell his voice for bread and boots to the mighty man who pays him. One should weigh the votes and not count them. The state must go down, early or late, where majority triumphs and ignorance decides.I dnes je to, co vychází z většiny, ten samý nesmysl, který je možno jen těžko vydržet. Proč by dnes měla být tato situace lepší, než tomu bylo v Schillerově době a dříve? Na jedné straně hrozí většině lidí, že se utopí v záplavách informací, protože vše, co se nám neustále nabízí, již nelze zpracovat, a zároveň uprchlo to, co bylo kdysi zdravým rozumem. Kam? Asi dio neznáma. Proč? Protože se cítil osamělý pod tíhou nesmyslů většiny, která dodnes určuje běh věcí a událostí, protože má moc. Zastoupena demokratickými orgány. Ten problém by nebyl tak velký, kdyby se většina lidí musela starat o zivobytí a ne jako dnes, kdy většina lidí neví, jakou patou se má kopnout do zadku. To je ten důsledek té automatizace. Lidé nemají co (smysluplného) dělat a tak se zabývjí nesmysly.
Vlákno bylo přesunuto do samostatné diskuse.
Co je to ta „normální společnost“?Momentálne je to demokratická spoločnosť. Väčšina ľudí sa snaží písané aj nepísané pravidlá dodržiavať a potom je tu pár ľudí, čo chyby v systéme obchádza pre svoj prospech, alebo len preto že cez chyby môže buzerovať väčšínu.
Nepleteš si demokracii a liberalismus (včetně jeho ekonomické složky)?Nie.
Momentálne je to demokratická spoločnosť.Kde?
Väčšina ľudí sa snaží písané aj nepísané pravidlá dodržiavaťCo to má do činění s demokracií?
potom je tu pár ľudí, čo chyby v systéme obchádza pre svoj prospech, alebo len preto že cez chyby môže buzerovať väčšínuditto Ostatně ta poslední část zní jako popis fízlů.
Ostatně ta poslední část zní jako popis fízlů.Tak napr., máme zaručený slobodný pohyb a predsa je obmedzený vyhláškami o doprave. Je to fízlovanie, že nemôžeš z vedľajšej len tak vyleteť na hlavnú? Áno obmedzujú ťa, aby chránili teba a ostatných. Demokrcia proste potrebuje nejaké takéto obézličky aby sa tu nejak dalo žiť. No a tí čurací, čo znepríjemňujú život susedom, okoliu atď., využívajú práve problémy demokracie a hovoria mi ktoré slovo pre označenie je to pravé, pretože ich to uráža. Prd, to je čisté, cielené vymýšlanie blbostí, pretože dostali občanku a automaticky môžu kecať do všetkého.
Ľudia si volia podľa svojho intelektu svojich zástupcov a to funguje, nie? Takže je tu demokracia? Máme tu tiež ústavu ako najvyšší zákon, čo tú damekraciu má aj zaručovať, toto všetko "nejak" funguje.Tomu nerozumím. Demokracie má být „vláda lidu“, jakože „lidé vládnou“. Proč by v tom měly figurovat jaké volby? Podle intelektu? Zástupců? Kde se ti zástupci berou? Koho nakonec zastupují? Samé otázky. Ale vlastně…
…když tedy popisuješ liberální demokracii, to potom jo. Tam do toho ještě vstupuje kapitál. Louis Brandeis: We can have democracy in this country, or we can have great wealth concentrated in the hands of a few, but we can't have both.Nepleteš si demokracii a liberalismus (včetně jeho ekonomické složky)?Nie.
Pretože v demokracií je volebné právo automatickéJak kde. Když tu házíš příklady různě ze světa (to s tou depilací genitálií je tuším z Kanady), někde volební právo automatické není. Navíc znovu:
potom je tu pár ľudí, čo chyby v systéme obchádza pre svoj prospech, alebo len preto že cez chyby môže buzerovať väčšínuČetl jsem, že na Slovensku v poslední době obvinili policejní špičky ze systémové korupce. Nevím, jak s tím souvisí ten zbytek.
Demokracia v úplnom slova zmysle asi neexistuje nikde, teda neviem o tom, že by niekde rozhodovali všetci o všetkom, to ostatné sú implementačné detaily.Nemusejí rozhodovat všichni o všem. Řeč byla o zástupcích a jejich volbě, potažmo ještě něco o intelektu, což mi nedává smysl. Jistě tušíš něco o předvolebních kampaních a že existuje něco jako politická reklama; že určité zájmové skupiny přispívají kandidátům na kampaně atd. Mohly by tě napadnout třeba různé volební systémy, třeba teď v Česku se má z rozhodnutí Ústavního soudu změnit přepočet hlasů na mandáty (přičemž ty systémy mohou být i diametrálně odlišné). A pak, tomu všemu se lze vyhnout například tak, že se oni zástupci vylosují.
Vyhodil si implementáciu vyhlášok, čo som spomínal, zas chceš vytiahnuť, fízlov?Neasi, étatisto.
V ktorej krajine nedostávaš voličský preukaz automaticky?Ptáš se na voter registration – notoricky v USA není nutně centrální registr: registrace voličů se používá jako nástroj, aby některé kohorty (typicky chudé, nebílé) pokud možno nevolily; také tam v některých státech odepírají volební právo trestancům (byť jen minulým).
Počítam, že niečo pododobné sa bude diať v Čechách ak zahýbe voľbami Robert Šlachta, to je po dlhom čase zas niekto, kto ma zaujal.Haha, ne.
Osobne som ale na našu, alebo vašu demokraciu nijak nenarážal, proste to vo väčšine sveta funguje podobne, aj v Kanade.Opravdu? On sice Fukuyama v 90. letech ohlásil Konec dějin, ale nedávno uznal omyl.
Ústavního soudu změnit přepočet hlasů na mandátyNeviem o čo ide.
Prečo? Netuším kto je Fukuyama, tipujem že Japonec :)Robert ŠlachtaHaha, ne.
Nie, demokracia fakt nie je najlepšie zriadenie.
Přesně.
Opravdu by měl mít hlas čestného, vzdělaného člověka ve volbách stejnou váhu, jako hlas amorálního hloupého darebáka? A co když je těch druhých v zemi více, jak těch prvních? Je správné, aby prosadili svoje?
BTW: Když už jsi s tím začal, tak Theokracie je jediná spravedlivá vláda založená na lásce.
Vidím to jako ty. Je to strašné, trapné a hloupé. S těmi šachy jsi to vystihl.
Nemohl jsem vyjít z údivu, když jsem se dozvěděl, že někomu vadilo, že ve hře "Kingdom Come: Deliverance" nejsou žádní černoši. Ne, že bych hrál hry, ale je to opravdu zarážející. Co je na tom divného, že ve středověku se v Království českém nevyskytovali černoši? Paříš gamesu, valíš na koni z Jindřichov Hradce někam lesem a najednou z houští vyskočí banda negrů. No, ještě by mohli začít prudit i Eskymáci. To by teprve byl ten správný kabaret.
Paříš gamesu, valíš na koni z Jindřichov Hradce někam lesem a najednou z houští vyskočí banda negrů.Oni je tam přidali? To by to pak měli přejmenovat na "Red Dwarf Come: All is able"
Nepřidali. Tedy alespoň o tom nevím.
Viděl jsem video, ve kterém mši slouží homosexuální kněz. Ale není se čemu divit. Katolicizmus, no... Bergoglio tomu dává.
A v Nizozemí je farářkou lesba, která na krku nosí 30 cm stříbrný kříž. Fakt masakr.
Nemohl jsem vyjít z údivu, když jsem se dozvěděl, že někomu vadilo, že ve hře "Kingdom Come: Deliverance" nejsou žádní černoši.Ono to nevadilo, oni se jen ptali. A na otázku se dá buď zareagovat hloupě, jak to udělal Vávra a potom se toho chytli ostatní (opět si měli do čeho kopnout), nebo rozumně, jak to udělal Klíma.
Co je na tom divného, že ve středověku se v Království českém nevyskytovali černoši?A co je na tom divného se na to zeptat? Ty znáš všechny obyvatele všech uzemí na celém světě až do dávné historie? Tak hra je mezinárodní, od počátku měla takové ambice, takže se k ní dostali i lidé, kteří o české historii neví vůbec nic a až díky ní se o to začali zajímat (alespoň trochu, alespoň někteří, viděl jsem několik videí od anglánů, co se vydali po stopách Jindřicha).
Ono to nevadilo, oni se jen ptali.To je zajímavá interpretace toho, že kritici té hře snižovali skóre nebo ji rovnou nedoporučovali koupit, protože je rastistická.
YouTube: 33:40 - 40:35.
Máš nějaký odkaz? Také jsem o tom slyšel, tak jsem (tenkrát) hledal, hledal, ale nic nenašel.Vávra o tom několikrát mluvil na svém youtube kanálu, v sérii Jáma pekel (a taky možná tady?: GDS 2016: Daniel Vávra - Jak jsme točili Kingdom Come The Movie). Nebudu to hledat, protože ty videa mají věsměs něco přes hodinu, ale někde to tam je. Volně převyprávěno z toho co si pamatuji; Nějaký (afaik) černošský zastánce prezence černochů ve hrách napsal na twitteru že v KCD nejsou černoši. Vávra ho setřel na twitteru, že v té době v ČR černoši fakt nebyli a že ho nějaký cizák nebude poučovat o naší vlastní historii. Potud se to dá vygooglit v pohodě. Pak ovšem nastal hrozný shitstorm, kdy různá zahraniční média začala tohle drama přebírat ve stylu „česká rasistická hra nechce dát do hry černochy“, a různé random lidi a kritici dali hře negativní hodnocení ještě než vůbec vyšla. Vávra v jednom videu zmiňuje, že nějaký jediný časopis se vůbec namáhal obrátit na KCD tým a ptát se na nějaké vyjádření. Pak taky zmiňuje, že se ptali nějakých německých historiků, kteří vesměs nebyli schopni odpovědět, protože nechtěli dostat vyhazov, tak je odkázali na české historiky a ti jim řekli, že fakt nebyli. Zmiňuje taky, že díky tomu přišli o obrat v Německu a že to bylo na žalobu. Celé to drama se odehrálo někdy v 2014/2015, KCD afaik vyšla až o roky později (2018?).
že se autoři naprosto vyhnuli otázce třídních rozdílů a vůbec vykreslili ten středověk jako idilku kde všichni byli happy (kdyby to nějací madaři nekazili)Tak oni se snažili imho o co největší realismus, ne o kritiku třídních rozdílů. Osobně jsem si KCD koupil potom co jsem viděl několik přednášek GDS (Viktor Bocan má super přednášky) ohledně programování toho herního engine a bugů co museli řešit. Bohužel už jsem asi z her tohohle druhu vyrostl, protože na mě to bylo realistické až moc a taky hrozný žrout času, takže jsem udělal tutoriálovou misi, pak se dostal k mlynářovi, splnil pár questů a když jsem došel do města, kde žijí stovky lidí a jsou tam stovky baráků, ve kterých ti lidé žijí a obchodují, tak mi došlo, že takovou komplexitu do života fakt nepotřebuju a celé jsem to zabalil (mám to na PS4, koupil jsem to někde ve výprodeji). Co se realismu týče, tak mi to přišlo právě až přehnané, kde já se chci ve hře spíš na půl hodiny bavit a odreagovat a ne fakt žít život středověkého týpka a řešit všechny jeho problémy. KCD imho nemá na půl hodiny cenu ani zapínat, půl hodiny ti trvá než dojdeš z města do lesa si zastřílet z luku a mezitím potkáš pět lidí co na tebe navalí svoje problémy. Ke kritice poměrů nevím. Přišlo mi že třeba život šlechty je tam vykreslený poměrně realisticky, a i když hra sama tam žádné závěry nedává, tak na základě toho co můžeš vidět si uděláš názor sám, kde třeba já bych ke kritice tehdejších poměrů zas tak daleko nešel (= tu kritiku tam do jisté míry vidím, i když ne explicitně). Jinak nejlepší bizár je Jáma Pekel Dana Vávry #2 Spolupráce s Filosofickou fakultou MUNI. Diletantství, lži a chuť na žalobu, kde to nějaká profesorka zkritizovala zleva zprava a Vávra na to odpověděl tímhle videem. To video je až moc pře-editovaný cringe, že mě chvílema sralo na to koukat, ale Vávra tam vyvrací spoustu nařčení ze všeho možného a ukazuje, že udělal docela dost výzkumů a rešerší tehdejší doby. Mimo jiné třeba že se fakt obracel na přední historiky s dotazama, jestli se někde třeba fakt v té době v Čechách nemohli vyskytnout nějací černoši. Taky tam ukazuje, že na tom nepracoval sám, ale tým několika lidí, včetně najatých historiků na tu dobu se specializujících. Mimo jiné byl nařčen z toho že tam nemá ženské role a vykresluje ženské jako nějaké chudinky, což je o to větší bizár, protože už předtím vydali DLC kde hraješ právě za silnou ženskou postavu a potkáváš ženské postavy.
Mimo jiné byl nařčen z toho že tam nemá ženské role a vykresluje ženské jako nějaké chudinky, což je o to větší bizár, protože už předtím vydali DLC kde hraješ právě za silnou ženskou postavu a potkáváš ženské postavy.A nediskriminuje tím slabé ženské postavy? A transky? Když chce soudruh bít, tak už si hůl najde.
Jinak nejlepší bizár je Jáma Pekel Dana Vávry #2 Spolupráce s Filosofickou fakultou MUNI. Diletantství, lži a chuť na žalobu, kde to nějaká profesorka zkritizovala zleva zprava a Vávra na to odpověděl tímhle videem.No on je to bizár zejména z toho pohledu, že on tvrdí, že to nevěděl, že to video před ním jeho kolegyně tajila a že to našel až rok a půl po té. (Toto celé tvrdí v tom odkazovaném videu.) Bizár je to v tom, že on nazývá slovem spolupráce něco, o čem ani nevěděl, že to probíhá a že to má nějaký výsledek. Kde je v tom teda ta spolupráce? V nějakém tom videu z Polské konference se chlubí tím, že jejich hra je tak historicky přesná, že už spolupracují s českými univerzitami. A v tomto bizár videu hned na počátku říká, že věděl, že to bude hrůza. Takže jednou se tím chlubí a když to není podle jeho představ (protože si třeba nedal práci s autorizací), tak je to na žalobu.
V nějakém tom videu z Polské konference se chlubí tím, že jejich hra je tak historicky přesná, že už spolupracují s českými univerzitami. A v tomto bizár videu hned na počátku říká, že věděl, že to bude hrůza.Jo, u toho jsem se taky zasekl (to polské video jsem viděl až potom), ale pak mi došlo že na časové ose to sedí. To polské video je afaik z 2018/5, ta její přednáška je +- ze stejné doby (našel jsem článek co jí zmiňuje jako novou měsíc před tím). Jinak imho měli spolupráci s vícero univerzitami (zmiňuje různé další historiky jménem + afaik v jedné té přednášce od KDC lidí někdo uvádí cosi o univerzitách, kde šlo ale afaik o nějakou grafiku nebo něco takového). Bizár afaik říká že očekával od MUNI, ne od všech univerzit.
Takže jednou se tím chlubí a když to není podle jeho představ (protože si třeba nedal práci s autorizací), tak je to na žalobu.Tak na žalobu je hlavně protože tam lže. Jsou tam pasáže, kde může mít pravdu, jsou tam pasáže, kde jsem ochotný uznat, že nikdo neví jak to bylo, ale pak jsou tam pasáže, kde si doslova cucá lži z prstu. Například v jedné ho tam osočuje z nesnášenlivosti k Němcům (protože je ve hře postava Němce, kterou místní nemají rádi a protože Vávra se tváří vypadá jako pravičák, tak je to přece jasné), co se týče těch ženských rolí, tak tam taky (neinformovaně) lže, protože si vzala za příklad nějakou holku z intra, na které demonstruje stereotypy v myšlení Vávry, že vidí ženské jako chudinky, až na to že tam později je jako poměrně silná postava. Kdyby tu hru aspoň hrála, nebo sjela nějaký letsplay od začátku do konce, tak by tohle věděla, ale jak sama zmiňuje, ani se nenamáhala, jen si vytáhla pár videí/obrázků z netu. Pak taky lži třeba ohledně českého dabingu. Nebo když vytáhne "citaci" Vávry o demokracii, kterou ovšem sama úmyslně sestřihala. Kdyby jí jen vytrhla z kontextu, ale doslova mu vkládá do úst něco co nenapsal. To že ho tam osočuje z bůh ví čeho dalšího nenávistného, například za text in-game knih, které Vávra nepsal a tak podobně, to už jsou jen takové třešničky. Celkově je ta přednáška celá pojatá jako kritika Vávry a jeho stereotypů, což je nefér když už ne kvůli tomu že profesor se imho nemá takhle co veřejně navážet do konkrétního (žijícího) člověka v předmětu, který vyučuje (to je imho fakt na žalobu), tak kvůli tomu, že Vávra v podstatě jen psal scénáře příběhů questů a hlavního story, většinu práce (včetně vymýšlení postav a tak dál) odvedli další lidé (pokud si pamatuji, bylo jich něco přes stovku).
Hele, já se nebudu pouštět do komentování těch jednotlivostí. Viděl jsem jak přednášku, tak i toto video. Oběma lze lecos vytknout, ale jako základní problém vidím to, že Vávra si nepohlídal tu "spolupráci". Řešit jednotlivé příklady by bylo na dlouho.Ok, s tím se dá asi do jisté míry souhlasit, na druhou stranu je vůbec otázka, co by všechno ještě neměl dělat. Typicky tohle řeší nějaké PR oddělení, sekretářky a tak, ne?
Takže někoho chce na rozhovor, potom, když oslovený odmítne (na což má jistě plné právo a divím se, že na to vůbec reagoval) tak ho Vávra ještě nařkne ze zbabělosti. Jinými slovy, na rozhovor musí přijít každý na koho Vávra ukáže prstem, jinak je zbabělec. A ještě si screenshoty té komunikace dá do videa.K tomu se asi nebudu vyjadřovat, o tom moc nevím, nemám kontext a nechce se mi ho studovat.
Typicky tohle řeší nějaké PR oddělení, sekretářky a tak, ne?No asi jo, já nevím, jak si tu spolupráci domluvili. V tom případě má ale peskovat tu sekretářku.
Nejhorší na tom je, že to proniká i do odvětví, která by si měla být schopná udržet zdravý rozum - typicky IT s Master a Slave.Tohle je přesně ten důvod, proč jsem na tyhle kdydy alergický. IT a Zdravý rozum? Kdy? Kde? Ale i jinak, IT je zrovna obor kde bují cargo cult, pozérství, módní vlny a výstřelky, diletanství, polovzdělanost a hlavně naprostý nedostatek sebereflexe. Master a Slave naopak ukazují, že zdravý rozum byl vždy nedostatkové zboží, jinak by se taková hovadina nikdy neujala. Ještě jsem neviděl použití, kde by to dávalo alespoň trochu smysl. Ale tím se nikdy nikdo nezabýval (čest výjimkám), místo toho se teď řeší zda to dává morální smysl a všichni zaujímají pózu.
Jak praví klasik: Chce se mi blejt, velebnosti.Ano, to bohužel sedí.
nejvečí sranda že se to přemenování nelíbí ani černochům hele :D :D :D :D
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.