abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:44 | IT novinky

    Apple představil nový MacBook Pro s čipy M4, M4 Pro a M4 Max.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 22:00 | Zajímavý software

    Na GOG.com běží Halloween Sale 2024. Při té příležitosti lze získat zdarma počítačovou hru Return of the Phantom.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:22 | IT novinky

    Společnost OpenAI spustila internetový vyhledávač ChatGPT search.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:33 | Pozvánky

    Konference OpenAlt 2024 proběhne již tento víkend 2. a 3. listopadu v prostorách FIT VUT v Brně. Začíná ale už v pátek na warm-up party ve Studentském klubu u Kachničky v 17:00. Pokud jste ještě areál FITu nenavštívili, k dispozici jsou pokyny k orientaci. Na programu je 54 přednášek a workshopů. Témata jsou od silně technických témat jako je třeba GCC nebo PostgreSQL po méně technické témata jako eGovernment, nebo třeba detailní analýzu … více »

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:23 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.9 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 14.0.1. Tor client na verzi 0.4.8.13. Thunderbird na verzi 115.16.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:33 | Komunita

    Vývojáři free a open source synchronizačního nástroje (a p2p náhrady Dropboxu) Syncthing oznámili, že z důvodu odporu ze strany Google Play ukončují podporu OS Android. Bohužel v rámci toho zmizí i vydání Syncthing na F-Droid, který má slabší uživatelskou základnu. Syncthing je na Androidu implementován formou wrapper aplikace, která spustí Syncthing démon, vyžádá potřebná oprávnění a zpřístupní webové rozhraní démona. Ve srovnání se

    … více »
    Harvie.CZ | Komentářů: 4
    včera 01:11 | Nová verze

    V červnu 2022 bylo oznámeno, že z K-9 Mailu se stane Thunderbird pro Android. Trvalo to poněkud déle, než vývojáři předpokládali, ale včera byl první stabilní Thunderbird pro Android 8.0 vydán.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.10. 21:33 | Komunita

    Projekt microDMG Racer na Kickstarteru nevyšel, tak se autor rozhodl uvolnit na ESP32 postavené autíčko i ovladač jako open source.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    30.10. 13:22 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.10 „Electric Eel“. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.10. 13:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 24.10.29 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nově s podporou AI (whisper.cpp) pro generování titulků. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Rozcestník

    Dotaz: nejjednodusi zaloha systemoveho disku

    2.2.2010 19:07 glx
    nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Přečteno: 3024×
    DD,

    chtel bych poradit, jak nejlip zalohovat serverovy systemovy disk. Jedna se o debian. Potrebuju neco,kde pri selhani novy (stejne velky nebo vetsi) disk nejak preplacnu zalohou a bude to identicke.. sever zase pojede.. zaloha by se mela provadet na sitovy disk qnap. Premejslel jsem o dd a rsync ... chci proste neco jednoducheho, abych nemusel rucne vytvaret oddily, formatovat, nastavovat grub atd... diky za tipy

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    2.2.2010 19:28 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Zazalohuj si dulzitou konfiguraci a data, zbytek vzdycky rozjedes znova..

    NN
    2.2.2010 19:36 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    ale to znamena, ze bych musel zase instalovat, rozdelovat atd... potrebuju nejakou obnovovaci rychlovku
    Bilbo avatar 6.2.2010 20:10 Bilbo | skóre: 29
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Ja tohle resim skriptem, ktery vytvori sadu tarballu (jeden pro /etc, jeden pro /usr ....)

    Kdyz chci obnovit data ze zalohy (pripadne prenest instalaci na jiny pocitac), tak rozdelim disk, pak rozbalim vsechny tarbally, nahodim grub, ak pripadne vyedituju par souboru ako /etc/fstab a je to ... system obnoven/prenesen

    Vyhodou je, ze zaloha obsahuje kompletni system, a jelikoz je to v nekolika tarballech, tak z toho celkem rozumne jde vyzobat i jen cast te zalohy (napr. pokud si zmrvim par souboru v /etc a chci je obnovit do puvodniho stavu, tak je snadno rozbalim z patricneho tarballu pro /etc ktery je obvykle pomerne maly)

    Velikost zalohy je (v mem pripade) podle stroje a toho co je na nem nainstalovane cca od 0.5 GB do 6 GB, coz by melo byt pruchodne i po siti.

    Pouzivam na zalohu jak serveru, tak desktopu

    A nyni ten skript:
    #!/bin/sh
    #Adresar se zalohami
    BACKUP_DIR=/home/backup
    #Jmeno zalohy
    BACKUP_SUBDIR=server1
    mkdir -p $BACKUP_DIR/$BACKUP_SUBDIR
    
    #Nezalohovat neco co je nekde namountovane, s vyjimkou /home, boot a /
    #Muze byt potreba upravit
    fsdirs=`mount |awk '$3!="/" && $3!="/home" && $3!="/boot" {x=x " --exclude=" $3 "/* "};END {print x}'`
    
    excl="--exclude=$BACKUP_DIR/* --exclude-from /root/backup-excludes $fsdirs"
    direxcl=""
    backup_dir () {
     a1=`echo "$1" | sed 's/\//__/g'`
     tar $excl $2 -cvzf $BACKUP_DIR/$BACKUP_SUBDIR/__$a1.tgz /$1
     direxcl="$direxcl --exclude=/$1/* --exclude=/$1"
    }
    
    backup_dir etc
    backup_dir root
    backup_dir home
    backup_dir opt
    backup_dir bin
    backup_dir lib
    backup_dir sbin
    backup_dir usr/local
    backup_dir usr/lib
    backup_dir usr/share/doc
    backup_dir usr "$direxcl"
    backup_dir var
    tar $excl $direxcl -cvzf $BACKUP_DIR/$BACKUP_SUBDIR/__.tgz /
    Ve skriptu je odkaz na /root/backup-excludes kde je seznam souboru co nezalohovat. Typicky ruzne cache, co se samy vytvori znova, adresar kde ukladam zalohy z jinych systemu (mit zalohy v zaloze neni dobry napad), cely /tmp apod...

    Priklad jak muze /root/backup-excludes vypadat:
    /.journal
    /swap
    /backup/*
    /home/*/.texmf-var/fonts/*
    /home/*/.ccache
    /proc/*
    /tmp/*
    /var/backups/*
    /var/cache/analog/dns/*
    /var/cache/apt/archives/*
    /var/cache/debconf/*-old
    /var/lib/apt/lists/*
    /var/lib/dpkg/*-old
    /var/tmp/*
    
    Zalohovani je jednoduche, spusti se to a v /home/backup/server1 to vytvori nekolik tarballu. Ty pak presunu nekam jinam.
    Big brother is not watching you anymore. Big Brother is telling you how to live...
    2.2.2010 19:40 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku

    Úplně automaticky to nepůjde nikdy, protože nemůžete zálohovat data, která se vám mění pod rukama. Jisté pragmatické řešení je hodit všechno nad LVM a zálohovat tak, že uděláte snímek a například rsyncem zazálohujete snímek. Pak můžete snímek zahodit.

    2.2.2010 19:45 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    to zni zajimave.. prosim poradte mi, jak to udelat.. moc moc diky .. LVM tam mam...
    2.2.2010 21:19 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    nevite o nejakem srtozumitelnem howto k tem LVM snapshotum, nejlepe v cestine?
    2.2.2010 21:59 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Chce si to pročíst man - o českém lvm HOWTO nevím, ale mohlo by to vypadat takto: (Bez záruky, hlavně pozor na lvremove :))
    # sync na disk
    sync
    # vytvořeni lvmmybackup pro zálohování /dev/main/backuped_volume o velikosti 20Gb 
    # (nesmí dojít během zálohy ke změně více než 20Gb dat)
    /sbin/lvcreate -L20G -s -n  lvmmybackup /dev/main/backuped_volume
    # připojím
    mount /dev/main/lvmmybackup /někam/kde/to/nezalohuji
    
    #tady zálohuji normálně 
    
    #odmontuji
    umount /někam/kde/to/nezalohuji
    #odstraním 
    /sbin/lvremove -f /dev/main/lvmmybackup
    
    (nic není neošetřeno na zklamání !) Tu je něco o tom nečesky
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    2.2.2010 22:03 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    super diky.. nejak ale nechapu, co nastavit misto tech 20gb.. podle ceho mam tu velikost vytvorit? Da se nejak jednoduse (lajcky) popsat, co ten snapshot vlastne udela.. ja si to vubec neumim v srovnat, o co presne jde.. to kopiruje data nebo co?
    2.2.2010 23:02 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    20G znamená že nově vytvořený volume má velikost 20Gb a takže do něj nelze více uložit.
    K dotazu: „nekopírují se data⁰.
    Asi by to šlo popsat tak, že se zaznamenávají jen změny, které vznikají po dobu existence tohoto volume
    tzn. stávající volume např. /dev/main/vg00-root normálně funguje vše se zapisuje.
    Ale ten nově vytvořený (s parametrem -s) má stav původního /dev/main/vg00-root v momentě vytvoření toho snasphotu.
    K velikosti, jak píši záleží na množství změn během jeho existence, v man-u píší 15%-20% velikosti toho, ke kterému se vytváří.
    Hraní si z LVM „jen tak“ bych doporučil ve virtuální či testovací mašině :)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    2.2.2010 22:14 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    nejak nerozumim tomu, co vyplnim sem: /dev/main/backuped_volume
    2.2.2010 22:50 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    /dev/main/backuped_volume je ten svazek, ke kterému chcete vytvořit snapshot tj., který chcete zálohovat.
    To co se lze zjisti např přes df- h
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    2.2.2010 23:04 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    aha, ja myslel, ze to udela zalohu celeho vg.. to ne? a jakou tam ma dat tu velikost?

    moje nastaveni:
     --- Volume group ---
      VG Name               LVM-sda2-sdb2
      System ID             
      Format                lvm2
      Metadata Areas        1
      Metadata Sequence No  4
      VG Access             read/write
      VG Status             resizable
      MAX LV                0
      Cur LV                3
      Open LV               3
      Max PV                0
      Cur PV                1
      Act PV                1
      VG Size               297,86 GB
      PE Size               4,00 MB
      Total PE              76251
      Alloc PE / Size       76251 / 297,86 GB
      Free  PE / Size       0 / 0   
      VG UUID               o0CrBY-gNER-XRDl-OW2n-wLL3-kurA-jAA0px
    --- Physical volume ---
      PV Name               /dev/md1
      VG Name               LVM-sda2-sdb2
      PV Size               297,86 GB / not usable 3,44 MB
      Allocatable           yes (but full)
      PE Size (KByte)       4096
      Total PE              76251
      Free PE               0
      Allocated PE          76251
      PV UUID               AQKX1U-gww4-XJSw-PwdZ-eMMz-rK1j-0TjIIu
    2.2.2010 23:15 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Vystřelím "dal bych 30G" :)
    Ale těch 30G musí být dostupných, tzn. musí být pro ně místo na disku.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    2.2.2010 23:22 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    mam to takto:
    df -h
    Souborový systém  Velikost Užito Volno Uži% Připojeno do
    /dev/mapper/LVM--sda2--sdb2-root
                          6,5G  4,4G  1,8G  72% /
    tmpfs                 1,5G     0  1,5G   0% /lib/init/rw
    udev                   10M  728K  9,3M   8% /dev
    tmpfs                 1,5G     0  1,5G   0% /dev/shm
    /dev/md0              221M   34M  175M  17% /boot
    /dev/mapper/LVM--sda2--sdb2-home
                          285G   78G  192G  29% /home
    a stahl jsem si skript: http://www.abclinuxu.cz/blog/xkucf03/2009/11/lvm-snapshot-obraz-disku-jako-init.d-sluzba

    upravil
    zarizeni="/dev/LVM-sda2-sdb2/root";     # LVM logický oddíl
    pripojny_bod="/mnt/obraz"; 		# Adresář, kam vytvořený obraz připojíme 
    velikost_obrazu="30G"; 		        # tolik změn lze na disku udělat, než se snapshot zaplní na 100%
    nazev_obrazu="obraz";  		        # Název LVM obrazu
    nazev_vg="LVM-sda2-sdb2";               # LVM skupina svazků (VG)
    Porad delam asi neco blbe
    /etc/init.d/obraz-disku start
    Vytvářím obraz disku
    File descriptor 7 left open
      Insufficient free extents (0) in volume group LVM-sda2-sdb2: 7680 required
    omlouvam se za mou tupost :-(
    2.2.2010 23:44 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Jestli je disk 300Gb tak to nepůjde :(
    Místo je třeba mít fyzicky na disku (potažmo ve volume group) pro vytvoření toho nového volume, pokud je všechno místo vyčerpáno pro LVM--sda2--sdb2-root a LVM--sda2--sdb2-home, tak nelze vytvářed další volume.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    2.2.2010 23:12 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    --- Physical volume ---
      PV Name               /dev/md1
      VG Name               LVM-sda2-sdb2
      PV Size               297,86 GB / not usable 3,44 MB
      Allocatable           yes (but full)
      PE Size (KByte)       4096
      Total PE              76251
      Free PE               0
      Allocated PE          76251
      PV UUID               AQKX1U-gww4-XJSw-PwdZ-eMMz-rK1j-0TjIIu
    3.2.2010 18:03 Zdenek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Je treba dodat, ze zalohovat snapshoty je sice lepsi, ale ani to nezaruci konzistenci dat na aplikacni urovni.
    3.2.2010 12:22 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Ještě přihodím, že některé souborové systémy (ext3) mají funkci zmrazení a rozmrazení, čímž dokážete zajistit konzistentní systém souborů během výroby snímku.
    Jendа avatar 3.2.2010 16:03 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Alternativní řešení rsyncem:
    rsync --exclude=/proc --exclude=/sys --compress-level=9 -avzhhPe 'ssh -p 443' --numeric-ids --delete root@server:/ zaloha/
    3.2.2010 19:32 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    to jsou ale data bez oddilu na disku, ze?
    Jendа avatar 3.2.2010 20:16 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Ano. Já takto klonuji systémy - nasypu to tam, nainstaluju GRUB a jede se. Výhodou je, že je to nezávislé na velkosti a uspořádání oddílů na cílovém disku.
    3.2.2010 21:41 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    a ten disk teda formatujete a vytvarite partysny a pak spoustite ten prikaz? muzete trosku popsat, co ten prikaz udela? moc moc diky
    Jendа avatar 3.2.2010 22:07 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Ten příkaz stáhne celý souborový systém vzdáleného serveru do lokálního adresáře zaloha/ a zachová všechny atributy souborů. Pokud se spustí po nějaké době znovu, přenesou se jen změny, takže se to dá použít i pro zálohování serverů po pomalé síti.
    4.2.2010 09:46 standa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    to jede pres https port nebo co?
    pavlix avatar 4.2.2010 13:31 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Neni důvod používat port pro https, když aplikačně je to ssh (při obvyklém použití).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Jendа avatar 4.2.2010 14:46 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Mám SSH na portu 443, protože se občas připojuji ze sítě, kde je všechno kromě HTTP/HTTPS blokováno.
    pavlix avatar 11.2.2010 16:38 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    To pak jo.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    4.2.2010 12:03 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    snazim se nejdriv zkopirovat rozlozeni disku na novy, nasel jsem
    sfdisk -d /dev/sda | sfdisk /dev/sdb
    je mozne neco takoveho, abych to mel prozatim v souboru? :
    #zaloha
    sfdisk -d /dev/sda | sfdisk /zaloha/zozlozeni_disku
    
    #obnoveni
    sfdisk -d /zaloha/rozlozeni_disku | sfdisk /dev/sdb
    4.2.2010 14:12 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Místo pipy do jiného sfdisku to prostě přesměruj do souboru:

    sfdisk -d /dev/sda > zaloha.txt

    A poté zase ze souboru načti na standardní vstup sfdisku:

    sfdisk /dev/sdb < zaloha.txt
    4.2.2010 14:14 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    pujde to i kdyz mam na RAIDu vytvorene LVM takto?
    4.2.2010 14:30 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    sfdisk řeší rozdělení disku a je mu jedno, zda čte data z jiného sfdisku nebo ze souboru. Pokud chceš mít na novém disku stejné rozdělení, pak to půjde.
    4.2.2010 14:33 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    tj vcetne fs a LVM? :-)
    4.2.2010 14:44 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Ne, mluvím o rozdělení disku do oddílů. FS a LVM jsou o datovém obsahu těch oddílů, to nemá se sfdiskem nic společného. Na to např. dd nebo opětovné vytvoření a překopírování.
    4.2.2010 14:53 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    takze ted kdyz na ty vytvorene prazdne oddily zkopcim vsechny data ze stareho disku, system nabehne? Potrebuju proste co nejjednoduseji, nejrychleji a nejspolehliveji obnovit server, pokud odejdou oba disky v raidu popr. deska atd.. proste odkazany budu jenom na zalohu..
    4.2.2010 15:19 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Nejjednodušší je celý disk zkopírovat příkazem dd na jiný minimálně stejně velký disk

    dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=4M

    Tím vznikne identická kopie disku, kterou můžeš strčit do kompu s relativně podobným HW (obvykle v pohodě) a rovnou z ní nabootovat, pokud bude disk v biosu ve stejném pořadí, jako ten původní (obvykle tedy první).

    dd je potřeba spouštět z liveCD, aby na disku během kopírování neprobíhal žádný zápis a ideálně nebyly namontované filesystémy. Pro zálohu párkrát do roka je to reálné.
    otasomil avatar 4.2.2010 15:29 otasomil | skóre: 39 | blog: puppylinux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku

    1+

    Pokud je cilovy disk vetsi tak jej potom staci pomoci Gparted "roztahnout" na plnou velikost oddilu a je hotovo.

    Live CD s Gparted resi vse.

    K čemu hudba, která nevede k extázi... Stop MDMA !!! I spam umí být roztomilý
    4.2.2010 16:34 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    no jo, problem je ale v tom, ze to je nekolikahodinovy proces, zvlast po siti... a vysledny image ma napr. 500GB jako cely disk.. to je nanic :-(
    4.2.2010 19:02 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Ptal ses, jak to co nejrychleji obnovit. Rychlejší obnova než výměna disku za jeho identickou kopii neexistuje.

    Pokud nejde o NTB, dělá se to připojením druhého disku přímo do kompu. Pak i 500GB netrvá nereálně dlouho.

    Samozřejmě toto není pro pravidelné zálohování datových partišen, ale ptal ses na zálohování a rychlé rozjetí systémového disku. Nicméně bez dat je to obvykle stejně k ničemu.

    Jinak 500GB není dnes žádný velký objem dat. Pokud to opravdu potřebuješ, těch pár stovek za 500GB záložní disk snadno oželíš.
    4.2.2010 19:33 master
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Ja treba potrebuju zazalohovat server na sitovy disk. Potrebuju neco, co nebude trvat x hodin. Kdyz jsem pustil dd na disk o velikosti 37GB, kde bylo obsazeno 800MB, trvalo to 4hodiny!! sit byla stovkova a zarizeni byl sitovy disk.. potrebuju neco rychlejsiho, pruznejsiho.. Proto jsem se ptal na tu kopii rozdeleni disku, abych pak mohl treba tim rsyncem "jenom" zkopcit systemova data, ktera budu pravidelne zalohovat.. Udajne i blbej Ghost pro win umi behem chvilky vytvorit zalohu disku, protoze "neduplikuje" prazdny misto bit po bitu, nebo jak to dela dd.
    pavlix avatar 11.2.2010 16:46 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Komerční nástroj si samozřejmě pořídit můžeš.

    dd ti nekopíruje nutně celý disk, ale jenom ty bloky, co si řekneš.

    Pokud používáš 37GB disk jako 1GB disk, tak ho tak můžeš používat se vším všudy... tzn rozdělit na partitiony, aniž bys to gigo překročil a pak říct dd, ať ti skopíruje jenom to gigo.

    Tím máš identickou kopii, která zahrnuje master boot record (512B), prostor za MBR (může tam být ještě kus bootloaderu) a všechny partitiony, které se vejdou do té části, co kopíruješ.

    Ghost pokud vím zálohuje partitiony se znalostí filesystému (vynechá neobsazené bloky uvnitř partitiony). Takový nástroje pro ext3 existujou taky, tušímže partimage apod.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    4.2.2010 17:40 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Ptám na na podobné v jiném vláknu. Lze tohle provést i tak, že cíl není /dev/sdb, ale je na síti, dostupný třeba přes FTP protokol? Představa je taková, že mám notebook, zálohuji systém, a jinde mám stacionární komp s velkými disky, kde tuhle zálohu mohu uložit. Bootnu live distribuci, a zkopiruji původní systém jinam. třeba jako operaci před zásadním upgradem distribuce a jinými velkými zásahy.
    4.2.2010 20:04 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Ano. http://clonezilla.org/ :)
    5.2.2010 08:19 Andrea
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Zdravim, da se pomoci clonezilly zalohovat cely system/disk za chodu?
    pavlix avatar 11.2.2010 16:48 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Zálohování za běhu není úplně 100% nikdy, na zbytek aď odpoví jiní (nebo kouknout do dokumentace).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    3.2.2010 16:28 glx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    a poradite, jak ty snapshoty a nasledne obnoveni nejlip provest pri te me konfiguraci? mam mit teda treba dalsi disk na zalohy?
    5.2.2010 11:17 none
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Ahoj!

    Prilis bych se nebal te konzistence dat. Mam zkusenosti s produkcnimi servery, ktere byly zalohovany ddckem a jejich obnova neprinesla zadne problemy. Na serverech bezi klasicky hostingovy trojboj (apache/php/mysql) s mailsystem. Ano, mohou se vyskytnout nekonzistence, nicmene pro 'neEnterprice' reseni je to dostacujici a vzhledem k typu serveru ktery provozujes (jsem si dovolil odhadnout, ze to neni server s kritickym vyznamem) bych zvolil nejjednodussi reseni a to:
    dd if=/dev/sda of=/mnt/backup
    
    Zaloha bude velika jako cely disk sda, muzes si pohrat s kompresi, dostanes se nejmene na velikost dat na disku. LVM snapshotum jsem neprisel na chut, krome konzistence mi neprinesly nic lepsiho. Zalohuju ted opensource systemem bacula, nicmene to neresi presne to co jsi chtel - tedy snadnou obnovu 'sakumprask'.

    Moznosti je jeste zalohovat jen data a rozdeleni disku. Usetris misto, zkratis zalohovaci okno, muzes prizpusobit zalohovani pro jednotlive aplikace, muzes vynechat nesmysly apod. Pokud jde o nove rozdeleni disku, hodi se to pokud bude novy disk vetsi nez puvodni. Data zalohuj nejakm pomoci taru s kompresi a rozdeleni disku pomoci:
    sfdisk -d /dev/sdX > rozdeleni_disku.txt 
    
    Obnovu pak provedes snadno pomoci:
    cat rozdeleni_disku.txt|sfdisk /dev/sdY
    
    Zavedeni grubu by nemel byt problem.
    6.2.2010 10:47 Emil
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    zdravim sfdisk -d /dev/sda > sfdisk /dev/sdb zkopci rozdeleni disku na druhy disk.. tzn. bez filesystemu?
    6.2.2010 21:11 Vlach
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    myslim, ze to je jen rozlozeni bez fs, ale nereknu to na 100%
    pavlix avatar 11.2.2010 16:50 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Uff, zrovna mysql se dá tímhle způsobem úplně složit. Pokud jde o LVM, tak to tenhle typ nekonzistence neřeší. Úroveň filesystému radši nekomentuju.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    5.2.2010 12:41 Martin Beránek | skóre: 33 | blog: mousehouse | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Zdravim,

    po precteni prispevku predemnou bych byt vami vybral nasledujici reseni.
    1. udelal bych systemovy disk co nejmensi (ja mam 5G, z toho obsazene 1.4G - debian Lenny, je potreba vetsi? naco?)
    2. zalohovat pres rsync -x / /mnt/zaloha + sfdisk
    vylepsit se do da:
    • snapshotem kvuli nejake konzistenci
    • misto rsync pouzit neco co umi inkrementalni zalohu (tar)
    IMHO jde pri tom "domacim" zalohovani hlavne o rychlost zalohy a snadnost obnoveni (rychlost obnoveni tak podstatna neni)...

    PS: bavime se o zaloze systemu

    never use rm after eight
    6.2.2010 21:24 Havran
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    ahojte. s Linuxem moc neumim, ale rad bych. Nicmene jsem zatim jen win admin. Ted jsme prevzali spravu jedne firmy, je tam par uzivatelu. Sef mi dal ale za ukol, at vytvorim takovou zalohu, aby obnova byla co nejjednodusi a nejrychlesi, kdyz odejdou treba oba disky, co jsou v raidu1. Tady je hodne psani, ale nevsim jsem si dadnyho ucelenyho postupu. Odejdou disky. Prijdu, zapojim nove, nahraju behem par minut image a jedem dal.. jde to takhle nejak? Jde o to, ze kdyz to pujde lehce, tak muj priblblej sef zacne brat Linux jak pravoplatny system a ja s nim aspon prijdu vic do styku a neco se naucim v praxi.
    6.2.2010 21:25 Havran
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    v te firme je samozrejme (malej) Linuxovej server s CentOS
    7.2.2010 17:26 Smajchl | skóre: 39 | blog: Drzy_Nazory | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Tak si to vyzkousej ne? Ty admine...
    My máme všechno co chcem, my máme dobrou náladu!
    7.2.2010 19:33 Havran
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    To tady prezentujete arogantnost Linuxovych uzivatelu? Doufam, ze ne.
    7.2.2010 21:03 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Založte si raději nový dotaz :)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    pavlix avatar 11.2.2010 16:55 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Hmm, možná odpovím trochu arogantně já...

    Jak jedna trefná poznámka na to, že si člověk věci má sám prakticky vyzkoušet (neboj, toho tónu jsem si všiml)... souvisí s arogancí velkého množství lidí, co se provinili jen tím, že čirou náhodou někdy (opakovaně) použili konkrétní operační systém (zjednodušeně řečeno, vím, že se nejedná o jeden OS)?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    11.2.2010 21:20 Havran
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Na me to proste pusobi tak, ze jakmile nekdo prizna, ze spravuje Win servery, je pro uzivately Linuxu "opovrhovan" -- samozrejme ne vsemi, ale prvni odpoved na muj dotaz tento nazor jen podporila, bohuzel. Ma reakce byla myslena s nadsazkou, proto ten smajlik ;-) nicmene odpoved jsem nedostal vesmes zadnou vecnou..
    pavlix avatar 12.2.2010 16:07 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Já v té reakci žádný smajlík nevidím :).

    No já to většinou vidím s píš tak, že když někdo napíše, že je win admin, že mu je spousta lidí nakloněna pomoct se začátky s Linuxem.

    Zkus se podívat na diskuze, kde převažují obdivovatelé windows, nejsem si jistý, že ty diskuze budou probíhat v lepším tónu než tady.

    Je potřeba si uvědomit, že jsi přišel požádat o radu (nástřel, nasměrování) a ne koupit řešení. Takže ti budou lidi radit, kde získávat další infomace a výjimečně nadhodí nějakou možnost řešení problému, která se jim zdá vhodná.

    Kdybys napsal, že jsi linuxový admin, dopadl bys rozhodně hůř.

    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    9.2.2010 06:44 pepe
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    O co ti jde? Ty chytraku!
    pavlix avatar 11.2.2010 17:01 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nejjednodusi zaloha systemoveho disku
    Tvůj problém má zhruba dvě řešení:

    1) mít připravené náhradní nainstalované disky a buď je pravidelně (offline) aktualizovat, nebo si dělat bokem zálohu samotných dat, která se na ty disky nasype.

    2) zálohovat veškeré soubory (partitiony) po síti, pak je potřeba dávat si pozor na konzistenci (souborů, databází, všeho)
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.