abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:00 | IT novinky

    Společnost AMD na veletrhu Computex 2024 představila (YouTube) mimo jiné nové série procesorů pro desktopy AMD Ryzen 9000 a notebooky AMD Ryzen AI 300.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    OpenCV (Open Source Computer Vision, Wikipedie), tj. open source multiplatformní knihovna pro zpracování obrazu a počítačové vidění, byla vydána ve verzi 4.10.0 . Přehled novinek v ChangeLogu. Vypíchnout lze Wayland backend pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:00 | Zajímavý software

    Národní superpočítačové centrum IT4Innovations s partnery projektu EVEREST vydalo sadu open source vývojových nástrojů EVEREST SDK pro jednodušší nasazení aplikací na heterogenních vysoce výkonných cloudových infrastrukturách, zejména pro prostředí nabízející akceleraci pomocí FPGA.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | IT novinky

    Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,32 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Ubuntu, Linux Mint a Manjaro Linux. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 45,34 %. Procesor AMD používá 75,04 % hráčů na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 11:33 | Pozvánky

    Blíží se léto, chladiče topí, tranzistory se přehřívají, novinářům pomalu docházejí témata a nastává klasická okurková sezóna. Je tomu tak i mezi bastlíři? Na to se podíváme na Virtuální Bastlírně! Tentokrát se strahováci podívají na zoubek velmi slibně vypadajícímu open-source EDM projektu - ne, nejde o taneční hudbu, ale o elektroobrábění. Ukáží taky, jak vypadá starší cykloradar zevnitř nebo jak se testuje odolnost iPhonů.

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 11:22 | Humor

    CEO Microsoftu Satya Nadella odstoupil z představenstva Starbucks [CNBC, SEC].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    2.6. 16:22 | Upozornění

    Společnosti Ticketmaster byla odcizena databáze s osobními údaji (jméno, adresa, telefonní číslo a část platebních údajů) 560 miliónů zákazníku. Za odcizením stojí skupina ShinyHunters a za nezveřejnění této databáze požaduje 500 tisíc dolarů [BBC].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    31.5. 23:55 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    31.5. 17:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 32
    31.5. 17:11 | Komunita

    Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    Rozcestník

    Jak se zbavit Secure Bootu

    15.10.2016 18:11 | Přečteno: 4216× | Expresivní zabručení | Výběrový blog

    Bohužel, jak jsem předpovídal, jednoho dne k tomu dojít muselo. U novějších počítačů už není zbytí a možnost vyhnout se UEFI v podstatě není.

    Doposud nebyl problém vedle sebe v poklidu a míru Windows a Linux provozovat. GRUB se s EFI umí vypořádat bez problémů. Takto jsem nějaký čas bootoval jak Windows Boot Manager, tak GRUB. Nemám ponětí co se stalo a aniž bych si byl vědom nějaké chyby z mé strany, prostě mi včera vyskočila při snaze nabootovat GRUB tato nádherná obrazovka:

    Klíček s popiskem „Security Boot Fail“. Toť vše. Dál se počítač nehnul ani o instrukci a vysvětlení žádné. Po restartu mi zůstal Windows Boot Manager jako jediná možnost kterou nabootovat.

    Vypnutí UEFI a navrácení se ke standardní metodě mělo za následek, že nabootovat můžu pouze pomocí DHCP:

    Secure Boot dle výchozího nastaven zapnutý a zašedlý, takže možnost deaktivovat ho žádná:

    V tento moment jsem začínal být mírně řečeno zoufalý.

    Pryč s ním

    Za celý svůj život jsem nenastavil jediné heslo do BIOSu. Důvodem je pragmatičnost a taky trochu vlastní ideologie. Hesla mám tendenci zapomínat a hrozba, že zapomenu jaké heslo jsem nastavil do BIOSu je prostě veliká. Nemožnost spravovat BIOS poté velmi nemilá. Navíc jsem prostě toho přesvědčení, že kdokoliv sedí fyzicky před strojem by měl mít možnost ho spravovat včetně svobodné volby který systém chce nabootovat a heslo by mu v tom mohlo bránit. Prostě stroj je toho kdo před ním sedí, ten ho zároveň dost pravděpodobně spravuje a zároveň vlastní poslední bajt ve vlastní paměti. Takový člověk také rozhoduje co bude a nebude spouštět. Tak nějak to vidím já.

    Bohužel jsem si zároveň všiml, že možnosti vlastnosti Secure Bootu jsou v menu do kterého se jinak než bez nastaveného hesla nedostanete. No nedá se nic dělat:

    Nyní je možné spravovat klíče a možná ještě nějaké parametry Secure Bootu. Ovšem také zpřístupní jinou položku:

    kterou každému soudnému člověku doporučuju nastavit na jedinou myslitelnou hodnotu:


    [Vypnout, zničit, znárodnit a rozsekat na cucky!!!]

    Na závěr dodám že nyní bootuji co uznám za vhodné já a už mi nezbývá nic jiného než obávat se dne kdy mi nějaký „Security patch“ i tuto možnost z BIOSu odebere.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    15.10.2016 20:27 Matlák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Řekl bych že ty "náhlé kolapsy" typu secure boot fail na dualboot mašině budou nejspíš mít na svědomí aktualizace Windows. Doporučuju se tímto jednoduše vyhnout spouštění Windows na železe úplně. Virtualizace je jediná rozumná volba (a nakonec je to i pohodlnější než čekat mezi restarty).
    Grunt avatar 16.10.2016 12:04 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Řekl bych že ty "náhlé kolapsy" typu secure boot fail na dualboot mašině budou nejspíš mít na svědomí aktualizace Windows. Doporučuju se tímto jednoduše vyhnout spouštění Windows na železe úplně.
    Též něco takového podezřívám. Sám si nejsem vědom že bych změnil nějaké nastavení a prostě tohle začalo ze dne na den. Pokud vypnu Secure Boot, GRUB nabootuju bez nejmenšího problému. Problém je že pokud se oken zbavím a nepůjde nabootovat z jakéhokoliv důvodu Linux, z počítače zbude cihla. Licenci oken jsem si poctivě zaplatil, není k tomu instalačka, nic. Prostě by to byly vyhozené peníze z okna.
    Virtualizace je jediná rozumná volba
    Tohle jak funguje? Co když začne WBM ten Secure Boot ke svému startu vyžadovat, jak se vlastně bude spouštět ve virtuálu?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    16.10.2016 12:45 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Tohle jak funguje? Co když začne WBM ten Secure Boot ke svému startu vyžadovat, jak se vlastně bude spouštět ve virtuálu?
    Podle me neni duvod aby nejaky otevreny UEFI firmware ten secureboot nemohl podporovat, verejne klice MS jsou volne dostupne (a i kdyby nebyly jsou v kazdem BIOSu).
    Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
    Václav 16.10.2016 12:46 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Instalačku Windows není problém kdykoliv stáhnout z webu Microsoftu.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    16.10.2016 17:03 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Dobře to chlapci vymysleli. Windows stáhne aktualizaci firmwaru ze sítě, umístí ji do vnitřní paměti a zavolá službu SMM. Ta si zkopíruje aktualizaci z vnitřní paměti do flash a vrátí řízení Windows. Při příštím startu systému firmware nainstaluje aktualizaci z flash. Například odvolání podpisu zavaděče shim :) Na oplátku firmware může umístit aktualizaci operačního systému do vnitřní paměti a operační systém si při startu řekne službě SMM o její adresu a z ní nainstaluje vlastní aktualizaci. Například root kit od výrobce firmwaru.
    Grunt avatar 16.10.2016 17:14 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    To jako fakt nebo to je vtip?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    16.10.2016 20:45 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu

    Ne. To první se jmenuje UEFI Capsule, to druhé Windows Platform Binary Table.

    První umí Linux od verze 4.2, s druhým mělo aféru Lenovo asi tak před rokem, kdy lidem, co si odinstalovali z Windows nějaké pitominy od Lenova, je znovu nainstalovalo při bootu.

    Grunt avatar 17.10.2016 07:08 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Na fakt že jo. Hele a je tohle vůbec legální? To ještě EU nezakázala a nepokutovala?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    17.10.2016 10:07 Dušan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Takže som sa nemýlil. Človekovi som dal Mint. Po nejakých aktualizáciách WIN10 na Lenove už nenabotoval do linuxu. Našťastie stačilo prenastaviť v UEFI znova bootovanie na grub a bolo to vporiadku.

    Tipujem že nie všetkým toto robia aktualizácie čo dal pisateľ príspevku.

    Heh bolo jasné že MS znova niečo skúsi vrámci "bezpečnostnej" politiky.
    Grunt avatar 17.10.2016 11:05 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Po nejakých aktualizáciách WIN10
    Popravdě též podezřívám aktualizace, protože WIN10 aktualizuje jako zběsilé, furt to něco mění…tak mě napadá, dá se to nějak rozumně vyřadit z provozu?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    17.10.2016 16:17 nyan | blog: Freudian_slip
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Group Policy editor, ale jen v Pro a vyssich.
    15.10.2016 23:54 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Si nastavuj nějaký blbý hesla jako 1234 ty stejně všichni zkouší (a mám ho na svém kufru :-P).

    Nešel by coreboot? (I když ten asi windowsy nedá :-/ )
    Grunt avatar 16.10.2016 12:05 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Nešel by coreboot?
    Na nějakém Acer spotřebním zboží? Těžko.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Agent avatar 16.10.2016 14:22 Agent | blog: Life_in_Pieces | HC city
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Myslíš tu hlášku ze Spaceballs? Aspoň myslim, že tam to bylo.

    Heslo je 12345. Cože, 12345? Takové heslo bych si nedal ani na svůj kufr!

    Pane, heslo je 12345..... Hmmm, zajímavé, stejné heslo jako na mém kufru.
    Nevěděl zpočátku, co si počít, jak žít, co dělat, ale brzy se vpravil do role samotáře.
    16.10.2016 22:12 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Vida aspoň někdo tu zná Spaceballs :-D.
    Max avatar 17.10.2016 08:08 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Jo, Spaceballs, to jsem viděl asi 100x. Pěkná parodie.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Chytrex avatar 16.10.2016 23:57 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    +1
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
    ⧠ A = 0 avatar 16.10.2016 14:12 ⧠ A = 0 | skóre: 10 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Tyhle věci nebudu řešit, dokud se neprodá poslední repasovaný Thinkpad x200 na eBay.
    Nevolte zmrdy.
    Grunt avatar 16.10.2016 16:09 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Buď rád.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    pavlix avatar 16.10.2016 21:37 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    Mám Lenovo ThinkPad X230 a nic jsem neřešil, v čem přesně je problém?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    ⧠ A = 0 avatar 17.10.2016 08:00 ⧠ A = 0 | skóre: 10 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    x230 bezpečnou holínku nemá, ale srou mě na něm jiné věci.
    Nevolte zmrdy.
    JiK avatar 18.10.2016 19:12 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se zbavit Secure Bootu
    HA! HA! HA! All Your Base Are Belong to Us!

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.