V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Berkeley Humanoid Lite (Onshape, GitHub) je open source humanoidní robot. V amerických cenách jej lze sestavit do 5000 dolarů.
Jakub Jelínek oznámil vydání verze 15.1 (15.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 15. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.
Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucího projektu Debian (DPL, Wikipedie). Staronovým vedoucím zůstává Andreas Tille.
Jason Citron končí jako CEO Discordu. Od pondělí 28. dubna nastupuje nový CEO Humam Sakhnini, bývalý CSO Activision Blizzard.
Článek na Libre Arts představuje baskytarový multiefekt Anagram od společnosti Darkglass Electronics. S Linuxem uvnitř (licence, GitHub).
Městský soud v Praze vyhlásil rozsudek, který vyhověl žalobě novináře Jana Cibulky, který s podporou spolku IuRe (Iuridicum Remedium) požadoval omluvu od státu za to, že česká legislativa nařizuje operátorům uchovávat metadata o elektronické komunikaci. To je přitom v rozporu s právem. Stát se musí novináři omluvit a zaplatit náklady řízení. Především je ale součástí přelomové rozhodnutí o nelegálnosti shromažďování dat a o
… více »Americké technologické firmy Apple a Meta Platforms porušily pravidla na ochranu unijního trhu, uvedla včera Evropská komise (EK). Firmám proto vyměřila pokutu – Applu 500 milionů eur (12,5 miliardy Kč) a Metě 200 milionů eur (pět miliard Kč). Komise to oznámila v tiskové zprávě. Jde o první pokuty, které souvisejí s unijním nařízením o digitálních trzích (DMA). „Evropská komise zjistila, že Apple porušil povinnost vyplývající z nařízení
… více »Americká společnost OpenAI, která stojí za chatovacím robotem ChatGPT, by měla zájem o webový prohlížeč Chrome, pokud by jeho současný majitel, společnost Google, byl donucen ho prodat. Při slyšení u antimonopolního soudu ve Washingtonu to řekl šéf produktové divize ChatGPT Nick Turley.
Autoři nového rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání dospěli k závěru, že Newtonovy zákony či Ohmův zákon jsou pro děti příliš náročné a zbytečné. Proto je již školy nebudou muset vyučovat.
O tom, jaké změny čeká rámcový vzdělávací program, se sami můžete přesvědčit ZDE.Pár příkladů:
Tiskni
Sdílej:
Doktor nepotrebuje vedet jak funguje ohmuv zakon, doktor potrebuje vedet jak funguje lidsky telo. A i kdyby to vedet potreboval, nauci se to studiem na doktora.Toje prave omyl. Nemuzes vedet, jak funguje lidske telo, bez pomerne hlubokeho pochopeni fyzice (chemii, matematice). Problem je, ze tyto predmety stredoskolaci umi cim dal mene a na lekarske fakulte uz je nikdo nevysvetluje. I fyziologie i biochemie i dalsi predmety se daji absolvovat na zaklade cisteho biflovani - coz je samozrejme chyba i na teto urovni vzdelavani. Ale vysvetlovat na lekarske fakulte zaklady prirodnich ved, na to opravdu nema nikdo cas, to musi student uz umet. A nebo nemusi - ale je z nej nabiflovany doktor, ktery je nebezpecny pacientovi kdykoli musi skutecne zapojit mozek a nevystaci si s nabiflovanou rutinou. A ani v praxi nikdo nepochopi, jak funguje lidske telo. Na to je potreba dost teorie, matematiky, fyziky, chemie. Hledat mezi doktory v praxi jedince, kteri chapou jak funguje lidske telo, je jako hledat jehlu v kupce sena. Bez ohmova zakona to pochopit rozhodne nejde (a ne, nemusis vedet, ze se ten zakon jmenuje ohmuv].
Decka bych tak maximalne naucil, ze nemaj strkat veci do zasuvek (coz s oblibou delaj) takze bych je kazdy jedno nechal pekne sahnout na nejakej ten kravskej ohradnik.No tohle s náma fyzikář dělal (ten ohradník), ale stejně jsem potom strkal věci do zásuvky. Každý elektrikář stejně pracuje pod napětím a už kopance ani nepočítá (a kdo nikdy nezkratoval 3f před nožovkama, tak jako by ani neexistoval
zakladni prace s tabulkama (fakt, absolvent VS NETUSI, ze se sloupec cisel da secist!)Tuhle obsesi tabulka jsem nikdy nepochopil. Práce s počítačem mě celkem slušně živí, ale čísla jsem v tabulkovém editoru sčítal jen kdysi dávno, když to po mě chtěli ve škole. Tak nevím, jestli je to něco, co je užitečné pro všechny.
... zakladni pocty.vs.
... jak funguje uver a urok ... ... kubik vodyZrovna na tohle už potřebuješ trochu víč než jen základní počty. I na ten odhad. Odhad obecně děláš na základě zkušenosti, tu musíš nejdřív někde získat. Čili problém není ani tak v tom, co se učí, ale jak se to učí. To, že se děti učí něco, co není na první pohled užitečné a stejně to zapomenou není nutně špatně. Špatně je, když se s tím neučí pracovat a přemýšlet nad tím. Ovšem aby mohli pracovat s informacemi, musí je nejdřív mít.
Pak prijde absolvent, a mesic cosi kuti, aby se zjistilo, ze protoze netusil co jak ma udelat, tak za ten mesic neudelal vubec nic. Ale hubu neotevre.Potom je ovšem s podivem, že jeho vedoucí ho nechá měsíc cosi kutit bez výsledku, že. Pokud chci, aby někdo něco dělal, musím ho to jednak buď naučit, nebo si alespoň ověřit, že to umí a potom jej z počátku kontrolovat. Naprosto normální věc. Pokud někdo někoho nechá cosi měsíc kutit, tak potom může nadávat pouze sám sobě.
Ve finale by ukolem ZS melo byt ukazat a nechat tem deckam si osahat hmatatelny podstaty ruznych oboru. Je uplne jedno ze to decko netusi, ze to cosi ma nejakej vzorec. Dulezity je, aby si ta decka mohla osahat jak se ty veci delaji a teprve kdyz projevej zajem, ma smysl jim neco vysvetlovat, jinak to zadnej smysl nema. Ve skolech je to ale presne naopak, pocitas nejaky dementni vzorce ale v realu vlastne vubec netusis, k cemu je to dobry. Je to o to horsi, ze i ta decka pomerne zahy dojdou k tomu, ze ono to vlastne v realu knicemu neni.Ale jo, tohle píšu jinde. Rozhodně neobhajuju výuku tak jak se provádí dneska. Je smutné, že v některých případech až na VŠ se ti studenti dozví, proč jsou některé "vzorečky" (spíše principy) důležité (a potom vznikají obory jako matematické základy fyziky apod.)
Muzu ti k tomu prihodit vlastni zkusenost, na ZS sme s par spoluzaky a zaroven v ty dobe spoluvlastniky pomerne vzacnych pocitacu chodili mimo jiny do krouzku, kde sme si hrali se vsim moznym. A uz na ty zakladce sme dosli k pouzivani vektoru, matic, ... resili sme pathfinding atd atd.Taky tak.
Co se tyce skoly, osobne sem se tesil, az konecne budem v tom rocniku co uz chodej do tech fyzikalnich/chemickych uceben, aby z toho pak vylezlo, ze stejne jako v lavici jen opisujes nejaky debilni vzorce a to je tak vsechno. Me to nikdy nedelalo problem, ale bylo to proste vohovne.Tož to my jsme pokusy dělali. Včetně destilace alkoholu z vína
netusi co patri do CVlol, tohle ze potrebuji vsichni? ja nikdy v zivote zadne CV nepsal, obesilat inzeraty a cpat vsude jakesi CV, do nichz podle nejakych nesmyslnych pravidel cosi patri, to potrebuje jen velmi specificky typ zoufalce kupodivu jsem to nepotreboval ani ja jako odborny pracovnik, ani pritelkyne jako cukrarka
... pokud dotycnyho zajima, muze chodit do nejakych krouzku, pokud ne, nepotrebuje to vedet.Vždy som hovoril: keď chceš vedieť len to, čo potrebuješ v zamestnaní, tak nemusíš chodiť do školy a stačí ti mesačný kurz. Podobne to platí aj mimo zamestnania. Na to, aby si ráno vstal, išiel do práce a večer sa išiel niekam strieskať na to skutočne Ohmov ani Newtonov zákon v drvivej väčšine prípadov nepotrebuješ. Ale také indivíduum zasa nepotrebuje spoločnosť. Preto Mária Terézia vymyslela povinnú školskú dochádzku.
Preto Mária Terézia vymyslela povinnú školskú dochádzku.To je vtip, nebo výsledek té školní docházky? 🤔
nasadit KantaFujtajxl. Bych doporučil hravou formu, Socrates Jones
Matematika + fyzika trénuje mozog a rozvíja logické myslenie.V českém školství tohle není pravda. Šprtáním vzorečků nazpaměť si logické myšlení nerozvíjíš.
a kdyby se seškrtaly všecky ty ekofanatizmy/multikulturalizmy by bylo prostoru eště víc :D :D :D :D ;D ;D nóóó takže si jakoby myslim že informatika je jenom záminka/krytí pro ty všecky jedovatý změny vokolo :/ :/
a když ty nesmysly někdo bude kritizovat tak neomarxisti hnedka začnou řvát něco jako 'fujfujfuj nechceš aby se děti učili informatiku seš zlejjjj!!!!!!!' :/ :/
F-9-4-02p tento bod vymeniť za "Negatívne vplyvy ekologie na životné prostredie.
se vrátí. nebo aspoň někdo jako von ;D
jestli sou nejvíc nejvěčí z progresivistickejch 'vědců' něco jako kulvajt/lewinskej tak asi těžko mužou vědět že existuje něco jako regulační překmit. a čim silnějc/agresivnějc ty svý pitominy budou tlačit tim věčí tamten překmit jakoby bude. a klidně jako rovnou na špagátu šibenice :D :/ :D :/ :D :/
Systémově (čest učitelům co se snaží) navalí na děti mraky věcí, co se mají naučit ...Ja som teda nerobil na túto tému výskum, ale mám pocit, že učivo sa len uberá resp. posúva do vyšších ročníkov. Neviem o tom, že by sa nejaká téma do učiva pridávala - ak nehovoríme o posune od Didaktiku Alfa k MS Office. Pytagorova veta, sústavy rovníc od dvoch neznámych, aritmetické a geometrické rady, rezy kockou, skupenské teplo, pohyb po kružnici, bernouliho zákon, termická stavová rovnica ... všetko sa to buď vyhadzuje alebo posúva. Normálne mi je divné ako takú záťaž terajší päťdesiatnici zvládli bez ujmy na zdraví. Vieš uviesť príklad niečoho, čo bolo deťom navalené navyše?
rezy kockouTady myslíš geometrii, nebo přírodopis?
Normálne mi je divné ako takú záťaž terajší päťdesiatnici zvládli bez ujmy na zdraví.Jsi si tím jistý?
Mimochodem - nedovedu si představit elektrikáře dnešní doby, bez elektrotechnického středoškolského studia.Natahat CYKY 2.5, nejakou zasuvku/vypinac, spojit jen draty stejne barvy a pred to cele dat 16A jistic zvladne po prvnim, maximalne tretim ukazani uplne kazdy. I schodistak je jednodussi nez vyjmenovana slova po Z.
S kopce, ako kopce triedy S.Tato konstrukce se nám sem cpe z angličtiny. Čeština (a asi i slovenština) předpokládá inteligenci čtenáře – řekne prostě S a všichni ví, že to jsou kopce. A pokud to náhodou je potřeba rozepsat, tak se to píše v opačném pořadí, jak jsi to napsal.
von to asi jako zimmermann uplně tajně myslel vtom filmu že za komunizmu ďáli skladníky zdělaný lidi který minulý levičáci vyhnaly ze škol ale pppššššššššššš :O :/ :D ;D
dva stříbrný vopletený kabílky lezou zestropu hnedka vedle sebe :O :O jeden je vopletenej hnědě druhej trošičku tmavějc ale černej neni. multimetrem mezi nima naměřim +-230V a zkoušečkou na každým tom drátku 50V
jak jako zistim kterej vodpovídá dnešnímu modrýmu a kterej černýmu?????? :O :O :O :O
tttsssssss by mi určitě chtěl ukrást všecko stříbro a nastrkat tam misto něj uplně vobyčejnou měď :/ :/
:D :D ;D ;D
dráty se měnili a skoro všude máme měď ale ty starý některý elektrikář nechal by se jako moc nebouralo. vtý skříňce ze který lezou všecky šňůry dobaráku je taková jakože broznová destička a nani sou ty stříbrný dráty přidělaný takže byto jako nělo začít hořet řikal prej :O ;D
chci nato přidělat uplně ekologickou věc co jako nežere ani 20W :O :O
aco když tam jako strčim takovýdleho něco hele :O :O
estli je to fakt vopletený, teda jako hadrem, to teda je docela muzeum a jestli to někdo nevyměnil protože moc práce, zasloužil by nakopat.
jj jeto na lustr asi dělaný
von jeto takovej starej strop skovanej pod dřevem a vtom dřevě sou přidělaný normání nový světýlka. sem vo tom drátu donedávna nevěděla vubec :D ;D eště víc zajímavější je žety vopletený dráty byly pod tim dřevem furt podproudem :O :O :D :D
Trošku nerozumím jak zkoušečkou 50V na každým?
takovou prstovou co vypadá jako takovej malinkatej šroubovák comá navíc lcd kde sou namalovaný různý takový čísla noa jak se na vodivým mačkátku na tý zkoušečce drží prst tak to ty čísla ukazuje :O :O
na každým tom vopleteným drátu ikdyž je vypnutej vypínač ukáže tech 50 ale multimetr naměří nulu mezi nima :O :O vona ale těch 50-55 ukazuje jakoby i na ~12V adaptéru sem teďko zistila takže to asi jako vubec nic neznamená :D
na 99.99999999999999999999% je nemožný by to byly dvě fáze nebo neco takovýho :O ;D
Dokonce u schodišťáků se to prohazuje podle toho jak je který vypínač přepnutý.
Proboha! To snad ne! Nebo to byl pokus o vtip?
Ke spotřebiči jde fáze vždy po stejném (černém/hnědém) drátu nezávisle na počtu a stavu schodišťových a křížových přepínačů. Cokoli jiného je špatně a nemělo by projít revizí. Pro jistotu nějaké obrázky.
sem myslela že ty vypínače naschodišti dycky jako při změně stavu pošlou singál někam noa tam to jakoby překlápí stav nějakýho relátka nebo tak něco :D
todleto je jako vo moc hežčí nápad :D ;D
Mě se do toho nakombinoval jeden případ kde se takový zázraky děly. Někdo to před čtyřiceti lety blbě zapojil. pak se tam cosi přestavělo, přepojilo a dnes už to nikdo nedá dohromady. Někdo náhodou přepne vypínač na konci chodby který se nikdy nepřepíná a ono to nesvítí nikde a nemůžeš přijít na to proč.
Ale jo, už jsem něco podobnýho taky zažil:)
supr nápad stou prodlužkou díky :O :O :D ;D
teďko semi tam nechce líst znova jenom kuli tomu měření ale až bude důvod nebo někde zase najdu stejný dráty tak to změřim. lustr uplně normálně svítí a neschořel takže rozdíl asi jako bude nějakej těch 230v mezinima :D ;D
autor tamtoho dokumentu se menuje TUPÝ jan noa to asi jako věčinu pitominek vysvětluje :O :O :/ :/
neni to jako nic jinýho než tupý pokusy vo nakažení naivní populace neomarxistickou mutací kovidu :/ :/
str 62
VO-9-1-01 objasní účel důležitých symbolů našeho státu azpůsoby jejich používání
VO-9-1-02 rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismuVO-9-1-03 zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupujeVO-9-1-03 kriticky přistupuje kmediálním informacím, vyjádří svůj postoj kpůsobení propagandy areklamy na veřejné mínění a chování lidí
VO-9-1-04 zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně zní vybírá akce, které ho zajímajíVO-9-1-06 zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může vpřípadě potřeby pomáhat lidem vnouzi ajak pomoci vsituacích ohrožení aobrany státu
VO-9-1-04 uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace vrůzných životních situacích,případné neshody či konflikty sdruhými lidmi řeší nenásilným způsobem
VO-9-1-05 objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti iodlišné názory, zájmy, způsoby chování amyšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje kmenšinám
VO-9-1-06 rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy vchování lidí azaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivostiVO-9-1-10 posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů adosahování některých cílů vrodině, ve škole, vobci
str 139
Multikulturní výchova zprostředkovává poznání vlastního kulturního zakotvení a porozumění odlišným kulturám. Rozvíjí smysl pro spravedlnost, solidaritu a toleranci, vede k chápání arespektování neustále se zvyšující sociokulturní rozmanitosti. U menšinového etnika rozvíjí jeho kulturní specifika a současně poznávání kultury celé společnosti, majoritní většinu seznamuje se základními specifiky ostatních národností žijících ve společném státě, u obou skupin pak pomáhá nacházet styčné body pro vzájemné respektování, společné aktivity a spolupráci
no, krmit prasata také někdo musí. Budeme mít velikou spoustu krmičů a krmiček prasat.ano, presne tohle je cilem soucasneho skolstvi
Ale kdo bude dělat to ostatní?ti, co meli to stesti, ze chodili na skolu, kde meli osviceneho reditele a ucitele a neucili se podle osnov z 19. stoleti.
Za seba hovorím, že väčšina prírodných vied vyučovaných na základnej škole stála za hovno. Ohmov zákon prebratý štýlom toto sa treba naučiť a používať dookola ako opička.
Mne osobne pripadá takéto učenie prírodných vied úplne zbytočné. Dôležitá je logika, ktorá sa za vzorcami skrýva. Keď človek pozná logiku odvodí si základné vzorce sám.
Asi ako kde. Niekde sa len ukázali bez poriadneho vysvetlenia, čo sa za tým skrýva.
V každom prípade aspoň čo pozorujem okolí - ľuom chýba hlavne schopnosť analyzovať deje okolo seba. To je najdôležitejie. Namiesto toho som v škole akurát zažil skúšanie z naučených dát (či už z prírodných vied, alebo nejaké tie encyklopedické znalosti o nejakých ľuďoch ktorí robili ja neviem čo, literatúra ma zaujíma omnoho viac v zmysle čo je v diele napísané než kto a kedy to napísal, dejepis zase viacej súvisosti než kto a kedy). Napr. dnešný zážitok ... počúvam, že na "covid zomrelo 111 ľudí, ako je možné, že sa uvoľnilo len 26 lôžok?" Akože vážne niekoho nenapadlo, že napríklad dnes zároveň mohli niektorých pacientov prijať do nemocnice / presunúť na covid oddelenie? Akože vážne sa nemohli stať prípady, že ľudia zomreli doma? Ľuďom extrémne chýba logické myslenie. Extrémne.
Totiz jestli je definovan R = U/I nebo R = I/U je matematicky uplne jedno, mozna tak prakticky je ta prvni varianta lepsi protoze dava hezci cisla.Hint: tomu druhému se říká vodivost.
svet U/I vs svet I/U 12 / 1 = 12 1 / 12 = 0,083 12 / 2 = 6 2 / 12 = 0,166 24 / 2 = 12 2 / 24 = 0,083 24 / 1 = 24 1 / 24 = 0,041I zak zakladni skoly vidi, ze ty svety jsou ekvivalentni. Akorat v U/I svete reknes "potrebuji vetsi rezistor" kdzeto v I/U svete si reknes o "mensi rezistor". Ta velicina je porad stejna, jen se pouzivaji jina cisla a jina umera. Nikdo nemeni vyznam pismenek ani matematiku. Jen vam ukazuji, ze se proste pan Ohm rozhodl pro U/I svet. I kdyby zvolil I/U svet tak se nic nedeje a nase elektrotechnika je ekvivalentni k te, na ktere jsme se dohodli. Takovych dohod je plna elektrotechnika ci fyzika, napr. DOHODA o tom, ze proud I "tece" od + k - .
Proc se Ohmuv zakon jmenuje zakon, kdyz o zadny zakon nejde? Je to proste jen dohoda.Jsem ze skoly uz nejakou chvili, nicmene si myslim, ze Ohmuv zakon (podobne jako treba Hookuv zakon) neni jen dohoda, ale skutecne legit prirodni zakon. Jako kazdy prirodni zakon vychazi z nejakeho modelu fyzikalni reality, a ten model ma samozrejme sva omezeni. Ohmuv zakon v podstate rika, ze rezistence (definovana jako ten pomer) je ve vetsine materialu konstantni vzhledem k napeti. Samozrejme, omezenim tohoto modelu je napr. to, ze to neplati u nelinearnich prvku (jako diody nebo elektronky). (Filozoficky se pak prirodni zakony daji delit na "fenomenologicke", ktere popisuji realitu jako aproximaci pozorovaneho, treba Ohmuv zakon nebo stavova rovnice, a "redukcionisticke", ktere popisuji zakladni principy, jejichz je pozorovani emergentnim dusledkem.)
mongoloidi co ďáli že v dobitým bagdádu házeli všecky knížky dopotoka až byl jakoby vod toho ingoustu uplně celej černej byly taky muslimové :O ;D
nebo třeba jako muslimskej masovej vrach tamrlán hele taky ďál vědu :O :O :/ :/
The Abbasids' seat of power for almost 500 years was Baghdad, a city considered to be the jewel of Islam and one of the largest and most powerful cities in the world. But under attack from the Mongols, the city fell on February 15, 1258, a loss often considered in the Muslim world as the single most catastrophic event in the history of Islam, the end of the Islamic Golden Age. The Christian Georgians had been the first to breach the walls, and as described by historian Steven Runciman, "were particularly fierce in their destruction".
...........
In 1400, Timur invaded Armenia and Georgia. Of the surviving population, more than 60,000 of the local people were captured as slaves, and many districts were depopulated.[73] He also sacked Sivas in Asia Minor.[74]
Then Timur turned his attention to Syria, sacking Aleppo,[75] and Damascus.[76] The city's inhabitants were massacred, except for the artisans, who were deported to Samarkand. Timur cited the killing of Hasan ibn Ali by the Umayyad caliph Muawiyah I and the killing of Husayn ibn Ali by Yazid I as the reason for his massacre of the inhabitants of Damascus.
Timur invaded Baghdad in June 1401. After the capture of the city, 20,000 of its citizens were massacred. Timur ordered that every soldier should return with at least two severed human heads to show him. When they ran out of men to kill, many warriors killed prisoners captured earlier in the campaign, and when they ran out of prisoners to kill, many resorted to beheading their own wives.[77]
..............
Hele, odkaz na Gab. Co to bude za duševní výplody? Aha, jasně: „islám“ Ta rozšířená výuka informatiky má hned jako první bod algoritmické myšlení. Algoritmické! Podle Peršana Muḥammada ibn Mūsā al-Khwārizmīho. Islám!Vetsina slavnych perskych matematiku byli Zarathusti, kteri byli diskriminovani muslimy a nuceni ke konverzi.
proc nase spolecnost jde poslednich 20 let viditelne do kopruNo, JiK za posledních 20 let opustil vzdělávací proces a jal se mrvit okolní svět. To by bylo jedno možné vysvětlení. Jako vážně, proč je tvrzení tak často ve tvaru „jde to do kopru posledních X let“, kde X ~ doba, kdy je řečník aktivním účastníkem toho „odchodu do kopru“, pročpak? Ačkoliv, nadávání na mládež je přinejmenším tak staré jako civilizace.
a takove to stale casteji pozorovane "magicke mysleni", jakoze jako spolecnost, neco fakt opravdu strasne chceme, treba aby modry ctverec byl cervene kolecko, a sami sebe pak presvedcime, ze uz jako fialovi, a zakulacuji se mu roky...Priklad?
Pro top 50% populace je lepsi znalost matematiky na nic. Ovsem pro top 5-10% je naopak kriticka, protoze jim umoznuje chapat a ridit procesy kolem nich efektivne. Hledat v nich analogie, vybirat efekty, ktere stoji za to merit a pozorovat. Strucneji receno, dokazi diky tomu lepe videt skrz bullshit, lzi a propagandu...Jaky bullshit napriklad?
No, na druhou stranu, kolik procent lidí potřebuje nějakou pokročilejší matematiku a fyziku?Aby chápali, čo znamená R0>1.0 a geometrický rad a predčasne neoslavovali koniec pandémie na Karlovom moste.
Resistance is futile. We are the Borg. Existence, as you know it, is over.a děti hned vědí, ze se jedná o Star Trek: First Contact a odpor je jim hned tak nějak přijatlný. Není na tom nic nového, 'škola hrou' , řikal to jeden pán, co kdysi dávno taky musel emigrovat. Školákům také vysvětlíme, že odpory je možno řadit sériově a nebo paralelně. Sériové řazení je dětem blízké, protože cely den sledují nejaké série v televizi. Sériovost je spojena v myslích malých spoluobčanů s něčím pozitivním, velkým, silným. Nepřekvapí je tedy, že takovým řazením odporů vznikne něco vetšího , silnějšího. Od základky pak vědí, že něco malého je k ničemu , např. že malé firmy sú na prd. U Ohmova zákona se nemusíme omezit pouze na přírodní vědy. I v občanské nauce je možno tematizovat odpor. Ukážeme dětem obrázek bývalého prezidenta a sdělíme jim, že již jako 4. letý byl v odboji a stavěl na Vinohradech barikády proti okupantům - opět vysvětlujeme, že ty barikády byl ten odpor proti tomu proudu prchajících nacistů a děti zažívají při tom vyprávění obrovské napětí. Nebo třeba gramatika. Místo suchého sdělení, že existují znělé a neznělé souhlásky sáhneme k příkladu z oblasti Ohmova zákona. Ukážeme malou součástku a prozradíme dětem, že se jedna o odpor, kterému se dříve rikalo odporník. Poté ukážeme fotografie předsedy ústavního soudu a prezidenta republiky a žádáme po dětech, aby ukázaly na odborníka (na ústavní právo) a na odporníka. V rámci celostní výchovy je třeba nezapomínat na lidské stránky problematiky Ohmova zákona. Dětem ukazuje fotografie známých politiků s tim, že mají říci, který z nich je odporný. Děti realizují, že vítěz takové ankety je téměř vždy sociální demokrat. To nejdůležitější si necháváme pro děti na závěr. Ten metafyzický smysl Ohmova zákona je, že nejlepší je jít cestou nejmenšího odporu.
Děti realizují, že vítěz takové ankety je téměř vždy sociální demokrat.
:D :D
natom asi jako něco bude si myslim ;D
Smyslem školy by mělo být především myšlení a řešení problému a nalézání informací.To je preskriptivní výrok. Někdo jiný řekne, že by to měla být především socializace… nebo třeba nějaká obvykle zcela konkrétní příprava na občanský život, kariéru (ať už v zaměstnání, v domácnosti, někde jinde),… což taky může znamenat různé věci.
mi jeden rodič sdělil, že on už rok učí doma děti sám a že tomu nerozumíToto ma fascinuje. Dospelý človek nerozumie učivu základnej či strednej školy natoľko, aby ho dokázal vysvetliť dieťaťu? A ten človek má maturitu? Veď by som sa hanbil ako pes a nikomu by som to nepriznal. Snáď keď som tú školu ukončil, tak to znamená, že tej látke som dostatočne porozumel, nie? V krajnom prípade si na to spomeniem, keď sa pozriem do učebnice.
"Tati co je to kamzík?" "Taková blbá ryba!" "Ale tady píšou že skáče po skalách" "No, vidíš jak je ta ryba blbá!"
Na zakladce i na stredni byl dejepisTen minulý čas tam máš správne. Každý reformátor školstva za posledné tri dekády hovorí: menej memorovania (a viacej čítania s porozumením). Ja viem, že sme ešte k vytúženému cieľu nedospeli a to memorovanie tam hlavne starší učitelia presadzujú. Ale na druhej strane, tu sa bavíme o tom, že dospelý človek nerozumie látke základnej/strednej školy dosť na to, aby ju vysvetlil dieťaťu. Vôbec by som sa nepozastavoval nad dospelým, ktorý si nepamätá nejaký zoznam dátumov či diel. Ak škola vyžaduje memorovanie dátumov a zoznamov literárnych diel, tak to nie je učivo, ktorému treba rozumieť, resp. ktorému sa dá rozumieť. Tie dátumy a diela sú snáď v tej učebnici vymenované. Tak sa ich to nešťastné dieťa musí skrátka naučiť, keď ich tá škola vyžaduje. Na fakte, že v roku 1415 upálili Jána Husa nie je nič na vysvetľovanie/chápanie. To môže byť o tom, prečo ho upálili a aké to malo dôsledky. A keď to dospelý človek z hlavy nevie, tak si myslím, že by si mal vedieť v rozsahu základnej/strednej školy naštudovať v krátkej dobe. Myslím ale, že rodičia viac trpia tým, že nevedie upraviť zlomok na základný tvar, vyrátať trojčlenku, priemernú rýchlosť, objem kvádra, zostrojiť trojuholník, prečítať hodnotu z grafu, urobiť negáciu výroku, premeniť km/h na m/s, čítať z mapy, poznať základné orgány človeka, rozoznať zámeno od podstatného mena, určiť podmet a prísudok, rozoznať meď od hliníka, atď.
Ne všichni prolezli základkou s krásnými známkami a pamatují si všechno, co se tam učilo.To som ani netvrdil.
Je spousta lidí, kteří prolezli s 3-4 a kromě přestávek a obědů to na nich nezanechalo stopu.Mali by potom byť napr. držiteľmi maturitného vysvedčenia, alebo výučného listu? V mnohých zamestnaniach je nejaká úroveň vzdelania (alebo roky praxe) podmienkou. Navrhuješ na to úplne rezignovať? Film Idiokracia si videl?
Mimochodem, známky na základní škole nevypovídají nic o budoucím uplatnění v životě.Jo. A ešte začni o tom, ako Zuckerberg či Jobs nedokončili štúdium a z toho možno usudzovať, že vlastne vzdelanie netreba. Omyl. Treba. Ak sa niekto presadil, hoci mal zlé známky, tak to nie je pravidlo, ale výnimka a rozhodne by som svojim potomkom neodporúčal kašlať na školu, lebo veď aj bez nej možno budú úspešní podnikatelia.
Jasně, můžeme diskutovat nad tím, jestli tam má být zrovna tohleto, ale takto snadno dojdeme k tomu, že tam vlastně nemusí být vůbec nic.IMO je dost podružné co přesně za látku se učí, podstatný je kontext a účel. Způsob, jakým se Ohmův zákon často učí - jako samoúčelný fakt, který existuje ve svém vlastním světě sám o sobě - je zcela k ničemu a jen dětem zkazí pohled na fyziku a matematiku. Aby to mělo smysl, musí se především dát do souvislosti se zbytkem fyziky, s jinými předměty co se vyučují, a se společností celkově. Přitom zrovna u elektřiny je to jednoduché, když je úplně všude kolem nás.
víc věčí problém vidim vtom žese tam navíc cpou vobnovitelný zdroje kterýv stejně nejde bez vecí co seškrtali pochopyt :O :O :/ :/
nevim jestli to sou takový ekofanatici nebo sou takle děsně pitomí :/ :/ ale toje vlastně jedno tomáš uplně to samý :/ :/
btw bych si přála aby u každý tý změny bylo napsaný méno toho pitomy kterej to vymyslel ané žese ty zbabělý levičáci budou skovávat ve stádu dobytků >:C >:C :/ :/
tak cilem preci neni je pochopit, ale hlavne jim verit, ne? proto musis vyloucit ten ohmuv zakon a matiku.víc věčí problém vidim vtom žese tam navíc cpou vobnovitelný zdroje kterýv stejně nejde bez vecí co seškrtali pochopyt :O :O :/ :/
To, že se nebudou vyučovat Newtonovy zákony nepovažuju za o nic horší než to, že se nevyučuje finanční gramotnost, logika, základy ekonomie a další z mého hlediska důlažité věci.Takže keď mi odtrhlo ruku, tak je jedno či mi odtrhlo aj nohu. Tak?