abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    25.5. 19:00 | Zajímavý projekt

    Na crowdsourcingové platformě Crowd Supply byla spuštěna kampaň na podporu open source biometrického monitoru ve tvaru hodinek HealthyPi Move. Cena je 249 dolarů a plánovaný termín dodání listopad letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    24.5. 22:22 | Upozornění Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    24.5. 17:44 | Nová verze

    Firma Murena představila /e/OS verze 2.0. Jde o  alternativní sestavení Androidu bez aplikací Google. Mezi novinkami je podrobnější nastavení ochrany soukromí před sledováním aplikacemi. Murena prodává několik smartphonů s předinstalovaným /e/OS (Fairphone, repasovaný Google Pixel 5).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    24.5. 14:33 | Zajímavý software

    Do 30. května lze v rámci akce Warhammer Skulls 2024 získat na Steamu zdarma hru Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    24.5. 13:33 | Nová verze

    HelenOS (Wikipedie), tj. svobodný operační systém českého původu založený na architektuře mikrojádra, byl vydán ve verzi 0.14.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnou lze nabídku Start. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    23.5. 23:22 | Zajímavý software

    BreadboardOS je firmware pro Raspberry Pi Pico (RP2040) umožňující s tímto MCU komunikovat pomocí řádkového rozhraní (CLI). Využívá FreeRTOS a Microshell.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.5. 16:55 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 24.05. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení. Do balíku se dostalo 5 nových aplikací: Audex, Accessibility Inspector, Francis, Kalm a Skladnik.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    23.5. 12:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 18.0.0 open source webového aplikačního frameworku Angular (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 23:44 | Pozvánky

    V neděli 26. května lze navštívit Maker Faire Rychnov nad Kněžnou, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 16:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.20.0, tj. první z nové řady 3.20, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Z novinek lze vypíchnou počáteční podporu 64bitové architektury RISC-V.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (88%)
     (3%)
     (5%)
     (4%)
    Celkem 844 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    15. 7. 2009 | David Ježek | Návody | 11311×

    Doba kinofilmu je pro mnohé ta tam, pro jiné naopak přežívá v plné síle, či dokonce zažívá renesanci. Na jednom se ale všichni shodují: Chcete-li prezentovat své fotografie světu, není efektivní trávit hodiny a hodiny v temné komoře se zvětšovákem, ale raději vyvolané filmy skenovat a upravovat v počítači. Jaké možnosti nabízí nejlevnější (nejen) filmový skener a jak funguje pod Linuxem, na to si odpovíme v tomto miniseriálu.

    Pár slov úvodem

    Dilema „analogový film versus digitál“ dnes nechme stranou. Zaměříme se čistě na ukázku toho, jak lze pod Linuxem v té či oné kvalitě digitalizovat filmový materiál, v našem případě tedy 35mm kinofilm.

    Bohužel s nástupem digitálních fotoaparátů začala z trhu mizet báječná zařízení, specializované filmové skenery dosahující optické hustoty 4,8 D apod. Kromě velmi drahých skenerů Nikon Coolscan (které si mohou dovolit profesionálové jako Ladislav Kamarád, jenž si takové zařízení dokonce velmi specificky upravil) jsou dnes na trhu klasické stolní skenery podporující skenování průsvitných materiálů pomocí prosvětlovací části umístěné ve víku naproti snímacímu prvku. Nehovořím v tuto chvíli o různých levných nástavcích produkujících hrozné výsledky, ale o skutečných „oboustranných“ skenerech, kterým lze odejmout klasické bílé horní víko, pod nímž se ukrývá právě dodatečná prosvětlovací část.

    Toto řešení má na trhu jak Hewlett-Packard, tak Canon a Epson (a možná někomu dalšímu křivdím). Typickým neduhem těchto skenerů je však výrazně nižší dosahovaná optická hustota od 3,0 D po 4,0 D, která znemožňuje pořídit těmito zařízeními skeny špičkové profesionální kvality (o bubnových skenerech za milióny ani nemluvě), ale pro domácí účely jsou více než postačující. Recenze si záměrně bere na paškál patrně nejlevnější dostupný plochý/filmový skener Epson Perfection V300 Photo, jehož cena u nás začíná na nádherných 1950 Kč včetně daně, což je cena, kterou v průměru v labech zaplatíte za oskenování ~35 kinofilmů, aniž byste měli nad procesem skenování jakoukoli kontrolu.

    V300 a jeho kolegové

    Jak již zaznělo, V300 je nejlevnější skener. Nad ním v nabídce firmy Epson sídlí modely 4490/V500 (liší se použitím CCFL/LED podsvícení, první jmenovaný je „zastaralý“) a duo V700/V750 (opět CCFL versus LED, V750 navíc používá rychlé rozhraní FireWire). Podrobnými rozdíly mezi modely se nebudeme zabývat, s rostoucí cenou samozřejmě roste optické rozlišení a optická hustota, ale zatímco V750 je bezpochyby vynikající přístroj, svojí devítinásobnou cenou (!) oproti V300 často ze seznamu uvažovaných modelů při koupi okamžitě vypadává.

    epson perfection v300 photo 1

    Takže Epson Perfection V300 Photo:

    • stolní skener, 12řádkový snímač Epson Matrix CCD s jednočipovým mikroobjektivem
    • zdroj světla: bílá LED lampa
    • optické rozlišení: 4800×9600 dpi
    • optická hustota: maximálně 3,2 D
    • barevná hloubka: 48 bitů
    • klasický sken: až do A4/US Letter
    • transparentní: filmový adaptér na 6×35 mm (filmový pás), 4×35 mm (diapozitiv v rámečku)
    • další technologie: Print Image Matching II (obnovení barev, redukce zrnění, volitelný tón automatické expozice, maska rozostření s redukcí šumu, odstranění šumu s optimalizací podle typu dokumentu)
    • 4 ovládací tlačítka, rozhraní USB 2.0
    • spotřeba: 12 W za provozu, 3,7 W v nečinnosti
    • rozměry 6,65 × 28 × 43 cm, hmotnost 2,8 kg

    epson perfection v300 photo 1

    V300 je příslušníkem řady Vxxx, osvětlení tedy nezajišťuje starší technologie studených katod, ale pole bílých LED. Výrobce udává poměrně slušnou hodnotu optického rozlišení, v oblasti skenování klasických dokumentů není důvod mu nevěřit; ale tato oblast není cílem testu. Reálné optické rozlišení při skenování průhledných kinofilmů (což je materiál se třemi fotocitlivými vrstvami, na každou základní barvu jednou) je něco zcela jiného. Jaké reálné rozlišení skener umí, na to si samozřejmě odpovíme.

    Prakticky jediná významná výtka oproti modelu V300 může směřovat na absenci technologie známé jako „Digital ICE“ (Digital Image Correction and Enhancement). Ta slouží k detekci škrábanců a prachu na transparentních materiálech, které umí hardwarově při skenu „obejít“ pomocí infračervené lampy. Na druhou stranu Digital ICE nelze použít při skenování filmů obsahujících halogenidy stříbra (jako třeba nedávno ukončený Kodak Kodachrome), protože stříbrné částice odrážejí infračervené paprsky, které Digital ICE využívá k proskenování oblastí překrytých škrábanci a prachem, stejně jako když běžně skenovaný film odráží prachem či škrábanci viditelné světlo LED lampy. Stejný fenomén (přítomnost halogenidů stříbra) stojí za nemožností použití Digital ICE při skenování černobílých filmů. Skenujete-li tedy převážně čb filmy nebo nemáte poškrábané filmy, pak technologie Digital ICE (a její absence u V300) nehraje roli.

    epson perfection v300 photo 2 epson perfection v300 photo 6

    V balení se vedle skeneru nachází samozřejmě plastový díl pro zasunutí filmového pásu případně usazení čtyř diáků, dále dlouhý kvalitní stíněný USB kabel a dlouhý napájecí kabel s adaptérem a nějaké ty „papírové nesmysly“, které nemá cenu číst, natož pokud skener nezprovozňujeme pod Windows. Software totiž, jak už tomu tak u Epsonu bohužel bývá, zahrnuje podporu pouze pro Windows – ať již se bavíme o ovladačích nebo obslužných programech. Vůbec tedy nemá smysl vyndávat CD z krabice.

    epson perfection v300 photo 4 epson perfection v300 photo 5

    Zprovoznění skeneru

    Zprovoznění po hardwarové stránce je triviální. Skener nemá žádné zabezpečovací páčky pro skenovací členy (V500 a výše je mají), takže pouze připojíte USB a napájecí kabel a je hotovo. Samozřejmě je pro skenování filmů třeba z víka vyjmout kus s bílou plochou pro klasické skenování a vybalit film.

    epson perfection v300 photo 7 epson perfection v300 photo 8

    Dobrá rada na začátek: Kinofilm lidé často skladují smotaný v ruličkách. To je špatné samo o sobě a pro skenování velice nepříjemné. Film je třeba vyrovnat, jinak se velmi špatně zacvakává do plastového dílu a současně se může vlastní silou příliš ohnout ke sklu, což ve skenu způsobuje tzv. „newtonovy kroužky“. Současně, pokud je ohnutý „po délce“, je třeba jej nejprve vyrovnat, jinak může část filmu skončit mimo hloubku ostrosti a též se změní proporce (skener neskenuje „stěnu kvádru“, ale část „pláště válce“, tedy místo 36,0 × 24,0 mm například jen 36,0 × 23,8 mm). Po osobních zkušenostech však musím říci, že nástavec od V300 je v tomto daleko odolnější než ten u V500, takže lze bez potíží skenovat i čerstvě vyvolané zkroucené filmy (u V500 to padá na bedra méně robustní konstrukci, která umožňuje skenovat najednou 12 políček), podélné ohnutí je však i zde problém.

    epson perfection v300 photo 9

    Usazení nástavce v těle je aretováno prohlubněmi, do nichž nástavec zapadne. V tuto chvíli jste připraveni ke skenování, takže je čas zprovoznit softwarovou vrstvu.

    Jako „typický linux“ jsem použil 32bitové Ubuntu 9.04 instalované na moderním PC poslední generace. Po zapnutí skeneru se nic nestalo, ani neprovedl „úvodní self-test“, kdy optikou projede obě dráhy a krátce rozsvítí „lampu“. Bylo jasné, že Ubuntu si s ním nepopovídá.

    avasys 1 avasys 2

    Osvědčenou metodou je zkusit placený VueScan (tomu se na Abíčku také budu v dohledné době věnovat), který v tomto případě suše oznámil, že sice našel skener Epson V300, ale chybí k němu software a že jej mám stáhnout z avasys.jp, epsoňákům důvěrné známé stránky.

    iscan

    Cesta vedla jak k ovladači (resp. interpreteru esci), tak k jednoduché doprovodné aplikaci iscan. Po nainstalování obou .deb balíčků jsem se konečně po zapnutí skeneru dobral k self-testu. iscan skener umí používat, takže skenování nic nebránilo. Ale o tom zase příště. Podíváme se, jak iscan funguje, co vše v něm lze nastavit a měnit, a také, jak je na tom V300 s kvalitou skenu přes avasys ve srovnání s aplikací dodávanou pro Windows. Na závěr snad jen malé namlsání fotografií, která byla na V300 skenována pod Ubuntu Linuxem.

    epson perfection v300 photo ukazka 1

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    15.7.2009 06:53 Luigi | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    mam dost diapozitivu, ktere bych si rad zdigitalizoval a uvazuji o tomto skeneru s LED svetlem. Nemam sice v pameti, co je to za presny typ materialu, ale ma velice nizkou zrnitost (i barevne je velmi pekny) - proto mam obavy, jestli rozlisenim budu schopen tuto zrnitost pokryt - kolikanasobne lze takto naskenovany snimek zvetsit, aby se zacal projevovat nedostatek informaci ve snimku? (jednoduseji: obraz promitany na zed promitackou bude zrejme vzdycky kvalitnejsi, co do rozliseni, chtel bych vedet o kolik bude sken horsi - jestli to ma vyznam resit, nebo jestli bude 3m uhlopricka se skenem nepouzitelna - otazku projektoru sem zavadet nechci, jde mi o ten sken)
    15.7.2009 09:05 Tim kutil Taylor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    Vetsinou je pozitivni material hodne malo zrnitej, toho bych se nebal. No a jestli ti jde o promitani beznym projektorem, ktery ma rozliseni 1024x768 nebo treba 1280x1024, coz je taknejak kolem 1 MPx tak podobny skenr svoji praci udela naprosto v pohode.

    David Ježek avatar 15.7.2009 09:25 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    v zásadě bude V300 dostatečný i pro fullhd projektor, pouze V500 díky lepší optické hustotě dokáže z políček vymáčknout kvalitnější obraz. rozdíl je zkrátka vidět, byť zas tak drasticky velký není.

    zdraví Bob Vila
    15.7.2009 11:29 Luigi | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    jde mi o zobrazovani pouze na full HD 50" panelu a rad bych mel moznost si zvetsit detaily. Projektor jsem uvedl jenom kvuli velikosti obrazu, jestli by vubec v takove uhlopricce naskenovany diapozitiv koukatelny, bez ohledu na projektor, kdyby umel rozliseni 10k na 10k :-) Vim ze zrnitost diaku je nizka, pri promitani krome platna a tohoto zrna moc dalsich chyb nevznikne (skrabance), ale tim ano, jsem omezeny tim rozlisenim - a nevim, jestli je to viditelne nebo ne. Naskenovanim bych proste nechtel degradovat kvalitu toho obrazku tim, ze skener bude mit mensi rozliseni, nez jake ma zrno ten diak. Je mi jasne ze na 50" panelu s 1920x1200 bude obrazek asi dobrej, ale co kdyz ho 2x zvetsim? Diak muzu i na tom platne pritahnout docela dost, nez narazim na zrnitost. Chapete co mam na mysli?
    David Ježek avatar 15.7.2009 11:51 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    pak bych doporučil spíše alespoň ten V500.
    15.7.2009 16:25 m0rph
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    Případně, pokud chcete u nějakých fotek luxusní kvalitu, tak existují služby jako www.flextightx5.com .

    15.7.2009 11:30 Luigi | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    prehledl jsem tento komentar - dekuji Vam za informaci :-)
    15.7.2009 18:58 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Zaujal mě termín "optická hustota". To je od Neffa?
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    15.7.2009 18:57 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Žádný CCD scanner nedokáže u jemnozrného filmu, tvými slovy, "zrnitost pokrýt". Rozlišení těchto scannerů na to nestačí. "Zrno" výsledného scanu je vždy kombinací zrna filmu, zesíleného jevem zvaným aliasing, a šumu CCD snímače. Nejlepší scannery (jako ten Kamarádův) jsou docela slušné (a pamatuj, že on používá 120 film, který dává masivně lepší výsledky proti kinofilmu, ikdyž i s ním se dají dělat divy), ale ty konzumní nejsou žádná sláva. Používám stařičký Canoscan FS4000US a scany s ním získané pomocí jedné z posledních verzí Vuescanu jsou nesrovnatelně horší než při transmisním pozorování nebo promítnutí. Kromě rozlišení je velkou slabinou skoro všech CCD scannerů jejich dynamický rozsah, který má za následek i velmi zašumněné stíny. Osobně fotím na film a hodlám po celý život, ale scanuju jenom minimálně a s digitalizací všeho si počkám na scannery budoucnosti. Ty dnešní dělají filmu akorát ostudu.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    15.7.2009 19:43 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    Jsem "postižen" stejným skenerem od Canonu a pravda je, že s výsledky bývám zcela spokojen málokdy. Obávám se ale, že skenování negativů dnes zajímá jen opravdu málokoho a že čekání na nějaký zázračný skener budoucnosti je bohužel marné :-(

    To se spíš dočkáme, že v zrcadlovkách budou běžně full frame nebo dokonce větší čipy.

    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    15.7.2009 19:53 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Přestože ten scanner není nic moc, s Vuescanem je mnohem lepší než se softwarem od Canonu. Nedá se to srovnávat. Scany pro web a malé nenáročné zvětšeniny se tím dají udělat docela slušně.

    Co se týče scanování a filmu v budoucnosti, naprosto nesouhlasím. Trh nemusí být velký na to, aby v firmy v budoucnu vyvíjely scannery. Plno lidí fotí na film a vždycky bude. A vždycky bude potřeba digitalizovat, ať už stará díla nebo nově vznikající. Full frame a větší chipy v jsou v zrcadlovkách běžné už dneska (pravda, ne v těch konzumních). V budoucnu jistě budou běžnější, ale nevidím důvod, proč by to mělo znamenat, že už nikdo nebude vyvíjet vyrábět scannery. Dokud bude k dostání film, budou scannery. A ten bude k dostání ještě hooodně dlouho.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    17.7.2009 09:50 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    Ale tak o tom žádná, taky používám Vuescan, zvětšeniny 30 x 40 se z toho udělat dají. Problém vidím v časové náročnosti, skenovat jeden každý film je docela opruz, protože je třeba nastavit každé políčko extra ručně. Upřímně řečeno Vuescan skenuje dobře, ale to uživatelské rozhraní mi přijde docela tragické, takže si myslím, že třeba manželku bych to nenaučil i když program už komunikuje česky.

    Co se týká těch nových skenerů - od té "stařičké" FS4000 se jich mnoho na trhu neobjevilo, filmy se sice dělají a dělat budou, ale pro výrobce jsou neperspektivní, protože od nich a od celé filmové technologie nečekají mnoho zisků, takže proto je tu tlak zdigitalizovat co nejvíc fotografů. Máte pravdu, že malý trh neznamená, že se něco nového neobjeví, ale je otázka jestli si to běžný smrtelník bude moci finančně dovolit.

    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    17.7.2009 10:12 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    K té časové náročnosti, když dělám zvětšeninu 30 x 40, přece mi to za to stojí, věnovat tomu nějakou tu hodinu. Jestli ne, je taková zvětšenina beztak nejspíše k prdu. Ono i se soubory z DSLR plno lidí tráví hodiny před tím než tisknou nebo to pošlou do labu. Koupí full-frame Canonu člověk sice ušetří čas ztrávený scanováním, ale IMHO víc ho ztratí přebíráním se tisíci bezcenných snímků a digitálními úpravami při kterých se snaží vyřešit přepaly, moire, nepěkné barvy a další radosti, které digitály poskytují. U scanu také nejdéle trvá následné dolaďování a čas pro přípravu a scanování se ztratí. Co se času týče, digitál vyhrává pokud je cílem co nejlevněji nafotit co nejvíc snímků za co nejkratší čas. Pokud je cílem jedna pěkná zvětšenina, je to prašť jak uhoď.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    17.7.2009 11:34 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    Motto : "Když je špatná předloha, postprocesing to nezachrání, aneb z ho... bič neupleteš"

    Dokud fotku nenaskenuju, mám jenom omezené prostředky posoudit, zda je původní negativ takové technické kvality, aby z něj šla ta slušná zvětšenina udělat. Co se jeví ostré na náhledu, nemusí být dokonale ostré na konečném skenu. Kromě toho jsem se přesvědčil, že už výsledek skenu by měl být blízko tomu co chci mít na papíře, takže někdy musím skenování opakovat s jiným nastavením. Nemám sice žádné školení v postprocesu, ale zjistil jsem, že následnými úpravami se dá snímku velice lehce uškodit, ale málokdy zásadně pomoci (nebo to aspoň já neumím), takže úpravy omezuju na nutné a vyzkoušené minimum. Pak je tady spousta snímků, které se sice jeví bezcenné, ale za 20 let se zjistí, že mají hodnotu dokumentární (i když kvalita kulhá). Mám je sice na negativu, ale naskenovaná elektronická kopie neškodí. Nemusím je sice skenovat na maximální rozlišení, ale minuta k minutě se bohužel napočítá ... Ale zase je pravda, že digitální fotograf má jenom ten elektronický výstup a po slabší chvilce a zmáčknutí Delete nebo po selhání techniky nemusí mít už vůbec nic (ale mně se taky může povést negativ osvítit před vyvoláním).

    Fotograf je dnes v situaci, že když nechce riskovat ztrátu kvality v žádném okamžiku (příležitosti ani světlo se neopakují), musí kdykoli pořídit snímek v maximální možné kvalitě. Pokud nejsem spokojen s tím, co za přijatelné peníze dnes poskytuje digitál, bohužel nutně prohrávám časově.

    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    17.7.2009 11:54 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Nemám čas na nic. Horko těžko na focení. Takže většinou jenom vrazím do foťáku diafilm, nechám ho vyvolat, zarámečkuju a dál neřeším nic, přičemž výsledky mě uspokojují. Lidi pořádný promítání pořád oceňujou. S digitálem bych to daleko nedotáh a asi nebyl spokojen, protože bych neměl čas ani na základní úpravy. Skončil bych s hromadou nedodělků. Skenuju nebo nechávám skenovat jenom vyjímečně, když je pro to důvod, a pak má opodstatnění tomu dát čas. Uvažuju, že příští cestu budu fotit na Ektar 100 ve svitku a skeny, případně zvětšeniny vybraných snímků přenechám labu (na zeď jedině ruční). Bude to stát prachy, ale dělba práce je dobrá věc. Nemůžu dělat všechno a proto myslím, že mi film šetří čas. Jestli i peníze nevím, ale ekonomicky vzato je jedinou rozumnou cestou nefotit vůbec nebo jenom mobilem.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    17.7.2009 20:51 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    Jo, tak to je rozumné. Pravda je, že diáky mne vůbec nenapadly (dělám na negativy) a když o tom tak přemýšlím, tak to je časově přijatelná univerzální (a kvalitní) alternativa. Asi na ně přejdu taky. A vůbec - jdu dělat něco rozumnějšího, než je plkání :-)

    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    17.7.2009 18:35 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Obávám se ale, že skenování negativů dnes zajímá jen opravdu málokoho

    Možná je problém i v tom, že většina z těch, koho zajímá, má o tom, co je cenově únosné, trochu jinou představu než my, normální smrtelníci.

    To se spíš dočkáme, že v zrcadlovkách budou běžně full frame nebo dokonce větší čipy.

    Jsem optimista. :-)

    16.7.2009 07:51 Luigi | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    V tech slovech citim souzneni :-) fakt nevim, co je to za material tech diaku, ale vyrabela je moje babicka, ktera v te dobe delala fotky a diaky pro profesionaly. Mam dojem ze vyrobcem jejich materialu byl snad eastman color a kodak. Nerad bych z nich ziskal jen prumernou "digitalni" fotografii, tak bude zjevne lepsi jeste nejaky cas se skenerem pockat. Holt jsem moc narocnej :-)
    16.7.2009 08:49 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Nebo si nějaký scanner jednoduše půjč (sdílíme takhle na vejšce jeden erární, jinde se jich musí válet spousta), případně si diáky nech naskenovat u někoho s pořádným scannerem. Spousta lidí to nabízí a ceny nejsou zlé. Zmíněné skenování pomocí scanneru Flextight vypadá dobře (ikdyž ta cena je na hranici morality). Někdy ho ale vyzkouším. Hlavně se postarej o dobrou archivaci, ať se diákům nic nestane. Ať jsou ve tmě, chládku a suchu, v prostředí bez prachu a hlodavců...
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    16.7.2009 20:35 Luigi | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    mam je skladovane dobre, v hlinikovych kufricich v suche mistnosti s dost stalou teplotou. Problem je, ze jich mam opravdu hodne (cca 1500) a rozhodne vsechny stoji za archivaci, o cenach takovych sluzeb nemam paru ale hlavne se mi nechce je sverit nekomu cizimu :-(
    21.7.2009 14:33 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Osobně fotím na film a hodlám po celý život, ale scanuju jenom minimálně a s digitalizací všeho si počkám na scannery budoucnosti. Ty dnešní dělají filmu akorát ostudu.
    Ty dnešní skenery _pro domácnosti_ dělají filmu akorát ostudu. Viz třeba tyhle scany z kinofilmu dělané v labu, které filmu ostudu rozhodně neudělaly (obojí Minolta MD 70-210/4 na dlouhém konci, film Fuji Reala).
    21.7.2009 14:49 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Slušný. Ještě ale vědět, jestli tu chromatickou vadu dělá objektiv nebo scanner. Zdá se mi, že scanner.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    22.7.2009 10:14 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Objektiv, který je tím známý. Je ostrý i při plné díře za cenu znatelné CA. Holt je to design roku 1983. ;-)
    15.7.2009 10:47 noname
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    Mám V200 a doma Debian AMD64, takže jsem po několika pokusech zprovoznit 32bitový binární "ovladač" od Epsonu rezignoval a skener používám pouze s notebookem, na kterém je ten jediný správný a legální operační systém :-(

    Na druhou stranu software od Epsonu pro win32 umí hezké věci, zejména co se týká diapozitivů - v dalším díle článku na to určitě dojde (a jsem moc zvědav jak vypadá práce s diapozitivy v kombinaci V300 + Linux). Díky za článek!

    15.7.2009 13:00 Franta Uživatel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Nejnovějěí iscan je již 64bit a V200 funguje na 64bitovém distru jak víno. Například s XSANE. Mám vyzkoušeno na openSUSE 64bit.
    15.7.2009 11:12 panx123 | skóre: 2 | blog: xyz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    Pouzivam V750 a s Linuxem spolecne s VueScan chodi na jednicku. Doporucuji investovat do lepsiho drzaku na film, at uz 35mm tak stredoformat. Osobne pouzivam Dual MF Film Holder z betterscanning.com. Po kalibraci ohniskove vzdalenosti se kvalita vyslednych skenu zlepsila o 100% (hlavne z hlediska ostrosti).

     

     

    =^..^= AmigaPower® avatar 15.7.2009 19:30 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Jen tak pro info: Já dosahuju celkem dost dobrejch výsledků i s HP Deskjet F370, černobílejma negativama a Gimpem pro následný nasycení. ;-)
    regine avatar 15.7.2009 19:47 regine | skóre: 22 | blog: regine
    Rozbalit Rozbalit vše skener ROLLEI

    Docela levný jednoúčelový ROLLEI FILM DIA SCANNER za 2500 Kč. Uvažuji o jeho koupi na skenování starých negativů.

    www.oehling.cz/inshop/filmove-rollei/rollei-film-dia-scanner-%5Bid-214107%5D.html

    www.rollei.com/

    Cigareta krátí život o 1 minutu, láhev koňaku o 5 minut a pracovní den krátí život o 8 hodin.
    15.7.2009 19:54 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: skener ROLLEI
    No nevím, IMHO vyhozené peníze.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    15.7.2009 19:58 mAhdi
    Rozbalit Rozbalit vše Vuescan a barevnej negativ

    Pokud bys napsal i neco na styl jak si pod Vuescanem poradit s ruznyma znackama barevnych negativu, byl bych rad :) ... problem je, ze profily co ma vue sou dost na hovno a tak to pak musim ladit v Gimpu a dost casto mam uz jiny podani nez bych chtel (treba kdyz si crossnu diaky) - zkousel sem ruzny navody jak si zkalibrovat barevny podani per film ale i tak to nikdy nebylo ono (iscan, Xsane etc sou jeste o nekolik trid horsi)

    Jinak mam 4490 + Vuescan, na b/w filmy krome Tmaxu se me skenuje dobre, Tmax nevim proc dela problemy, ale zvetsuje se pritom v pohode, takze tady problem nebude. Diaky davaji slusny vysledky, jen ta negativni barva je zapeklita.

    17.7.2009 15:26 MilanK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vuescan a barevnej negativ

    S negativy jsem též zápasil - co kus, to originál podle toho, kdo u toho v labu zrovna stál. Takže profily skutečně celkem k ničemu.

    17.7.2009 16:48 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vuescan a barevnej negativ
    co kus, to originál podle toho, kdo u toho v labu zrovna stál.
    Tohle při vyvolávání filmu procesem C41 nemělo být možné. Ten proces je pevně daný a neměnný. Možná ve velmi špatném labu záleží na obsluze, ale troufal bych si tvrdit, že stejný film vyjde ve většině labů většinu dní úplně stejně. Výroba pozitivů je samozřejmě úplně jiná věc.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    16.7.2009 09:27 koffr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    článek sem nečet, stačí urpmi iscan a pak už si to každej nakliká, ne?

    16.7.2009 23:59 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    Přečti si ho.

    Matelko avatar 17.7.2009 19:03 Matelko | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)

    Tohle téma mě velmi zajímá, už dlouho se na něco podobnýho chystám, máme doma spousty starých negativů a Epson Perfektion 3490 Photo, bude to ale asi dost časově náročný.

    16.8.2009 19:03 Vítek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Skenování kinofilmu pod Linuxem (Epson Perfection V300 Photo)
    Nejspíš to bude trochu mimo diskusi. Snažím se o něco podobného, jen místo scaneru používám digi zrcadlovku. Na mezikroužky přidělám kvalitní zvětšovací objektiv a vyfotím negativ. zkoušel jsem proti kondenzoru zvětšováku, proti monitoru, nebi ap. Jediný zádrhel je v převrácení barev. Existuje uživatelsky přívětivý nástroj pro invertování snímku, kde si mohu v náhledu upravit barvy a až potom invertovat? Pokud možno aby bylo možné nastavení převodu použít i na další snímky filmu. Díky za reakce.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.