Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
#include <stdint.h> int sys_write(int fd, char const* text, uint32_t length) { uint64_t retval; asm volatile ( /* SYSCALL instruction invokes the kernel */ "syscall" /* return value will be read from rax */ : "=rax"(retval) /* where the input arguments should be placed */ : "a"((uint64_t)1), /* eax = syscall number */ "D"(fd), /* argument 1 (fd) goes to rdi/edi */ "S"(text), /* argument 2 (text) goes to rsi/esi */ "d"(length) /* argument 3 (length) goes to rdx/edx */ /* registers that may contain garbage after the call - for syscalls, they are rcx, r11 */ : "rcx", "r11" ); return retval; } void sys_exit() __attribute__((noreturn)); void sys_exit() { asm volatile ( "syscall" : : "a"((uint64_t)60), "D"((uint32_t)0) : "rcx", "r11" ); for(;;); /* emergency stop */ } void _start() { sys_write(1, "Hello world!\n", 13); sys_exit(); }Lze přeložit jednoduše s
gcc tinyhello.c -o tinyhello --static -nostdlib
s tím, že výsledný ELF obsahuje hodně balastních sekcí a má cca 9 KiB nestripnutý. Pro zahození sekcí, které tady nejsou potřeba, linker script:
tinyhello.lnk:
OUTPUT_FORMAT(elf64-x86-64) ENTRY(_start) SECTIONS { . = SEGMENT_START("text-segment", 0x400000) + SIZEOF_HEADERS; .text : { *(.text); *(.rodata*); } /DISCARD/ : { *(*); } }Překládá se potom s
gcc tinyhello.c -o tinyhello --static -nostdlib -Ttinyhello.lnk
a výsledek má 880 bajtů nestripnutý.
Tiskni Sdílej:
Tato varianta je pro x86-64, protože inline assemblerDá se to napsat i tak, že to podporuje více platforem zaráz. Před nějakou dobou jsem si s tím hrál a zde je výsledek, který podporuje x86-64 a ARM (nebo aspoň 'běžné' ARMy, nějaký specielní možná fungovat nebude):
#include <stdint.h>
const uint64_t _start[] __attribute__((section(".text"))) = {
0xe3a00001909032eb, 0xe3a0200ce28f1014,
0xef000000e3a07004, 0xe3a07001e3a00000,
0x6c6c6548ef000000, 0x0a214d5241202c6f,
0x18ec834800000000, 0x4800000045058b48,
0xa20fc03148240489, 0x0c24548908245c89,
0x142444c710244c89, 0x01c0c74800000a21,
0x0001c7c748000000, 0x480124748d480000,
0x050f00000015c2c7, 0x480000003cc0c748,
0x6c654820050fff31, 0x00000000202c6f6c,
};
Kompiluje se pomocí gcc -static -nostdlib
Přeji příjemnou zábavu :)
Tato varianta je pro x86-64, protože inline assemblerU prvni verze jsem si rikal, jestli by to nebylo citelnejsi psat rovnou v assembleru... Ale napad vzit binarku a prelozit ji s gcc na binarku je dost originelni, to uznavam. ;-]
Ale napad vzit binarku a prelozit ji s gcc na binarku je dost originelni, to uznavam. ;-]Ten není můj, ten je odsud :) Můj je jen ten s tou platformní vidličkou...
supr stromeček žlutej :P :D ;D ;D
.text .code64 .globl _start _start: movb $1, %al /* syscall num */ movw $1, %di /* file descriptor */ movq $hello_str, %rsi /* text */ movq $(hello_str_end - hello_str), %rdx /* length */ syscall movb $60, %al xorw %di, %di syscall .data hello_str: .ascii "Hello, World!\n" hello_str_end:
as -64 hello.S -o hello.o && ld --omagic -s -x -static -T script.ld hello.o(tj. x86_64, ne debugovací symboly, strip a statické) Linker script stejný, jenom místo
.rodata
tam je .data
.
Tvoj kód/preklad | 864 B |
+ moje úpravy/preklad | 736 B |
Ušetrene: | 131 B (14,8 %) |
tttttssss echo má nějakejch 40kb :O ;D
tttttssss echo má nějakejch 40kb :O ;DU mě taky... Ale ten se pravděpodobně nepoužije, typicky se použije
echo
zabudovaný přímo v shellu...
kde jakoby vubec končí c a začíná asm :O :O
V čem je problém? Kdybys chtěl programovat tímhle způsobem, tak bys vyzobal/reimplementoval různé části standardní knihovny a řešil by sis přenositelnost sám. Teoreticky kdyby standardní knihovna byla moc velký moloch a potřeboval bys z ní jen nějakých 10 %, tak by to třeba smysl dávalo, ale typicky z ní budeš potřebovat větší část a navíc je tu ta přenositelnost… řešit tyhle věci v kódu aplikace mi přijde nesmyslné. Jako ukázka je to fajn, ale… jinak už by dávalo větší smysl to řešit na úrovni jazyka (tzn. úplně obejít céčko a místo něj mít něco jiného, co se napojuje na systémová volání).