abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:44 | Nová verze

    Firma Murena představila /e/OS verze 2.0. Jde o  alternativní sestavení Androidu bez aplikací Google. Mezi novinkami je podrobnější nastavení ochrany soukromí před sledováním aplikacemi. Murena prodává několik smartphonů s předinstalovaným /e/OS (Fairphone, repasovaný Google Pixel 5).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    dnes 14:33 | Zajímavý software

    Do 30. května lze v rámci akce Warhammer Skulls 2024 získat na Steamu zdarma hru Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:33 | Nová verze

    HelenOS (Wikipedie), tj. svobodný operační systém českého původu založený na architektuře mikrojádra, byl vydán ve verzi 0.14.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnou lze nabídku Start. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 23:22 | Zajímavý software

    BreadboardOS je firmware pro Raspberry Pi Pico (RP2040) umožňující s tímto MCU komunikovat pomocí řádkového rozhraní (CLI). Využívá FreeRTOS a Microshell.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:55 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 24.05. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení. Do balíku se dostalo 5 nových aplikací: Audex, Accessibility Inspector, Francis, Kalm a Skladnik.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 12:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 18.0.0 open source webového aplikačního frameworku Angular (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 23:44 | Pozvánky

    V neděli 26. května lze navštívit Maker Faire Rychnov nad Kněžnou, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 16:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.20.0, tj. první z nové řady 3.20, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Z novinek lze vypíchnou počáteční podporu 64bitové architektury RISC-V.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 14:11 | IT novinky

    Společnost Jolla na akci s názvem Jolla Love Day 2 - The Jolla comeback představila telefon se Sailfish OS 5.0 Jolla Community Phone (ve spolupráci se společností Reeder) a počítač Jolla Mind2 Community Edition AI Computer.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    22.5. 12:33 | Nová verze

    LibreOffice 24.8 bude vydán jako finální v srpnu 2024, přičemž LibreOffice 24.8 Alpha1 je první předběžnou verzí od začátku vývoje verze 24.8 v prosinci 2023. Od té doby bylo do úložiště kódu odesláno 4448 commitů a více než 667 chyb bylo v Bugzille nastaveno jako opravené. Nové funkce obsažené v této verzi LibreOffice najdete v poznámkách k vydání.

    ZCR | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (82%)
     (4%)
     (7%)
     (7%)
    Celkem 524 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System

    4. 1. 2010 | Mark Stopka | Hardware | 4481×

    Představíme si Unified Storage System od společnosti Sun Microsystems. Sun o tomto řešení tvrdí: „Se Sun Storage 7110 Unified Storage System je nenákladné zjednodušení vašeho ukládání dat snazší než kdy dříve. Toto lehce použitelné zařízení je ideální pro podnikové skupiny, oddělená pracoviště nebo malé a střední firmy a nabízí ukládání dat na enterprise úrovni za nízké ceny.“ Jak se to s tímto tvrzením má ve skutečnosti, to se pokusíme zjistit v tomto článku.

    Obsah

    První pohled – Hardware

    link

    Každá větší společnost jednoho dne začne řešit otázku, jak udržet svá data přístupná svým zaměstnancům, jak sdílet data napříč pracovní skupinou a zároveň udržet cenu na rozumné hranici. Společnost může tento problém vyřešit několika způsoby, prvním řešením je koupit si nějaký běžný server a na něj nainstalovat Windows/Linux a takový fileserver si postavit. Tohle je přístup, ke kterému se uchyluje většina malých společností, alespoň v ČR.

    • Výhody:
      • nízká cena
    • Nevýhody:
      • nepohodlná administrace
      • nejedná se o specializované řešení, které sice dělá jen jednu úlohu, ale dělá ji dobře
      • vyšší nároky na instalaci
      • pokročilé vlastnosti storage systémů je sice možné realizovat, ale ve srovnání s tím, jak jich dosáhnete na opravdových storage systémech, všechno vypadá jako ošklivý hack

    Druhým řešením je storage as a service: Pronajmout si storage od nějaké společnosti.

    • Výhody:
      • platíte jen za to, co skutečně využíváte
      • nemusíte řešit správu, to řeší poskytovatel
      • máte SLA, pokud dodavatel neplní, následují sankce
      • systémy jsou většinou budovány na Enterprise class storage systémech s vysokou spolehlivostí a starají se o ně lidé, kteří své práci rozumí
    • Nevýhody:
      • je potřeba rychlé připojení do sítě poskytovatele
      • svěřujete firemní data třetí straně

    Třetím řešením je pořízení vlastního storage systému; možností je mnoho a volba se bude lišit podle toho, co od storage systému očekáváte.

    • Výhody:
      • pohodlná administrace
      • jedná se o specializované zařízení, které většinou dělá svou práci dobře
      • pokročilé funkce, kterých většinou na vlastnoručně postaveném řešení nedosáhnete, nebo jen těžce
    • Nevýhody:
      • vysoká cena

    Pokud se vaše společnost rozhodla pro třetí možnost, tedy pořídit si specializovaný storage systém, je na místě udělat menší průzkum trhu. Osobně bych si dovolil tvrdit, že zase tolik voleb k dispozici není, ale zato jsou mezi jednotlivými možnostmi markantní rozdíly jak v ceně, tak ve schopnostech takového storage systému. Mezi hlavní hráče na trhu patří Hitachi Data Systems (hi-end), NetApp (hi-end, mid-range), IBM nSeries (hi-end, mid-range), HP (mid-range) a samozřejmě Sun Microsystems (mid-range, low-end).

    V případě IBM nSeries bych si dovolil zmínit, že se v podstatě jedná jen o IBM Hardware s operačním systémem Data ONTAP od společnosti NetApp – rozdíly jsou v ceně (NetApp je dražší) a v úrovni podpory (když vám selže disk, lidé z NetAppu za chvilku zavolají, že je nový disk už na cestě, IBM hraje mrtvého brouka a zavolat jim musíte vy – osobní zkušenost, obsah SLA smlouvy mi znám není).

    Nicméně je čas se posunout trošku více k tématu z nadpisu článku. Řekněme, že jste se rozhodli pořídit si storage řešení od společnosti Sun Microsystems a potřebujete pár TB přístupných po NFS/CIFS a dalších NAS protokolech, případně po iSCSI…

    Balení

    link

    Když si objednáte Sun Storage 7110, přijde vám poměrně malá krabice o hmotnosti zhruba 30 kg, která obsahuje samotný storage systém, instalační „plakát“, licenční podmínky, bezpečnostní instrukce a další dokumentaci, 4 síťové kabely, rackmount kit a jeden adaptér RJ45->DB9 pro konfiguraci po sériové lince. Jak už to tak bývá, napájecí kabely musíte opět sehnat někde jinde.

    sun storage 7110 unified storage system

    Instalace

    link

    Z hlediska hardwaru je potřeba připojit napájení; k dispozici jsou dva zdroje, které můžete napojit na 2 nezávislé napájecí větve, storage systém dokáže bez problému fungovat s jen jedním zdrojem, druhý je zde pro případ selhání zdroje nebo problémů s napájením v serverovně. Dále je potřeba připojit management síť nebo sériovou linku a produkční síť. Pro management máte k dispozici 2 porty, jeden je metalický ethernet, druhý je sériová linka. Pro produkční síť jsou k dispozici 4 porty pro metalický ethernet o rychlosti 1 Gb/s. Ve chvíli, kdy storage systém poprvé spustíte, si systém vezme na management portu IP adresu z DHCP serveru, na kterou se pak můžete připojit pomocí SSH. Jakmile provedete základní konfiguraci po SSH (sériové lince), můžete pokračovat ve správě storage systému z příkazového režimu nebo můžete přesedlat na webovou administraci.

    Licenční politika

    link

    Každý, kdo někdy spravoval nějaký storage systém, to asi zná: Hardware toho umí mnoho, ale ten software… Chcete virtuální filery? Musíte dokoupit licenci na MiltiStore. Chcete deduplikaci? Licence na NearStore a SIS se musí dokoupit… Tak tomu není v případě Sun Storage 7110 – všechno, co systém umožňuje, je součástí základní licence, žádné další licence není třeba přikupovat.

    Podporované protokoly

    link

    Mezi podporované protokoly tohoto NAS storage systému patří klasické protokoly jako CIFS (Windows sdílení), NFS, iSCSI, NDMP (otevřený protokol pro zálohování diskových polí, který vytvořil NetApp a který je široce podporován zálohovacími systémy je Legato, …), HTTP(s) a FTP. Bohužel chybí podpora protokolu Fibre Channel, takže i kdybyste se rozhodli do některého z 5 volných PCI-X portů strčit Fibre Channel kartu, která umí fungovat v Solarisu jako target, vůbec vám to nepomůže a SAN si z tohoto zařízení neuděláte. Stejně tak zamrzí absence podpory FCoE (Fibre Channel over Ethernet), což je v současné době technologie, která se bude pravděpodobně široce prosazovat napříč korporátními datacentry. (Pokud by byl zájem, nějaký článeček by mohl nasledovat.)

    Přestože chybí podpora pro Fibre Channel, je zde alespoň možnost do PCI-X portů připojit 10Gb/s ethernetovou síťovou kartu a použít iSCSI, takže pokud použijete Netboot, můžete si postavit poměrně snadno bezdiskové stanice, s tím, že root budete mít na iSCSI LUNech na storage systému a nebudete trpět výkonnostními problémy… Na druhou stranu, pokud je mi známo, Sun neposkytuje nic jako Snap Manager for UNIX, takže se připravíte například o možnost vytváření on-line snapshotů existujících LUN, pořád budete muset používat nějaký jiný zálohovací systém, nebo dělat snapshoty off-line (v opačném případě by byly zálohy nekonzistentní).

    Správa systému

    link

    Stejně jako má Sun Storage 7110 jednoduché licencování, tak je pohodlná i administrace. Řádkové rozhraní působí velice konzistentně a v podstatě ani nepoznáte, že systém běží na Solarisu, s administrací Solarisu totiž nepřijdete vůbec do styku. Na rozdíl od takového NetAppu je syntaxe příkazů napříč celým systémem úžasně konzistentní, lehce zapamatovatelná a pohodlná. Co mě hned ze začátku potěšilo, bylo „bash completion“, které je k dispozici. Na druhou stranu, vaše znalosti se správou UNIXových systémů vám v případě administrace Sun Storage 7110 moc nepomohou; ifconfig prostě fungovat nebude :-)

    sun storage 7110 2 sun storage 7110 3 sun storage 7110 4 sun storage 7110 5

    Webová administrace umožňuje snad všechno co řádkové rozhraní a práce s ním je velice pohodlná. Rozhraní je postavené na AJAXu, použitým protokolem je HTTPS a aplikace naslouchá na portu 215.

    sun storage 7110 6 sun storage 7110 8 sun storage 7110 9 sun storage 7110 10

    Například nastavení statické IPv4 adresy z příkazové řádky pro rozhraní vypadá následovně:

    cispole:> configuration net interfaces select nge0 set v4addrs=192.168.0.1/24
    

    Struktura příkazového režimu:

    cispole:> tree
     +---> configuration
     |     +---> net
     |     |     +--> datalinks
     |     |     +---> devices
     |     |     +---> interfaces
     |     +---> services
     |     |     +---> ad
     |     |     +---> cifs
     |     |     |     +---> groups
     |     |     +---> dns
     |     |     +---> ftp
     |     |     +---> http
     |     |     +---> identity
     |     |     +---> idmap
     |     |     +---> ipmp
     |     |     +---> iscsi
     |     |     |     +---> initiators
     |     |     +---> ldap
     |     |     +---> ndmp
     |     |     +---> nfs
     |     |     +---> nis
     |     |     +---> ntp
     |     |     +---> routing
     |     |     +---> scrk
     |     |     +---> sftp
     |     |     +---> smtp
     |     |     +---> snmp
     |     |     +---> ssh
     |     |     +---> tags
     |     |     +---> vscan
     |     |     +---> directory
     |     |     |     +---> nis
     |     |     |     +---> ldap
     |     |     |     +---> ad
     |     |     +---> support
     |     |           +---> tags
     |     |           +---> scrk
     |     +---> version
     |     +---> users
     |     +---> roles
     |     +---> preferences
     |     +---> alerts
     |     |     +---> actions
     |     |     +---> thresholds
     |     +---> storage
     +---> maintenance
     |     +---> system
     |     |     +---> bundles
     |     |     +---> updates
     |     |     +---> disks
     |     +---> hardware
     |     +---> logs
     |     +---> workflows
     +---> test
     |     +---> tasks
     |     +---> test1
     |     |     +---> test1_1
     |     |     +---> test1_2
     |     +---> test2
     |     +---> freq
     +---> raw
     +---> utask
     +---> analytics
     |     +---> worksheets
     |     +---> datasets
     +---> status
     |     +---> storage
     |     +---> memory
     |     +---> services
     |     +---> hardware
     |     +---> activity
     |     +---> alerts
     +---> shares
    cispole:>
    

    Ninja mode

    link

    S kolegy v práci vtipně označujeme slovy ninja mode režim na NetAppech, do kterého se dostanete po zadání příkazu priv set advanced nebo priv set diag (toto je nepodporovaně podporovaný režim, který je určen jen pro zaměstnance Network Appliance). I tento Sun storage systém má svůj Ninja mode, který však, jak už to u Ninja módů bývá, není podporován, a můžete se jeho použitím připravit o záruku a SW podporu… V tomto případě se do Ninja módu dostanete příkazem shell. Po rychlém nahlédnutí mi to připadá jako osekaný shell Solarisu. V tomto režimu vám bude například fungovat zmiňovaný příkaz ifconfig.

    Datová bezpečnost

    link

    Důležitým parametrem každého firemního storage systému je datová bezpečnost a tím nemyslím řízení přístupů (i když to je neméně důležitá věc), ale ochranu proti ztrátě dat, jak z hlediska odolnosti proti výpadkům disků (RAID), tak z hlediska ochrany proti nehodě či chybě uživatele pomocí zálohování. Pro zálohování jsou zde k dispozici ZFS snapshoty a pro zálohování off-site (na pásky či jiný storage systém) je k dispozici protokol NDMP. Pro ochranu proti výpadku disků je k dispozici hned několik druhů RAIDu:

    • Striping
    • Mirroring
    • Triple mirroring
    • Single-parity RAID (aka RAID 5)
    • Double-parity RAID (aka RAID 6)
    • Triple-parity RAID
    • Wide stripes

    Co tomu chybí?

    link

    Hitem číslo jedna na storage konferencích je deduplikace, v použité verzi ZFS však deduplikace k dispozici není. Nicméně vývojové verze ZFS již deduplikaci mají, proto je jen otázkou času, než budou tyto vlastnosti k dispozici i u storage systémů od Sunu.

    Snapmanagery – jakožto rozmlsaný NetAppista jsem si zvykl na to mít k dispozici nástroje jako Snap Manager pro UNIX/Windows, s jehož pomocí můžeme dělat konzistentní snapshoty LUNů, stejně tak jako Snap Manager pro Oracle/SAP/Exchange/SharePoint, … tyto nástroje velice usnadňují zálohování těchto business aplikací, u kterých bývá zpravidla požadavek na vysokou dostupnost, časté zálohování a v současné době se nasazují stále častěji přes NFS (v případě SAPu a Oracle) namísto použití tradičních SAN protokolů jako iSCSI nebo Fibre Channel.

    Stylový závěr

    link
    cispole:> maintenance system poweroff
    This will turn off power to the appliance. Are you sure? (Y/N)
    Connection to 82.209.54.78 closed.
    marek@linux-9x8o:~>
    
           

    Hodnocení: 89 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    4.1.2010 00:59 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Fajn clanok, privital by som aj viac z tohto sudku (storage, SAN/NAS, high availability, multipathing, clustre, real world skusenosti, prepojenie s virtualizacnymi rieseniami...), mnoho ludi s tym bezne nema moznost prist do styku a ako mensie firmy rastu (a bohatnu :D), tak jedneho dna to moze byt aj aktualna tema pre nich. :)
    4.1.2010 08:05 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Chystám se ještě sepsat něco o NetAppech, respektive už mám napsáno tak 90%, ale ještě to musím přečíst (pfff :D ) a něco poupravovat asi :)
    mnoho ludi s tym bezne nema moznost prist do styku a ako mensie firmy rastu (a bohatnu :D), tak jedneho dna to moze byt aj aktualna tema pre nich. :)
    O jej, ať to raději outsourcujou, nebo mi jich bude líto :D
    gtz avatar 4.1.2010 12:57 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    O jej, ať to raději outsourcujou, nebo mi jich bude líto :D
    Nechápu proč, od HP/DELL apod. koupíte DAS/SAN s plnou podporou. A outsorcing nějak nemusím. Outsorcing je smrt pro malé IT firmy popř. i pro pracovníky IT co tam dělají.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    4.1.2010 16:35 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Protože pokud se jim o enterprise storage má starat stejný šmudla jako o Windows servery, unix servery, Exchange,... tak potěš koště :) S největší pravděpodobností nebude umět pořádně ani jedno... Člověka který by to uměl všechno pořádně malá společnost nezaplatí.
    gtz avatar 4.1.2010 17:59 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Jak jsem psal vždyť od HP/DELL apod. lze získat jak SW tak i HW placenou podporu. Je to sice ranec peněz za CAREPACKy, ale i tak se dá. Já nějak outsorcing nemusím, povětšinou správu SANu dělá firma, která to dodá.

    Zase to když si někdo něco někde koupí "třeba Promise FC" za pár korun, dá si k tomu SATA disky, pak mu nezbývá než to spravovat sám popř. si někoho zaplatit. Ale zase se DAS pole zase tak moc nekazí.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    4.1.2010 21:19 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Jak jsem psal vždyť od HP/DELL apod. lze získat jak SW tak i HW placenou podporu. Je to sice ranec peněz za CAREPACKy, ale i tak se dá. Já nějak outsorcing nemusím, povětšinou správu SANu dělá firma, která to dodá.
    Můžeš mi říct co jiného to je, než outsourcing?
    gtz avatar 4.1.2010 22:30 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    klasický servisní balíček, když se něco po... outsorcingem si představuji celkový servis a podporu na vše řešení. Samozřejmě lze i takto. Jen najmout externí správce na toto.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    4.1.2010 12:36 Michal Ludvig | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Takhle nejak bych si predstavoval mistni hardwarove novinky (nebo treba i ne-novinky) misto tech nekonecnych pindu o grafickych kartach a novych i kdyz nicim prevratnych disku/atomu/... Mozna nejake "enterprise hw news" :-) Treba co je noveho ve svete ne-x86/x64 procesoru a serveru, neco o storage zarizenich, technologiich paternich siti, atd. Navic tyto kousky zeleza maji obvykle moralni zivotnost mnohem delsi nez si nadseni recenzenti nejnovejsich grafickych karet dokazou vubec predstavit, takze by podobny clanek vydrzel aktualni vyrazne delsi dobu nez typicke vydani hardwarovych novinek ;-)
    martin() avatar 4.1.2010 15:09 martin() | skóre: 6 | Prievidza / Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    +1
    Hovor múdro, nepriateľ načúva ! -- S. J. Lec --
    4.1.2010 16:26 oxymoron | skóre: 16 | blog: oxymoron | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    +1
    Born to be root ... :-D | "..žebrák není ten, kto svobodu si získal, z toho se stává král.."
    4.1.2010 16:36 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    O jej, do čeho jsem se to zavrtal? :D
    4.1.2010 16:44 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Dekuji za prihlaseni se k aktivite, take si rad poctu ;-)
    4.1.2010 17:22 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Naprosto souhlasím.
    Only Sith deals in absolutes.
    4.1.2010 13:55 Pavel | skóre: 15 | blog: Pavlův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Opravdu pekny clanek!
    Taky se primlouvam za nejake dalsi pokracovani...
    xxx avatar 4.1.2010 01:05 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    No nevím. Nikdy jsem nějak nepochopil v čem je ta výhoda (a to jsem měl na hraní i starej SunStoredge s FC). Jasně je to barevnější a přijde to v jedné krabici. Jenže čím se to teda tak liší od vlastní stavebnice s kvalitními komponentami. SW je fajn, ale asi by to chtělo nějak víc rozvést třeba ty pokročilé funkce. Ani po přečtení tohodle článku nechápu proč bych měl dát o nějakých 100.000 navíc.
    Please rise for the Futurama theme song.
    4.1.2010 07:12 Zdenek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Ja vim proc :-) Az se to podela, tak za to muze SUN ne vy :-)
    4.1.2010 08:03 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    1. až se ti to posere může zta to sun, ne ty... 2. pokročilé funkce - replikace

    a ano za tohle se moc dát navíc 100k nevyplatí, ale specializované řešení jako například NetApp MetroCluster... to si na koleně nepostavíš, nebo jo, ale bude to stát za starou belu... :-) Ale obecně storage systémy se hodí pro systémy ve kterých využiješ například FC disky, když vezmeš v potaz cenu FC disků, tak nějakých pár drobných za kontroler tě už nemůže rozhodit :-)
    4.1.2010 09:49 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    FC disky? FC pole OK, ale FC disky jsou v dnesni dobe uz dost jen marketingove povidani pro bohate zakazniky :-)

    Dalsi vyhodou je, ze takoveto boxy maji obvykle vyssi stupen integrace (mensi zaber mista, mensi spotreba), ktery u na kolene postavenych stroju nedostahnete.

    A jestli JiriL mysli ten StorEdge, ktery si myslim, ze mysli, tak tenhle box je prece jen o necem jinem (deli je radka let a tohle neni jen kus HW) :-)
    4.1.2010 10:58 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    FC disky? FC pole OK, ale FC disky jsou v dnesni dobe uz dost jen marketingove povidani pro bohate zakazniky :-)
    Ano, MetroCluster si bez FC disků postavíš, že? :-) Co je tou správnou technologií dneška, která nabízí minimální latenci pro vysoce vytěžované databázové systémy a vysokou spolehlivost? :-)
    (deli je radka let a tohle neni jen kus HW) :-)
    Ano, řádka let je možná dělí a tohle možná není jen kus HW, ale pokud bych měl volit, pořád bych volil NetApp. :)

    Byl jsem už na hodně prezentacích různých produktů, Hitachi, Sun, HP,... ale nevím proč... nikdo mi nikdy neukázal jak udělat database recovery na těch jejich produktech pod 1 minutu :-)
    4.1.2010 11:17 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    FC disky? FC pole OK, ale FC disky jsou v dnesni dobe uz dost jen marketingove povidani pro bohate zakazniky :-)
    Ano, MetroCluster si bez FC disků postavíš, že? :-) Co je tou správnou technologií dneška, která nabízí minimální latenci pro vysoce vytěžované databázové systémy a vysokou spolehlivost? :-)
    Neni uz NetApp posledni, kdo s FC disky exhibuje? FC disky naopak dnes vnitrne zastaravaji, protoze jsou naprosto malinka cast trhu, to uz i SATA casto dostava novejsi vnitrnosti. A vzhledem k propojovacim technologiim dneska uz to neni brzdou nejaky ten patek, brzdi vlastni disky (a proto mame hracky typu F5100 ;-) ).
    (deli je radka let a tohle neni jen kus HW) :-)
    Ano, řádka let je možná dělí a tohle možná není jen kus HW, ale pokud bych měl volit, pořád bych volil NetApp. :)

    Byl jsem už na hodně prezentacích různých produktů, Hitachi, Sun, HP,... ale nevím proč... nikdo mi nikdy neukázal jak udělat database recovery na těch jejich produktech pod 1 minutu :-)
    U tebe me vyber volby NetAppu neudivuje a rad bych videl database recovery pod 1 minutu u NetAppu na slozitych opravdu vytizenych systemech, ne to, co ma v CR ;-) Jinak vydrz na Oracle, SUN v tomhle oboru teprve v podstate zacina (a nebo se vraci, to je o uhlu pohledu) :-)

    To, ze NetApp si uzitim technologii vyvinutych jinde za ta leta udelal velice dobry system, o tom zadna, jen by se mel probudit a uvedomit si, ze cas se posunul :-)

    4.1.2010 22:15 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    U tebe me vyber volby NetAppu neudivuje
    Můžu já za to, že mají dobré produkty? :D
    rad bych videl database recovery pod 1 minutu u NetAppu na slozitych opravdu vytizenych systemech, ne to, co ma v CR ;-)
    Nevím, já myslím, že pořádné NetAppy v ČR nikdo nemá :) Proto taky nedělám pro české zákazníky :D
    gtz avatar 4.1.2010 12:27 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Prezentace je jedna věc, database recovery se na seminářích nepředvádí, produkty např. HITACHI AMS apod. tam je database recovery plně v rukách systému, který běží na AMS. Ano AMS pole jsou v různých segmentech od SMB po HI-Enterprisse. Vždy záleží na presentaci jaké společnsoti jste byl a jaký model se předváděl.

    FC disky bohužel jsou zatím jedny z nejspolehlivějších a nejvýkonějších ....( nevím proč, ale nemám rád FC-SATA od HP ), ty jejich dual potvory mně taky občas pijí krev ( FATA ).
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    xxx avatar 4.1.2010 11:06 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Je to on :-). Ja jsem spsi chtel naznacit, ze chapu ty vyhody co jsou popsane v clanku. Dokazu si predstavit, ze v te stredni firme se ty penize usetri na mzdach admina, ktery by se mel starat o zbastlene reseni. Otazkou je kolik toho casu je potreba na zbastleni vlastniho reseni pro nejakou malou firmu, nebo pro jake konkretni! ukoly prestava byt mozne, nebo prilis casove narocne, neco zbastlit. Ty StorEdge meli tusim v paru zajimave moznosti redundance, kterou by clovek uz na koleni nejspis nezbastlil.
    Please rise for the Futurama theme song.
    4.1.2010 11:24 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Zalezi na tom, jak moc mala firma a jak cenna jsou data na takovem stroji ulozena. Take u te male firmy se vyplati prave i to, ze nemusi resit nejakeho admina, co to zbastli a spravuje, staci na to admin, co spravuje firemni Exchange a o HW vi tolik, ze se da koupit v Alze. Ty si vyhrat muzes, vis jak na to. Ale az z dane firmy odejdes? Kdo to po tobe prevezme? Udelas takovy pekny "cool" klikaci system? A kdo bude znat vnitrnosti? Tech par desitek tisic se muze i male firme vratit drive nez bys cekal.

    Pravda je, ze dnesni ucetni casto pocitaji na ctvrtleti a tak je zajimaji okamzite naklady a ne ty budouci :-(
    xxx avatar 4.1.2010 11:32 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    To je pravda. Umozni to nabalit na jednoho cloveka vetsi okruh vykonavanych cinnosti. Zejmena v okamziku, kdy by bylo treba najmout dalsiho admina, pak opravdu vynikne uz vyhodnost tehle krabice.
    Please rise for the Futurama theme song.
    gtz avatar 4.1.2010 12:34 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Rozdíl u SINGLE / DUAL Controlleru na třeba FC/SATA je cca 2000€ což není zase tak moc na to, že bude systém spolehlivý. Storage systémy nejsou jen FC-FC, ale snad FC-SATA, FC-SAS,FC-SCSI. Musíme si, ale objektivně říci, že FC-FC jsou nejdražší, ale i nejspolehlivější.

    No stále je velký rozdíl mezi FC(15K) a SAS(15K). FC má stále větší spolehlivost než SAS.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    4.1.2010 12:37 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    No stále je velký rozdíl mezi FC(15K) a SAS(15K). FC má stále větší spolehlivost než SAS.
    Mate nejaka statisticka data, ktera to tvrzeni podporuji? Na vicemene shodnych systemech.
    gtz avatar 4.1.2010 12:50 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Statistickou bohužel ne. Zákazník vždy voli FC disky ( u levnějších SATA ) a jak jsem se o tom bavil se svým dodavatelem Storage, tak FC disky stále jsou spolehlivější ( no kdoví jak to bude za pár let ..)

    Pokusím se ho zeptat zda má nějakou statistiku, kterou by mohl postrádat.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 4.1.2010 15:20 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Informace o testech polí apod. lze najít i zde Specifikace testů PDF

    Popř. zde jsou i ostatní věci k tomu SPC1
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    4.1.2010 08:52 Hlípa | skóre: 13
    Rozbalit Rozbalit vše OpenStorage
    Jinak to reseni je postavene nad OpenStorage projektem. Samozrejmne jsou tam pridany nejake vlastnosti navic a je to predinstalovano na HW, ale zaklad je tentyz.
    4.1.2010 12:04 sunsparc
    Rozbalit Rozbalit vše low-end mid-end high-end
    Zajímalo by mě proč autor píše, že Sun nabízí pouze low-end a mid-end storage, když se podívám tady na ten 48T storage, nepřipadá mi moc low/mid-end... Jak je to tedy s tím škatulkováním?
    4.1.2010 12:28 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: low-end mid-end high-end
    Mno, Thumper je svym zpusobem low-end/mid-range (schopnosti systemu, neni to jen o kapacite, ale o pridavnych funkcich) :-) SUN ovsem take nabizi to, co autor povazuje za high-end, nebo snad devitkovou radu pocita za mid-range? :-)
    gtz avatar 4.1.2010 12:43 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: low-end mid-end high-end
    Příloha:
    Nevím za tu cenu bych asi do něj nešel ( celkem moc drahé, ale jako SUPER-NAS vynikající).

    Pro svého zákazníka jsem nedávno cenil toto :
    FC/SAS(SATA) RAID, RAID 6 on ASIC, 19”, 4 U, 2x 4 Gbit FC to host, 1 SAS expansion port, 512 MB cache, 
    42x 500 GB SATA enterprise disk, 7,200 rpm, 2 FC cable, 2x SFP, slide rails included 
    Plnohodnotný DAS 
    
    Cenově to vycházelo někde kolem 11 000€ (disky 1TB zase nejsou o moc dražší)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    4.1.2010 12:53 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: low-end mid-end high-end
    Mno, on ten system je x86 "high-end", s vyladenym prutokem dat do extremu. Tezko rici, zda vami navrzeny system by mel odpovidajici parametry.
    gtz avatar 4.1.2010 13:01 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: low-end mid-end high-end
    Má odpovídající parametry pro SAN. Není to HI-x86 je to prostě rychlý cenově dostupný systém pro velko-kapacitní ukládání dat.

    Samozřejmně je to DAS, není to NAS-x86 je to prostě pole.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    4.1.2010 16:39 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: low-end mid-end high-end
    Protože kapacita není všechno šmudlo :) Respektive při rozdělování jsem kapacitu vůbec ani nebral v úvahu :)
    4.1.2010 18:02 sunsparc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: low-end mid-end high-end
    Zajímalo by mě proč mne autor nazývá šmudlou :) Cožpak jsem řekl něco tak hrozného, že jste mne musel jmenovat šmudlou? Nevím proč lidé mají potřebu se nad jiné neustále povyšovat, nemám z toho radost, dávám mínus.
    4.1.2010 21:20 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: low-end mid-end high-end
    Nevím proč lidé mají potřebu se nad jiné neustále povyšovat, nemám z toho radost, dávám mínus.
    Nevím proč lidé musí z hloupého popíchnutí dělat velblouda :)
    4.1.2010 22:23 sunsparc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: low-end mid-end high-end
    Já zásadně žádné velbloudy nedělám, od jisté doby se specializuji pouze na žirafy, takže kdyžtak tak, ale jinak já vám stejně nemůžu dát mínus, protože tady nemám účet.. :)

    Ale jestli mohu, rád bych si také rýpnul - máte na hlavě banán s citrónem :)
    5.1.2010 00:58 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: low-end mid-end high-end
    Pleteš si to tu s rootem, tady se mínusy nedávaj, i když máš účet. Takže pro tebe:

    -1
    Quando omni flunkus moritati
    5.1.2010 20:56 cthulhu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: low-end mid-end high-end
    v dnešní době se něčemu, co má "pouze" 2x service processor + kupu disků říká maximálně midrange, pokud chcete vědět, jak funguje enterprise, podívejte se na architekturu např. EMC (Symmetrix) /Hitachi
    4.1.2010 12:42 darkenik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: storage
    mno neviem, so Sun Storage-om som nerobil, ale pokial viem, tak bezi tam solaris, a filesystem a volume manager je tam ZFS, ktore vie robit, krasne snapshoty. tak nevidim dovod, preco sa na storage nedaju robit. Minimalne by sa dali robit, keby sa clovek prihlasil , nie do aplikacie, ale do systemu.
    4.1.2010 19:06 sunsparc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: storage
    Mám také moc rád ZFS a snapshoty a tak, je to fakt paráda, rychlé, pohodlné..
    4.1.2010 21:21 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: storage
    Sice umí dělat snapshoty, ale u iSCSI lun, či databází se nebude jednat o konzistentní zálohy.
    4.1.2010 22:23 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: storage
    Na to stejně potřebujete součinnost klienta, co zapisuje. Nebo mi uniká nějaké kouzlo, které opravdu drahé systémy používají?
    4.1.2010 22:59 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: storage
    Na to stejně potřebujete součinnost klienta, co zapisuje
    A to je ta pointa, jmenuje se to Snap Manager for UNIX, Windows, Oracle, SAP, Exchange, MS SQL,... :) SUN nic takového nenabízí, NetApp ano. :)
    9.1.2010 22:51 m;)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: storage
    ako to teda funguje prosim ?
    5.1.2010 21:16 cthulhu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: storage
    to co tu Mr.Stopka prezentuje se dá řešit i jinak a NetApp na to určitě nemá monopol (viz. např. FalconStor - nejsem dealer). To, že takové řešení Sun neprodává, nemusí být nutně tím, že by to neuměl, ale třeba tím, že má jiné cíle a tedy i jiné produktové portfolio. Spousta vendorů má sice "vlastní" storage, ve skutečnosti to je krabice někoho jiného se svým firmwarem/logem.
    4.1.2010 14:05 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše NAS
    No nevim no. Mám ve firmě obojí - jak plnohodnotný NAS od NetAppu (FAS270) tak vlastní fileserver postavený "na koleně" - RHEL 5.4 s připojeným Dell MD3000 diskovým polem (to je v podstatě jen krabice na disky s řadičem). Takže mohu srovnávat:
    NetApp:
    1. perfektní funkčnost a servis
    2. Extrémně drahé - proto tu máme ještě ten druhý fileserver

    Dell:
    1. Funkčnost nedosahuje úrovně NetAppu (a to i po tom, co jsem zrušil partition tabulku na svazcích, takže mohu pole nafukovat bez rebootu jen přidáváním disků). Třeba na stabilitu a funkčnost NFSv4/Kerberos zatím linux na NetApp nemá.
    2. Zlomková cena a zatím stejná spolehlivost
    3. Rychlost srovnatelná s NetAppem (někdy je rychlejší Dell, někdy naopak)

    Také argument že se o to musím starat moc neobstojí, protože:
    a) Pokud se to pokazí, mohu za to v obou případech v prvé řadě vždy jako admin já (nikoho už nezajímá s kým mám kontrakt nebo ne).
    b) Ten fileserver bych tak jako tak musel mít, pač plní další důležité úlohy, takže bych ho musel spravovat tak jako tak.
    MaFy avatar 4.1.2010 14:28 MaFy | skóre: 24 | blog: kecy | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Moc pekny clanek. Deuji.. Takovych clanku by se tu melo objevovat mnohem vic..
    Lidé se dělí do 10 skupin. Na ty, co rozumí binárnímu kódu a na ty ostatní...
    Nuphar avatar 7.1.2010 23:25 Nuphar | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Souhlas!
    Per aspera, Asparagus et Aspergillus ad a/Astra!
    Nuphar avatar 7.1.2010 23:25 Nuphar | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Úroveň
    No, možná jsem poněkud mimo, ale stejně se zeptám: v jakých cenových rovinách se pohybujeme? V jaké úrovní? Nedávno jsme na katedru koupili NAS od Synology - krabička na 4 x 2 TB disky, uvnitř čistý Linux (s oblibou to ovládám přes SSH), k dispozici špičkové klikátko z CGI skriptů, všemožné služby, na které si vzpomenete pro web, FTP, Linux, Mac i Windows. I se záložním zdrojem za asi 27 000. Mají i rackovací verze, ale tichá krychlička o hraně 25 cm je také celkem fajn. :-)
    Per aspera, Asparagus et Aspergillus ad a/Astra!
    8.1.2010 01:17 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Úroveň
    Pohybujeme se v cenové hladině v řádu statisíců korun :)
    10.1.2010 13:19 darkenik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Sun Storage 7110 Unified Storage System
    Inac zaujimal by ma ten clanok o fibre channeloch a fibre channel over ethernet

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.