Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 41. Ve finální verzi vychází pět oficiálních edic: Workstation pro desktopové, Server pro serverové, Fedora Cloud pro cloudové nasazení, IoT pro internet věcí a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich je k dispozici také Silverblue a Kinoite a alternativní desktopy, např. KDE Plasma, Xfce nebo LxQt, a k tomu laby – upravené vydání Fedory například pro designery, robotiku, vědecké použití atd. Přehled novinek ve Fedora Workstation 41 a Fedora KDE 41 na stránkách Fedora Magazinu.
Minulý týden proběhla v Amsterdamu Blender Conference 2024. Na programu byla celá řada zajímavých přednášek. Jejich videozáznamy jsou k dispozici na YouTube.
Byla schválena první verze definice open source AI: Open Source AI Definition (OSAID) 1.0.
Minulý týden proběhla čtyřdenní hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2024. Hacknuta byla zařízení Lorex 2K WiFi, QNAP QHora-322, TrueNAS Mini X, Sonos Era 300, HP Color LaserJet Pro MFP 3301fdw, Canon imageCLASS MF656Cdw, QNAP TS-464 NAS, Synology TC500, Ubiquity AI Bullet, Synology DiskStation DS1823xs+, Samsung Galaxy S24, Synology BeeStation BST150-4T, AeoTec Smart Home Hub, Synology BeeStation a Lexmark CX331adwe. Celkově bylo
… více »Sway (Wikipedie), dlaždicový (tiling) správce oken pro Wayland kompatibilní s i3, byl vydán ve verzi 1.10. Do vývoje se zapojilo 44 vývojářů. Přehled novinek na GitHubu. Sway 1.10 závisí na wlroots 0.18.0.
Připojte se ve středu 30. 10. 2024 od 10:00 do 12:00 na náš webinář "Řízení přístupu do PostgreSQL prostřednictvím externího autentizačního providera" (registrace zdarma), kde vám ukážeme, jak nastavit ověřování pomocí GSSAPI. Ideální pro bezpečný přístup k databázím, ať už využíváte Microsoft Active Directory nebo FreeIPA. Záznam předchozího webináře "Co je nového v PostgreSQL 17" můžete shlédnout zde.
… více »Společnost Apple dnes představila nový 24palcový iMac s čipem M4 a oznámila dostupnost Apple Intelligence na iPhonu, iPadu a Macu.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2024-10-22. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Desktop nově ve výchozím stavu běží na Waylandu a kompozitoru labwc. Vylepšena byla podpora dotykových obrazovek a také integrace s Raspberry Pi Connect.
Od pátku do neděle probíhal v Haagu Ubuntu Summit 2024. Na programu byla řada zajímavých přednášek. Jejich videozáznamy jsou k dispozici na YouTube.
FreeTube, desktopový klient pro YouTube využívající lokální API, byl vydán ve verzi 0.22.0. Nově používá komponentu přehrávače Shaka Player.
Seriál představující moderní programovací jazyk Google Go.
V listopadu uplynuly dva roky od oficiálního vydání tehdy nového programovacího jazyka Go. Místo ohlednutí se za těmito dvěma roky se dnes věnujme výhledům do blízké budoucnosti Go.
Na oficiálním blogu jazyka Go se objevil další zajímavý a užitečnými informacemi nabitý článek (Rob Pike: „The Laws of Reflection“), který je níže přeložen do češtiny. Informace o typech dostupné za běhu programu jsou v Go srovnatelné s tím, co poskytují některé jiné programovací jazyky, a podobně též umožňují typy nejenom prozkoumávat, ale, v rámci jistých omezení, také např. vytvářet jejich instance. Tohoto tématu jsme se v seriálu dosud nedotkli.
Jedním z již dříve plánovaných (mono)témat tohoto seriálu je všechno kolem ošetřování chyb. Mezitím vyšel shodou příznivých okolností na Go blogu příspěvek člena vývojového týmu Go, Andrewa Gerranda: Error handling and Go. Určitě bych na toto téma nemohl napsat článek lepší a tak s Andrewovým vědomím, souhlasem a v (doufám) souladu s původní licencí textu (Creative Commons Attribution 3.0 License), dnes přinášíme českou verzi tohoto článku, která je jen zcela nepodstatně upraveným překladem z originálu.
V dříve publikovaných článcích na AbcLinuxu bylo zmiňováno, že Go je OOP jazyk, ale přitom nemá/nezná třídy a sémantika dědičnost je v něm atypická, řekněme přinejmenším z pohledu člověka zvyklého na např. C++ či třeba Javu. Tyto jazyky pro mnohé představují, vcelku oprávněně, něco jako současný standard z hlediska implementace OOP technik. Dnes se pokusíme některé obvyklé případy OOP, zhruba v duchu právě zmíněných jazyků, napsat v Go a to způsobem, který je v něm přirozený.
Zahajujeme navazující seriál o programování v Go, tentokrát v příkladech. Ukázky se soustředí na malý (nebo jeden) okruh problémů a budou – i vzhledem k rozsahu článku/dílu seriálu – jen schematické.
V předchozím dílu článku jsme načali prohlídku sémantických prvků, ze kterých může programátor v Go skládat svá díla. V dnešní části se opět letmo podíváme na některé další, dosud netknuté „kostky“ stavebnice a tím úvodní Go miniseriál uzavřeme. Případné budoucí další články na téma Go by se již měly nejspíše věnovat konkrétním tématům a jejich řešení v Go.
V předchozím dílu seriálu byl představen stále ještě nový (2009) jazyk Go společnosti Google. Dnes se budeme stručně (opravdu) věnovat některým sémantickým konstrukcím jazyka Go.
„Do not communicate by sharing memory; instead, share memory by communicating“ – zahajujeme seriál o programovacím jazyku Go.
Tiskni Sdílej: