abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 19:00 | Zajímavý projekt

    Na crowdsourcingové platformě Crowd Supply byla spuštěna kampaň na podporu open source biometrického monitoru ve tvaru hodinek HealthyPi Move. Cena je 249 dolarů a plánovaný termín dodání listopad letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.5. 22:22 | Upozornění Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    24.5. 17:44 | Nová verze

    Firma Murena představila /e/OS verze 2.0. Jde o  alternativní sestavení Androidu bez aplikací Google. Mezi novinkami je podrobnější nastavení ochrany soukromí před sledováním aplikacemi. Murena prodává několik smartphonů s předinstalovaným /e/OS (Fairphone, repasovaný Google Pixel 5).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    24.5. 14:33 | Zajímavý software

    Do 30. května lze v rámci akce Warhammer Skulls 2024 získat na Steamu zdarma hru Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    24.5. 13:33 | Nová verze

    HelenOS (Wikipedie), tj. svobodný operační systém českého původu založený na architektuře mikrojádra, byl vydán ve verzi 0.14.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnou lze nabídku Start. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    23.5. 23:22 | Zajímavý software

    BreadboardOS je firmware pro Raspberry Pi Pico (RP2040) umožňující s tímto MCU komunikovat pomocí řádkového rozhraní (CLI). Využívá FreeRTOS a Microshell.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.5. 16:55 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 24.05. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení. Do balíku se dostalo 5 nových aplikací: Audex, Accessibility Inspector, Francis, Kalm a Skladnik.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    23.5. 12:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 18.0.0 open source webového aplikačního frameworku Angular (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 23:44 | Pozvánky

    V neděli 26. května lze navštívit Maker Faire Rychnov nad Kněžnou, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 16:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.20.0, tj. první z nové řady 3.20, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Z novinek lze vypíchnou počáteční podporu 64bitové architektury RISC-V.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (82%)
     (4%)
     (7%)
     (7%)
    Celkem 526 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Zpravodaj o Víně - 354

    22. 1. 2009 | Luboš Doležel | Různé | 4302×

    Další pokusy o DIB Engine. Stylování Wine (integrace s GTK+/Qt): Barevné schéma; Podpora témat Windows; Podpora nativních témat. Nahrazení vertex pipeline. Jak i VY můžete pomoci Wine. "Hello World" ve Wine64. Změny v databázi aplikací.

    Obsah

    Na WineConf 2008 se vynořil nápad vzhledově předělat winehq.org, AppDB a Bugzillu. Jeremy Newman na tom za pomoci dalších tvrdě pracoval. Nový design má vypadat moderněji a více se zaměřovat na uživatele. Hodně úsilí šlo do toho, aby bylo winehq.org perfektní místo, kam můžete poslat lidi, aby si poprvé zjistili něco o Wine.

    Na Groklaw vyšel článek shrnující nedávnou diskuzi o dopadu případu Bilski na softwarové patenty: „Soudce říká, že tento typ klonování může být proveden, aniž by došlo k porušování práv Microsoftu, ale jak je to s patenty? Před případem Bilského jsme mohli vyslovit odpověď. Teď můžeme vyslovit jinou.“ Pokud jsme si mysleli, že je nepravděpodobné, že by Microsoft zaútočil na Wine kvůli nejasné patentové situaci a následkům antimonopolních řízení, teď je to ještě méně pravděpodobné.

    Od předchozího vydání vyšla celá řada nových verzí Wine. Kromě zde uvedených změn obsahují vydání ještě celou řadu obvyklých oprav.

    Wine 1.1.10

    • Podpora pro sledovače zápisů do virtuální paměti
    • Obcházení chyby kompilátoru na Mac OS ovlivňující WINAPI
    • Opravy pro sestavování na 64bit systémech
    • Další funkce GDI+

    Wine 1.1.9

    • Celá řada oprav v testech na regrese
    • Výkonnostní vylepšení správy paměti
    • Lepší podpora POP3 v inetcomm
    • Počáteční implementace knihovny pro XInput

    Wine 1.1.8

    • Implementovány zásadní části inetcomm (pro Outlook)
    • Ještě lepší podpora crypt32
    • Vylepšení správy paměti
    • Podpora stylování tlačítek

    Wine 1.1.7

    • Lepší správa zařízení pro jednotky DOS
    • Spousta oprav v Richedit
    • Řada oprav pro instalátory, především pro IE7
    • První kroky k implementaci Direct3D 10

    Wine 1.1.6

    • Začátky implementace schannel pomocí GnuTLS
    • Mnoho oprav díky nástrojům pro analýzu kódu
    • Podpora pro desktopovou pracovní oblast X11
    • Opravy pro tabulky v Richedit
    • Dokonalejší podpora JavaScriptu

    Dan Kegel pilně pracoval na tom, aby bylo winetricks aktuální. Winetricks má díky tomu nové funkce pro přípravu Wine na nové aplikace, a navíc tunu oprav a dalších drobností.

    Další pokusy o DIB Engine

    link

    Vypadá to, že neuběhne měsíc bez toho, aby se někdo nepokoušel řešit "problém" v podobě DIB Enginu (že neexistuje uvnitř Wine). V současnosti na problému pracuje několik lidí, zde je pár jejich komentářů. Massimo Del Fedele:

    Tak jsem přemýšlel o tom, že bychom:

    1) Zkusili spojit to nejlepší z repozitářů Huwa a Jesse
    2) Přidali proměnnou prostředí DIBENGINE, která by mohla mít tři různé hodnoty (nebo by nebyla nastavena):

    • chybějící proměnná DIBENGINE nebo DIBENGINE=NONE: Nový DIB engine by nebyl používán, zpět k X11DRV
    • DIBENGINE=FORWARD: Neimplementované věci směrovat na X11, na zbytek se použije nový kód DIB enginu
    • DIBENGINE=FULL: Používat jen kód DIB enginu a zobrazovat FIXME pro neimplementované věci

    To první by umožnilo zařadit DIB engine do hlavního stromu, aniž by se cokoliv pokazilo, poslední možnost by umožňovala ukázat, co je důležitější naimplementovat. Prostřední volba (FORWARD) by umožňovala sledovat, zda se něco nerozbilo při přechodu, a používaly by se nově vyvinuté části.

    3) Zastavit se a počkat, než to bude v hlavním stromu, aby mohlo více lidí přispívat

    Pochybnosti jsou o tom, zda je možné použít smíšený přístup, tedy směrovat neimplementované věci do X11, ale myslím si, že ano. Je přijatelné takto pokračovat?

    Sergej Novosyolo (Etersoft):

    Začal jsem na tom pracovat asi tak před 3 měsíci a uvolnil jsem některé funkce z vnitřku DIB enginu. Ale teď uvažujeme o uvolnění DIB uvnitř GDI32, jak navrhl Detlef Riekenberg.

    Massimo Del Fedele:

    Viděl bych to takhle (ale můžu se plést):

    1. Aplikace používá formát DIB, o vykreslování by se měl postarat ovladač DIB, konverze je nutná jen k zobrazení. To je to, co se nyní dělá se dvěma konverzemi mezi formáty DIB-X11-DIB.
    2. Aplikace používá akcelerované OpenGL: Pokud vím, tak musí k vykreslení použít nativní formát a funkce. Netřeba cokoliv konvertovat.
    3. Ovladače tiskáren. U ps se vykreslují překládáním GDI volání do postscriptového kódu, u ostatních formátů by se o vykreslování měl postarat ovladač. Opět není nutná žádná konverze.

    Takže nechápu, proč by DIB engine měl být UVNITŘ GDI. Ukazatele na funkce by se měly postarat o správná volání ovladače v závislosti na formátu DIB (nebo DDB).

    Roderick Colenbrander se to pokusil vyjasnit:

    Windows u modelu ovladačů win2k/winxp pod kapotou používá funkce Eng* (možná i Vista, nevím). Je to jiná architektura, než používá Wine, my jsme blíže designu Win 3.1. Používání skutečných win32 funkcí by znovu umožnilo používání nativních ovladačů tiskáren (nejsem si jist, zda jde o něco, co chceme). Dělání věcí v microsoftím stylu by mohlo mít výhody při řádném integrování ddraw a dalších věcí. Na druhou stranu by bylo pracné to udělat správně.

    Můj pohled na DirectDraw/D3D a DIB engine je následující. Jsou tu dva případy. V prvním je tu obyčejné 'softwarové vykreslování', ve kterém provádíme 2d ddraw za použití GDI a DIB. Použití DIB enginu by ušetřilo nějaké průchody přes X a zefektivnilo by konverzi barev. V závislosti na situaci by to mohlo výkonu docela dost pomoci.

    Zadruhé, ddraw/d3d aplikace mohou použít GetDC/ReleaseDC pro získání HDC, který mohou použít k vykreslování na povrch ddraw. V případě D3D nebo 'hardwarově akcelerovaného' ddraw (DirectDrawRenderer=opengl) musíme načíst zpět obraz z grafické karty. Pak na něm pracuje aplikace pomocí GDI volání, která v tomto případě budou vyžadovat konverzi barev a procházení přes X. Ve výsledku se obraz vrátí do wined3d a uploaduje se do karty. Různé hry používají tuto techniku ke kreslení textu. Stefan měl nápad, že by se pro toto napsal OpenGL DIB engine. Mým vlastním nápadem, který tak trochu odpovídá tomu, co dělají Windows, je použít GLX_EXT_texture_from_pixmap, které všechny ovladače začínají podporovat. V principu jde o to, že WineD3D načte obraz z grafické karty. DIB engine do toho nějak softwarově něco vykreslí a GLX_EXT_texture_from_pixmap se pak použije ke zpětnému uploadu odpovídající pixmapy do videokarty (pixmapa musí mít stejnou hloubku jako X). Toto by se dalo udělat různě. Dovedu si představit, že hra používá 8bitovou hloubku (ale pomocí opengl to vykreslujeme 24bitově) a DIB engine nadále pracuje na 24 bitech (všechny 8bitové operace by musely být převedeny na 24bitové), aby se zabránilo spoustě převodů hloubky. Windows má také funkčnost k vylepšení interakce ddraw a gdi. Funguje přibližně stejně. Pokud bychom to řešili takto, ddraw-gl by konečně mohlo být akcelerované ve všech oblastech.

    Z tvého e-mailu mám dojem, že Etersoft také pracuje na DIB enginu. Co udělal Etersoft v této oblasti? Bylo by vhodné někam uložit kód, aby prošel kontrolou, než se vývoj vydá špatným směrem, a mohlo by se tak zabránit vytváření duplicitního kódu.

    Sergejova odpověď:

    Obdrželi jsme gity od Huwa Davise a Jasse Allena s jejich verzemi DIB a dále na tom pracujeme. Ale máme v plánu změnit strukturu DIB enginu v těchto případech:

    1. Uvolnění funkci DIB Enginu uvnitř GDI
    2. Uvolnění interakce DIB Enginu s ostatními ovladači (jako X11, PS apod.)

    Dnes jsme vyvinuli nějaké DIB funkce bez změny struktury DIB ovladače. Hlavní struktura DIBu je jen nápad a nebyla změněna.

    A konečně, Massimův pokrok v práci:

    Dal jsem testovací patch (který zavádí DIB engine Jesse Allena do aktuálního stromu) do bugzilly - stránka bugu 421. Engine byl otestován na Autocadu (mnoho problémů se zobrazováním, ale znatelné zrychlení) a na Excelu (rychlé, funkční, problémy se zobrazováním v dialozích). Patch slouží jen k testování a jako nápověda k tomu, jak pokračovat.

    Stylování Wine (integrace s GTK+/Qt)

    link

    Jako jeden z problémů kvalitní integrace programů pro Windows se někdy uvádí vzhled Wine. Wine převážně vypadá jako Windows 3.1 nebo Windows 95, zdaleka ne tak jako moderní linuxové desktopy. Ubuntu v rámci svého nekonečného boje o jednotný vzhled prostředí zahájilo debatu o tom, jak sjednotit vzhled Wine se zbytkem linuxového desktopu. Reece Dunn zahájil debatu o této věci na wine-devel:

    Ahoj, na Launchpadu probíhá diskuze o zlepšení vzhledu Wine tak, aby více odpovídal vzhledu systému, na kterém běží. Situace je následující:

    Barevné schéma

    link

    Wine je podporuje čtením nastavení z registru. Winecfg může načíst soubor .theme obsahující barevný profil a podle něj se přizpůsobit (uložit toto nastavení do registru).

    Pokud to chcete v současnosti naskriptovat (např. při instalaci Wine), musíte manipulovat s registrem. Pomohlo by, kdyby winecfg (nebo nějaká jiná pomocná utilita) podporovala nastavení tématu z příkazového řádku. Navíc pokud by uživatel změnil téma používané v jeho systému, neodrazilo by se to na Wine.

    Podpora témat Windows

    link

    Podpora témat Windows v určitém rozsahu existuje s ohledem na API témat XP. Jsou tu nějaké widgety user32 a handlery oken/dialogů, které ještě nepodporují stylování, a jsou tu výkonnostní problémy, které je nutno řešit.

    Toto by bylo nastavitelné přes příkazový řádek, stejně jako barevné schéma, protože je možné to nastavit přes stejný soubor .theme. Zde je omezení v tom, že potřebujete téma XP pro každé dostupné nativní téma.

    Podpora nativních témat

    link

    Tady je důležité to, že by Wine sledovalo změny tématu v nativním systému. Barvy nativního schématu by byly mapovány na systémové barvy Windows, uloženy do registru a následně by se zaslala zpráva WM_SYSCOLORCHANGED všem otevřeným oknům nejvyšší úrovně, aby se mohla přizpůsobit novému vzhledu.

    Jakákoliv metrická data by mohla být mapována obdobně.

    Co se tématu týče, implementace uxtheme by mapovala volání API na nativní volání. Zde by mohlo být možné pouze zaslat požadavek na překreslení každému aktivnímu oknu. Pokud by nebylo, bylo by všem aktivním oknům nutné poslat zprávu WM_THEMECHANGED.

    Základní požadavky u podpory nativních témat jsou dva: (1) mělo by to fungovat na jakémkoliv systému - některé mají GTK+, některé Qt a některé Cocoa/Carbon, zatímco jiné (jako *BSD nebo Solaris) pravděpodobně tyto enginy dostupné nemají; (2) nemělo by to porouchat žádnou aplikaci pro Windows.

    Všimněte si, že Vista má jiný engine témat msstyles (je to knihovna). Mohli bychom vystavit uxtheme API v knihovně msstyles a zajistit, aby uxtheme volalo msstyles pro vykonání vykreslování. Takto bychom mohli mít gtk.msstyles, qt3.msstyles, qt4.msstyles a carbon.msstyles, které by se vázalo na odpovídající engine témat. Pokud by knihovna msstyles nevystavovala tyto metody, uxtheme engine by mohl zůstat u stávajícího vykreslování témat XP.

    Pro podporu témat Macu by možná byl nutný kód v Objective-C, aby to bylo uděláno pořádně; takové téma by mohlo být externím balíčkem (pravděpodobně v darwine), který by se instaloval jako přídavek k Wine. To samé se týká Qt enginů, aby jim bylo umožněno přímo pracovat s Qt API v C++.

    Názory? Nápady?

    Roderick Colenbrander předložil nějaké ty dodatečné nápady:

    Ahoj, v uxtheme a ve widgetech je spousta chyb ve stylování, které je třeba opravit, ale zatím navrhuji chyby ignorovat.

    Nakonec budeme muset podporovat řadu různých stylovacích enginů GTK+, Qt, Cocoa a později možná více. Teoreticky by bylo možné vytvořit různé backendy pro uxtheme pro každý toolkit. Velkým problémem jsou jazyky, ve kterém je každý z toolkitů napsaný. GTK+ by bylo v pohodě, protože je to v C, ale Qt a Cocoa vyžadují C++, respektive Objective C. Alexandre nechce takové jazyky zařadit (ačkoliv může udělat výjimku u ovladače winecocoa, pokud by byl opravdu, opravdu nutný).

    Ačkoliv používání jiného jazyka než C je tabu, myslím, že by mohl povolit použití jiných jazyků v pomocných programech. Nejlepším řešením by bylo napsat oddělený program (který by mohl mít backendy pro všechny potřebné projekty), který by generoval styl .msstyles (nebo pokud Vista používá novější a lepší formát, přesuňme se rovnou k němu). Hlavním problémem by byla synchronizace témat. Hádám, že by bylo třeba tohle dělat při startu wine.

    Dan Kegel pak nadšení trochu zchladil a vrátil tak lidi do reality.

    Můj názor je, že jakákoliv hluboká integrace bude složitá, a tak bychom zatím měli udělat něco mnohem jednoduššího: prostě dobře podporovat soubory mstheme a poskytnout témata, která vypadají jako výchozí témata na Ubuntu/openSUSE/Fedoře.

    Takže abychom toho dosáhli, musíme se trochu podívat na msstyles. Přesně to Roderick udělal.

    Jen tak pro srandu jsem se podíval na formát. Soubor msstyles je prostě jen win32 resource soubor. Obsahuje různé sekce, které mají řetězce, barvy a bitmapy. Barvy jsou uložené v textovém souboru. Uxtheme zpracuje tento textový soubor a načte barvy 1:1 z této sekce do registru.

    Abych získal resource soubor, použil jsem nástroj nazvaný Resource Hacker pro rozebrání jednoho z témat Clearlooks, které je pod GPL (většina nástrojů pro práci s tématy na Windows poskytuje jen binárky nebo nějaké neužitečné XML soubory). Soubor msstyles obsahuje různé sekce, které obsahují verzi msstyles (PACKTHEM_VERSION) a různé barevné verze tématu (COLORNAMES). Skutečné info je zakopané uvnitř "ini souborů", jež jsou uloženy uvnitř sekce 'TEXTFILES' (názvy ini souborů odpovídají FILERESNAMES). Každý ini soubor obsahuje řadu sekcí pro tlačítka, textová pole a všechny další widgety. Je tam také obecná sekce 'SysMetrics', která obsahuje nějaké klasické vlastnosti jako ActiveCaption a další. Vlastnosti specifické pro widgety jsou ty nejdůležitější a obsahují rozměry dejme tomu tlačítka, kam umístit text, jaké DPI použít a ještě víc.

    Původně bylo mým plánem vytvořit ukázkový projekt .msstyles, ale vypadá to jako velký úkol, protože bych musel vyplnit atributy každého widgetu. Pokud bych poskytl nekompletní téma (což může být korektní, ale nejsem si jist), současný kód Wine pro témata by selhal, protože očekává, že tam informace o tématu jsou.

    Každý si je vědom velkých vylepšení, která jsou nutná v kódu enginu témat comctl32 a na jiných místech, kde musíme vykreslovat pomocí témat. Například u tlačítka současný vykreslovací kód počítá pozici pro vykreslování textu sám, a přitom by měl tuto informaci získávat z tématu. To samé se týká i dalších widgetů.

    O chvíli později Roderick zahájil nové téma, aby shrnul další postup v této věci.

    Používání XP témat je správný směr pro Wine. Bohužel samotný souborový formát není zdokumentovaný. Na základě uxtheme kódu ve Wine (náš kód uxtheme je docela kompletní) a analýzy nějakých "free" XP témat jako "ClearLook" jsem dokázal napsat vlastní šablonu pro témata.

    Nejprve bych chtěl varovat všechny lidi, co chtějí psát témata pro Wine. Téma pro Windows se skládá z barev, velikostí fontů, bitmap a rozměrů widgetů. Editory témat pro Windows používají témata XP jako šablonu pro vytváření nových témat, takže i když najdete "free" téma, nakonec je to odvozené z microsoftího tématu a nejčastěji z Luna. Já sám jsem zanalyzoval clearlooks a nějaká další free témata, jen abych porozuměl uxtheme kódu Wine. Pokud chcete psát témata, použijte kód uxtheme jako referenci. Například dlls/uxtheme/stylemap.c ukazuje, jaké vlastnosti jsou u každého widgetu povoleny. Pokud má vlastnost třeba na tlačítku název 'CONTENTMARGINS', témata obvykle používají 'ContentMargins'.

    A teď k tomu souboru s tématem, co jsem vytvořil. Soubor s tématem je resource soubor, který obsahuje různé sekce. Obsahují názvy vestavěných barevných schémat, velikostí fontů a samozřejmě samotná data tématu. Ta jsou uložená v ini souborech. Většina témat nabízí různé velikosti fontů a barvy a pro každou kombinaci existuje ini soubor.

    Mnou vytvořený soubor s tématem se skládá jen ze sekce 'SysMetrics', která obsahuje 'klasické' názvy barev, které mohou být také přizpůsobeny z umístění Control Panel\\Colors v registru. Rozdíl je v tom, že v XP Microsoft pročistil názvy, takže některá jména se změnila. Téma se kompiluje pomocí mingw, protože winecfg teď asi potřebuje skutečnou hlavičku 'MZ'.

    Spousta práce je nutná hlavně v comctl32 a také ve vykreslovacím kódu uxtheme, aby se zoptimalizoval vykreslovací výkon a aby se témata správně vykreslovala. Pro tyto účely byste měli použít nějaká volně dostupná nativní XP témata a zkusit, aby se správně vykreslovala ve Wine. Vykreslovací kód uxtheme musí korektně ošetřit okraje, umístění a pozice. V současnosti má comctl32 v případě tlačítka o textu předpoklady, které tam podle mě nepatří.

    Doufejme, že někdo přiloží ruku k dílu a vytvoří témata pro Wine, vylepší uxtheme a naše vykreslování témat. Já sám si představuji 'winetheme.msstyles', které obsahuje nějaká barevná témata pro GTK+ a Qt.

    Nahrazení vertex pipeline

    link

    Stefan Dösinger, jeden z neotřesených expertů Wine na Direct3D, měsíce pracoval na nové náhradě vertex pipeline. Konečně se to blíží k dokončení, a proto to Stefan pustil do prvního kola na mailing listu, aby došlo na nějaké to testování.

    Ahoj, má náhrada vertex pipeline je skoro připravena k poslání. Protože náhrada fragmentové pipeline způsobila řadu regresí, chci tomuto patchi dopřát trochu testování, než jej zařadím. Očekávám řadu dalších regresí, protože věci kolem zpracování vertexů jsou stále špatně otestované, především u osvětlování.

    Můžete patche vyzkoušet a zjistit, zda vaše oblíbená hra nadále funguje? Prozatím je nejdůležitější věcí to, jestli hra funguje bez ztrát výkonu nebo chyb ve vykreslování.

    Tato sada patchů by měla vyřešit následující problémy:

    1. Zlepšit výkon v aplikacích, na které tvrdě dopadá drawStridedSlow. Nevím, zda jich ještě zbývá hodně, protože opravy vertexového bufferu zde skutečně pomohly.
    2. Povolit funkce, které neexistují v GL fixed function pipeline (nebo nejsou podporovány ovladači): vertex blending, tweening, efektivnější sledování materiálů, velikost bodů (point size) na každý vertex.
    3. Uvolnit cestu režimu dopředné kompatibility s OpenGL 3.

    (1.) by se mělo s těmito patchi pohnout. Zatím nejsou přidány žádné nové funkce a OpenGL 3 potřebuje ty samé věci implementované pomocí GLSL a ještě je tu další práce, ale toto jsou věci důležité pro start.

    Jakmile budou patche zařazeny, začnu věci dolaďovat. Ošetřování rhw je možné dělat lépe (možná) a načítání dat do vertexového bufferu může být mnohem méně náročné, pokud se používá náhrada pipeline a OpenGL podporuje nativní 16bitové atributy vertexů. Toto by nás mělo zbavit toho, co nás stojí kompatibilita se starými kartami, když běžíme na moderním GPU, aniž bychom obětovali zpětnou kompatibilitu.

    Jak i VY můžete pomoci Wine

    link

    Stručná zpráva od našeho kamaráda a nadšence do práce s bugy Austina Englishe:

    Zdarec uživatelé Wine! Vývojáři Wine v současnosti čelí 4329 otevřeným bugům v Bugzille. Ačkoliv většina je platná, na mnoho z nich se nikdo měsíce nepodíval a už mohou být vyřešené. Pokud máte čas a šířku pásma, co byste mohli obětovat, pomozte nám s jejich ověřováním. Nyní je tu 643 bugů se stažitelnými programy, na které se nikdo 3 měsíce nepodíval (vizte bugzillu).

    Pokud jste alespoň průměrně zdatný uživatel Wine a už máte uživatelské jméno do Bugzilly, ozkoušejte prosím tyto bugy na verzi 1.1.10 nebo novější a nechte u bugu poznámku o současném stavu. Ujistěte se, že testujete v čistém WINEPREFIXu (adresáři .wine)!

    "Hello World" ve Wine64

    link

    Maarte Lankhorst pilně makal na tom, aby mohlo Wine fungovat v 64bitovém světě. Ukázalo se, že je to netriviální úkol vyžadující změny po celém Wine a v GCC. Maartenovi se nicméně dařilo, což předvedl ve zprávě s titulkem "Program Hello World běží pod Wine64!"

    Ahoj, konečně můžu oznámit, že se podařilo spustit vůbec první win64 program pod Wine. Program byl učebnicovou ukázkou, ale aby to fungovalo, gcc se muselo dost změnit. O to se postaral Kai Tietz, který vložil mnoho úsilí do toho, aby gcc přijímalo volací konvenci.

    Než to budeme moci dostat do hlavní větve, je tu spousta věcí, které by se měly udělat.

    Můj repozitář je na repo.or.cz, ale abyste to skutečně rozchodili, potřebujete gcc získané ze subversion s nějakými experimentálními patchi. Očekává se, že budou zařazeny brzo, takže do té doby se nedoporučuje to vůbec zkoušet :)

    V mém stromu je spousta věcí, které nejsou sloučené s hlavním stromem. Pár z nich jsou hacky (například zakázání obsluhy SEGV).

    Jsou tam také změny, které by měly být přijaty, ale ještě se na nich musí pracovat. Jde například o wineserver, AJ chce něco související s ošetřováním fd, ale nezjistil jsem, o co přesně má jít, va_list je také nekompatibilní a mělo by jej nahradit ms_va_list na místech, kde to tak má být.

    Ještě jednou děkuji Kai Tietzovi, díky kterému je toto možné.

    Změny v databázi aplikací

    link

    Změny od správců programů

    link
    ProgramPůvodní stav/verzeNový stav/verzeZměna
    Ragnarok Online European (euRO) Client Silver (1.1.0) Platinum (1.1.12) +2
    Insaniquarium Deluxe 1.1 Garbage (1.1.1) Platinum (1.1.10) +4
    Wakan 1.6x Gold (1.1.1) Platinum (1.1.10) +1
    iCCup launcher 1.4 Garbage (1.1.10) Platinum (1.1.12) +4
    Station Launcher 698327 Garbage (1.1.11) Gold (1.1.12) +3
    The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth... Garbage (1.1.8) Bronze (1.1.9) +1
    Cashflow 101 egame 1.0 Gold (1.0-rc1) Platinum (1.1.11) +1
    Crayon Physics Deluxe demo Garbage (1.1.10) Gold (1.1.12) +3
    Max/MSP 4.6.3 Runtime Bronze (1.0-rc2) Silver (1.1.12) +1
    The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay... Garbage (1.0-rc3) Gold (1.1.10) +3
    The Incredible Machine 3 Bronze (0.9.44) Silver (1.1.9) +1
    Patrician II Gold: 1.1 Bronze (0.9.59) Platinum (1.1.8) +3
    Blade Runner 1.00 Bronze (1.1.0) Platinum (1.1.12) +3
    Europa Universalis Rome v1.3 Garbage (1.1.4) Gold (1.1.9) +3
    Call of Duty 5: World at War 1.xx Garbage (1.1.11) Bronze (1.1.12) +1
    Azgard Defence 1.01 Bronze (1.1.12) Platinum (1.1.13) +3
    Ski Challenge 09 1 Garbage (1.0.1) Gold (1.1.10) +3
    Age of Empires III 1.x Gold (1.1.7) Garbage (1.1.9) -3
    DU Meter 3.07 Build 200 Silver (0.9.13) Platinum (1.1.12) +2
    Paint.Net 3.35 Beta Garbage (1.0-rc4) Bronze (1.1.10) +1
    X²: The Threat Demo Garbage (0.9.11) Silver (1.1.8) +2
    The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth... Bronze (1.1.6) Gold (1.1.9) +2
    Visual C++ Redistributable Package 2005 SP1 (8.0.5... Garbage (1.0.0) Platinum (1.1.13) +4
    Dream Stripper 1.5g Silver (0.9.30) Gold (1.1.9) +1
    Maya PLE 8.5 Gold (1.0.0) Garbage (1.1.11) -3
    Horizons: Empire of Istaria Internet Play Silver (0.9.33) Gold (1.1.8) +1
    Knights of Honor 1.x Garbage (1.1.1) Platinum (1.1.9) +4
    Chrome 1.1.3 Silver (1.0-rc3) Platinum (1.1.11) +2
    Dragon Naturally Speaking 10 Standard Silver (1.0-rc5) Bronze (1.1.13) -1
    openCanvas Plus 1.1 Silver (1.0-rc4) Gold (1.1.12) +1
    Trackmania Nations Forever 2.11.11 Garbage (1.0.1) Silver (1.1.12) +2
    Paint Shop Pro 9.x Silver (0.9.36) Bronze (1.1.11) -1
    Touhou Suimusou ~ Immaterial and Missing Power 1.1... Silver (1.1.10) Gold (1.1.12) +1
    Family Tree Maker 2006 Silver (1.1.11) Garbage (1.1.12) -2
    Sam & Max Episode 104: Abe Lincoln Must Die! 2.x F... Bronze (1.1.10) Platinum (1.1.12) +3
    HxD - Hexeditor v1.7.x.x Silver (0.9.40) Platinum (1.1.10) +2
    Magic Workstation 0.94f Silver (1.0.0) Gold (1.1.13) +1
    Palm Desktop and HotSync Manager 1.0 Gold (0.9.52) Bronze (1.1.8) -2
    Chrome 1.2 Gold (1.1.1) Platinum (1.1.11) +1
    Republic: The Revolution 1.0 Bronze (0.9.41) Silver (1.1.12) +1
    Patrician III: Rise of the Hanse 1.1 Platinum (1.0-rc1) Gold (1.1.11) -1
    Notepad .NET 2 Garbage (1.0-rc4) Bronze (1.1.10) +1
    Syobon Action website Garbage (1.0-rc1) Bronze (1.1.12) +1
    Dynasty Warriors 4 Hyper 1.0 Bronze (1.1.10) Garbage (1.1.11) -1
    Little Fighter 2 2.00 Garbage (1.1.10) Silver (1.1.12) +2
    Shadowbane current Garbage (0.9.31) Bronze (1.1.12) +1
    Megaman X5 1.0 Garbage (0.9.8) Platinum (1.1.9) +4
    Scorcher Demo Garbage (1.0-rc4) Platinum (1.1.10) +4
    Master of Orion 2: Battle at Antares 1.31 Silver (1.0.0) Garbage (1.1.12) -2
    Typer Shark Deluxe 1.02 Gold (1.0.0) Platinum (1.1.10) +1
    ebase 1.03 Garbage (0.9.49) Bronze (1.1.5) +1
    Command & Conquer: Red Alert 3 Retail 1.x Gold (1.1.6) Silver (1.1.8) -1
    Yahoo Instant Messenger 8.1 Bronze (1.1.8) Silver (1.1.9) +1
    Turbocad LE TurboCad LE Silver (0.9.54) Platinum (1.1.10) +2
    NewsLeecher 3.9 Beta 14 Gold (0.9.58) Platinum (1.1.10) +1
    StepMania 4.0 Platinum (0.9.31) Bronze (1.1.12) -3
    The new adventures of Zak McKracken 1.04 Bronze (0.9.6) Platinum (1.1.9) +3
    Gomez Peer Latest Gold (1.0.0) Platinum (1.1.10) +1
    Fire Department 2 1.0x Garbage (0.9.52) Bronze (1.1.8) +1
    Battlefield Vietnam 1.0 Gold (1.0-rc3) Garbage (1.1.12) -3
    Spotify 0.3.7 Gold (1.0.1) Platinum (1.1.9) +1
    Arindal All Versions Gold (1.0-rc3) Platinum (1.1.9) +1
    Peggle Deluxe 1.0.1 Gold (1.0-rc1) Platinum (1.1.10) +1
    Word 2003 Bronze (1.0.1) Silver (1.1.10) +1
    Rome: Total War 1.x Garbage (1.1.10) Silver (1.1.12) +2
    Acrobat Reader 5.0.x Garbage (0.9.40) Silver (1.1.12) +2
    AutoCAD 2008 Garbage (1.1.12) Silver (1.1.13) +2
    foobar2000 0.9.6 Gold (1.0.1) Bronze (1.1.9) -2
    tntMPD 2.0 r40+ Gold (1.1.11) Silver (1.1.12) -1
    Power Bible Power Bible 5.4 Platinum (0.9.41) Gold (1.1.8) -1
    Darkened Skye 1.0 Garbage (0.9.37) Platinum (1.1.7) +4
    Bejeweled Deluxe 1.87 Platinum (1.0.0) Garbage (1.1.10) -4
    Rocket Mania Deluxe 1.01 Gold (1.0.0) Platinum (1.1.10) +1
    Avernum 3 Full Version Gold (0.9.50) Platinum (1.1.8) +1
    The Witcher 1.0 Bronze (1.1.1) Silver (1.1.12) +1
    CDex v 1.7 Beta 2 Silver (0.9.52) Platinum (1.1.11) +2
    Microsoft Office (installer only) 2003 Bronze (1.1.11) Silver (1.1.12) +1
    Stronghold: Crusader 1.x Silver (1.1.5) Gold (1.1.8) +1
    Heavy Weapon Deluxe 1.0 Garbage (1.1.1) Platinum (1.1.10) +4
    Dungeon Runners Final 0.110 Garbage (1.0-rc3) Gold (1.1.12) +3
    Avernum 1.0.3 Gold (0.9.41) Platinum (1.1.8) +1
    Battlefield 1942 1.6x Gold (1.0-rc2) Platinum (1.1.10) +1
    The Elder Scrolls III: Morrowind 1.2.0722 Bronze (1.1.1) Gold (1.1.8) +2
    Cool Edit 96 Gold (0.9.27) Bronze (1.0.1) -2
    Descent: Freespace - The Great War Demo Garbage (0.9.57) Silver (1.1.9) +2
    Descent: Freespace - The Great War 1.06 Garbage (0.9.54) Silver (1.1.9) +2
    Sacred 2 - Fallen Angel 2.0.2 Silver (1.1.8) Garbage (1.1.9) -2
    AstroPop Deluxe 1.1 Garbage (1.0.0) Platinum (1.1.10) +4
    The Longest Journey Build 153 Garbage (0.9.33) Bronze (1.1.13) +1
    Acrobat Reader 6.0.x Bronze (0.9.53) Silver (1.1.12) +1
    Gunz - The Duel Beta (Europe) Gold (1.1.3) Garbage (1.1.8) -3
    1701 A.D. 1.0x Bronze (1.1.1) Garbage (1.1.12) -1
    VeZA Route Planner 2005 Garbage (1.1.0) Bronze (1.1.11) +1
    Trillian 3.1 basic Bronze (1.0.0) Silver (1.1.9) +1
    Delta Force 2 1.06.15 Gold (0.9.54) Platinum (1.1.9) +1
    Mids' Hero Designer 1.4 Silver (1.0-rc4) Garbage (1.1.11) -2
    Heroes of Might and Magic II Gold: 1.0 Bronze (0.9.58) Gold (1.1.8) +2
    Falcon 4.0 Allied force 1.0 Garbage (1.0.0) Silver (1.1.10) +2
    Crysis Crysis 1.x (1.1.1.5767+) Bronze (1.0.0) Silver (1.1.11) +1
    Zuma Deluxe 1.0 Platinum (1.0.1) Garbage (1.1.10) -4
    Garena 3.0 Gold (1.1.11) Garbage (1.1.13) -3
    Medieval 2: Total War 1.3 Garbage (1.1.7) Silver (1.1.9) +2
    Family Feud 1.0 Gold (1.1.1) Garbage (1.1.10) -3
    Lunar Magic (Super Mario World ROM editor) 1.63 Garbage (1.1.2) Platinum (1.1.8) +4
    Chuzzle Deluxe 1.x Garbage (1.1.10) Gold (1.1.12) +3
    Global Operations 2.0 Silver (1.1.0) Garbage (1.1.11) -2
    Oni 1.0 Bronze (1.1.4) Silver (1.1.9) +1
    Worms Armageddon 1.0-3.6.29.0 Garbage (1.0-rc1) Bronze (1.0.1) +1
    Tales of Pirates 1.37 Gold (1.0-rc2) Platinum (1.1.8) +1
    Celková změna +104

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Událo se v týdnu 17/2024
    Jaderné noviny – přehled za duben 2024
    Týden na ITBiz: Kvalita a přesnost dat generovaných AI rozhodne o důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Týden na ScienceMag.cz: Kosmologové se opět zkouší vypořádat se s problémem Hubbleovy konstanty
    Týden na ITBiz: Platby výkupného za ransomware vzrostly za poslední rok na pětinásobek
    Týden na ScienceMag.cz: Upřesnili limity pro klidovou hmotnost neutrin
      všechny statistiky »

    Seriál Zpravodaj o Víně (dílů: 42)

    Zpravodaj o Víně - 339 (první díl)
    <—« Zpravodaj o Víně - 353 (WineConf 2008)
    »—> Zpravodaj o Víně - 355
    Zpravodaj o Víně – 25. 6. 2014 (poslední díl)

    Související články

    Wine aneb nalijme si čistého vína
    Corel PHOTO-PAINT 9 for LINUX
    Mail virus pro Linux
    Staré dobré hry
    Hry v Linuxu
    Kulečníkové simulátory
    Jaderné noviny
    Distribuční novinky

    Odkazy a zdroje

    Wine Weekly Newsletter 354

    Další články z této rubriky

    Týden na ITBiz: Výkonný elektromagnet z 3D tiskárny
    Týden na ScienceMag.cz: Neutronové molekuly – neutrony se mohou vázat na kvantové tečky
    Týden na ITBiz: Polovina českých firem si není jistá blízkou budoucnosti svého oboru, většina ale počítá s velkým vlivem AI
    Týden na ScienceMag.cz: Působivá simulace pádu do černé díry
    Týden na ITBiz: Platby výkupného za ransomware vzrostly za poslední rok na pětinásobek
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Luboš Doležel (Doli) avatar 22.1.2009 00:33 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 354
    Omlouvám se za zpoždění oproti originálu - WineHQ si změnilo adresu RSS a o článku jsem se tak dozvěděl až tento týden.
    22.1.2009 01:19 Creator of Myths
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 354

    Neuveritelne - zmeny v aplikacich +104. Obvykle to byva +-0. Skoda jen, ze je to porovnavane v ruznych verzich, takze vlastne nevime, ktera verze je o kolik lepsi a jestli vubec nejaka opravdu ma tak kladnou zmenu.

    22.1.2009 19:36 vencas | skóre: 32
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 354

    Nebylo by lepší dělit celkové zlepšení počtem zohledněných programů (tj. průměr)? To je jinak podobně smysluplná hodnota jako součet teplot hvězd na obloze...

    22.1.2009 19:46 phax7 | skóre: 34 | blog: PhaX_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 354

    Podle mě vůbec. Ono je to podivná hodnota, ale orientační, když to bude +100 tak to jde dobrým směrem. Když -100 tak špatným. Když vám ale přestane z verze 1.1.12 na 1.1.13 fungovat program co pod tím používáte, tak hláška že se programy zlepšily v průměru o 1,45 vám přijde stejně užitečná jako +100:)

    23.1.2009 12:20 ased
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 354

    No ked sa tu uz bavime o zmysle/nezmysle neakych cisel, pre mna by bolo urcite zaujimavejsie rozdelenie na aplikacie a hry, bez ohladu na fomat zobrazenia vysledku. Pod wine pouzivam iba a iba aplikacie ktore mi chybaju/nevyhovuju v linuxe. A kedze rychlym pohladom zistujem ze vacsina v zozname su hry, ktore som nikdy nemal a ani mat nebudem, tato informacia mi nenaznaci vobec nic... Tak, a teraz ma mozte ukamenovat :)

    mirec avatar 23.1.2009 21:20 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 354
    Myslím, že je tu takých užívateľov viacej ;) Mne je tiež fuk ako fungujú hry, podstatné sú pre mňa bežné aplikácie.
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    26.1.2009 11:55 SB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 354
    V konečném důsledku je důležité akorát to číslo u vámi využívané aplikace, nic jiného. Takže současné hodnocení chápu jako ukazatel, kolik se udělalo práce a o kolik je Wine kompatibilnější s tím zgarbem.
    xkucf03 avatar 25.1.2009 11:14 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 354

    Navíc ty změny nemusí být způsobené kvalitou wine, ale kvalitou testování.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    mirec avatar 22.1.2009 09:36 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Chybička
    FOŔWARD
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    22.1.2009 09:46 s0 | skóre: 32 | blog: nejchytřejší kecy | prágl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chybička

    není to něco jako slovenské mRRRtvy? ;)

    Kuolema Kaikille (Paitsi Meille).
    22.1.2009 10:17 quanti | skóre: 16 | blog: ch1x0r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chybička

    vypadá to tak, asi velmi dlouhý forward ;))

    mirec avatar 22.1.2009 18:28 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chybička
    Je ale nič to nemení na tom, že je tam chyba. Samozrejme malo byť FÓRWARD (ako fór) ;)
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    22.1.2009 13:16 06078 | skóre: 15 | blog: 06078
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 354

    Už jsem si říkal, že tu Zpravodaj o víně dlouho nebyl. Ale i tak díky za pěkný článek. Výborné čtení.

    Když tak koukám na změny v databázi programů, nechce se mi věřit, že změna je +104. Dobrá práce.

    Nové stránky vypadají dobře. Ještě dodělat wiki a bude to super. Nelíbí se mi pouze novinky v tom úzkém sloupci, ale jinak to působí svěžím a uceleným dojmem.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.