abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 22:44 | IT novinky

    Apple představil nový MacBook Pro s čipy M4, M4 Pro a M4 Max.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 22:00 | Zajímavý software

    Na GOG.com běží Halloween Sale 2024. Při té příležitosti lze získat zdarma počítačovou hru Return of the Phantom.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 20:22 | IT novinky

    Společnost OpenAI spustila internetový vyhledávač ChatGPT search.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:33 | Pozvánky

    Konference OpenAlt 2024 proběhne již tento víkend 2. a 3. listopadu v prostorách FIT VUT v Brně. Začíná ale už v pátek na warm-up party ve Studentském klubu u Kachničky v 17:00. Pokud jste ještě areál FITu nenavštívili, k dispozici jsou pokyny k orientaci. Na programu je 54 přednášek a workshopů. Témata jsou od silně technických témat jako je třeba GCC nebo PostgreSQL po méně technické témata jako eGovernment, nebo třeba detailní analýzu … více »

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 13:23 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.9 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 14.0.1. Tor client na verzi 0.4.8.13. Thunderbird na verzi 115.16.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 12:33 | Komunita

    Vývojáři free a open source synchronizačního nástroje (a p2p náhrady Dropboxu) Syncthing oznámili, že z důvodu odporu ze strany Google Play ukončují podporu OS Android. Bohužel v rámci toho zmizí i vydání Syncthing na F-Droid, který má slabší uživatelskou základnu. Syncthing je na Androidu implementován formou wrapper aplikace, která spustí Syncthing démon, vyžádá potřebná oprávnění a zpřístupní webové rozhraní démona. Ve srovnání se

    … více »
    Harvie.CZ | Komentářů: 4
    dnes 01:11 | Nová verze

    V červnu 2022 bylo oznámeno, že z K-9 Mailu se stane Thunderbird pro Android. Trvalo to poněkud déle, než vývojáři předpokládali, ale včera byl první stabilní Thunderbird pro Android 8.0 vydán.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:33 | Komunita

    Projekt microDMG Racer na Kickstarteru nevyšel, tak se autor rozhodl uvolnit na ESP32 postavené autíčko i ovladač jako open source.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 13:22 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.10 „Electric Eel“. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 24.10.29 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nově s podporou AI (whisper.cpp) pro generování titulků. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Rozcestník

    I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'

    5.7.2023 12:46 | Přečteno: 1409×

    Název článku je v současnosti velmi citovaná věta v IT. Co s tím má ale společného Andrej Babiš?

    Blog s výše uvedenou první části nadpisu uveřejnil známý vývojář Jeff Geerling. Jsou tam uvedena ta běžná fakta o tom, jak se řadě lidí nelíbí poslední akce RedHatu a v komentářích je tam množství příspěvků, které jsou vpodstate stejné jako po celém internetu a i v těch dvou článcích na root.cz. Totiž, zda GPL umožňuje co RH dělá, je počínání RH etické a správné, diskuze o tom, co RH od komunity dostal a co vrací apod. Jeff Geerling se zejména snaží argumentovat, že klony nejsou žádní parazité.

    Osobně jsem sice jen tak ze zájmu nainstaloval několik distribuci, ale přiznám se, že do toho nevidím. Diskutovli jsme to ovšem s kolegy informatiky u piva a tam mě napadlo, že se v diskuzich vůbec nevěnuje pozornost několika politicko-ekomonickým aspektům dané problematiky - a o tom bych rád laicky poreferoval.

    Něco z historie.

    Na začátku všeho jak známo nebyl vůbec RedHat. Na začátku byl SLS autora Petera MacDonalda. Pak přišel Slackware a Debian. Teprve později následovalo SuSE a RH. Všechny tyto distribuce bylo možno stáhnou, později koupit několik CD a nainstalovat to na N-servrech, jak kdo chtěl. Vůbec nikoho nezajímalo, na kolika servrech to běží, ani nikdo nikam neposílal nějakou e-mail adresu a údaje co, proč a jak. Pamětníci mi vyprávěli, že tenkrát to bylo takové to opravdové OpenSource a všichni byli nadšení, jak to Microsoftu ukážou. A RH myslím přišel jako první s tím balíčkováním a závislostmi, ale to si nejsem úplně jistý.

    Brzy se objevily první vlaštovky s tím, že na software se nevydělává, ale na podpoře. A bylo možno si objednat jakýsi support, který RH, SuSE a další také nabízeli. Pořád ale bylo možno koupit, stáhnout, kopírovat nějakou distribuci a s tím pracovat.

    Zlom nastal v roce 2003, kdy se RH rozhodl, že se bude výhradně orientovat na firemní zákazníky. Komunitu poslal do Fedory a nastala éra RH Enterprise Linuxu. A v roce 2007 se RH podařil ten zásadní marketingový trhák, když oznámil RH Entrprise Linux s dlouhodobou podporou (10 let). V té době již sice existoval CentOS, ale velmi nevýrazně. Teprve od roku 2007, společně s RHEL kvůli té dlouhodobé podpoře došlo k velkému rozšíření tohoto tzv. klonu.

    Již brzy po větším rozšíření CentOSu se diskutovalo, zda existence takové 'náhražky' může RH uškodit. Zde na Abičku se můžeme dočíst v komentáři z roku 2008 od uživatele jménem Karel Žák (zaměstnanec RH), že CentOS vůbec nevadí a vše je príma. A v dalším komentáři z roku 2014 potvrzuje tentýž Karel Žák, že se na té koexistenci a náladě níž nezměnilo. Je třeba též poznamenat, že i pro CentoOS bylo možno objednat support jak na hodinové bázi tak podporu při problémech s backupem, plánováním infrastruktury apod. A tentýž Karel Žák píše najednou aktuálně na root.cz, že se u těch klonů jedna o parazity. Podobně se vyjadřují další zaměstnanci RH, kteří se na diskuzich podílejí. (v diskuzich jsem našel odpovídající označení pro takové spoluobčany - jedna se o 'korporátní kravaťáky' - což myslím sedí).

    Řada lidí v diskuzich přiznává, že ta dlouhodobá podpora je event. jeden z těch argumentů, proč používají ty klony. Ale skoro nikdo nechce přiznat, že to je ta alfa & omega celé záležitosti. Mnozí to nevědí, ale řada velkých firem musí ze zákona nabízet náhradní díly pro své výrobky - světě div se - 10 let. Ta dlouhodobá podpora je něco, co má ve firemnim světě obrovskou až magickou váhu. Je s tím možno prostě nějak výhledově plánovat. RH s tím přišel a udělal ještě jednu věc - a to, že umožnil, že pár nadšenců stáhne ty 'zdroje' RHEL a udělá nějakého klona. Jestli ten dotyčný manager neměl zrovna ten správný den a nebo si management RH tenkrát myslel, že se to tak patří - to se dnes už nedovíme. Skutečnost je ovšem taková, že svět dostal do ruky distribuci, která měla tu magickou vlastnost té dlohodobé podpory a nebylo nutno uzavírat ten support. Tak jako dealeři chodí ke školám nabízet zadarmo dětem drogy, zrovna tak RH 'nabízel' zadarmo něco, co se ve světě cení a lidé to - světě div se - brali.

    Ehmm, ten support. Většina uživatelů v diskuzich píše, že žádný support nepotřebují. Zaměstnanci od RH se snaží sice v diskuzi protlačit názor, že uživatelé mají pár RHEL a na dalších strojích CentOSy a když na těch CentOSech najdou chybu, tak to nahlásí pod tím placeným supportem RHEL. Takové případy jistě existují, ale zcela určitě nepřevažují. Milióny adminu nasazují totiž zákazníkům CentOS aniž by někde byl nainstalován ještě RHEL. Je třeba si uvědomit, že kdyby byl ten support opravdu potřeba, tak by to software nemohlo vůbec fungovat - opak je pravdou - a většina těch servru má uptime v řádu roků. Vpovaze toho produktu je, že musí 99,999% bezchybně fungovat. Je příznačné, že pracovníci podpory RH v diskuzich přiznali, že u 90% tiketů se jedná o chybné konfigurace a podobně voloviny - něco co uživatel klona prostě nepotřebuje, protože to ví mnohdy mnohem lépe než pracovníci toho supportu. Z příspěvku pracovníků podpory v diskuzich bylo možno odpozorovat, že už takhle nestíhají - a teď si představme, že by všichni uživatele těch klonů si zaplatili tu podporu a poté ji také 'využívali' - sice by to přineslo RH mnohem vyšší zisky, ale zase by museli mít několik miliónů zaměstnanců.

    To vše popsané má ještě další tržní stránku. Všechny ty malé a menší softwarové firmy, které instalují v těch miliónech ostatních firem po celém světě software a hardware samozřejmě stojí v otázce volby linuxové distribuce v konkurenci s ostatními soft-firmami a jestliže konkurence pracuje s CentOSem a nabízí zákazníkům produkt s dlouhou životností, tak to musí učinit vpodsatte každý. Po čase se nastavil jakýsi monopol RHEL/CentOS, kterému tržně nemohl nikdo uniknout.

    RH tedy tím, že umožnil ty klony nejdříve 'vybídl' účastníky trhu k jejich používání a ti, kteří by nechtěli k tomu pak už 'donutil' trh. A tímto je také zodpovězena ta otázka pracovníka RH, který se na diskuzích na rootu nazývá MarSik, která zní: 'proč používáte CentOS když nepotřebujete podporu, proč nevezmete třeba Debian?' Ta odpověď zní: 'protože je k tomu RH defakkto přinutil'

    Ale co s tím má společného ten Babis?

    Mnozí si vzpomínají na tu jeho známou větu, která je uvedena v nadpisu. Stalo se to v diskuzi, kdy se hovořilo o tom, že malé a střední podniky jsou páteří rozvinutých ekonomik a že je třeba si je hýčkat. Pan milirdář se neudržel a ze svého pohledu zcela po pravdě charakterizoval takovéto firmy tak, čím vlastně jsou - totiž ekonomické subjekty, které musí otočit každou korunu dvakrát, subjekty s malým kapitálovým krytím, s nutnosti obrovské flexibility a dnes a denním bojem o každou zakázku bez možnosti unijníchn dotací. A přesně tohle věděl RH už před 20 lety, když se přestal starat o komunitu, z které nic nekape, nýbrž se zorientoval na firmy - a teď pozor - na velké firmy. Malé 'sú totiž naprd' - u malé firmy není možno instalovat stovky RHEL s podporou - předně taková firma nepotřebuje stovky servru a už vůbec tu podporu.

    A zrovna tak je to s tím vývojem, který RH údajně 'pro nás pro všechny' dělá. Ale RH dělá software jen pro ty velké firmy. Pro korporaty. Všechny ty OpenShit či jak se to jmenuje a virtualizace a další - malá firma tohle vůbec nepotřebuje, RH musí vydělávat na tyhle korporatní nesmysly z kterých je živ a ne kvůli té disrtribuci. Pro distribuci RH nepotřebuje 90 tisíc zaměstnanců, na to by stačilo několik stovek lidí. A tak jsme se dostali do situace, kdy RH posbíral OpenSource a dnes to prodá výhradně velkým zákazníkům. Ti ostatní mohou jít k Debianu.

    No nic, lidstvo se možná poučilo, snad kromě těch místních neoliberálů, kteří i nadále věří, že to s tím RH je bezva a že to ten trh nejlíp reguluje.

    Smrt malým firmám!

    Sláva korporátu!

    Nechť vzkvétají monopoly ku prospěchu lidstva.

           

    Hodnocení: 60 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    5.7.2023 16:19 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Ono to ma ale uplne jednoduchou logiku. Postavis si firmu. Mas zakazky. Chces rust. Zena chce auto, decka chteji auto, milenka chce auto, do toho vsichni chteji luxusni dovolene, drahe restaurace, takze se snazis aby ti ta firma rostla. Mala firma male penize. Velka firma velke prachy. Provozovat firmu pro 1000 malych firem vs provozovat firmu pro 10 korporatu z pohledu nakladu muze stat stejne ale ten zisk muze byt nekde jinde. No a kdyz zacnes s kokainem nebo heroinem tak fakt nechces prodavat malym firmam. A pridej anketu…
    5.7.2023 23:35 okbobcz | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    jj

    K té proměnně muselo dojít. A nemusí se to stavět negativně. V 90tkách byla většina linuxářů studenty, kterým stačilo pár brigád na nákup hardware, zaplacení nájmu a hospodu. A občas ještě zbylo. Dneska pomalu už mají vnoučata. A i "normální" život něco stojí (to nemusí být ani luxusní dovolená). Někde jsem potkal bývalého pankáče, co už nebyl pankáč, který to zabalil, že už ho nebavilo se furt držkou rýpat v blátě.

    Zrovna tak jak zestárli lidi, zestárl software. Open Source už kolikrát zdaleka nejsou studentské projekty nebo projekty, které na koleně napsali lidi na univerzitách placení z grantů. Kolikrát jsou to brutálně složité projekty (za 20 let s milióny řádků), jejichž vývoj není ani snadný, ani příjemný nebo zábavný, a ani levný. Bez peněz z korporátu by se vývoj nehnul z místa. Drobní zákazníci nikoho neuživí, pokud jich nemáte deseti tisíce. Pro většinu uživatelů jsou nové funkce zbytečné, takže pokud by museli platit, zůstanou na stávajících verzích nebo přejdou na produkt, který je úplně zadarmo, a tudíž není z čeho vývoj zafinancovat.

    Jinak RH vyrostl i díky podpoře IBM, která do RH dost brzo zainvestovala dost velké peníze. Pro zákazníky, kteří měli neměli na AIX, tak IBM doporučovalo RH, který poskytoval do jisté míry podobný support a garanace. A ti, kteří neměli na RH měli CentOS. Víceméně byli pokrytí všichni potenciálně platící uživatelé, a všichni "dostávali" garance podobné tomu, co garantovala IBM. Což perfektně fungovalo. Přestává to ale fungovat, tak jak se i v korporátu redukuje badget na IT - kdo před 20 roky zainvestoval do RH už pomalu chce rentu, nebo možná tu luxusní dovolenou.

    Ruža Becelin avatar 6.7.2023 10:10 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Z meho pohledu Red Hat selhal (opet) v komunikaci. Ono by stacilo rict, ze s Almou/Rocky problem nemaji, ale vadi jim pijavice typu Oracle.

    A ze Alma/Rocky nabizeji "support"? No, tak jestli se Red Hat boji takovehle "konkurence"... :-D

    Ja jsem na Red Hat Linuxu a RHEL "vyrostl", majorita infra, co delam, je RHEL/Alma, pokud tohle potopi klony, tak zkusim chvili provozovat CentOS Stream, a uvidime, maximalne se rozhlednu jinde, zakaznici, co obdelavam, maji vetsinou kombo RHEL na produkci/acceptance a nejaky klon na test/dev/..., a hlavne to nejsou korporaty s 10000+ zamestnanci, takze souhlasim s blogem.

    Co se Debianu tyce, nemam s tim vazny problem, az na tu kriplovina zvanou preseed, coz se neda s Kickstartem vubec porovnat (AutoYast neznam, XML moc nemusim), ale v dobe cloud-initu to prestava byt relevantni.
    6.7.2023 12:21 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Jako moc těžké/složité/otravné je nahradit Almu (apod.) na test/dev tím free subscription od RedHatu? Vezmeme-li v úvahu, že daná firma už RH má na produkci...
    Ruža Becelin avatar 7.7.2023 09:17 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Je to v pohode, Red Hat ma na to tohle, jinak se to da v pohode zautomatizovat...
    regine2 avatar 6.7.2023 11:18 regine2 | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'

    Hm, první nápad :-), bez promýšlení. Připadá mi, že by IBM (bankovní sektor, zbytek odpad) a RH v logice jedni jsou?

    Dokud nepřiletí mimozemšťané, všechno už jaksi bylo.
    6.7.2023 11:30 ArVe
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    V linuxu uz moc doma nejsem ale pamatuji, ze jsme zacinali s WhiteBox Linux (klon RHEL) a duvod byl jediny - Oracle. Kdyz WhiteBox skoncil tak se preslo na CentOS. Mezitim Oracle pochopil a zacal nabizet vlastni Oracle Linux (taky RHEL klon). Jelikoz pochopitelne Oracle chcteli jen vetsi firmy tak na produkci se daval "pro jistotu" RHEL s podporou. Stages a vyvojari frceli na Oracle Linuxu.

    Pak prisla doba cloudova, microservices a Oracle uz nebyl zajimavy. Do kontejneru tezkotonazni distro typu RHEL cpat nebudes, tam frci Alpiny a podobne zalezitosti.

    Takze mam v podstate otazku, jake mate duvody pouzivat RHEL (resp klony) dnes?
    6.7.2023 13:01 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    A zrovna tak je to s tím vývojem, který RH údajně 'pro nás pro všechny' dělá. Ale RH dělá software jen pro ty velké firmy. Pro korporaty. Všechny ty OpenShit či jak se to jmenuje (...)
    Jenže to není pradva.

    RH zdaleka nedělá jen OpenShift apod., přispívá i do množství ostatního SW, který běžně používáme. Stále je to jeden z velkých přispěvatelů do kernelu [1] (a Linaro je spoulifinancované IBM).

    Čímž nechci říct, že RedHat je nějakej super dobrák nebo něco, ale prostě je to firma a nelze se moc divit, že jim jde o zisky. Koneckonců, mj. také čelí konkurenci. Upřímně, moc nechápu, co se protestující proti politice/modelu ReHatu vlastně snaží říct. Respektive mi není jasné - a oni sami to moc nepíšou - jak jejich požadavky zapadají do fungování firmy v tržním prostředí. Nebo chtějí nějakou celkovou zásadní změnu ekonomického systému? Pak by ale zdaleka nešlo pouze o RedHat, to by byl jen malý střípek mozaiky...

    Celkově mi ta reakce komunity smysl spíše nedává.
    6.7.2023 19:36 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Co Vám nedává smysl na v GPL2 ukotveném právu pro distribuované binární programy/kernel možnost získat jim odpovídající zdrojové kódy, ty mít možnost zkoumat (například za účelem auditu), dále upravovat(ostranění chyb) a případně šířit?
    6.7.2023 19:48 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Financování.
    6.7.2023 20:21 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Podnikatelský záměr, který je postaven na nereálných očekáváních či snaze porušovat pravidla si snad nic jiného než problémy s financováním nezaslouží. Čím dříve takový subjekt zmizí z trhu tím lépe a nakonec se tím vyřeší i jeho problém s "příživníky".
    6.7.2023 22:20 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    A to je IMO přesně ukázka nesmyslné, prvoplánové reakce.

    Zaprvé, pokud vim, RH GPL neporušuje. To, že nějaká parta lidí vykřikuje, že prošuje, ještě neznamená, že to je pravda. Viz také tady. Až někdo prokáže, že RH GPL porušuje, tak se o tom můžem bavit.

    Zadruhé, proč bychom měli chtít, aby RH zmizel z trhu? Z těch různých sponzorů / mecenášů vývoje desktop linuxu je v každém případě jedním z lepších. Pokud RH zmizí z trhu, kdo zbude? Canonical? Ten je o řád menší a komunita ho taky nesnáší, protože se taky snaží nebýt charita. Takže toho by se lidi taky nejradši zbavili, takže by zbyly megakorporáty jako Google, Intel, nebo Huhlawej, který se vůbec ani nenamáhaj svoje distrat zveřejňovat - to se ti líbí?
    6.7.2023 22:52 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Odlišný názor https://sfconservancy.org/blog/2023/jun/23/rhel-gpl-analysis/

    Nevím jestli zrovna označení mecenáš je zde na místě.
    Mecenáš je člověk, který nezištně podporuje umění, resp. umělce. Od konce 20. stol. se toto označení šíří i mimo oblast kultury a umění, což přesahuje původní význam.
    Pokud jsou to jejich interní distra, která neposkytují jako produkt třetím stranám pak asi nemusí nic poskytovat (interně předpokládám zdrojové kódy k dispozici mají).
    7.7.2023 06:47 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Odlišný názor https://sfconservancy.org/blog/2023/jun/23/rhel-gpl-analysis/

    Kde je odlišný? Pokud dobře čtu, tak tam stojí:

    That said, the business model as described by IBM's Red Hat may well comply with the GPL — it's just so murky that any tweak to the model in any direction seems to definitely violate, in our experience.
    7.7.2023 07:30 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    V tom článku jsou popsány případy kdy k porušování licence ze strany Red Hat z jejich pohledu došlo.

    Například licence GPL nestanovuje dobu po kterou má uživatel právo na zdrojové kódy k poskytnutým binárním souborů. Z popisovanéno opatření RH to vypadá, že v případě zjištění poskytnutí zdrojových kodů třetí osobě vypoví zákazníkovi službu. Pokud se tak stane a to včetně ztráty přístupu k dosavadním src zabraňuje to naplnění licencí garantovaného práva přístupu ke zdrojovým kódů. Uvidíme, třeba toto ošetří tak, že přístup zůstane ke všem zdrojovým kódům dostupným v den zrušení služby.
    7.7.2023 09:11 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Z popisovanéno opatření RH to vypadá, že v případě zjištění poskytnutí zdrojových kodů třetí osobě vypoví zákazníkovi službu.
    Což ale není porušení GPL.
    Pokud se tak stane a to včetně ztráty přístupu k dosavadním src zabraňuje to naplnění licencí garantovaného práva přístupu ke zdrojovým kódů.
    Což se ale, pokud vím, neděje - k dodanému SW dostaneš zdrojáky, nedostaneš další SW / nové verze SW, support apod., což ale GPL nevyžaduje.
    7.7.2023 10:15 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    To jsem taky nepsal, psal jsem o dostupnosti zdrojových kódu odpovídajícím binárním souborům distribuovaným ke dni zrušení podpory konkrétnímu zákazníkovi za to, že využil práva daná mu licencí GPL. Kdo ví možná bude účet ke stahování těchto souborů (zdrojových) k tomuto datu fungovat i po vypovězení podpory. Licence nehovoří o časové omezené dostupnosti zdrojových kódů. To uvidíme prakticky.

    Celé mi to připomíná stav za socialismu, kdy ústavou ČSSR byla zaručena svoboda projevu, ale jen pokud je v souladu s vládní doktrínou. Pokud ji člověk využil v rozporu vládnoucí klikou byl perzekuován.
    (1) V souladu se zájmy pracujícího lidu je všem občanům zaručena svoboda projevu ve všech oborech života společnosti, zejména také svoboda slova a tisku. Těchto svobod občané užívají jak v zájmu rozvoje své osobnosti a svého tvůrčího úsilí, tak k uplatňování své aktivní účasti na správě státu a na hospodářské a kulturní výstavbě země. K témuž cíli se zaručuje svoboda shromažďovací a svoboda pouličních průvodů a manifestací.
    Zajímalo by mne jak se stavíte k právu (co)autora zdrojáků kernelu/library/aplikacích vydaných pod GPL, aby explicitně Red Hatu zakázal jejich využití pro třetí stranu?
    Jendа avatar 7.7.2023 12:37 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Což ale není porušení GPL.
    No minimálně je to dost účelové obcházení. Co bude příště? Postneš escrow, a když využiješ práv z GPL, tak ti ji nevrátí?

    // já furt nechápu proč se tohle řeší, jednak SRPMs snad nejsou nakaženy GPL, a jednak tam je spousta SW pod nevirálními licencemi, který kdyby zakázali publikovat, tak ty odvozené distribuce utřou
    10.7.2023 14:23 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Že to je účelové / ne v 'duchu' té licence, to souhlasim. S tou escrow už mi to přijde jako jiný případ - tam se po tobě chce dopředu něco dát... Ale IANAL.
    Fluttershy, yay! avatar 7.7.2023 17:26 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'

    To je problém svobodného softwaru, že zamrzl asi tak v 90. letech. Tehdy si zákazník skutečně koupil krabici softwaru na disketách/CD a měl krabici softwaru. Dávalo smysl i smysl, že pokud dodavatel toho softwaru zmizí, pořád je tady ta krabice – a příp. zdrojáky.

    Od té doby se způsob vývoje a provozování softwaru poněkud změnil.

    Takže IBM/RH možná (podle konkrétního právního prostředí, interpretace konkrétním kněžím práva) striktně vzato neporušuje konkrétní licenci, nicméně ducha svobodného softwaru? Ano!

    Ale tento trend se táhne také právě od oněch 90. let, kdy byl „open source“ vynalezen za účelem sabotáže svobodného softwaru.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    10.7.2023 12:10 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Kdo jsi ty, abys jim diktovat, jak maji davat k dispozici zdrojove kody? O jakem duchu mluvis? To, ze si neco vybajis, prece neznamena, ze je to pravda :-D Zavazny je text licence, hotovo.
    9.7.2023 21:34 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    V tom článku jsou popsány případy kdy k porušování licence ze strany Red Hat z jejich pohledu došlo.

    Ano. Dvě historické epizody, které se vyřešily jako pochybení jednotlivce.

    Například licence GPL nestanovuje dobu po kterou má uživatel právo na zdrojové kódy k poskytnutým binárním souborů. Z popisovanéno opatření RH to vypadá, že v případě zjištění poskytnutí zdrojových kodů třetí osobě vypoví zákazníkovi službu.

    Ano.

    Pokud se tak stane a to včetně ztráty přístupu k dosavadním src zabraňuje to naplnění licencí garantovaného práva přístupu ke zdrojovým kódů. Uvidíme, třeba toto ošetří tak, že přístup zůstane ke všem zdrojovým kódům dostupným v den zrušení služby.

    Bývalý zákazník kontaktuje Red Hat se seznamem binárních RPM balíků a Red Hat mu za manipulační poplatek zašle zdrojové RPM balíky na kompaktním disku. Můžete to zkusit a pak o tom tady napsat do blogu.

    Nicméně vytváříte teorie o hypotetickém problému, který odkazovaný článek nijak nedokladuje a který pravděpodobně ani nikdy nenastal, aby někomu stál za to jej medializovat. Nějaký skutečný problém máte?

    Jendа avatar 9.7.2023 22:01 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    a Red Hat mu za manipulační poplatek zašle zdrojové RPM balíky na kompaktním disku
    Ano, to je další nejspíš legální „obstrukce“, například bezpečnostní záplaty se takhle můžou do odvozených distribucí dostávat s nepoužitelným zpožděním. Takže pokračuje moje nepochopení co se teda vlastně řeší.
    7.7.2023 09:17 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Pokud jsou to jejich interní distra, která neposkytují jako produkt třetím stranám pak asi nemusí nic poskytovat (interně předpokládám zdrojové kódy k dispozici mají).
    Jistě, nicméně za mě podstatné je, že výstup RedHatu i s tím jejich bussiness modelem a jeho nevýhodami je stále užitečnější než v případě toho Googlu. Stále máš k dispozici CentOS Stream zdarma, stále máš možnost dev/eval licence RHEL (i když netušim, jak moc složité je to získat, viz dotaz výše) a stále máš možnost koupit si RHEL. Zatímco v případě Googlu nedostaneš vůbec nic ani zdarma ani za peníze.
    7.7.2023 10:26 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Pokud je mi známo, tak například zdrojové kódy k Androidu jsou dostupné veřejně, což se nyní o distribuovaném SW stavícím na GPL2 ze strany Red Hatu říci nedá.

    Fluttershy, yay! avatar 7.7.2023 17:35 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'

    O tom ale řeč není.

    Aktuální téma je o tom, zda IBM/RH skutečně zařízne distribuce v duchu CentOS (nikoliv CentOS Stream), tzn. hlavně AlmaLinux, Rocky Linux atp. To je ta změna. Což pochybuju, že by bylo celkově ku prospěchu, když vidím komentáře lidí, kteří tyhle distribuce používají např. ve školách.

    Ostatně IBM/RH se o sebe bát nemusí – s kontrakty jako tyhle.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    7.7.2023 18:02 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Jen do té chvíle, než si armáda nechá udělat ke zdrojovým kódům RHEL externě bezpečnostní audit (tj. poskytne zdrojové kódy RHEL třetí straně) nezruší jí kvůli tomu veškeré předplatné?
    10.7.2023 14:35 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Aktuální téma je o tom, zda IBM/RH skutečně zařízne distribuce v duchu CentOS (nikoliv CentOS Stream), tzn. hlavně AlmaLinux, Rocky Linux atp. To je ta změna.
    Ale jo, chápu v čem je ta změna...
    10.7.2023 16:06 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Výhodou posledních kroků Red Hat je snad jen to, že bude zase o něco snažší zákazníka přesvědčit, aby se volbě jejich řešení vyhnul. Ztratil tímto několik podstatných výhod proti ostatním platformám.
    10.7.2023 17:08 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Výhodou posledních kroků Red Hat je snad jen to, že bude zase o něco snažší zákazníka přesvědčit, aby se volbě jejich řešení vyhnul.
    ... a místo toho použil co?
    10.7.2023 18:23 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    „Dosvědčiti mohu, že Rusové s ostatními Slovany nikoli bratrsky, nýbrž nepoctivě a soběcky smýšlejí.

    To už jsou mi milejší Maďaři, kteří proti nám bojují otevřeně, než Rusové, přibližující se s jidášským polibkem, aby nás pak strčili do kapsy.

    Tito pánové počínají všude místo ruský říkati a psáti slovanský, aby pak místo slovanský zas také ruský říci mohli.“

    Karel Havlíček Borovský

    Jendа avatar 10.7.2023 23:31 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Debian :-D

    Já nechápu proč lidi používají dobrovolně RHEL a klony i na místech kde opravdu žádná aplikace fungující jen na oficiálním RH nehrozí.
    11.7.2023 08:12 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    To může vycházet z hlavní(jediné?) znalosti určitých managerů v dané problematice, schopnost někam zavolat.
    11.7.2023 10:52 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Debian :-D
    No jako ano, osobně bych taky nahodil Debian. RH jsem naposledy používal někdy tak asi ve verzi 7 a nejsem na to distro nějak zatížený.

    Ale prakticky téměř vůbec nevím, jak fungují ty finanční toky a kdo vývoj linuxových dister obecně vlastně platí, jak moc jsme na RH a dalších firmách závislí (vč. třeba Debianu). To mi na tom celém a celé té reakci vadí asi úplně nejvíc - naprostá absence obecného povědomí o tom, na kom jsme nebo nejsme závislí.
    11.7.2023 12:46 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    To není zase až tak důležité. Kouzlo a jedinečná vlastnost řešení postaveném na Vám dostupných GPL zdrojácích je v tom, že když se rozhodnete (a máte dostatečně finančních prostředků) nemusíte být od zítřka závislý na nikom z těch co jste na nich závislý dnes.
    11.7.2023 13:36 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    (a máte dostatečně finančních prostředků)
    Bambiliony dolarů na financování vývoje opravdu nemam, tudíž se tahle teoretická úvaha, jakkoli je papírově krásná, nijak netýká.
    12.7.2023 20:14 podlesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Já jsem na RH zanevřel někdy v roce 1998 a přešel na Debian. Od té doby jsem se s RH/RHEL/Centos setkal několikrát a pokaždé jsem byl velmi, velmi překvapený (a ne pozitivně).

    Náhodou mám zbrusu novou historku z tohoto týdne: když postinstall script při upgrade balíčku trvá moc dlouho, tak `yum` prostě skončí tak že jsou nainststalované obě verze najednou.

    Naštěstí google pomůže a poradí, že tuto situaci lze detekovat existencí speciálních souborů /var/lib/yum/transaction-* a pokud tyto soubory existují, tak lze zkusit speciání tool https://linux.die.net/man/8/yum-complete-transaction

    Holt Enterprise.
    6.7.2023 22:20 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Ty zdrojove kody muzou obsahovat ruzne kurvitka typu jestli mi nezaplatis tak ti neobnovim licenci. Idea GPL je hezka, v realnem svete ale ne vsichni hraji fer.
    10.7.2023 10:21 johnyK | skóre: 2 | blog: uxblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Celkově mi ta reakce komunity smysl spíše nedává.
    Me pripada, ze se chodi okolo horke kase.

    Blog bych shrnul takto:

    Tak jak to ve svete uz chodi, vyrostl nam tu jakysi monopol. Vlastnim pricinenim a i trocha stesti u toho byla. Posbiral se cizi software a udelala se z toho prakticky pouzitelna distribuce. A jak je v clanku napsano, bez orientace na velke firmy by ty obraty byly setinove. A cely linuxovy svet tuto konstelaci akceptoval jako 'dobry' deal. Pro ty bohate je tu distribuce s tou podporou (ktera jak vime je tu hlavne kvuli tomu managementu, aby mohl klidne spat) a pak ty ostatni, kteri seberou ty drobky (distribuci samotnou, kterou RH kvuli tem bohaytym stejne musi delat).

    A tenhle deal, ktery je technicky i organizacne 'symsluplny' nyni RH vypovedel. O tom to je, o nic jineho nejde. A komunita na to reaguje nekonsistentne aniz by uvedla ten pravy duvod ktery skutecne zni: 'nekdo nam vypovedel jakousi smlouvu, o ktere jsem doufali, ze ti bude naporad'. To je mozna naivni, ale tak to je.

    Zbyva otazka, co vlastne sleduje RH. Dnes, kdyz uz mam zkusenosti s jednanim ruznych velkych firem, tak si nedelam iluze, ze za nekterymi rozhodnutimi neni vubec zadna rozumna strategie. Mnozi se domnivaji, ze je to kvuli Oracle. Ale jsou ty obraty, ktere kvuli Oracle 'unikaji' skutecne tak vyznamne? A i tato skutecnost, ze komunita nechape smysl rozhodnuti RH vede k tomu, ze z komunity zaznivaji nazory, ktere casto nedavaji smysl.
    Gréta avatar 7.7.2023 00:19 Gréta | skóre: 37 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    17.8.2023 01:53 123
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Nevidím důvod, proč by RedHat měl být mezi firmami, které jsou přednostně upozorňovány na nově nalezené chyby.
    17.8.2023 07:38 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Za to nemůže Red Hat, ale lovci čísel CVE.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.