abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 24.0 linuxové distribuce Manjaro (Wikipedie). Její kódové jméno je Wynsdey. Ke stažení je v edicích GNOME, KDE PLASMA a XFCE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 13:00 | Nová verze

    Byla představena oficiální rozšiřující deska Raspberry Pi M.2 HAT+ pro připojování M.2 periferii jako jsou NVMe disky a AI akcelerátory k Raspberry Pi 5. Cena je 12 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:44 | Pozvánky

    V Praze o víkendu proběhla bastlířská událost roku - výstava Maker Fair v Praze. I strahovští bastlíři nelenili a bastly ostatních prozkoumali. Přijďte si proto i vy na Virtuální Bastlírnu popovídat, co Vás nejvíce zaujalo a jaké projekty jste si přinesli! Samozřejmě, nejen českou bastlířskou scénou je člověk živ - takže co se stalo ve světě a o čem mohou strahováci něco říct? Smutnou zprávou může být to, že provozovatel Sigfoxu jde do

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    dnes 12:33 | Humor

    Kam asi vede IllllIllIIl.llIlI.lI? Zkracovač URL llIlI.lI.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:00 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila svůj nejnovější AI model GPT-4o (o jako omni, tj. vše). Nově také "vidí" a "slyší". Videoukázky na 𝕏 nebo YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Zajímavý článek

    Ondřej Filip publikoval reportáž z ceremonie podpisu kořenové zóny DNS. Zhlédnout lze také jeho nedávnou přednášku Jak se podepisuje kořenová zóna Internetu v rámci cyklu Fyzikální čtvrtky FEL ČVUT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:22 | IT novinky

    Společnost BenQ uvádí na trh novou řadu monitorů RD určenou pro programátory. První z nich je RD240Q.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    včera 13:00 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem nadále zůstává Frontier od HPE (Cray) s výkonem 1,206 exaFLOPS. Druhá Aurora má oproti loňsku přibližně dvojnásobný počet jader a dvojnásobný výkon: 1,012 exaFLOPS. Novým počítačem v první desítce je na 6. místě Alps. Novým českým počítačem v TOP500 je na 112. místě C24 ve Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Ostravská Karolina, GPU

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:11 | Nová verze

    GHC (Glasgow Haskell Compiler, Wikipedie), tj. překladač funkcionálního programovacího jazyka Haskell (Wikipedie), byl vydán ve verzi 9.10.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 09:22 | Nová verze

    Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.8 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.9. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna. Později také na Linux Kernel Newbies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (72%)
     (6%)
     (11%)
     (11%)
    Celkem 236 hlasů
     Komentářů: 16, poslední dnes 11:05
    Rozcestník

    Horor se 4K

    5.3.2015 21:42 | Přečteno: 3206× | Ostatní | poslední úprava: 5.3.2015 21:42

    Neodolal jsem nabídce 4K/2160p 40" monitoru (který není TN), ale to jsem ještě netušil, do čeho jsem se to pustil.

    Jako desktop dlouhodobě "zneužívám" domácí server, kterým je Core i7 Extreme Edition s 32GB RAM. Výkonu má tedy nadbytek, RAM rovněž. Problém je, že server je od pracovny za rohem, takže mi od serveru musí vést jeden kabel pro obraz a druhý pro USB.

    Rozjezd

    Inu, nahradil jsem stávající asi 10m HDMI kabel DisplayPortem a to byl první velký omyl. Internet je sice plný "chytrých" článků, jak jsou všechny kabely rovnocenné a další kecy, ale rovnocenné nejsou ani omylem, alespoň ne, když jde o 4K. Pokud se jedná o levné kabely nad 2 nebo 5 metrů (podle kvality), pak není k dispozici dostatečná šířka pásma a 2160p funguje jen při 30 Hz. To se moc používat nedá. Američani sice vyrábí kvalitní kabely, které dokážou 60 Hz i na 10 metrů, ale na to si člověk musí připravit pár tisíc korun.

    U nás se obvykle prodávají jen konzumní šunky a když už se někde nabízí kvalitnější (a výrazně dražší) kabel, tak je diskuze plná ňoumů, kteří říkají, že všechny kabely jsou přece stejné a že je to jen naleštěný prd.

    Inu, nevadí. Rozhodl jsem se, že začnu jako desktop používat disk-less stroj, co tu mám pod stolem a používám ho hlavně na hry. Dal jsem tam novou grafickou kartu, připojil monitor miniDP kabelem a ejhle, větrák se roztočil jen na vteřinu a dál nic. Vinil jsem z toho zdroj, ale pak jsem přišel na to, že jakmile odpojím miniDP kabel a na nějakou dobu odpojím počítač od elektřiny, pak bootuje normálně.

    Nechtěl jsem tomu uvěřit, ale necertifikované (mini)DP kabely mohou podle zkušeností lidí mít za následek právě takové problémy. V běžných e-shopech (Alza, CZC, ...) žádné certifikované kabely nenajdete; zpravidla to jsou klasické šunky od PremiumCord. Kabel tedy musím připojit až za běhu. Zítra si pořídím miniDP->DP redukci, ke které připojím originální kabel, což už snad bude fungovat bez problémů. Phillips jsou ale tak trochu na hlavu, že ke 4K monitoru přiloží VGA kabel, ale miniDP (který na sobě monitor taky má) už je nenapadne.

    Nastavení monitoru

    Monitor má standardně dosti debilní nastavení. DisplayPort 1.2 je vypnuté, kontrast je zvednutý (takže obraz vypadá šíleně) a funkce "Smart Response" navzdory volbám jako "velmi rychlé" extrémně zhoršuje odezvu monitoru. Takové duchy jsem v životě neviděl. Monitor jsem chtěl vrátit, ale po vypnutí Smart Response se už monitor chová normálně :-D

    Operační systémy

    Linux nabootoval, KDE naběhlo a vše vypadá, jak bych čekal. Je to jako 4 20" FullHD monitory vedle sebe/nad sebou. Palec nahoru. Na práci je to fajn. Člověk hned zužitkuje schopnost KWinu umisťovat okna na čtvrtinu nebo polovinu obrazovky.

    Oproti tomu Windows 8.1 se chovají přímo dementně. Hlavní panel vypadá normálně, zatímco kurzor myši má velikost mého palce. Obsah oken aplikací je podivně rozmazaný, a to včetně fontů(!). Chápal bych, kdyby Windows bláznily z displeje s velkým DPI, ale tenhle monitor nemá DPI až tak zásadně vyšší oproti klasickému FullHD 24" monitoru. Tak nevím. Ale stejně je ten systém dobrý tak akorát na hry, co ještě nevyšly pro Linux, a v těch vás to netrápí.

           

    Hodnocení: 82 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Diskuse byla administrátory uzamčena

    5.3.2015 23:33 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    Zajímavé.
    Jako desktop dlouhodobě "zneužívám" domácí server, kterým je Core i7 Extreme Edition s 32GB RAM. Výkonu má tedy nadbytek, RAM rovněž.
    Nechceš o tom napsat něco víc? Zní to interesantně. Nežere to moc?
    6.3.2015 00:11 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    i7 s 32 GiB RAM mám v notebooku, vydrží na baterii 6 hodin, takže se to dá udržet hodně dole. Desktopový Extreme Edition má papírově 130 W TDP.
    6.3.2015 11:39 radix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    Ja mam na NTB taky i7, ale je to klasicka dvoujadrova plecka na 2.7 GHz. Samotne i7 nic moc nerika, je to jen marketingova znacka ...
    6.3.2015 09:14 bhua
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    Co je na tom divneho? Podobnou konfiguraci mam take, 32GB RAM, 5GHz s vodnim chlazenim, utahne to 500W zdroj.

    Muj testovaci server ma 256GB RAM...
    6.3.2015 09:49 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    Co je na tom divneho?
    To nevím, to mi pověz ty. Já o ničem divném nemluvím, takže to asi bude projekce tvého podvědomí.
    6.3.2015 10:50 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    No, u nás jsme testovali SmartBoard 6065 s 4k a mám tu taky Dell monitor 24 palců se 4k.

    KDE 4 na tom byly totálně nepoužitelné. Windows 8.1 v pohodě. Mac OSx super, ale ten zas má potíže s dotykovou vrstvou na SB.

    6.3.2015 00:20 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    Mě přijde dost podivné, že pro 4K je pořád potřeba používat předražený DisplayPort (u mého notebooku taky). HDMI přitom 4K podporuje (30 i 60 Hz).

    Co se týče délky, tak specifikace říká:
    Full bandwidth (4K UHD):
    3 meters over passive cable
    33 meters over active cable

    6.3.2015 08:16 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    LOL RTFM :-)
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    6.3.2015 08:30 Pepa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    A že těch zařízení s HDMI 2.0 na světě je! Člověk si až nevybere.
    6.3.2015 11:23 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    Na spoustu věcí (třeba filmy) by stačilo 30Hz 4K, což umí HDMI 1.4
    10.3.2015 00:08 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    nesmysl. 24 snímků za sekundu vzniklo v dobách, kdy filmy byly z celuloidu a promítalo se na malé plátno. oči sledovaly film v podstatě tak, že se dívaly do středu plátna a moc se nepohybovaly po obraze. už v současnosti je problém usledovat věci, které se rychle pohybují. Pozdější přechod na 25 nebo 30 to moc nevylepšíl. Pokud v jednom snímku je přesně detailně do pixelu vykreslený obraz a v dalším snímku za 1/30 sekundy je tentýž obraz posunutý o 50 pixelů jinam, tak oko nemá šanci objekt sledovat v pixelové ostrosti. V reálu pohybující se objekt (např objekt za oknem vlaku) zachytím okem a pak jej sleduji pohybem očí, takže je jeho obraz na sítnici v relativním klidu. tady pokud mezi obrazy nic není, tak oko nemá co sledovat. krásné jsou v podstatě jen statické a málo se pohybující scény. V obchodech to na demostracích vidět moc není, ty dynamické scény tam jsou pak zpomalené, aby relativní pohyby po obrazu nebyly velké, ale když scénu s velkým pohybem zobrazi hned je vidět jak je to neusledovatelné v malé snímkové frekvenci. Z tohoto důvodu se dělají televize s 200 a více snímky za sekundu, zvláště je to viditelné v akčních filmech nebo sportovních pořadech, když jsou udělány dobře a nejsou odfláknuté, tak skutečně spočítají meziobrazy a opraz je subjektivně mnohem plynulejší. Se zvětšujícím se rozlišením bude ještě horší sledovat dynamické scény a podle mne musí se jít na zvýšení frekvence snímků, ať již dopočítáním v televizi nebo přímým snímáním.
    6.3.2015 09:03 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K

    vtipalku , DP je bez licencnich poplatku narozdil od HDMI ... a zatimco DP1.2 je na trhu bezna vec tak HDMI 2.0 jsem nevidel zadne

    A ano co se tyce prenasenych dat digitalni kabely by mely byt rovnocenne , coz ale pada s delkou a kvalitou provedeni ( preslechy atd..)

    USE="-gnome -kde";turris
    6.3.2015 10:35 Martin Kozok
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    HDMI 2.0 byste správně potkat ani neměl. Od určité doby je HDMI sdružením zakázáno označovat verze kabelů. Proto to nelze najít. Pokud je vše správně, mělo by to jít poznat jen podle znače, viz. http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx.

    Chybí tam "HDMI 2.0" kabely, ty mají tuším ještě jiné značky. Ale rozdíly mezi kabely jsou velké. Je toho hodně, co se dá sledovat, například průřez drátu naznačí. Běžné kabely mají 30AWG, v práci máme i kabely s 24AWG, pak samozřejmě vnitřní struktura, kdy levné kabely mají dráty uvnitř doslova naházené, kvalitní mají danou strukturu, atd. atd.

    A pokud se bavíme o velkých délkách kabelů, tak zákazníkům vždy dodáváme extendery se standardem HDBaseT, tam můžeme klidně přenášet po jednom UTP kabelu Cat.6a na 100 metrů i to 4K rozlišení.

    Jo, ještě aby to nebylo v praxi tak jednoduché, je dost velký rozdíl je mezi UHD a 4K. Například specifikace HDMI 1.4a zvládne UHD rozlišení (3840x2160px) 30Hz, ale 4K rozlišení (4096x2160px) už jen 24Hz.

    A tak by se dal pokračovat a psát články jeden za druhým... :-)
    6.3.2015 15:12 ET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    clanek urcite napis :)

    da se vubce rict od kolika cca metru (v prumeru) zacina zalezet na delce kabelu? 3m, 5m?

    6.3.2015 15:18 ET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    blbe jsem to napsal (snad to poberete) - myslel jsem od kolika metru zacina zalezet na kvalite kablu? predpokladam ze na 1m bude fungovat kdejaka sunka, nebo se pletu?
    9.3.2015 10:42 Martin Kozok
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    Ne ne, v pohodě, pochopil jsem a je to logická a správná úvaha. Dá se říct, že do tří metrů je vcelku zbytečné řešit pro běžné použití značku nějak zásadně. Do pěti metrů jsou rozdíly celkem malé, ale od pěti metrů nahoru už je to opravdu o kvalitním kabelu. Levnější varianty často vypadávají, někdy ani nefungují. Máme stálé partnery, kteří s humorem vyprávějí zážitky s používáním levných HDMI kabelů (investor často odmítá dražší kvalitní kabely s argumentem, že jsou to přece jenom nuly a jedničky) tím stylem, že při potřebě třeba deseti kabelů jich vezmou na instalaci nejméně patnáct a zkoušejí co bude fungovat spolehlivě.

    Článek bych napsal, ale žel na to v pracovní době není čas. Několikaleté zkušenosti ale mluví jasně. Není drát, jako drát... :-) Zkrátka tímhle nejde elektřina, ale data. A opravdu to nefunguje jako Ethernet, že když packet dojde poškozený, pošle se znovu... :-) Video běží pořád dál a není čas ptát se kdo je kdo, rozkaz zní jasně. Posílat HDMI data plynule! :-)
    9.3.2015 14:55 ET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    diky za info, alespon clovek vi, na co dat pri koupi bacha ;)

    11.3.2015 01:02 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    Jo, svatá pravda. Řešil jsem jak dostat obraz od počítače na druhou stranu místnosti k televizi, blbejch 12 metrů. Naštští jsem to zkoušel předem, Nakonec jsem to vyřešili dve stíněný 5e (Solarix) a celkem lacinej převodník z HDMI na twist z ebaye. Ve finále to stálo ani ne čtvrtinu co aktivni 15m HDMI kabel.
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    7.3.2015 13:41 pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    Extendery pro HDBaseT jsou extremne draha, takze nic pro SOHO pouziti.

    Provozuji HDMI na 20m po jednom Cat6 UTP kabelu pomoci "Digitus HDMI extender", ktery je levna cina, ale funguje bez problemu.
    9.3.2015 10:36 Martin Kozok
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    Ano, je pravda, že cca 8500,- Kč, kde začínají extendery v HDBaseT-Lite verzi je relativně drahá věc, ale není to nic šíleného. Lidi jsou ochotni zaplatit za Monster Cable kabely až nechutné ceny a dostanou pět metrů drátu - i když v tomto případě v celku kvalitního provedení, není to vůbec zlá značka. Nicméně, když byste porovnal kvalitu toho přenosu Digitusu a HDBaseT, viděl byste rozdíl. Ona cena je daná jednak relativně drahou technologií a jednak tím, že se toho zatím ujímají především certifikované a relativně dost drahé společnosti.
    6.3.2015 11:39 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    DP je možná bez poplatků, ale cokoliv, co to používá, je o hodně dražší, což je dáno tím, jak DP funguje: paketový přenos a komprese není zadarmo. Navíc to neumí CEC, pro to je potřeba Lightning nebo USB (to se snad vyřeší s USB 3, které umí přenášet DP). HDMI má momentálně každý, i ten nejlevnější monitor.
    6.3.2015 10:03 linear | skóre: 9 | blog: pozor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Horor se 4K
    Na Windows 8.1 asi velikost kurzoru myši určují podle rozlišení obrazovky, nikoli podle DPI! Abych parafrázoval paní primátorku, to asi ten OS dělalo víc debilů.
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.