Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.
David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
Od 11.8. do 18.8. jsem byl se Zuzkou na dovolený. Rozhodli jsme se navštívit různá zajímavá města v Holandsku a v Belgii. Jeli jsme mým autem, protože bez auta by se tento typ dovolené realizoval jen těžko (nepohodlně a/nebo draze).
Bylo to pro mě hodně zajímavý, nikdy jsem totiž takovou dovolenou za hranicemi na vlastní pěst nepodniknul a navíc jsem nikdy nebyl u moře, takže na to jsem se taky těšil. Měl jsem ale strach, že budou nějaké komplikace, jako třeba že se někde nedomluvíme, atd.
Vyjeli jsme po snídani, jednak protože jízdu v noci nemám rád a navíc jsem si aspoň nemusel zvykat na nějaký obrácený noční režim. Střídali jsme se v řízení po dvou hodinách a po nějakých 890 km jsme byli v kempu Zeeburg v Amsterdamu, kde jsme si na tři noci rozložili stan.
V Amsterdamu jsem samozřejmě musel ověřit jak je to s těma coffee shopama a docela jsem zíral, když mi maník hned u vchodu říkal, ať se mrknu na menu s trávou a hašišem Projeli jsme se tam loďkou, viděli "red light district" a bylo to fajn. Teda až na ty miliardy pumpičkářů
Navštívili jsme dále město sýrů Edam, Noordwijk u moře, Zaanse Schans s větrnými mlýny, velkolepý moderní Rotterdam a pár dalších míst. Pak jsme odjeli z kempu a přesunuli se do Belgie, kde jsme denně stíhali projít centra dvou měst a pak jsme přespávali v autě na větší benzínce se sprchama. Byli jsme v Antverpách, Gentu, Bruggách, Zeebrugge (zase u moře), De Haan (písečné duny), Oostende, v Bruselu (Atomium je geniální, jízda autem po městě už míň) a samozřejmě v pivním Hoegaardenu, kde jsme si nakoupili zásoby a různé speciály, které u nás nejsou k sehnání. Poslední volné milimetry krychlové v mé Vectře jsme zaplnili nákupem v Liége cestou domů.
Belgie je pro mě zvláštní země. Nejdřív člověku nepřijde, že se někam z Holandska přesunul, protože všichni stále mluví holandsky a pak se najednou jakoby ocitne ve Francii
Spaní v osobním autě má tu výhodu, že kromě toho, že člověk ušetří za ubytování, pak doma taky nefňuká, že by chtěl hned zpátky a je taky trochu vděčnej za krásnou velkou postel
Auto jsem nechal předem zkontrolovat a posloužilo velmi dobře. Klimošku mám sice opravenou trochu s křížkem po funuse, nicméně i tak jsme za ní byli na cestě velmi rádi (chybělo tam prej trochu oleje, proto předtím nešla). Také nám auto celou dobu dobíjelo mobily. Jenom je škoda, že mám jenom jednu 12V zásuvku, mohli jsme jinak zapojit i lednici. Ale nebyla to až tak velká překážka. Důležitější byl přístup k Internetu za rozumnou cenu a to jsme vyřešili přes Vodafone velmi přijatelně. Mapy od Seznamu překvapivě posloužily lépe než ty Googlovské při vyhledávání parkovišť a benzínek. Jinak jsme jezdili pomocí offline Navigonu a nebyl problém až na maličkosti jako různé uzavírky kvůli rozkopané silnici někde ve městě, což člověk snadno objede.
Ujeli jsme skoro 2700 km, spotřebovali nějakých 210 litrů benzínu, strávili víc než jeden den čistýho času jízdou v autě a viděli spoustu zajímavých a hezkých věcí. Nikde nebyl problém se domluvit. Teprve v Hoegaardenu jsem narazil na dva lidi, co mi nerozuměli skoro ani slovo, ale vždycky jim byl na blízku někdo jiný, kdo rozuměl v pohodě.
Pokud nebudete vědět co podniknout, rozhodně doporučuju tohle. Celá dovolená nás vyšla na nějakých 26 tisíc (z toho asi 8k benzín a docela hodně udělalo taky parkování v centrech měst, které nám ale ušetřilo čas a umožnilo stihnout toho víc), včetně závěrečných nákupů.
Tiskni Sdílej:
Toto je už trochu přehnané i na blogovou část. Prosím, chovejte se aspoň trochu slušně.
Zobrazit komentářTeprve v Hoegaardenu jsem narazil na dva lidi, co mi nerozuměli skoro ani slovo, ale vždycky jim byl na blízku někdo jiný, kdo rozuměl v pohoděTo tedy cunim, to si mel ale skutecne velke stesti. Jak kdyz byl v Holandsku, tak cesky nerozumnel vubec nikdo.
Jenom je škoda, že mám jenom jednu 12V zásuvku, mohli jsme jinak zapojit i lednici.
Mimochodem, jak tak koukám na tu tvojí holku (já vím, že na ní chceš slyšet názor, jinak bys jí sem nedávál), tak Ti řeknu jedno: vem jí do Sarajeva. Fakt. Myslím, že by se jí určitě moc líbilo v Sarajevu.Uvidíme. Zrovna tahle destinace by mě jen tak nenapadla.
tak to asi bude fakt docela síla.Je.
Jinak jsme přemýšleli i o Velký Británii - Anglii nebo Irsku, ale i takovej Cardiff ve Walesu bych chtěl jednou vidět, mj. protože jsem fanda seriálu Torchwood.S volantem nalevo to je imho dost nahouby, a to i když máš třeba jinak řízení vlevo zvládnutý... To bych si spíš na místě vypůjčil auto s volantem napravo...