abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:44 | IT novinky

    Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | Zajímavý software

    Společnost Kaspersky vydala svůj bezplatný Virus Removal Tool (KVRT) také pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    včera 12:33 | Nová verze

    Grafický editor dokumentů LyX, založený na TeXu, byl vydán ve verzi 2.4.0 shrnující změny za šest let vývoje. Novinky zahrnují podporu Unicode jako výchozí, export do ePub či DocBook 5 a velké množství vylepšení uživatelského rozhraní a prvků editoru samotného (např. rovnic, tabulek, citací).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
    včera 12:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 7.0 LTS open source monitorovacího systému Zabbix (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na webu, v poznámkách k vydání a v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Dotaz: Výběr Linuxové verze

    22.7.2019 19:35 Olin
    Výběr Linuxové verze
    Přečteno: 717×
    Doporučte linuxovou verzi pro starý PC historický Toshiba Equium 8oooD, CPU 1GHz, RAM 512, přidaná grafika RIVA TNT2/64Pro, HDD 20 GB). Nyní nainstalovaný nepodporovaný WXP-SP3. Díky

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    Řešení 1× (Vladimír Čunát)
    22.7.2019 21:21 pavele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    CentOS 6 s IceWM nebo Gnome 2.

    Ale vážně:

    Na dnešní web to není, bude to nepoužitelné, leda s links. :-)

    OpenOffice bude pooomalý.

    Videa budou pooomalý.

    Dej si to do vitríny a najdi si na smeťáku mnohem lepší stroj. To říkám jako člověk, který se baví skládáním PC ze smeťáku.
    k3dAR avatar 23.7.2019 17:54 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    Xubuntu 16.04 nebo 18.04(o chlup narocnejsi nez 16.04) + Chromium s 512MB je relativne pouzitelne... mam to overene na Toshima AC100 (=ARM), kde je 512MB RAM a v Chromium (+uBlockOrigin&PrivacyBadger), otevru ~10 zalozek (google, seznam, abclinuxu, root.cz a nahodile z google vysledku) a NEswapuje to, hejbe se to...

    nicmene vzhledem k tomu ze tazatel resi stolnipc a ne nejakej zajimavej/exotickej notebook/laptop, se priklanim k tomu aby poridil nejakej ministolak s Core2Duo + 4GB RAM, napr. tady je hezkej/malaej SFF s C2D, nainstalovanej Linux a s rozsirenim ram na 4GB vyjde s DPH a 12mesicu zaruky na ~1800Kc (s kuponem "kstate" sleva 3% a postovne zdarma :-): https://www.importpc.cz/pocitace/repasovany-pocitac-dell-optiplex-755-sff-1.html
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    xkucf03 avatar 25.7.2019 09:37 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze

    Na web se ale dá chodit i s třiosmšestkou :-D

    Pokud chodíš na slušnější weby a/nebo máš blokovač nežádoucího bordelu, tak se to celkem dá i se starším HW. Ne každý potřebuje hrát HTML5 hry nebo používat nějaké obludné JavaScriptové aplikace.

    A pak, i když se to nezdá, počítač není jen terminál k webu. Pamatuji doby, kdy byla většina lidí offline, data se šířila na disketách a později CD, a přesto ten počítač byl k užitku a lidi u něj trávili hodně času. Pokud někdo neví, co dělat s počítačem bez připojení na internet a webového prohlížeče, tak to považuji za nedostatek fantazie. :-)

    Jinak samozřejmě souhlasím s tím, že pokud jde člověku o tu čistě praktickou stránku, tak vzhledem k cenám použitého HW (tisícovka, pár stovek nebo i za odvoz) je jednodušší pořídit něco výrazně výkonnějšího a 64bitového. Nicméně když se takhle ptá, tak asi nějaké důvody k provozu starého HW má. Já takhle taky oprašuji nějaké staré počítače – buď tam dám Debian a WindowMaker nebo třeba FreeDOS a je z toho herní konsole pro staré hry. Další použití může být s obstarožním HW – různé adaptéry pro sériový nebo paralelní port, kterými se něco připojuje. Ne vždy tyhle věci fungují ve virtualizaci nebo s USB převodníky.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    xkucf03 avatar 25.7.2019 10:10 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze

    P.S. nahlédl jsem do té diskuse na Živě a tam píše:

    používat bych chtěl jako prohlížeč netu a staré hry+vyzkoušet nové. Linux vůbec neznám…

    Takže souhlasím, že v tomhle případě bude lepší pořídit výkonnější hardware, než aby z toho byl tazatel zklamaný nebo dokonce vinil GNU/Linux z toho, že je to pomalé nebo to má různé problémy. Provozovat staré počítače přeci jen není zábava pro každého.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    22.7.2019 22:44 rost
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    Pokud v systému chcete nějaké grafické prostředí (ne textové), tak bohužel platí co říkal Vladimír. Pěkný historický kousek. Žijeme ale v době, kdy počítač co rozjede třeba Fallout 3 na plné detaily, má problém na webu. Což vypadá úplně nepochopitelně. Ale pokud na tom ty XP jedou uspokojivě, tak bych mu vyčlenil úlohu, třeba hodně staré aplikace, samozřejmě bez přístupu na internet.
    23.7.2019 14:06 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze

    Zaprvé doporučuji neduplikovat otázky tady a na lživě.

    Tu popelnici je potřeba vyhodit. Podpora 32-bitových systémů bude už dnes ve většině distribucí problematická. Nemá to smysl. Nestojí to za to. Za 500 Kč se dá pořídit podobná popelnice, ale 64-bitová.

    k3dAR avatar 23.7.2019 17:58 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    ze tazatel polozi stejnou otazku na vice forech je normalni, obzvlast kdyz pouzije 2 takto rozdilne, tak logicky ma kazde jinou sortu navstevniku...

    Podpora 32-bitových systémů bude už dnes ve většině distribucí problematická.
    to NEni pravda, Xubuntu 16.04 i 18.04 je 32bit a castecnou/core podporu ma prvni jeste 2 roky, druhe zminene jeste 8let, ...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    23.7.2019 20:47 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    Xubuntu 16.04 i 18.04 je 32bit a castecnou/core podporu ma prvni jeste 2 roky, druhe zminene jeste 8let, ...
    To by ma zaujímalo, prečo by malo Xubuntu podporovať verziu 18.04 tri roky po konci plánovanej životnosti.

    k3dAR avatar 23.7.2019 20:54 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    nevim kde si vzal 3roky, ani v kontextu toho ze se drzis 2021 kdyz sem psal jeste 8let...
    xfce balicky a nebo universe podporovane samozrejme nebudou, ale core maji prodlouzenou do 2028, tzn. linux kernel, x.org, mesa, gnu nasroje, tedy vse co ma Xubuntu spolecne s Ubuntu...:
    https://wiki.ubuntu.com/Releases
    https://www.root.cz/zpravicky/ubuntu-18-04-lts-bude-mit-podporu-10-let/
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    23.7.2019 21:18 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    Čiže podľa teba je od apríla 2018 do apríla 2021 osem rokov. To dáva rovnaký zmysel, ako že Ubuntu bude určite zastrešovať podporu Xubuntu. Teda, žiaden.

    PS: Podpora Ubuntu častí v Xubuntu mu okreše podporovanú časť z grafického desktopu na tú čiernu obrazovku ktorá vyzerá ako ten starý muzeálny DOS. Prosím ťa, to nadšenie ber radšej trochu reálnejšie. Načo bude komu Grafický desktop v ktorom nebude mať podporu grafického desktopu a ani grafických aplikácií?
    k3dAR avatar 24.7.2019 00:19 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    od 2019/July do 2028/April je to 8.75 roku, takze ok presnejsi je necelych 9let...
    na odkazu co sem poslal je "Ubuntu 18.04, 18.04.1, 18.04.2 - End of Life: April 2028"
    NEni tam a ani v puvodnim prohlaseni receno ze jde o UbuntuServer, tedy krome jadra pujde minimalne i o X.Org+Mesa, coz jsou balicky co Xubuntu logicky ma totozne jako Ubuntu, tedy ackoliv nebude do 2028 podpora Xubuntu tak jak sem psal bude podporovanej ten spolecnej zaklad... pouze Xfce balicky uz nebudou aktulizovane po 2021, stejne tak nebudou aktualizovane balicky v universe/multiverse...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    24.7.2019 08:07 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    Takže si vlastne stojíš za radou, že bude mať deravý desktop o ktorý sa nebude musieť starať tri roky po konci jeho plánovanej životností.

    Ja by som k tomu radšej doplnil, že tie posledné tri roky to bude mať deravé jak rešeto, a nech to radšej ani nezapína. Ale to je v kontexte 32bit úplne jedno. Ak by ten stoj reálne používal, tak je malá šanca že sa mu dožije aspoň tých ešte 3,5 roku do konca podpory Xubuntu 18.04. Silikóny niesú nesmrteľné (česť výnimkám).
    k3dAR avatar 24.7.2019 20:49 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    v kontextu tazatele samozrejme staci(resp. sam sem psal at radeji poridi C2D s 4GB za 1800Kc) i zbyvajici 2 roky Xubuntu podpory, ja reagoval obecneji na 32bit... logicky predpokladam ze (remote)zranitelnosti v Xfce bude minimum/zadna a logicky povazuju za dulezite mit aktualni kernel, libc, gnu, ssh, ssl, x.org, mesa, www prohlizec... to VSE ma totozne Ubuntu 18.04 tedy s podporou do 2028...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 24.7.2019 21:59 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    O tomhle se můžeme bavit až v roce 2028. Vydávání, podpora a jiné, není to, co by v Linuxovém světě bylo nějak striktně dodržováno. Rok sem, rok tam, naprosto nic to neznamená.
    k3dAR avatar 24.7.2019 22:03 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    dobra, pokecame o tom v 2028 ;-) ted je ale rok 2019 a tazatel pokud ma nejakej VAZNEJ duvod k tomu ten "stroj" pouzit, muze zkusit nainstalovat Xubuntu 18.04 32bit :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    24.7.2019 22:03 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    Logický predpoklad nezraniteľnosti má len Superman, a to je komixová postava.
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 24.7.2019 22:14 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    A co Kryptonit?
    k3dAR avatar 24.7.2019 22:19 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    dej link na Xfce zranitelnost z posledni doby...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    25.7.2019 08:47 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    Napríklad chyby spojené s Spectre a Meltdown. Bez rekompilácie sa nedala znížiť pravdepodobnosť ich zneužitia. Alebo zneužitie podobných vymožeností cez JS podvrhnutých prehliadaču.

    Aký východzí prehliadač internetu je použitý v XFCE (32bit, aby sme neodbáčali od témy)?
    k3dAR avatar 25.7.2019 19:13 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    opravu Spectre a Meltdown pokud vim resi jadro, vychozi prohlizec Xfce neni zadny, vychozi prohlizec Xubuntu je Firefox v 32 i 64 je totozna verze 68.0.1+build1-0ubuntu0.18.04.1, tazateli bych doporucil kdyztak zkusit i Chromium(alespon me na te AC100 s 512MB chodilo MNOHEM rychleji a RAM usporneji), ktere je opet v 32 i 64 totozna verze 75.0.3770.90-0ubuntu0.18.04.1, pripadne (nezkousel sem na 512MB RAM) Vivaldi kterej ma 32 i 64 take totozne verze 2.6.1566.49-1
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    25.7.2019 20:12 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    Jadro to nedokázalo kompletne ošetriť, niektoré časti museli byť ošetrované cez kompilér aj s rebuildom všetkých aplikácií.

    A teraz si predstav že by bolo potrebné urobiť niečo podobné pre XFCE, alebo prehliadač v tom horizonte troch rokov kedy nič mimo mainstreamu nebude mať podporu. Prestrelila by to hociaká reklama na webe.
    k3dAR avatar 25.7.2019 20:34 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    tak Chromium sem si nevsiml ze je v universe, tedy tam nove verze do 2028 kdo vi ale to plati i pro 64bit, firefox je v main, takze tam do 2028 by nove/opravene verze byt meli a protoze rozsirena podpora do 2028 nebyla oznamena pro 18.04-64bit ale pro 18.04, tak (pokud nezrusi 32bit v kodu) firefox by mel do 2028 byt nove verzi i pro 32bit...

    kazdopadne cela tahle vetev zacina byt zbytecne, informace sem napsal, ty obavy a jak to bude se uvidi v 2028 :-) resp. zacina byt zbytecne celej tenhle dotaz, protoze tazatel polozil dotaz a dale nereaguje :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    25.7.2019 21:14 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    A podobných huncúctiev na takom železe zažije ešte veľa. Napríklad, firmware pre ten jeho procesor ktorý mal riešiť nejaké aspekty spomínaných chýb asi určite nebol vydaný.

    Takže radiť bezstarostné používanie distribúcie aj po konci jej plánovanej životnosti je ozaj blbosť.
    k3dAR avatar 25.7.2019 21:46 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    ma tam Pentium III ktere pokud vim neni Spectre ani Meltdown postizen ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    26.7.2019 07:32 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    Myslíš to Pentium, čo spočítalo 4+5=9.000002 keďže malo optimalizovanú matematicko aritmetickú jednotku až na úroveň generátora pseudonáhodných čísel?

    To sa nedalo opraviť, to sa dalo len vypnúť a stratiť výkon.
    24.7.2019 14:23 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze

    Ale no tak, tohle jsme přece řešili už asi dvacetkrát, co tahle "podpora" v některých "verzích" znamená a proč je to naprosto bezcenná kravina (jak verzování distribuce jako celku, které pochází z doby disket, tak i "podpora" coby prázdné slovo). Tahle "podpora" zastaralého softwaru se stejně zastaralými bugy, které už v novějších verzích dávno někdo opravil, fakt nemá žádný smysl a žádnou hodnotu, snad kromě ruské rulety se starými zranitelnostmi.

    Ale zpět k tématu: Proč si myslíš, že nějaká 32-bitová fosilní konzerva bude ještě 8 let rozumně fungovat? Co na tom poběží? Nepochybuju o tom, že i za 10 let bude možné na starém 32-bitovém Intelu spustit základní desktop a v tom třeba terminál nebo editor. Nicméně podle stylu, jakým se tazatel ptá, mu asi nejde (pouze) o terminál nebo editor.

    Podpora 32-bitových systémů je problematická — například když v nich budu chtít aktuální Google Chrome, bude s tím problém. Nakonec tedy budu mít obskurní systém s obskurními prohlížeči, ve kterém bude cokoliv netriviálního, třeba obyčejné YouTube, těžko představitelné.

    Ještě jednou zdůrazňuju: Tady se přece nebavíme o tom, co by pokročilý uživatel Linuxu teoreticky dokázal na 32-bitovém systému zprovoznit a nějakou dobu udržet v provozu. Bavíme se o tom, zda a jak může 32-bitový systém posloužit uživateli, který o Linuxu nic neví a chce ho jenom poprvé vyzkoušet, navíc na zoufale zastaralém hardwaru. No a k tomu se fakt nedá doporučit nic jiného než koupit si za 500 Kč 64-bitový hardware, jakýkoliv, třeba klidně 12 let staré Core 2 Duo, ale hlavně ať je to 64-bitové.

    k3dAR avatar 25.7.2019 19:20 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    resili sme to asi dvacetkrat, ale porad placas kraviny a ignorujes fakt ze rolovaci ditro muze s kazdou aktualizaci prinest nejaky problem co je potreba resit, nekdy po nastudovani changelogu, nekdy provest rucni zmeny konfigurace, nekdy cekat par hodin az dni na aktualizovani souvisle knihovny bez ktere to nefunguje nebo funguje spatne...
    naproti tomu verzovaci distro sice ma starsi verze baliku (+ backport nekterych vlastnosti a nebo chyb), ale zarucuje vicemene stabilitu, funkcnost a nepotreby resit problemy v celem prubehu jeji ~5let podpory...
    je na kazdem kterou variantu si vybere, ty preferujes rolovaci Arch, ja preferuju verzovaci *buntu nebo Debian...

    reakce 10let byla na tvuj nesmysl ze 32bit uz v podstate nefunguje... doporuceni momentalniho nakupu C2D+4GB RAM sem psal uz davno nahore...

    jasne, z 60tisic balicku co je pro 32bit napises (skoro) jedinek kterej neni, Google Chrome, kterej je closedsource a nikdo rozumnej ho nepouziva, Chromium, Vivaldi, Firefox to vse je v 32 i 64 verzich dostupne a v totozne/aktualni verzi...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    multi avatar 23.7.2019 21:08 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze
    Pouzij takovou distribuci, kterou uz znas. Jen zvol lehke graficke prostredi napr icewm nebo xfce
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 23.7.2019 22:15 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výběr Linuxové verze

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.