abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 08:44 | Zajímavý software

    Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    dnes 02:22 | Nová verze

    Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.6. 17:55 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    7.6. 14:55 | IT novinky

    Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    7.6. 11:44 | Zajímavý software

    NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    7.6. 10:55 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.6. 20:55 | IT novinky

    IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.6. 10:44 | Zajímavý článek

    Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 42
    6.6. 01:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.6. 00:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Dotaz: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT

    5.12.2016 10:20 fb
    Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Přečteno: 537×
    Dobry den,

    delsi dobu provozuju Debian8 na 1TB RAID1 poli, minuly tyden jsem si poridil dva 4TB WD RED disky s tim, ze pole presunu sem, problem je, ze puvodni partitioning 1TB disku je MSDOS a ten neumi partition vetsi nez 2TB.

    Pole jsem degradoval a pripojil novy 4TB disk (dev/sdb), ten jsem primo na poli prevedl na GPT a udelal jednu 4TB partition s tim, ze jsem jej pak znova do md0 pridal (add dev/sdb1) — data se prekopirovala, dal jsem chtel na sdb nainstalovat grub a tady zacaly problemy, klasicky grub-install nefungoval.

    Prosim tedy o nejakou radu:

    a/ jak nastavit aby /dev/sdb s GPT byl bootovatelny, nebo jeste lepe jak na nej dostat cely grub, chtel bych jej pak pouzit jako soucast noveho degradovaneho md0 a pripojit prazdny dalsi 4TB disk, a pak se pokusit cele pole rozsirit na 4TB

    b/ napada vas nejaky lehky, spolehlivy reseni jak z 1TB pole udelat 4TB z komponent, ktere jsem popsal drive?

    diky moc

    fb

    Odpovědi

    5.12.2016 10:28 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Pro grub potřebuješvyrobit malou bios boot partition
    5.12.2016 10:52 fb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    a da se to bez ztraty dat?
    5.12.2016 11:01 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Tak když přecházíš z 1TB na 4TB disky, máš spoustu místa na jednu malou partišnu. Na začátek dáš jednu malou partišnu typu BIOS boot partition (kód ef02) a zbytek může být celý v druhé partišně v raidu.
    5.12.2016 11:02 Skokan, Pavel | skóre: 29
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    pokud máte stroj ještě s BIOSem, tak budete muset bootovat z jiného zařízení, kde bude MSDOS/MBR rozdělení

    pokud máte stroj s (U)EFI, tak budete na GPT potřebovat ještě speciální partišnu pro zavaděče a pak můžete bootovat z ní...

    sice tuším, že existují nějaké hybridní varianty, ale tomu se vyhýbám, protože to pokud vím není součástí žádného standardu
    5.12.2016 11:06 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Zatím jsem s tím hybridem neměl problém, bios mi bootuje z 3TB disku s GPT a tou BBP.
    5.12.2016 11:55 fb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Dekuji panove za odpovedi, pokud bych ted mel udelat mensi sumar co mam delat, tedy:

    -- zrusit tu jedinou velkou partition na sdb -- vytvorit 2 nove, malinkou sdb1 (cca 5MB) s flagem BIOSboota obrovskou sdb2 (ty 4TB) -- pridat k puvodnimu md0 s tim ze syncovat data budu na sdb2

    ta sdb1 zpusobi, ze disk bude automaticky bootovatelny?
    5.12.2016 12:29 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Musíš znovu nainstalovat grub (viz ten návod), aby se nainstaloval do té BBP.
    5.12.2016 13:24 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Nedavno jsem neco takoveho delal. Musis nainstalovat balik grub-efi, primountit tu malou boot partition do /boot/efi a pustit neco jako
    grub-install /dev/sdb --efi-directory=/boot/efi --no-nvram --target=i386-efi
    Ja teda jel 32b system, asi budes chtit jiny target..
    5.12.2016 13:26 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Jo, na boot flag se uz nehraje. EFI boot tu partition najde podle typu. Musi to byt "EFI System" naformatovana jako VFAT.
    A nezapomen si v "BIOSu" prepnout boot z legacy na EFI.
    5.12.2016 13:54 MP
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    No a co je potreba zajistit, aby pak system bootoval v pripade EFI z obou disku?
    5.12.2016 14:23 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Udelas si uplne stejny layout na druhem disku, primountis si tu EFI boot partition a zkopirujes do ni adresar z prvniho disku. V "BIOSu" pak uvidis druhy disk jako dalsi polozku. Muj server si jeji jmeno bere podle nazvu adresare, takze tam mam 2x debian. Hadam, ze prejmenovani by nevadilo.
    Oficialne UEFI samozrejme nic jako linuxovy SW RAID nepodporuje. IMHO existuji strelci, kteri provozuji SW RAID s metadaty na konci partition, ale ja sproste kopiruju. Vzhledem k tomu, ze je tam jenom booloader, je to potreba v zasade jenom pri instalaci/prechozu z BIOSu a pak pri upgradech GRUBu.
    5.12.2016 14:25 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Jo, GRUB jeste umi emulaci diskety bo co to je, takze na te EFI partition muzes videt dva adresare. Ted Ti z hlavy nereknu, jak se jmenuje soubor v tom druhem. Pry je to dobre pri prehazovani disku do jineho stroje. Jeste jsem to nevyuzil.
    6.12.2016 09:31 MP
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Co se stane, pokud budou mit obe efi rozdilnou verzi, tzn napr. po zapomenuti kopirovani? A neznas pripadne neco, co to umi out of box? Vim, ze napr. freenas umi automaticky instalaci na vice boot disku.
    6.12.2016 09:59 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Podle me v zasade nevadi, kdyz na to kopirovani zapomenes. Mel by fungovat i starsi bootloader.
    Osobne jsem s UEFI zase tolik nehral, takze o out-of-box reseni nevim. Mozna ten SW RAID s metadaty 0.9. Ale tam hrozi, ze si to namounti a upravi treba windows a ty se samozrejme s nejakym skladanim RAIDu obtezovat nebudou a prepisou ti jenom prvni disk.
    5.12.2016 19:47 fb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Zdravim, hlasim progress

    podarilo se mi "prenest" 1TB RAID1 na 4TB HDD, jede v degradovanem rezimu na jeden disk, ale je to bitova kopiie toho 1TB,

    fdisk mi hlasi:
    Device     Start        End    Sectors  Size Type
    /dev/sda1   2048      10240       8193    4M BIOS boot
    /dev/sda2  12288 7814037134 7814024847  3.7T Linux filesystem
    cat /proc/mdstat:
    Personalities : [raid1]
    md0 : active raid1 sda2[2]
          3906881351 blocks super 1.2 [2/1] [_U]
          bitmap: 8/8 pages [32KB], 262144KB chunk
    
    df:
    Filesystem     1K-blocks      Used Available Use% Mounted on
    /dev/md0p1     952950684 889441688  15095200  99% /
    
    jak to ted rozsirit na celych 3.7TB za behu? md0p1 je jedina partition, jeste jsem schopen nabootovat z USB

    Diky moc za trpelivost a ochotu
    5.12.2016 20:04 Skokan, Pavel | skóre: 29
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    pokud je to extX filesystém (nevidím to tu - ověřte pomocí # blkid), tak si nastudujte resize2fs (man resize2fs)
    5.12.2016 20:08 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    mdadm --grow /dev/md0 --size=max
    Pripadne si pri tom vypni write intent mapu.
    pak fdiskem smazes na /dev/md0 partition, das pridat novou se stejnym zacatkem a maximalnim koncem a pak uz jenom
    resize2fs /
    GL&HF!
    PS: vyjadreni nazoru mou osobou nutne neznamena souhlas s timto nazorem.
    ;)
    5.12.2016 20:39 Skokan, Pavel | skóre: 29
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    ha, koukám, že mám ještě značné mezery ve vzdělání... :-D
    6.12.2016 09:25 fb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Ranni report:

    novy disk bezi, ale nepodarilo se mi bezbolestne zmenit dev/md0 z dos na gpt, lze to?
    6.12.2016 09:56 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Google po chvili hledani prozradil: sgdisk -g /dev/md0
    Ale to je absolutne bez zaruky. Nemam partition tabulku na RAIDu a popravde netusim, proc ji tam mas ty, kdyz mas rozdeleny i disk pod nim.
    6.12.2016 10:13 fb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    diky, pomohlo to, masina prezila reboot, nabehla, gpt je na svem miste, az budu u ni fyzicky, zkusim rozsirit ten oddil znova, a dam pak vedet.
    6.12.2016 10:06 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Dej sem cat /proc/mdstat, ať vidíme, co vlastně v tom raidu máš. Pokud jen partišny, tak jej tabulka nezajímá a jen stačilo ddčkem překopírovat data a nebo disky postupně přidat do pole a zasynchronizovat.
    6.12.2016 10:16 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Teď koukám na ten příspěvek výše - proč máš raid md0 na partišně a ten dál rozdělený další partition tabulkou (md0p1)? Naformátuj a používej rovnou md0.
    6.12.2016 13:09 fb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    Faze A,je snad uspesne za mnou, tak tedy nejaky tvrdy data:

    cat /proc/mdstat
    Personalities : [raid1]
    md0 : active raid1 sda2[2]
          3906880512 blocks super 1.2 [2/1] [_U]
          bitmap: 30/30 pages [120KB], 65536KB chunk
    
    unused devices: NONE
    fdisk /dev/md0
    Disk /dev/md0: 3.7 TiB, 4000645644288 bytes, 7813761024 sectors
    Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
    Sector size (logical/physical): 512 bytes / 4096 bytes
    I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes
    Disklabel type: gpt
    Disk identifier: 56A9D3AC-4E59-4DCC-8609-1A6DC5689A2D
    
    Device     Start        End    Sectors  Size Type
    /dev/md0p1  2048 7813758975 7813756928  3.7T Linux filesystem
    
    fdisk /dev/sda
    Disk /dev/sda: 3.7 TiB, 4000787030016 bytes, 7814037168 sectors
    Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
    Sector size (logical/physical): 512 bytes / 4096 bytes
    I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes
    Disklabel type: gpt
    Disk identifier: EEA1677C-1520-4F86-9ACE-B7AF392CDA61
    
    Device     Start        End    Sectors  Size Type
    /dev/sda1   2048      10240       8193    4M BIOS boot
    /dev/sda2  12288 7814035455 7814023168  3.7T Linux RAID
    
    
    proc to mam zrovna takto, to uz nevim, pole jsem delal pred lety podle tutorialu co jsem vygooglil

    potreboval bych pak poradit s pridanim druheho disku (bude to uplne prazdny 4TB) a overenim, ze v pripade vypadku jsem schopen nabootovat z jakehokoli
    6.12.2016 13:13 fb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    ted se jeste divam, jsem schavlne formatoval /dev/sda2 jako ext4, mela by byt rychlejsi, ale ted se divam na mount a
    /dev/md0p1 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered)
    ,
    6.12.2016 13:30 fb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    a v /etc/fstab je nasledujici:
    UUID=3cf84859-196d-4ff2-83e3-1792b014667f /               ext3    errors=remount-ro 0       1
    6.12.2016 15:20 Štefan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian, RAID1 z 1TB pole na 4TB, MSDOS na GPT
    pakliže to máš naformátované na ext4, stačí v tom /etc/fstab vyměnit ext3 za ext4

    předtím můžeš vyzkoušet mount -o remout -t ext4 ...

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.