Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Berkeley Humanoid Lite (Onshape, GitHub) je open source humanoidní robot. V amerických cenách jej lze sestavit do 5000 dolarů.
Jakub Jelínek oznámil vydání verze 15.1 (15.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 15. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.
Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucího projektu Debian (DPL, Wikipedie). Staronovým vedoucím zůstává Andreas Tille.
Jason Citron končí jako CEO Discordu. Od pondělí 28. dubna nastupuje nový CEO Humam Sakhnini, bývalý CSO Activision Blizzard.
Článek na Libre Arts představuje baskytarový multiefekt Anagram od společnosti Darkglass Electronics. S Linuxem uvnitř (licence, GitHub).
Městský soud v Praze vyhlásil rozsudek, který vyhověl žalobě novináře Jana Cibulky, který s podporou spolku IuRe (Iuridicum Remedium) požadoval omluvu od státu za to, že česká legislativa nařizuje operátorům uchovávat metadata o elektronické komunikaci. To je přitom v rozporu s právem. Stát se musí novináři omluvit a zaplatit náklady řízení. Především je ale součástí přelomové rozhodnutí o nelegálnosti shromažďování dat a o
… více »Americké technologické firmy Apple a Meta Platforms porušily pravidla na ochranu unijního trhu, uvedla včera Evropská komise (EK). Firmám proto vyměřila pokutu – Applu 500 milionů eur (12,5 miliardy Kč) a Metě 200 milionů eur (pět miliard Kč). Komise to oznámila v tiskové zprávě. Jde o první pokuty, které souvisejí s unijním nařízením o digitálních trzích (DMA). „Evropská komise zjistila, že Apple porušil povinnost vyplývající z nařízení
… více »Střet s moderními technologiemi začal Citroenem Berlingo, verze holobyt. Prostě nové firemní auto na servisní činnosti apod. Když jsem s ním jel poprvé, tak na mě pořád něco blikalo, nějaký warning. Než jsem se stačil podívat, vždy zmizel. Bylo to silně rušivé. Jel jsem tedy s jedním okem na displeji, abych viděl, co to bleje. Jo, pokaždé, když mě někdo předjel, tak to blilo něco o nebezpečné vzdálenosti.
Pak jsem si při cestě říkal, že to nějak plave, nedobře to drží stopu atd. Ve zúžení (žluté pruhy) to tak zaplavalo, až jsem se lekl, bylo to divné a vytvořilo to lehce nebezpečnou situaci. A pak jsem si všiml, že opět něco svítí vpravo dole v rohu na displeji. Ano, opět jsem tomu musel věnovat nadmíru pozornosti, abych zjistil, že je to kontrola jízdy v pruhu. To plavání tedy nebylo plavání, ale auto mi točilo koly pod rukama.
Obě tyto věci mi přišly nedobře seřízené a hlídání pruhů né moc spolehlivé :-/. Navíc člověk musí počítat s tím, že to bude neustále přetlačovat na užších cestách, kde musí jet blíže u krajnice kvůli protijedoucím vozům. Stejně jako start/stop jde toto vypnout na ovládacím panel a doteď nevím, zda to má jako bezpečnostní fce přínos, nebo spíše zápor :-/.
Co mi přišlo zajímavé, byla detekce dopravních značek. I tento holobyt ukazoval na displeji značku, kolem které auto projelo. Pokud tedy v úseku bylo omezení na 70km/h, tak po projetí kolem této značky se na displeji zobrazila dopravní značka 70km/h. Píši, že to bylo zajímavé, ale pro mě osobně neužitečné.
Auto jsem měl v servisu, servisák nemocný, Vánoce na krku. Tak jsem si řekl, že si udělám dobře a trochu si ty Vánoce okořením. Přemýšlel jsem, že si půjčím Bentley, ale nakonec jsem si řekl, že začnu z lehka. Našel jsem si půjčovnu aut, sjel recenze, faq, ceny, vozový park a šel jsem do toho.
Původně jsem chtěl Oktávku v naftě, asi 85kW, ale Vánoce, tak mi nabídli dražší béňo, které ale nakonec také neměli, tak mi dali za stejnou cenu béňo, ale ve výbavě style. Což pro mě reálně znamenalo několik věcí navíc. Lepší infotainment, adaptabilní tempomat a led světla.
První školení při předávání auta bylo, jak se vypíná Start/Stop systém a jak se vypíná Asistant :).
Auto jsem měl půjčeno 6 dní, najel jsem kolem 1000km, převážně po poloprázdné dálnici, takže pro tempomat ideální. Z 800km mi tempomat nefungoval asi 200km. Stačilo lehce deštivé počasí, auto vyhodilo něco o špinavém sensoru a konec. Tempomat nešel přepnout na verzi "hlupák", takže jsem musel jet bez něj.
Co je ale horší, když fungoval, tak nefungoval dobře. Pokud jsem předjížděl kamiony na dálnici, která se lehce stáčela doleva, tak to bylo tak 50:50, že to auto začne v tom levém pruhu nečekaně brzdit. Zřejmě ty kamiony v pravém pruhu vyhodnotilo jako překážku. Tvl. poloprázdná dálnice (protože Vánoce), co víc si přát a ani tam to prostě nefunguje spolehlivě :-/.
Každopádně už vím, proč když jsem s někým předjížděl na dálnici auta v pravém pruhu, tak ten někdo přede mnou začal nesmyslně brzdit. Nikdy jsem to nechápal, teď už to vím. Nebyl to špatný řidič, jen měl auto s podobně nespolehlivým adaptabilním tempomatem.
Co jsem ale nemohl překousnout, to jsou blinkry. Fakt nechápu, který magor navrhnul, že blinkry na zpětných mají blikat řidičovi do očí? Od nějakého roku jsou blinkry na zpětných přetažený až k zrcátku. Pokud jedu v noci a chci se zařadit zpět do pravého pruhu, tak když mám spuštěný blinkr a kouknu se do zrcátka, tak mi bliká ze tmy přímo do očí. Není to oslňující, je to jen silně rušivé. Někteří majitelé to prý řeší tak, že ten malý půlcentimetr přelepují elektrikářskou páskou.
Pokud jsem si přepnul na dálkový světla, tak né, oni se dálkáče prostě nerozsvítí. Oni musí rozsvítit jen proužek rovně a pak zahájí postupný rozsvěcování do stran jako efekt. Tj. je to efekt rozestupu. Když jedu v noci, tak opravdu nemám čas, až to ten efekt doputuje do stran. Když zapnu dálkáč, tak chci hned vidět nejen to, co je přede mnou, ale i co je u krajnice, případně za ní. Občas se mi stalo, že jsem ten efekt nějak přeskočil, nebo urychlil. Asi to nějak jde, dál už jsem po tom nepátral. Každopádně ve výchozím nastavení čekat, až mi doběhne nějaký dementní efekt, to je úlet. Pokud někoho zajímá časová délka efektu, bavíme se tak o cca 1,5s. Neměřil jsem to, ale pocitově mi to přišlo jako věčnost.
Tak zkusil jsem si s ní popovídat. Nejdřív jsem jí říkal "Alexo" a ta potvora nereagovala :). Až pak jsem tedy provedl korekci jména. Vesměs mi to přišlo o ničem. Zkoušel jsem si s tím ladit rádio a trochu povídat. Celkem pěkná blbůstka :).
Měl jsem strach, jak budu ovládat větrání, teplotu a další věci bez knoflíků. Škodovky totiž odstranily knoflíky a přešly na dotykový displej. Myslím, že jedině Superb ještě jede knoflíčky. Každopádně musím říci, že ač počasí bylo značně proměnlivé, tak nebyl problém, na větráčky jsem nemusel sáhnout, stačilo nastavit teplotu a auto si to vše řídilo samo a fungovalo to spolehlivě. Během cesty jsem tedy neměl nijak potřebu řešit dotykový displej.
Oktávka se chovala korektněji, oproti tomu Citronovi úplně jiný level. Nicméně i tak mi to hlídání pruhů nějak nepřirostlo k srdci. Problém na úzkých cestách samozřejmě byl také. Prostě jedete po úzké cestě, proti vám auto, tak se přiblížíte ke krajnici a ono vás to chce znovu natlačit blíž ke středu vozovky. Jinými slovy, možná to někoho zachrání v případě mikrospánku, ale ve všech ostatních případech je to jen k zlosti.
Překvapila mě přesnost. Ze starších aut jsem byl zvyklý, že tachometr ukazoval většinou +10%, takže na starších autech 138km/h na dálnici a pořád jsem byl podle GPS v limitu. Na Oktávce to je max +3km/h.
Kromě těch několika věcí jsem byl s autem spokojen. Sedělo se v něm dobře, i celkem rozumně jelo a dobře to sedělo na silnici. Na můj vkus to bylo ale i tak málo výkonné. Taktéž jsem zvyklý na lepší boční vedení u sedaček (to asi u Škody pokrývá nějaká výbava sport, nebo jak tomu říkají). Celkově vzato, měl jsem asi ze začátku přehnaná očekávání a o to více mě to pak zklamalo. Spotřebu jsem měl dlouhodobě asi 6,7l s tím, že jsem zkoušel na dálnici i eco režim (to pak opravdu nejede :)).
Čekal jsem, že u Oktávky budou některé systémy fungovat mnohem spolehlivěji. Třeba u Tesly někteří pozorují fantomové brždění (brždění bez zjevných příčin), to Oktávka nemá, u ní to není fantomové, protože víme, za jakých situacích to dělá, a dělá to často :-/.
Vesměs nemám moc zkušeností s novými auty, takže ani nevím, jak si na tom stojí konkurence (Audi, bmw, Ford...) a jak moc se liší funkčnost čidel a tempomatu Oktávka vs Superb.
Máte někdo také nějaké takové smíšené pocity, nebo jaký názor máte na zmíněné připomínky?
Zdar Max
PS: Auto ještě nemám a blíží se nutnost pár dalších cest, tak co bych si asi tak měl půjčit tentorkát? Máte někdo nějaký tip? Přemýšlím, že si na víkend tentokrát půjčím Teslu.
Tiskni
Sdílej:
Nesocka tip E-tron.Zajímavé, to je asi první (elektro) SUV co vidim, které na poměry SUV nevypadá úplně příšerně a má kufr adekvátní k velikosti auta. Nicméně tu cenu (2 mega) bych si asi fakt odůvodnit nedokázal ani sám před sebou, to je moc i na elektroauto, a furt mi to přijde trochu přerostlé. Velikost á la oktávka kombi bych viděl jako strop. Elektrifikace auta by mohla být příležitost přejít na o něco menší auto. Ale pořád nevim, co by to mělo být. Možná nějaká Kona nebo tak něco, těžko říct. Uvidíme asi, jak se nabídka vyvine, kdyžtak sdílejte tipy...
Měl jsem strach, jak budu ovládat větrání, teplotu a další věci bez knoflíků. Škodovky totiž odstranily knoflíky a přešly na dotykový displej.Tuhle hovadinu dělají všichni a nejenom v autech. Místo toho, abyste na funkci, kterou potřebujete mít po ruce a potřebujete ji obsloužit bez nějakého většího přemýšlení (máte koukat před sebe), měl vyhrazený ovládací prvek, tak místo toho musíte matlat po displeji. Ale je to cool a vyjde to levnějc, protože nepotřebujete koupit přepínač/potenciometr/whatever
Alfa Romeo Crosswagon Q4 (přes 4 roky) a tento typ auta mi vyhovujeNa bezne jezdeni proc ne.
Vím, že příště už nechci mít 110kW/150 koní, ale více (a u 4x4 chci zůstat).Ctyrkolka se hodi vzdycky. A ano, vykonu neni nikdy dost.
Ještě v době bez prostředků jsem jezdil s jedním člověkem, co měl Chrysler 300C v kombíku, myslím, že to byl 3l diesel. Fakt moc pěkný auto a u nás ani moc nestojí+1 Spousta lidi si rika, jak jsou ty ameriky drahe, a ono to pri tom vubec neni pravda. Kdyz rikam kamaradum, za kolik jsem si poridil svuj dodge, tak mi vetsinou neveri.
Slyšel jsem, že mají drahý a méně dostupný servisMyslis americke znacky? Jiste je mene "tovarnich originalnich " servisu, ale neni problem najit slusny servis, ktery je ochoten pracovat na aute. Ceny dilu i prace jsou podle mne srovnatelne s evropskymi znackami. Dluzno dodat, ze ameriky potrebuji servisu v prumeru mene nez evropska auta.
servis pojízdních topení (aut se spalovacím "motorem") je drahý / náročný z principu, takže možná na tom až tak nesejdeDrahy z principu? Spousta veci je u obou druhu aut totozna, ergo maji stejny servis. Elektromotor jiste takovy servis nevyzaduje, ale toto je vyvazeno malou zivotnosti baterie a vysokymi naklady na jeji vymenu. Take dluzno dodat dojezd. Nevim jak ty, ale mne by nebavilo starnout pri nabijeni meho vozidla.
Auto ma smrdetStačí lahvička odpovídající tekutiny.
kouritMusíš brzdit smykem.
a poradne rvat.Ok, tady asi bude muset zapůsobit trh. Až bude poptávka, bude v příplatkové výbavě i kvalitní venkovní reproduktor. Koneckonců, spousta modelů už dávno má speciální součástku která výrazně zesiluje hluk motoru (konkrétně vím že Subaru Impreza to mívala už před dvaceti lety).
V Tesle S jsem jel kousek jako pasažér a zrychlení to má.Samozřejmě, je v tom elektromotor, ten táhne vocpodu líp než cokoliv spalovacího.
Párkrát si zamachruješ. Opravdu užitečný to bude málokdy, nejspíš nikdy.Vám nepřijde užitečné mít možnost se při dodržení ustanovení o přednosti v jízdě zařadit do provozu? To máte malou fantazii, nebo "si ten za váma počká"? Nevýhoda toho zrychlení je v tom, že lidi zvyklí na benzín/naftu mají větší šance nabourat při rozjíždění na křižovatce toho před sebou. (Což AFAIK pojišťovny zatím nereflektovaly v ceně povinného ručení, protože by to nebylo populární.)
Jenže někdo vymyslel, že co když to způsobí nehody chodců?Já bych místo toho zavedl, že před elektroautem musí jít někdo s červeným praporkem. I na dálnici, co kdyby náhodou někdo šel kolem. Samozřejmě majitel takového vozu musí sehnat někoho, kdo na té dálnici před ním půjde rychlostí 80km/h, jinak by na dálnici nesměl.
Demagogii stranou, tohle je realny problem treba pro slepce - ti se jinak nez zvukem orientovat nemohou a valivy sum pneumatik v mestskem hluku snadno zanikne.Jenže někdo vymyslel, že co když to způsobí nehody chodců?Já bych místo toho zavedl, že před elektroautem musí jít někdo s červeným praporkem. I na dálnici, co kdyby náhodou někdo šel kolem. Samozřejmě majitel takového vozu musí sehnat někoho, kdo na té dálnici před ním půjde rychlostí 80km/h, jinak by na dálnici nesměl.
Asi si děláš srandu, ale v zásadě máš pravdu - proto taky některý města po pár incidentech začaly ty koloběžky banovat...Predpokladam, ze je zakazuji ta stejna mesta, ktera je predtim z dani stedre zadotovala...a blabolila pri tom o cirkularni ekonomice, uhlikove stope a zelene budoucnosti.... Miliony v prdeli, kupy toxickeho odpadu z baterek, ktere vydrzely tak 2 roky, hnusne vraky kolobezek vsude...ale strana si to prala, a kralici nadsene souhlasili....vzdyt kdo by byl proti pokroku...a to vse pro to aby se par rudozelenych aktivistu citilo chvili dobre...nebylo by pro lidi i prirodu lacinejsi zaplatit jim permanentku do bordelu nebo vyhlidkovy let vrtulnikem jako za pinocheta? Ale v pohode, lidi jsou prilis zbabeli, nez aby se vzbourili, prilis predposrani. 2 roky nam ukazaly, ze si nechaji libit cokoli, jakykoli nesmysl. Nepovstanou ani kdyz jim zdrazis benzin na 50 korun za litr, ani kdyz budou kupovat ceskou elektrinu 3x draz pres nemeckou burzu, ani kdyz jim eurosoudruzi zaridi zimu a hlad, budou jen drzet huby a slapat brazdu...Sikanovat takovy material zvladne kazdy idiot, dokonce i humanitni intelektual...
Miliony v prdeli, kupy toxickeho odpadu z baterek, ktere vydrzely tak 2 roky, hnusne vraky kolobezek vsude...ale strana si to prala, a kralici nadsene souhlasili....Dokaž, že jsem někde podporoval elektrický koloběžky, nedejbože městem financovaný. Jinak mimochodem, z nás dvou jsi to byl ty, kdo se přestěhoval do země, kde vládnou 150 let 2 politické strany.
Ale v pohode, lidi jsou prilis zbabeli, nez aby se vzbourili, prilis predposrani. 2 roky nam ukazaly, ze si nechaji libit cokoli, jakykoli nesmysl. Nepovstanou ani kdyz jim zdrazis benzin na 50 korun za litr, ani kdyz budou kupovat ceskou elektrinu 3x draz pres nemeckou burzu, ani kdyz jim eurosoudruzi zaridi zimu a hlad, budou jen drzet huby a slapat brazdu...Sikanovat takovy material zvladne kazdy idiot, dokonce i humanitni intelektual...Tebe to musí hodně štvát, co, že lidi nedělají to, co bys chtěl, že mají jiné názory...
A ted si vezmi, jak je tichy spravny eurosoudruh na (elektro) kolobezce. To je pro slepce jeste vetsi riziko nez valici se tesla.Co teprve slepci na koloběžce (řídí pes, samozřejmě).
Znám vozidla co zrychlují i bez elektriky a vozidla na elektriku co moc nezrychlují.I kdybyste se na hlavu postavil, pokud se výrobce toho vozidla bude snažit, elektromotor vždycky bude mít v nulové rychlosti větší výkon (a z toho vyplývající parametry, třeba sílu, co vás táhne dopředu) než motor spalovací (který v nulové rychlosti má výkon přibližně nulový)
Opravdu někdo potřebuje na "zařadit do provozu" zrychlení odpovídající nebo dokonce, v případě některých kejklů s Teslou S, překonávající supersporty?Pamatuju si jeden rozjezd, kdy jsme se do provozu zařadili stylem za jedna, 5000 otáček, za tři, 50 na tachometru, to celé do kopce. Mít auto s horší akcelerací, stáli jsme tam do večera. Nebo bysme museli někomu vjet před čumák a zabrzdit ho. Což vám podle všeho přijde víc ohleduplné, než využít dostatečně velkou mezeru, do které se při té padesátce (ve městě) to jedno auto navíc při dodržení bezpečné vzdálenosti vešlo.
Pokud někdo nabourá na křižovatce toho před sebou, nemá to nic společného se zrychlením. Mám to rozepisovat dál?Ano, můžete zkusit rozepisovat, jak to, že auto zrychlilo více, než řidič čekal, nemá nic společného s následným nabouráním. Sice vám nutně vyjde nesmysl, ale zkusit to můžete.
protože vidím zásadní nedostatky v základních dovednostechAno, to už je na vás, abyste si ty základní znalosti doplnil.
protože spalovací motor který má nulové otáčky, je motor vypnutý.Což je přesně ten případ, kdy má nulový výkon. A jiné než nulové otáčky při nulové rychlosti mít nemůže, protože se jaksi nehýbou kola. S tím se nerozjedete. Jistě teď přijdete s něčím objevným, že tento problém již byl vyřešen například zařízením, které se jmenuje spojka. No, on byl spíš obejit. A teď porovnáme s motorem elektrickým, který v nulových otáčkách má výkon nenulový a dle provedení může v takovém stavu mít dokonce největší kroutivý moment. Ergo: "táhne to vocpodu" a při srovnatelných ostatních parametrech obou řešení (váha vozu, výkon těch motorů apod.) se vám ten spalovací motor prostě a jednoduše nebude rozjíždět lépe než elektrika, i kdybyste se rozkrájel.
můj ty světe kulatej, řadit jedna tři, když potřebuju zrychlení, to se učí kde?To nevím, kde se to učí, ale pokud při zařazeném stupni n zabere zrychlení z rychlosti, při které by již bylo možné řadit stupeň n+1, na rychlost, při které je možné řadit stupeň n+2, méně času, než zabere zařazení stupně n+1 a zrychlování mezi těmito dvěma rychlostmi na tomto stupni, pak vynecháním stupně n+1 bylo dosaženo vyššího zrychlení. Ano, pokud to zkusíte s náklaďákem, tak vám to nevyjde. O náklaďák se ovšem - překvapivě, skutečně nejste takový génius, aby jedině vás napadlo, že s tím by to nešlo - nejednalo.
Neboli, zvolit správný rychlostní stupeň patří k základním řidičským dovednostemSprávně, a v dané situaci a při daném cíli - dosáhnout co nejrychleji rychlosti adekvátní pro jízdu ve městě - bylo toto u daného vozidla (které nebylo náklaďákem) splněno. To, že vy byste prostě raději vjel někomu před čumák a ať si poradí, brzdy má, na věci nic nemění.
Pro vysvětlení to je řadění kdy se hýpnutím do páky nebo klapnutím páčky na volantu sází jeden kalup za druhým, hezky popořadě.Možná se obvykle pohybujete na webu o vaření nebo tak někde, kde vám tyhle informace berou jako naprostý zázrak, ale tohle je web technického změření, tady skutečně takovouto informací nikoho neohromíte. Dobrá, někoho možná jo, ale mě skutečně ne. Je ovšem zajímavé, proč do diskuze o rozjezdu osobního auta taháte nejdřív náklaďák a teď pro změnu závodní auto. Tedy vozidlo, které má - narozdíl od toho obyčejného osobáku - převodovku stavěnou na extra rychlé řazení.
Když tam dáš po jedničce trojku, otáčky ti spadnou někam do hnoje a pojedeš jak s hnojem.Dobrá, tím se vyjasňuje, že tím teoretikem jste tady vy, protože zatímco já jsem napsal, jak se něco stalo, vy mi tady oponujete s tím, jak se to stát podle vás mělo. Jenom pro vaši informaci, když se tam dala po jedničce trojka, otáčky spadly ne do hnoje, ale na hodnotu, která spolehlivě zapadla do rozmezí optimálních otáček.
Ta prodleva při řadění nic neznamená, ona totiž není. Na rozjezd na 50 kmh stačí dvojkaUkažte mi vůz, ve kterém zařazení dvojky nemá žádnou prodlevu. Aha, těžko, ono to zařazení dvojky prodlevu má. Teda pokud tady nechcete ještě přijít se zásadním objevem, že rychlý rozjezd je nejlepší na tu dvojku. Každopádně neřadit a zrychlit na požadovanou rychlost na jedničku - čímž mimo jiné nejrychleji eliminujete rozdíl rychlosti od auta za vámi, kterému nechcete překážet - prodlevu nemá.
A náklaďák se od osobáku v základech ovládání vlastně vůbec neliší.Ano, má to volant, pedály, řadící páku... další informace, které tu nikoho nepřekvapí. Ovšem v jiných parametrech se od osobních aut většinou liší a jedním z nich je i zrychlení, které oproti osobáku bývá výrazně nižší. Tudíž se vám řazení oproti době, po kterou tam ten kvalt máte, při snaze o co nejrychlejší rozjezd pořád vyplatí. Což není případ, o kterém mluvím já.
A fakt nevím jak reagovat na to o té prodlevě. Já snad někde psal že řadění dvojky nemá prodlevu?No, to jste nepsal, problém je v tom, že doporučujete postup, který tu prodlevu, kterou, jak přiznáváte, řazení dvojky má, do toho rozjezdu zavleče. A to v situaci, kdy se snažíme o co nejrychlejší rozjezd. Oproti tomu já popsal postup, kterým jsme se v dané situaci této prodlevě vyhnuli tím, že jsme tento rychlostní stupeň přeskočili. Což nám vede na:
A když chci maximálně zrychlit, potřebuji co? Maximální výkon. A ten máme kde? Asi tak, podle druhu motoru, o nějakých 2000 otáček výš než jsou ty "optimální otáčky" ať už si pod tím pojmem představíme cokoliv. Což je přesně asi tak nějak rozdíl jednoho převodového stupňě.Možná i dvou.To je možná pravda, ale celkově se mýlíte. Potřebujeme maximální výkon přes celý proces zrychlování a zejména přes jeho počáteční část, kdy nás vozidlo za námi dohání nejrychleji a hrozí, že mu budeme překážet, tj. že zcela bezohledně nesplníme ustanovení o přednosti v jízdě. V situaci, kdy jsme právě sundali nohu z plynu a sešlápli spojku, protože řadíme, je výkon přenášený na kola jaký? Je nu-lo-vý. A vozidlo nám co? Ne-zry-chlu-je. Tudíž - vzhledem k tomu, že to dané vozidlo umožňovalo, ne, opravdu to nebyl náklaďák - jsme pokračovali v rozjezdu na jedničku, vozidlo stále zrychlovalo, načež jsme řadili za tři, v kteréžto situaci nás ten za námi doháněl rychlostí svižnější chůze. Tj. nebyl omezen, protože - jak jsem již psal - původní mezera byla dost velká na to, aby se do ní při zachování bezpečných vzdáleností vešlo jedno vozidlo navíc. Ano, v dalším zrychlování je potřeba pokračovat na tu trojku v otáčkách, které nedávají maximální výkon, ale to už je v situaci, kdy pro dosažení původního cíle - nepřekážet - není zapotřebí maximálního výkonu. Pokud vám to stále nedochází, namalujte si to.
Zkrátka z rozeřvané vytočené jedničky šup do trojkyAno, ta jednička jednoznačně bude rozeřvaná a přetočená. Rozhodně nic, co bychom chtěli provozovat, když máme jinou možnost. Hurá, právě jsme přišli na to, co jste si nedokázal představit: výhodu elektromotoru, který v takové situaci umožňuje rozjezd bez negativních vedlejších jevů typu kravál všude kolem.
Takže ještě jednou: Není žádná ušetřená prodleva. 1-3, jedna prodleva. 1-2, taky jedna prodleva.Můžete své teorie opakovat kolikrát chcete, ale hádáte se s realitou: 1-2, jedna prodleva. 1-3 po dosažení rychlosti, které jsme chtěli dosáhnout, žádná prodleva.
Ovšem pokud bylo cílem dokázat na příkladu řidičského neumětelství...Tuhle formulaci jste klidně mohl vynechat, z předchozí diskuze už dávno vyplynulo, že jste nejlepší řidič na světě, nemusel jste to explicitně potvrzovat (Z definice nejlepšího řidiče na světě: a) když někdo řídí jinak než vy, dělá to špatně. b) když se vy zachováte bezohledně, ten druhý počká/měl to čekat/zasloužil si to, protože jel jinak, než byste si představoval.)
jak by s elektromobilem byl svět báječný béžový růžový, protože se s tím rozjede i trotl co má obě ruce levý a nohy zahnutý opačně, pak ano, je to tak.Tak jasně, z pravidelného politického školení mužstva víte, že elektroauta jsou ze zásady špatná ááno. Nicméně je pravdou také to, že kromě toho trotla se s tím dokáže rozjet i člověk, který už toho má docela dost najezděno a je zkušeným řidičem. A to - narozdíl od vozidla se spalovacím motorem - v provozním stavu, který pro elektromotor nepředstavuje žádný problém. Ale dobrý, holt všichni asi časem dosáhneme věku, kdy je jakýkoliv pokrok špatný a dřívbylolíp. O něčem ostatně vypovídá i absence vaší reakce na to Audi na Dakaru.
Ale to je jedno, trekkerovi šlo o to dokázat jak jsou na tom IC vozidla špatně oproti EV.Tady se bohužel hádáte s představou ve svojí hlavě. Ale dokud si to oba užíváte, bránit vám samozřejmě nebudu.
"na 1 vytahnout 50 neni zadne nadnormal, proste jen vytocene", asi to byla vzpominka na nejake predchozi auto, s aktualnim sem to dnes zkusil a na 1 to bylo asi 45km/h - asi 6500rpm a omezovac uz to stopnul, tedy auto prestalo zrychlovat a nez sem zaradil 2 to byla neprijemna prodleva, v praxi pri potrebe rychleho rozjezdu radim 1-2-3, z1/z2 pri max ~5000-5500rpm, prodleva prerazeni neznatelna... z 1 na 3 dam tedy jen pokud 1 vytocim a dal uz nepotrebuju tolik zrychlovat...
ták, to je správnej přístup. Jdu a zkusím to.Zajímavé, když se tenhle přístup použije a ukáže se, že funguje to, o čem jste teoreticky přesvědčen, že není možné, tak to najednou správnej přístup není...
tak trochu beru zpet sveTak jsem to dnes taky vyzkoušel, na 50 km/h to bylo něco mezi 5.5~6k otáček, dalo by se z toho asi vyždímat něco mezi 55 km/h a 60 km/h, ale už to teda řvalo dost (Oktávka gen 3). No takže co píše trekker proveditelné (s tímhle autem) určitě je a v zásadě mi to nepřijde nějak špatně, ten 3. kvalt od cca 40 km/h vejš i dodává zrychlení. Jestli bych to ale reálně udělal, nevim, myslim že spíš ne. Pokud bych fakt neměl čas řadit, asi bych spíš řadil 1→2→4 ... ona dvojka je tak trochu univerzální kvalt, dá se na ni na jedné straně rozjet ze stoje, na druhé jet i docela rychle. Ale těžko říct, v reálné situaci to může být jinak a taky se to bude lišit od auta..."na 1 vytahnout 50 neni zadne nadnormal, proste jen vytocene", asi to byla vzpominka na nejake predchozi auto, s aktualnim sem to dnes zkusil a na 1 to bylo asi 45km/h - asi 6500rpm a omezovac uz to stopnul
Tak jsem to dnes taky vyzkoušel, na 50 km/h to bylo něco mezi 5.5~6k otáček, dalo by se z toho asi vyždímat něco mezi 55 km/h a 60 km/h, ale už to teda řvalo dost (Oktávka gen 3).Já jsem to zkoušel před pár dny a v té oktávce co občas řídím já (1.8 diesel, šestikvalt) si vůbec neumím představit jet na jedničku padesát, tam si připadám blbě i když jedu 20, jednička je tam fakt jen na rozjezd, nebo nějaké super pomalé popojíždění po parkovišti. U téhle mi teda trvalo roky než mi to přestalo chcípat i na jedničku, rozjet se na dvojku je úplně nemožné. Ale je teda fakt že jsem měl jeden čas půjčenou oktávku co byla benzínový pětikvalt a tam to bylo úplně jinak a na tu dvojku by se klidně rozjet dalo.
děkuji za potvrzení, že to co vídám na silnicích není náhoda, že takoví řidiči skutečně existují.Nemáte zač, vy dokonce ani nemusíte na silnici, stačí se podívat doma do zrcadla.
To u většiny běžných osobních aut je už dost přes normál, řve to jak prokopnutý a už to nezrychluje.A teď záludná otázka. Je to, že už to nezrychluje při rychlosti, které jsme chtěli dosáhnout (nebo něco málo pod ní), problém? Není. Takže hurá! Konečně vám to došlo.
A šup tam trojku která je pod otáčkama a taky nezrychluje.Tady to ještě bude chtít trochu snahy na vaší straně, protože přestože to bylo napsáno přinejmenším jednou, u daného auta trojka v té rychlosti pod otáčkami nebyla.
Ale jestli bylo účelem dokázat jak jsou spalováky k ničemu, toho já se rád účastním.V tom bohužel nemohu posloužit. Účelem bylo dokázat, že v situaci, kdy je zapotřebí velké zrychlení, má elektromotor výhody oproti spalovacímu motoru (s mechanickým přenosem výkonu.) Nebo přesněji - že existují situace, kdy se možnost toto zrychlení využít hodí.
A hybridní Audi na Dakaru nekomentuju...Prostě a jednoduše někdo přišel na to, jak využít výhody elektromotoru v závodním autě, což je špatně, protože elektrika.
Ano, je to problém. V tom "něco málo pod ní" což jak se tak dívám je přiznání že ono to asi té požadované rychlosti nedosáhlo.Ne, není to problém. Něco málo pod ní - což je ta rychlost chůze - dává tomu za vámi spoustu času, aby zareagoval. Nebo - a to je ta důležitá část, co vám uniká - že reagovat vůbec nemusí, protože překonat desítky metrů (rozdíl vzdáleností obou vozidel) rychlostí chůze je záležitost na desítky vteřin. Prostě něco, se v běžném provozu naprosto běžně děje, protože se auta nepohybují přesně stejnou rychlostí - tak se k sobě občas pomalu přibližují a pak zase od sebe pomalu vzdalují. Od toho ty rozestupy máme, že? Já vám to řeknu úplně jednoduše: na jedničku to vozidlo dosáhlo takové rychlosti, že i kdyby už dále vůbec nezrychlovalo, nikdo nemůže říct ani popel. (Teda samozřejmě kromě nejlepších řidičů na světě jako vy, kteří ví, že ve městě máte jet tak, aby na tachometru bylo přesně 53.91km/h)
Trojka možná nebyla pod otáčkama, otázka je co si kdo pod tím představí ale rozhodně to bylo ve spodní části rozsahu otáček. Čili někde tam kde to vyhovuje pro poklidnou jízdu, ne pro akceleraci co by stála za řečJsem rád, že máte jako teoretik přesnou představu o jízdních vlastnostech toho vozidla. Kdyby to bylo potřeba, tak ta vaše takzvaná "spodní část rozsahu otáček" na sešlápnutí plynového pedálu reagovala více než dostatečně. Ale nebylo, vozidlo se pohybovalo rychlostí adekvátní pro městský provoz.
Co je pozoruhodné, to je to paušalizování, že elektromotor má obrovské zrychlení a zašlape všecky spalováky do asfaltu. Jaký elektromotor? V jakém autě? S čím a jak to porovnáme?Já bych začal tím, aby ta vozidla byla stejně těžká. To sice vylučuje vašeho trpaslíka, ale je to fér, ne? Pak bychom tu měli nějaké stejné příkony, ať už v podobě el. energie nebo paliva, co do toho motoru teče - to je taky fér. A víc už asi k tomu, aby ten spalovací motor s poloviční účinností před převodovkou a spojkou neměl moc velké šance, potřeba není.
Elektro v závodním autě. Já před lety viděl jak zkoušeli v rally diesely.Mhm, diesel je typický příklad elektromotoru. Pro někoho teda, asi...
Elekrikám by se mohly dát slabší dráty žejo.Ale, pročpak? Že by pro takové auto byl ten restriktor ve spalovacím motoru nedostatečný, tak je potřeba mu přidat dodatečné omezení, aby náhodou nebylo lepší než ostatní?
[...] a jiný řekne dyť to stačí, však má místa dost aby zpomalil. A pak se auta přibližují a vzdalují, kolonou se šíří vlna a není to jízda ale trhanec a to jen proto že někomu to tak stačí. Velmi ohleduplné. O bezpečnosti nemluvě.A také to znamená, že dotyčný nedal přednost v jízdě neboť omezil toho, kdo přednost měl.
dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdyOno by to ani jinak nešlo, protože pokud třeba nezvládneš jet tak rychle jako ostatní, tak tě vždycky časem někdo dojede.
Ale sám už může být najetý uprostřed křižovatky.Ano, to je správný postup...
Někdo řeší situaci tak aby ostatním nepřinášel pokud možno žádné obtíže... což byl tento případ...
a jiný řekne dyť to stačí, však má místa dost aby zpomalil... což je zřejmě váš případ, hlavně když věci děláte "správně"
A pak se auta přibližují a vzdalujíCož se ovšem děje za normálních okolností vždy, protože jednotlivá auta prostě nikdy nejedou stejně rychle. Kolonou se ovšem v takovém případě vlna šíří pouze v případě, že nějaký nejlepší řidič na světě vašeho typu se tomu před sebou musí nutně lepit na zadek a pak prudce brzdit. V případě, že se zrovna nejlepší řidiči na světě v daném místě neobjevili a účastníci provozu si zachovávají rozestupy, se žádná vlna nešíří.
Navíc je to blbost, kromě machrování to stejně nikdo nevyužije a vymýšlení teoretických situací kdy "by se to hodilo" na tom nic moc nezmění.A ejhle, o hodinu a půl později: #215 . Ale jasně, prostě hlavní politruk stanovil, že elektroauta jsou špatná áno, takže situace, kdy se zrychlení hodí, prostě musí být "teoretické" a "machrování"
Kdyby se ti výrobci elektroaut, místo na poměřování pindíků, zaměřili na to jak udělat normální auto za dostupných podmínek,...Narazili jsme na výhodu elektroaut, je potřeba honem změnit téma a vypsat nevýhody elektroaut.
aha, docházejí argumenty tak se budeme vztekat a urážet.Klidně si poslužte, do toho já nejdu. Psal jste, že si nedovedete představit, kde může být značné zrychlení výhodou. Dostal jste - nejenom ode mě - příklad, kde tomu tak zjevně je. Pokud se chcete vztekat a urazit se, prosím.
Obracení faktů naruby taky o lecčem svědčí.Obecný výrok, který je sice pravdivý, ale nevztahuje se k textu, na který reagujete.
Taky jsem nikde nenapsal ani nenaznačil že elektroauta jsou špatná,No jo, naposledy jste to nenaznačil v #212
jen nehodlám přistoupit na náboženské dogma že jsou nejlepší protože pár z nich dobře zrychluje....což se ovšem také nevztahuje se k textu, na který reagujete. Zbytek dtto.
potom zase staly i jiste mimoradnosti z moji strany
"+1000 za vyjez o vikendu, +150 za lahev rumu za pujceni detektoru kovu..."Slo by toto vice rozvest? Lahev rumu za pujceni detektoru kovu?
Rozpoznavani znacek v holobytu mas proto, ze je to povinna vybava. Od 06/22 povinne doplnena o bonus klepani volantem, pokud rychlost inidikovanou znackou prekrocis.Je nekde nejaky prehledny seznam, spise historie, od kdy je ktere z tech ruznych elektronickych kurvitek povinne v autech? Aby clovek vedel jak stare auto ma vybirat....chce-li mit aspon sanci se tem narizenim hloupe vrchnosti vyhnout.
Intelligent speed assistance (ISA) will have to be fitted to all new vehicles sold from May 2022.https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12222-Vehicle-safety-technical-rules-&-test-procedures-for-intelligent-speed-assistance_en
čim je auto placatější tim je lepčejší :D ;D ato je asi tak všecko co vo autech vim :D