abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:44 | IT novinky

    Apple představil nový MacBook Pro s čipy M4, M4 Pro a M4 Max.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 22:00 | Zajímavý software

    Na GOG.com běží Halloween Sale 2024. Při té příležitosti lze získat zdarma počítačovou hru Return of the Phantom.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:22 | IT novinky

    Společnost OpenAI spustila internetový vyhledávač ChatGPT search.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:33 | Pozvánky

    Konference OpenAlt 2024 proběhne již tento víkend 2. a 3. listopadu v prostorách FIT VUT v Brně. Začíná ale už v pátek na warm-up party ve Studentském klubu u Kachničky v 17:00. Pokud jste ještě areál FITu nenavštívili, k dispozici jsou pokyny k orientaci. Na programu je 54 přednášek a workshopů. Témata jsou od silně technických témat jako je třeba GCC nebo PostgreSQL po méně technické témata jako eGovernment, nebo třeba detailní analýzu … více »

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:23 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.9 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 14.0.1. Tor client na verzi 0.4.8.13. Thunderbird na verzi 115.16.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:33 | Komunita

    Vývojáři free a open source synchronizačního nástroje (a p2p náhrady Dropboxu) Syncthing oznámili, že z důvodu odporu ze strany Google Play ukončují podporu OS Android. Bohužel v rámci toho zmizí i vydání Syncthing na F-Droid, který má slabší uživatelskou základnu. Syncthing je na Androidu implementován formou wrapper aplikace, která spustí Syncthing démon, vyžádá potřebná oprávnění a zpřístupní webové rozhraní démona. Ve srovnání se

    … více »
    Harvie.CZ | Komentářů: 4
    včera 01:11 | Nová verze

    V červnu 2022 bylo oznámeno, že z K-9 Mailu se stane Thunderbird pro Android. Trvalo to poněkud déle, než vývojáři předpokládali, ale včera byl první stabilní Thunderbird pro Android 8.0 vydán.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.10. 21:33 | Komunita

    Projekt microDMG Racer na Kickstarteru nevyšel, tak se autor rozhodl uvolnit na ESP32 postavené autíčko i ovladač jako open source.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    30.10. 13:22 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.10 „Electric Eel“. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.10. 13:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 24.10.29 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nově s podporou AI (whisper.cpp) pro generování titulků. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Rozcestník

    UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO

    31.3.2012 14:28 | Přečteno: 3242× | Gentoo | Výběrový blog

    Většina nových systému (SandyBridge) již nemá standardní BIOS, ale je vybavena UEFI. Pro mne první setkání s UEFI nastalo s novým služebním notebookem Dell E6420 s SSD diskem. Protože se neobejdu bez Windows 7 dualbootu, tak jsem řešil jak optimálně rozdělit disk s ohledem na SSD erase bloky a použité filesystémy. První rozhodnutím bylo použít GPT tabulku, protože GPT a gdisk, řeší zarovnání oddílů a taky jsem chtěl zkusit něco nového. Z toho vyplyne omezení, které přinášejí Windows 7. Ty umějí pracovat s GPT tabulkou pouze v 64-bitové verzi a jenom tehdy pokud nabootovali přes UEFI. Takže výsledek: UEFI - GPT - GRUB2. I když dnes už ani ten GRUB není skoro potřeba, jak se ukáže za chvíli. UEFI se vlastně chová jako jednoduchý boot-manažer. Každý nainstalovaný systém si do UEFI přidá vlastní boot-loader jako samostatnou UEFI aplikaci. Víc se lze dočíst třeba zde: Gentoo Wiki.

    S verzí jádra 3.3 se objevila zajímavá funkcionalita jmenující se EFI stub. Ta dokáže přeložit samotné jádro jako UEFI aplikaci, takže vůbec není potřeba GRUB2 nebo jiný boot-loader. Pro výběr systému, prioritu, boot order atd, lze použít přímo možností UEFI. Z Linuxu lze konfigurovat UEFI pomocí příkazu efibootmgr. Klíčové volby v konfiguraci jádra jsou tyto.
    EFI
    EFI_STUB            # umožní bzImage nahrát jako UEFI aplikací
    RELOCATABLE
    EFI_PARTITION
    EFI_VARS
    
    Jádro se zaregistruje do UEFI příkazem:
    # efibootmgr -c -L linux-3.3.0-gentoo --load "\\EFI\\gentoo\\bzimage.efi"
    
    kde je udaná cesta na UEFI oddílu. Parametry jádru lze předat přes UEFI, nebo je zakompilovat do jádra natvrdo CONFIG_CMDLINE. Teď by mne ještě zajímalo, zda takto nabootované jádro startuje čistě do 64-bit režimu, nebo jestli se stále provadí lagacy x86 start s reálným režimem atd.? Zda je to vůbec možné na x86 železe?        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    31.3.2012 14:41 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Zda je to vůbec možné na x86 železe?
    Jestli najdeš něco co je x86 only a podporuje UEFI tak to můžeš zkusit :)
    Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
    31.3.2012 14:50 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Myslím samozřejmě 64 bitové systémy.
    31.3.2012 15:18 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Ako potom vyzerá dual boot?
    31.3.2012 17:37 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    UEFI na to nabízí boot menu (jako u starého BIOSU - výběr CD, USB, HDD0, HDD1, NET), tak tady jsou na výběr ty "UEFI aplikace" a případné mechaniky atd. U mne se to menu dá vyvolat přes F12 nebo nastavit, že se má zobrazit při každém bootu.
    pavlix avatar 31.3.2012 16:19 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Proč mi EFI připadá jako kus windowsů strčený do biosu?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    kotyz avatar 31.3.2012 17:20 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Žeby to bylo přesně ono? ;-)
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    31.3.2012 17:38 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    No je to takový moloch. Můj Dell tam má ještě přilepený Intel Management Engine alias Intel vPro a to je také taková patlanice.
    31.3.2012 19:30 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    +1 :-D
    31.3.2012 18:18 cynan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Diky za info, jsem zas chytrejsi.
    31.3.2012 19:06 sasula
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    To je opravdu zajímavý blog. Jaký to ale má přínos? Bootuje to pak rychleji?
    31.3.2012 19:27 uefi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Podle odezvy v diskuzích na netu je boot až o 3 sec rychlejší. Odměnou je člověku spíše nádherná grafika. Prostě vyšší rozlišení (podpora myší byla už dávno myslím u AMI-BIOSu, ale rozlišení bylo tehdy mizerné).

    Proti uefi hovoří problémy s rozjetím některých distribucí. Matlal sem se s tím u netbooku a docela sem se nasral, protože moje oblíbená distribuce nechtěla vůbec nastartovat. Musel sem tam nechat widle, stejně byly v ceně.

    Taky sou problémy s některými grafickými kartami, místo té krásné grafiky vidíte s některou starší gk jenom černou obrazovku.

    Jinak dík autorovi blogpostu, že o této problematice vůbec začal někdo psát. Člověk aby se bál pořídit kvůli tomu uefi novější stroj.

    31.3.2012 19:39 sasula
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Další (teoretický) přínos může být v lepší (rozumnější*) inicializaci hardwaru, viz článek http://www.rodsbooks.com/efi-bootloaders/efistub.html:
    Enabling the kernel to boot directly from the EFI can theoretically improve the kernel's ability to initialize the computer's hardware in a sane way. Whether this will translate into improvements in practice is another matter. This method of booting is new enough that I haven't seen many comments about it.
    *Co to přesně znamená, ale nevím.
    vain avatar 1.4.2012 11:39 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Matlal sem se s tím u netbooku a docela sem se nasral, protože moje oblíbená distribuce nechtěla vůbec nastartovat. Musel sem tam nechat widle, stejně byly v ceně.
    No to mě teď všichni strašíte, nám v pátek dorazily do práce nové PC s Core i7 apod (ještě jsem to nerozbalil, ale je mi jasné, že s UEFI) a opravdu bych nerad zůstal na Windows, které k těm PC byly přikoupeny (nechápejte to zle, nic proti Windows, ale zvyk je železná košile a nechci si zvykat na Windows a nemají pro mne žádnou přidanou hodnotu - nutnost antiviráku je naopak ubraná hodnota z výkonu).
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    1.4.2012 13:42 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Neměl by to být problém. Moje UEFI umožňuje i Legacy boot, takže i starší distribuční media lze nabootovat. Jedině je pak potřeba udělat si vlastní jádro s podporou UEFI. Na druhou stranu je fakt, že to není řešení "zasuň DVD a klikni Next". Na Gentoo jsem to po trošce elaborování rozchodil.

    Je to spíš jako s IPv6. Po třiceti letech je tu něco jiného, co funguje jinak. No a je potřeba se naučit s tím pracovat.
    vain avatar 1.4.2012 14:28 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    No já věřím že to nějak půjde, dokud jsem ale nečetl tento blog a komentáře, myslel jsem si, že to bude právě metodou "zasuň DVD a klikni Next".
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    pavlix avatar 1.4.2012 14:34 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Srovnání s IPv6 mě docela pobavilo.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    1.4.2012 22:21 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Tak to je dobře :)
    31.3.2012 19:28 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Je to rychlejší o načtení Grubu a případný timeout.
    31.3.2012 19:44 sasula
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Na rychlosti bootování hodně zapracoval Microsoft ve Windows 8, viz video Windows 8 "Fast Boot" on laptops. Rychlý start bude jedním z hlavních předpokladů pro úspěch Windowsích tabletů a hybridních notebooků.
    31.3.2012 19:49 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    U mě by to bootovat rychleji mohlo. Než deska načte grub trvá dýl než následný boot i s přihlášením.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    1.4.2012 21:29 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Mám Asus P8H67-M PRO(ktorá vraj podporuje EFI), v jadre mám:
    $ zgrep EFI /proc/config.gz 
    CONFIG_EFI_PARTITION=y
    CONFIG_EFI=y
    CONFIG_EFI_STUB=y
    CONFIG_FB_EFI=y
    CONFIG_EFI_VARS=y

    A počas boot-u dostanem

    $ dmesg |grep EFI
    EFI Variables Facility v0.08 2004-May-17

    Ale /sys/firmware/ neobsahuje adresár efi. A podľa manuálovej stránky by mi teda efibootmgr nezafungoval. Nejaký nápad?
    2.4.2012 11:20 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    A jádro, pod kterým běžíš, nabootovalo přes UEFI? Pokud ne, tak neexistují EFI vars a adresář /sys/firmware/efi.
    2.4.2012 12:21 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Podmienkou bootovania cez UEFI je zaregistrovanie linuxového jadra pomocou efibootmgr. A efibootmgr k svojej práci potrebuje /sys/firmware/efi. To vyzerá začarovano rekurzívne ;-)
    grubber avatar 3.4.2012 11:49 grubber | skóre: 6 | blog: grubber | Břeclav / Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    # modprobe efivars
    grubber avatar 3.4.2012 16:23 grubber | skóre: 6 | blog: grubber | Břeclav / Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Aha, modul už máš natažený. Asi teda budeš muset použít GRUB2 pro EFI boot.
    2.4.2012 10:37 blondak | skóre: 36 | blog: Blondak | Čáslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Také mám DELL 6420 a UEFI jsem se snažil zrovoznit, což se mi na konec po dařilo, zatím na fedoře přes grub.efi, ale narazil jsem na problém, že musí být soubor který má EFI načíst na FAT disku, jinak mi to nešlapalo, U tebe to funguje na nějakém EXT[234] disku?

    Díky za info.
    Každý problém ma své logické, snadno pochopitelné nesprávné řešení.
    2.4.2012 11:18 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Ne, EFI partition musí být FAT32. S jinou to nejede, to je standard.
    Model: ATA SAMSUNG SSD PM83 (scsi)
    Disk /dev/sda: 256GB
    Sector size (logical/physical): 512B/512B
    Tabulka oddílů: gpt
    
    Číslo  Začátek  Konec   Velikost  Systém souborů  Název             Přepínače
     1     1049kB   269MB   268MB     fat32           EFI System        boot
     2     269MB    374MB   105MB     ext2            Linux filesystem
     3     374MB    70,9GB  70,5GB    ntfs
     4     70,9GB   88,0GB  17,2GB    ext4            Linux filesystem
     5     88,0GB   256GB   168GB     ext4            Linux filesystem
    
    2.4.2012 11:42 blondak | skóre: 36 | blog: Blondak | Čáslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Tak to je škoda, protože jsem ve Fedoře nepřišel na způsob, jak používat jeden grub.conf mám teď 2 jeden v /boot/efi/EFI/redhat/grub.conf a jeden v /boot/grub/grub.conf, problém je v aktualizaci kernelu, kdy musím ručně přidat záznam do configu pro efi... OT: koukám, že už máš novou generaci SSD, já mám ještě pomalejší PM81 :-/
    Každý problém ma své logické, snadno pochopitelné nesprávné řešení.
    2.4.2012 12:10 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    OT: Jojo, je to SATA 3G. Btw. používáš dock? Nedaří se mi vylámat nějakou udev událost, když notes cvaknu do docku.
    2.4.2012 12:14 blondak | skóre: 36 | blog: Blondak | Čáslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Dock používám, udev rule jsem k němu ale zatím nepotřeboval, ale můžu se zkusit na to kouknout.
    Každý problém ma své logické, snadno pochopitelné nesprávné řešení.
    2.4.2012 12:45 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Mám pocit, že mi na to chybí něco v jádře, ale nemůžu přijít na to co.
    14.6.2012 17:34 frr | skóre: 34
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    PCI hotplug?
    [:wq]
    18.7.2012 00:08 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Ten tam mám.
    3.4.2012 16:57 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Teď by mne ještě zajímalo, zda takto nabootované jádro startuje čistě do 64-bit režimu, nebo jestli se stále provadí lagacy x86 start s reálným režimem atd.? Zda je to vůbec možné na x86 železe?
    Jádro nebootuje v reálném režimu už dost dlouho a proto u BIOSu potřebuje zavaděč. Nicméně 64bitové jádro se zavaděčem bootuje 32bitově a v UEFI by mohlo bootovat už 64bitově, ale jestli to dělá, to nevím.

    Jinak druhý důvod zavedení UEFI (hned po grafickém bootu :-) ) byl právě ten, aby se nemuselo bootovat v reálném režimu.
    22.10.2018 11:29 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI nabootuje kernel bez GRUBu/LILO
    Ano, protože UEFI je defakto zavaděč, podobně jako GRUB.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.