Portál AbcLinuxu, 11. června 2024 06:18

Projektor Acer a USB-RS232 převodníky

16.5.2015 16:18 | Přečteno: 2216× | Výběrový blog | poslední úprava: 16.5.2015 16:55

Před nedávnem mi přestal fungovat starý projektor, a tak jsem si koupil nový Acer X1373WH. Tento zápisek je o tom, jak jsem se snažil zprovoznit jeho ovládání z PC přes RS-232. Třeba někomu bude užitečný alespoň proto, aby neopakoval moje chyby.

Plán

Projektor mám připojený k Raspbery Pi 2. To RS-232 nemá, a proto jsem měl v plánu použít některý z USB převodníků, které mám doma.

Doma mám několik různých převodníků, které byly kupovány pod označením převodník USB RS232:

První neúspěch - kabel

Můj první nápad bylo použít převodník 1 nebo 2, což se mi jevilo jako nejčistší řešení, protože vyžadovalo nejméně kabelů. Jakmile mi projektor dorazil, zjistil jsem, že má konektor samec, přičemž převodník také. Našel jsem tedy malou redukci, která má na obou stranách samici, a projektor připojil. Spustil jsem echo -ne "* 0 IR 001\r" > /dev/ttyUSB0 (viz seznam příkazů), ale projektor se nespustil.

Po chvíli přemýšlení mně došlo, že takovéto zapojení fungovat nebude, neboť takto je připojený TX pin převodníku na TX pin projektoru. Malou redukci jsem tedy nahradil kabelem, který má příslušné piny křížené, takže TX pin převodníku už byl připojen na RX pin projektoru. Ani tak projektor ale ovládat nešlo.

Druhý neúspěch - napětí logické 1

Dlouze jsem přemýšlel, co dalšího ještě může být špatně, a začal jsem podezřívat převodník. Vytáhl jsem tedy laboratorní zdroj, který též má RS-232 rozhraní, a zkusil jej z počítače ovládat, což fungovalo. Nakonec jsem ze zoufalosti zapnul osciloskop a podíval se na signály, které převodník odesílá. Nakonec jsem zkontroloval signály na všech čtyřech převodnících a zde je výsledek (postupně od převodníku 1 po 4):

Rozdíl mezi převodníky 1, 2 a převodníky 3, 4 je zřejmý - u prvních jmenovaných je logická 1 napětí 0 V, u druhé dvojice asi -5 V. První chování neodpovídá specifikaci RS-232, takže není divu, že tyto převodníky nefungují. Přesněji řečeno, v mnoha případech fungují, ale nemusí fungovat vždy.

Při zapojení převodníku 3 nebo 4 začalo ovládání projektoru fungovat.

Převodníky a PC

Ještě dodám, že převodníky se v lsusb hlásí (opět postupně od 1 do 4) následovně:

1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter
1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter
0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC
0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC

Ve výpisu dmegs je viditelné, že převodníky 3 a 4 nejsou úplně stejné, jeden obsahuje FT232RL, druhý FT232BM (což je ale zřejmě jen jiná verze v podstatě téhož). Mezi převodníky 1 a 2 jsem kromě mírně různého odstínu modré barvy nenašel rozdíl.

Pro zajímavost jsem ještě zkoušel, zda převodníky umí ovládat RTS a DTR signály. Ve všech čtyřech případech ovládat šly.

Bohužel ten z nefungujících převodníků, který jsem kupoval v ČR, jsem již kupoval dávno, takže jej nemohu reklamovat. V opačném případě bych jej okamžitě šel vrátit, protože se nejedná o převodník na RS-232 (přestože je tak označen).

Jak poznat ten správný?

Přemýšlel jsem, jak snadno poznat ten správný převodník bez osciloskopu. Mělo by to jít pomocí LED. V případě, kdy převodník vysílá jen 0 V nebo 5 V LED připojená mezi TX a GND piny v jedné orientaci při odeslání zprávy blikne, v druhé nesvítí. Jestliže je odesíláno -5 V a 5 V (případně jiné napětí dle specifikace), LED v jedné orientaci při odeslání zprávy blikne, v druhé orientaci naopak svítí stále a při odeslání zprávy krátce pohasne.

Závěr

Protože jsem strávil poměrně dlouhou dobu, než se mi podařilo odhalit všechny příčiny problémů, už si snad budu pamatovat tyto dva závěry:

Prosba

Kdybyste někdo věděli o převodníku, který vypadá jako ten na prvním obrázku (tj. samotný převodník je v DE9 konektoru (případně někde mezi konektory), ale má samici a vhodně překřížené piny, a jde opravdu o RS-232, dejte prosím vědět.

Protože se mi převodníky, které fungují, nevejdou přímo do USB konektoru na Raspberry Pi (zavazí ostatním USB kabelům) a protože je potřeba použít křížený kabel, mám momentálně zapojení Raspbery - USB kabel - převodník - RS-232 kabel - projektor, což se mi nelíbí.

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Obrázky

Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 1 Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 2 Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 3 Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 4 Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 5 Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 6

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (3) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

16.5.2015 16:37 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pouzite krizeneho alebo nekrizeneho kabla by malo byt zrejme z konektorov. Ak maju obe zariadenia rovnaky konektor (spravidla samec, napriklad prepojenie dvoch PC), tak treba pouzit krizeny kabel. Ak su konektory rozne, tak priamy kabel (vtedy sa da prevodnik zapojit rovno do druheho zariadenia).

Obcas sa vsak najde nejaky smejd, kde toto neplati.
multi avatar 16.5.2015 17:23 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
stačilo by použít konvertor napětových úrovní (max232, tranzistory) a připojit to rovnou na vývody RPI
Fitness ajťák: kutilův web; bezdrátová čidla teploty vývoj softwaru linux server
Ilfirin avatar 16.5.2015 17:32 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Složité. USB převodník za 20-50Kč je strčený hned a funguje hned (teda až na přéípad popsaný v blogu). Navíc nepřijdete o servisní konzoli.
16.5.2015 22:35 tom62 | skóre: 14 | blog: tom62 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
To by asi šlo. Ale kromě toho, jak už je zmíněno, že je to složité (dá se to sice koupit už jako hotové osazené PCB, ale to se zase rozumně nevejde do většiny krabiček pro Raspberry Pi), to není univerzální. Mám v plánu během několika měsíců Raspberry vyměnit za jiný počítač, a tak jsem potřeboval řešení, které bude použitelné i poté.
17.5.2015 17:21 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Kdysi šli sehnat i konvertory, které vypadaly jako kabel, co má na jednom konci poněkud větší zalitý konektor s devítipinovou samicí, zatímco na druhém konci byly samostatné dráty (RX, TX, 5V, GND) se samicemi, uvnitř konektru byl obvod s MAX232. Ten, co jsem viděl prodávat, se myslím jmenoval TTL to RS232 level shifter cable nebo tak nějak (a měl na sobvě dokonce i indikační LED). Bohužel, jediné, co se mi podařilo dnes najít, je RS232 to TTL Serial Converter v podobě malého plošného spoje.
Josef Kufner avatar 17.5.2015 17:56 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
17.5.2015 18:28 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Ano, přeně něco takového.
Jendа avatar 17.5.2015 19:02 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Za $28? Postavím vám to za 500 Kč.
Josef Kufner avatar 17.5.2015 21:43 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Supr. Ušetří 170Kč. Za ti si může postavit další dva takové.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
17.5.2015 23:02 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Jendа avatar 17.5.2015 23:16 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Ano, ale ty budou mít jednu zásadní chybu, nebudu z nich mít 400 Kč zisk :)
16.5.2015 18:32 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ak to chces mat "pekne", tak zozen prevodnik (s kablom), ktory ma konektor samica a teda uz je krizeny (USB to null-modem).
Bedňa avatar 16.5.2015 22:22 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
A býva to nejak označené ná kábloch (je na to nejaké RFC)? Ja si matne spomínam že s týmto býval problém keď sa RS232 ešte používalo na sieť. Sieťovali sme takto kompy a mám pocit že nejaké značenie tam bolo, ale je to už roky a z hlavy to nedám, to už je viac ako dvadsať rokov.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
17.5.2015 15:21 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Kabel s dvoma samicami by mal byt null-modem, s roznymi konektormi by mal byt priamy. Ale predavaju sa vselijake smejdy. Najlepsie je kupovat jedine kable s rozoberatelnymi koncovkami (nie zaliate), tam sa to da v pripade potreby upravit.
16.5.2015 22:43 tom62 | skóre: 14 | blog: tom62 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
A víte o nějakém konkrétním takovém? Protože při hledání USB null-modem jsem našel i kabely, které měly konektor samec a i kabely, které byly sice samice, ale z popisku vyplývalo, že křížené vlastně nejsou. A pak do toho vstupuje samozřejmě i nejistota toho, zda to nebude opět TTL.
17.5.2015 15:19 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Zhanal som, ale nakoniec som nekupil, lebo u nas som nic nezohnal. Nakoniec som pouzil kablovy prevodnik (s PL2303) so samcom (a maticami, nie skrutkami) a k tomu null-modem kabel samica-samica.

Problem je v tom, ze mnoho predajcov netusi, co vlastne predavaju a dokonca ani mnoho vyrobcov...
the.max avatar 16.5.2015 21:51 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Podobné problémy jsem měl s převodníky založenými na PL2303, ale nelze to brát za bernou minci. Oni totiž tyhle převodníky mívají 2 obvody, jeden je převodník z USB na seriák (TTL, 5V nebo 3.3V) a pak je tam druhý který převádí napěťové úrovně z TTL na RS-232C.

Obecně, převodníky s FT232 byli vždy v pohodě, s převodníky s jinými čipy jsem měl problémy.

Pokud jde tedy o to, sehnat převodník s FTDI a kabelem, tak třeba zkusit tohle. Ale zase u kabelu s FTDI z číny se může objevit jinej problém.
KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
Jendа avatar 16.5.2015 23:40 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Ale zase u kabelu s FTDI z číny se může objevit jinej problém.
Ve skutečnosti se ten problém neobjevil u kabelu z Číny, ale u OS z USA.
Jendа avatar 16.5.2015 23:38 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ještě dodám, že převodníky se v lsusb hlásí (opět postupně od 1 do 4) následovně
USB část je nezávislá, typicky převádí na TTL. Důležité jestli je za tím něco jako MAX232 nebo to nějaké prase připojilo přímo na výstup.
Kdybyste někdo věděli o převodníku, který vypadá jako ten na prvním obrázku (tj. samotný převodník je v DE9 konektoru (případně někde mezi konektory), ale má samici a vhodně překřížené piny, a jde opravdu o RS-232, dejte prosím vědět.
Myslím že si ho budeš muset postavit.
Protože se mi převodníky, které fungují, nevejdou přímo do USB konektoru na Raspberry Pi
Řešení stojí $1, např. USB kabel nebo 90° adaptér. Nebo připájet drátkama.
Já to s tou denacifikací Slovenska myslel vážně.
Luboš Doležel (Doli) avatar 17.5.2015 12:57 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ten první modrý převodník jsem si koupil z DX.com a vůbec mi s ničím nefungoval. Naštěstí mi vrátili peníze, když jsem produkt označil jako "Deal on Arrival".
17.5.2015 21:26 Havran
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
V TME maj originál FTDI převodníky, který fungujou, ale jsou docela drahý. A pokud je potřeba křížení (null modem), tak jedině kříženej kabel nebo adaptér z Aliexpressu.
Jendа avatar 17.5.2015 23:18 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
25.5.2015 14:38 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pouzivam http://asix.cz/usb_ucab232.htm a funguje jak ma. Cokoliv s originalnim FT2232 obecne funguje jak ma a ASIX ten hardware navic dela dobre.

Ad RPi -- RPi prece ma UART na tom 40pin headeru, tak proc na to nepridat jenom MAX232 a vyreseno?
25.5.2015 22:01 tom62 | skóre: 14 | blog: tom62 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
Jak jsem psal výše, v blízké době zřejmě Raspberry Pi nahradím jiným počítačem, takže jsem hledal univerzální řešení, které bude fungovat i poté.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.