Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Snad mezi námi není takový nešťastník, jenž by sobě bastlil vlastní Makefile na SUSE a posléze se jej snažil naroubovat na sousedovic Win32 nebo Blaženčino FreeBSD. V dávné historii tento problém řešila hromada lidí, až vykrystalizovala nejpoužívanější varianta – Autotools.
Jenže Autotools jsou, politicky korektně řečeno, nepřehledné. Koncový uživatel, popř. distribuční balič, je s nimi spokojen, anžto ./configure;make;make install
funguje perfektně, ale průměrný vývojář má z pekla jazyka m4 kořeněného shell skripty hlavu velikosti
basketbalového míče hmotnosti balonu medicimbalového. A osudem zkroušený operátor Autotools skriptů raději bere již napsané cizích fragmenty souborů a lepí je, doufaje, že to bude tak nějak fungovat. Ano, zde se berou podivné hlášky ve výstupu configure „checking for audio.h“
jedné nejmenované grafické aplikace.
Více lamentování v dobrém článku pana Radima Koláře.
Neexistuje tedy jiné, elegantnější řešení? Samozřejmě. A můžeme si vybrat. Scons, qmake… a Cmake. A proč zvolit Cmake? Elegance, rychlost, ale třeba i to, že si jej vybralo KDE jakožto nový nástroj pro svou chystanou čtvrtou verzi. Právě podněty, které vývojáři KDE vznesli, byly rychlostí nenaložené vlaštovky zaneseny do aktuální verze Cmake, takže je práce s externími knihovnami a exotickými architekturami skutečně jednoduchá.
Schema práce s Autotools
Na rozdíl od Scons je Cmake svým principem Autotools podobné – v každém adresáři projektu je umístěn soubor CMakeLists.txt
s popisem toho, co má být v daném adresáři vykonáno. Spuštěním příkazu cmake
jsou pak vygenerovány požadované výstupy, a tyto výstupy nemusí být jenom Makefile, ale třeba projekt KDevelop anebo Microsoft Visual C++. Dále se budeme zabývat klasickými Makefile, protože jsme konzervativní, a protože jsou jejich příklady nejjednodušší.
Schema práce s Cmake
Dosti teorie, „spějmež do ježdíku“ praxe. Následuje jednoduchá ukázka konfigurace a kompilace. Mějme tedy program, který vyžaduje ke svému běhu knihovnu Qt a volitelně libxml2. Zdrojový kód je silně vyumělkovaný, v podstatě zobrazí pouze dialog s informacemi o Qt a zkusí zavolat jednu z funkcí libxml2, pokud je knihovna v systému přítomna. Referenční program máte k dispozici.
Rozbalíte-li si uvedený příklad, uvidíte v něm pár souborů. main.cpp
je vlastní zdrojový kód, config.h.cmake
šablona, ze které Cmake vygeneruje klasický config.h
s nastavením preprocesoru C/C++, adresář cmake
(o tom později) a nejdůležitější soubor: CMakeList.txt
.
V CMakeList.txt
jsou popisy toho, co chci hledat, co chci nastavit a co použít. Nyní si prosvištíme některé zajímavé části konfigurace:
CMAKE_MINIMUM_REQUIRED(VERSION 2.4.2) SET(CMAKE_COLOR_MAKEFILE ON) SET(CMAKE_VERBOSE_MAKEFILE ON) SET(CMAKE_INCLUDE_CURRENT_DIR TRUE)
Protože jsme průkopníci, ale hlavně protože využíváme nové vlastnosti, musíme vymezit minimální možnou verzi Cmake, také si pro potěšení nastavíme obarvený výpis a nebudeme potlačovat výpisy překladače.
SET(CMAKE_MODULE_PATH "${CMAKE_SOURCE_DIR}/cmake/modules")
Cmake vyhledává externí knihovny pomocí tzv. modulů. Distribuovaný balíček jich sám o sobě obsahuje celou řadu, takže např. konfiguraci Qt nijak specifikovat nemusím, protože je v systému /usr/share/CMake/Modules/FindQt3.cmake
(stejně tak např. GTK+, Qt4, ale i Python atd.). Existují také ale knihovny, které Cmake modul nemají. Pak si jej musíme dopsat, anebo se porozhlédnout, jestli už ho pro nás někdo nenapsal – jako je tomu v případě libxml2. Tento, stejně tak i mnoho dalších, je připravený díky vývoji KDE4. Tyto moduly „navíc“ tímto zahrnu do svého projektu, přesněji řečeno nakopíruji do uvedeného adresáře, protože tam budou později nalezeny.
SET (QT_MIN_VERSION "3.3.4") FIND_PACKAGE(Qt3 REQUIRED) IF (QT_FOUND) MESSAGE("Qt3 Found OK (${qt_version_str})") ADD_DEFINITIONS(${QT_DEFINITIONS}) ELSE(QT_FOUND) MESSAGE(FATAL_ERROR "No Qt3") ENDIF(QT_FOUND)
Snažím se zkonfigurovat Qt3. V případě, že není nalezena, konfigurace spadne s fatální chybou (volba REQUIRED).
SET(LIBXML2_DIR ${CMAKE_MODULE_PATH}) FIND_PACKAGE(LIBXML2) IF(LIBXML2_FOUND) SET(HAVE_XML 1) MESSAGE("LIBXML2 Library Found OK") ADD_DEFINITIONS(${LIBXML2_DEFINITIONS}) ENDIF(LIBXML2_FOUND)
Snažím se zkonfigurovat volitelnou knihovnu libxml2. Pokud ji nenaleznu, nic se neděje, Cmake předpokládá, jistě správně, že se s tím můj kód vyrovná.
Nyní se na chvíli zastavme u výše zmíněné šablony config.h.cmake
. Protože v systému nemusím libxml2 mít, měl bych to nějak dát vědět zdrojovému kódu. Poslední řádka CMakeList.txt
zde proto bude obsahovat příkaz
CONFIGURE_FILE
, který vygeneruje céčkový config.h
,
tedy v tomto případě s jedinou direktivou #define HAVE_XML 1
, pokud bude konfigurace v pořádku.
INCLUDE_DIRECTORIES(${CMAKE_BINARY_DIR} ${QT_INCLUDE_DIR} ${QT_INCLUDE_PATH} ${LIBXML2_INCLUDE_DIR}) LINK_LIBRARIES (${QT_QT_LIBRARY} ${LIBXML2_LIBRARIES}) SET(EXAMPLE_SOURCES main.cpp)
Naplníme seznam adresářů s hlavičkovými soubory, ukážeme překladači, jaké přepínače má použít a také vyjmenujeme, z jakých souborů se bude kompilovat.
ADD_EXECUTABLE(example ${EXAMPLE_SOURCES})
Určitě chceme, aby se naše binárka měla nějaké famozní jméno.
CONFIGURE_FILE(${CMAKE_CURRENT_SOURCE_DIR}/config.h.cmake ${CMAKE_CURRENT_BINARY_DIR}/config.h)
A konečně vygenerujeme config.h
. Zmiňovaný úkol by v tomto případě šel splnit pomocí nastavení ADD_DEFINITIONS(-D HAVE_XML)
, což by přidalo definici symbolické konstanty jako parametr překladače, ale řešení přes config.h
je čistější. Třeba protože můžeme používat překladač, který parametru -D
rozumí trochu jinak.
Samotný překlad probíhá skoro stejně jako v případě Autotools, s jedinou výjimkou. Příkaz configure
je nahrazen příkazem cmake
. Rozdílné jsou také parametry. Například oblíbená volba ./configure --prefix=/foo/bar
se zapisuje cmake . CMAKE_INSTALL_PREFIX:PATH=/foo/bar
. Poté, co konfigurační skript seběhne, máme k dispozici potřebné make
soubory – v tomto případě. Jak je popsáno výše, může se jednat třeba o projekty jednotlivých IDE atd.
Dosti jalových slov, přejděme k udatným činům. Nepěl bych zde chválu, nemít své nadšení podložené fakty. Nejprve několik čísel. Běh konfigurační části kompilace programu Scribus (Intel 1.73GHz, 2GB RAM):
time | cmake | autotools | |
---|---|---|---|
Makefile.in atd. | configure | ||
real | 0m1.234s | 0m44.966s | 0m20.943s |
user | 0m1.072s | 0m27.802s | 0m11.125s |
sys | 0m0.140s | 0m1.032s | 0m4.604s |
A na mnohem slabším stroji (Duron 1.4GHz, 1GB RAM). Věřte, že jsem u starších pleček za ušetřené minuty neskonale vděčen:
time | cmake | autotools | |
---|---|---|---|
Makefile.in atd. | configure | ||
real | 0m4.594s | 1m22.680s | 2m19.591s |
user | 0m1.268s | 0m41.635s | 0m33.190s |
sys | 0m0.616s | 0m2.616s | 0m27.466s |
Nejen rychlost, ale i přehlednost (cmake vs. autotools) a velikost vygenerovaných Makefile se počítá.
Samotná změna sestavovacího nástroje proběhla velmi rychle a bezbolestně. Respektive od prvního otevření dokumentace po první úspěšný build utekly asi tři odpoledne. V následujících dnech a týdnech už pouze správci exotických alternativních platforem (Win32, Mac) upravovali jednotlivé
CMakeList.txt
svým potřebám, např. detekci endianity atd. Více oslavných ód hledejte na obvyklém místě – 1. a 2.
Pokud vás Cmake zaujalo, pokračujte třeba dalším doporučeným čtením na KDE wiki.
Nebojím se říci, že já, stejně jako většina ze Scribus posádky, jsem z Cmake prozatím nadšen. Víceméně vymizely chyby při vkládání nových souborů do projektu, protože se nemusí zapisovat vždy na n+1 míst, než vývojář právě zapsal, ale, a to hlavně, spolupráce tvůrců Cmake s KDE je velmi plodná a zjednodušuje práci nám ostatním. Ne, že by byla nyní práce s konfiguračními skripty tuze zábavná, to zřejmě nebude nikdy, ale je snazší a rychlejší.
Cmake pochopitelně není určeno pouze na C/C++ projekty, ale může se použít všude tam, kde najde uplatnění řešení závislostí ala make
. Dovedu si představit snadnou správu LaTeX (FIND_PACKAGE(LATEX)
) dokumentů, Docbook dokumentace anebo třeba exotickou přípravu webové galerie fotografií z adresářové struktury na lokálním disku (ano, někteří to tak používáme).
Takže – užijte si to…
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
$ TIME=12PM autoconf --with-knife --with-bible --sacrifice-dog
zajímalo by mě, do jaké míry Cmake splňuje požadavky, které jsme si před časem stanovili jako důležité v projektu OCERA. Požadavky se nacházení v následujícím v druhém odstavci souboru README.makerules
Velice uvítám, pokud někdo provede porovnání třeba se Scons či dalšími make systémy podle těchto bodů.
Soubor požadavků je částí projektu, kde jsme všechny tyto požadavky na sestavování programů potřebovali dát dohromady. Naše řešení zatím neobsahuje něco jako Autoconf, ale i tak umožňuje s minimálními úprvami kompilaci knihoven a aplikací pro Linux, MinGW a CygWin. Dále zvládá moduly pro jádra řad 2.4, 2.6, RT-Linux a embedded aplikace přímo na hadrware a do prostředí RT executivy RTEMS. Dokonce je to použitelné i pro SDCC a možná i Keil na 8051.
Na druhou stranu má řešení i své nevýhody (rychlost, rekurzivnost) a znalost alternativ a možnost jejich využití nás tedy také zajímá.
automake
ale naprosto jsem selhal (netvrdim, ze je automake
spatne, jenom jsem to jaksi nezvladl). Naproti tomu jsem CMake byl schopny pouzit po par prectenych radcich. Netvrdim, ze vzdycky uplne spravne, ale s prohlubujicimi se znalostmi CMake clovek zjistuje, ze vsechno (alespon vsechno co jsem zatim potreboval) jde udelat vlastne hrozne jednoduse. V soucasne dobe mam skutecne par jednoduchych CMAke konfiguraku, ktere vytvori v mem projektu knihovnu, pythonovsky wrapper (spojenim CMake + SWIG) a jednoduche testy. Chystam se ted zacit pronikat do unit testovani pomoci CMake + DART - mimochodem, pokud nekdo mate s timto skusenosti, napiste prosim clanecek, pokud ne pokusim se neco napsat, az to trochu ovladnu ...
Dan
ADD_LIBRARY(WPP SHARED ${WPP_SRCS})
ale opravdu nevím co kde napsat aby se při make install nainstalovala?