abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:44 | IT novinky

    Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | Zajímavý software

    Společnost Kaspersky vydala svůj bezplatný Virus Removal Tool (KVRT) také pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    včera 12:33 | Nová verze

    Grafický editor dokumentů LyX, založený na TeXu, byl vydán ve verzi 2.4.0 shrnující změny za šest let vývoje. Novinky zahrnují podporu Unicode jako výchozí, export do ePub či DocBook 5 a velké množství vylepšení uživatelského rozhraní a prvků editoru samotného (např. rovnic, tabulek, citací).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
    včera 12:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 7.0 LTS open source monitorovacího systému Zabbix (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na webu, v poznámkách k vydání a v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Dotaz: Automatické vypnutí HDD

    17.1.2022 19:36 Dave123
    Automatické vypnutí HDD
    Přečteno: 710×
    Zdravím, Ve svém notebooku mám dva disky. SSD je na systém HDD na data. Od minulého týdne používám Ubuntu a chtěl bych nastavit, aby mi ubuntu vypínalo HDD po čtyřech minutách nečinosti. Použil jsem hdparm -S a nastavil hodnotu 48. To bohužel nefungovalo, tak jsem ještě nastavil hdparm -B. Pokud do tohoto příkazu dám hodnotu 64 a nižší, disk se vypne okamžitě po nečinnosti (v řádu sekund), pokud hodnotu nastavím na 65 a vyšší, tak se hdd nevypne nikdy... Nevíte, prosím Vás, někdo co s tím?

    Odpovědi

    17.1.2022 19:49 X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Ja bych zacal tady:
    Použil jsem hdparm -S a nastavil hodnotu 48. To bohužel nefungovalo
    Jestli nebude problem v tom, ze tam tu "aktivitu" porad mas..
    17.1.2022 19:57 Dave123
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Nene, aktivita tam žádná není. Na disk se nic nedotazuje...
    17.1.2022 21:30 X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    To poznas jak?
    18.1.2022 06:57 čavo | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Ak si chceš byť trošku istejší, že naozaj nie, tak ho odpoj (umount) na ten čas, keď to budeš testovať. I tak sa ti tam môže hrabať udisks a jemu podobní.
    Petr Fiedler avatar 17.1.2022 20:11 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD

    A proč chceš, aby se HDD vypínal po 4 minutách? Úspora energie, úspora baterie, šetření HDD, hluk, ...?

    17.1.2022 20:22 Dave123
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Trefil jste skoro všechno. Mám HDD pouze na osobní data, tudíž jej dotazuji jen parkrát za den. Když běží pořád, tak žere baterku. Jsem student a potřebuji aby mi notebook vydržel ve škole po celý den...
    18.1.2022 08:54 MP
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Ve skole nemate elektrinu?

    Poridte si ssd.

    Vypnete si monitor, usetrite baterku rozhodne vice, nez vypinanim HDD.
    Ruža Becelin avatar 18.1.2022 08:58 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Časté vypínání a zapínání HDD je dobré k jeho odstřelení, navíc největší odběr má disk právě, když nabíhá.

    Řešením je vyměnit HDD za SSD s rozumnou velikostí (aspoň 1TB, ale 2TB SSD taky nestojí milion).

    Ještě otázka - dneska ve školách nejsou u stolů zásuvky? Jako, že to nebylo za nás, ale předpokládám, že tak 10-15 let má každý student vlastní mobil a NTB, to si to nemáte kde nabíjet??
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 18.1.2022 10:05 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Souhlasím se Zdeňkem, vypínání plotnového disku v notebooku je pitomost.
    18.1.2022 11:57 Dave123
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Já disk používám minimálně. Třeba 3x za den, a ten hluk mi také docela vadí. Nejhorší je, když pracuji na totebooku ve vlaku. Mám strach při jakém "drncnutí" se plotny při běhu zničí... Zásuvky máme u zdi, já jsem ve prostřed třídy... Jako student si úplně nechci kupovat 1TB SSD
    Ruža Becelin avatar 18.1.2022 12:40 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Jaký je požadavek na místo u toho HDD? Desítky, nebo stovky GB? Kolik má primární SSD?

    Běžný 500GB SSD přijde na 1500Kč, 1TB tak 2500Kč, to mi zas nepřijde jako vražedná cena.
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 18.1.2022 12:57 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Víš, co by to muselo být za "drcnutí", aby to plotny nevydržely? To bych asi měl spíše strach, jestli to přežiji. No ale když jsem něco takového kdysi používal, tak jsem to měl pod klávesovou zkratkou, kdy se nejprve odpojila partyšna a následně napájení. Od automatiky jsem upustil, neboť se vždycky našel důvod k jeho probouzení. Stačilo otevřít souborový manažer.
    18.1.2022 15:15 Dave123
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Tohle řešení by pro mě bylo udeální... Prosím Vás, jak přesně jste to měl? Nejdříve se tedy disk klasicky "unmountne" a potom příkaz "hdparm -y /dev/sdX" pro odpojení napájení?
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 18.1.2022 18:26 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Ano a mezi tím jsem měl ještě kontrolu (na soubor na disku), abych se ujistil, že se partyšna odpojila.
    18.1.2022 18:55 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Nemuselo by to byt nic zasadniho ... takovej beznej disk vydrzi 200G ... pokud je vypnutej a zaparkovanej. Coz ovsem tak +- odpovida padu ze stolu. Na bezicim stroji je to o nejakej ten rad min. A nejde o to ze ti rupnou plotny, ale ze je hlavickama skrabnes.

    Jinak k dotazu. Da se to udelat cronem. Reknes si nejaky podminky ty "neaktivity" = rekneme zadny otevreny soubory. Mno a udelas si script, kterej to prekontroluje a pripadne disk uspi. A presne jak je receno vejs, je treba do toho pridelat i unmount, protoze jinak se nejspis obratem probere.

    Mno a pak uz jen staci rict, jak casto se to ma resit. A pochopitelne to taky znamena, ze je treba ho nasledne pripojit rucne.

    Ostatne, ony ty uzasny automatismy nefungujou ani na widlich, takze v tomhle ohledu si muze tux s widlema podat ruce.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    Petr Fiedler avatar 19.1.2022 00:39 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD

    Jak už ti tu napsali jiní, zapínání a vypínání HDD mu škodí. Problém je s parkováním hlaviček. Můžeš tak HDD poškodit. Chápu, že jako student peněz nazbyt nemáš. Zvaž např. bazarové SSD se zárukou. Pokud chceš HDD vypínat a zapínat, tak třeba takto:

    ### Vypnínání
    
    cd /usr/local/bin
    sudo nano vypnout
    # otevře se ti editor nano a v něm vytvoř skript (2 řádky)
    # za X dosaď patřičné písmeno, zjistíš je příkazem "lsblk"
    
    #!/bin/bash
    echo 1 | sudo tee /sys/block/sdX/device/delete
    
    # ulož
    ctrl+o a enter
    # zavři nano
    ctrl+x
    
    # nastav skript jako spustitelný
    sudo chmod +x vypnout
    
    ### zapínání
    
    # pořád jsi v /usr/local/bin
    sudo nano zapnout
    
    # a tady zase 2 řádky
    # buď můžeš skenovat konkrétní SATA port, ve kterém je HDD zapojen, ale musíš znát jeho číslo"Y"
    
    #!/bin/bash
    echo "- - -" | sudo tee /sys/class/scsi_host/hostY/scan
    
    # nebo můžeš skenovat všechny SATA porty
    
    #!/bin/bash
    sudo rescan-scsi-bus
    
    # opět ulož
    ctrl+o a enter
    # a zavři
    ctrl+x
    
    # opět nastav skript jako spustitelný
    sudo chmod +x zapnout
    
    # vrať se do domovského adresáře
    cd
    

    Když budeš chtít HDD vypnot, tak v terminálu napíšeš "vyp" a stiskneš tabulátor a pak enter. Pokud budeš chtít HDD zapnout, tak v terminálu napíšeš "zap" a stiskneš tabulátor a enter. Za mě ale rozhodně to SSD.

    Petr Fiedler avatar 19.1.2022 02:06 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD

    Ještě jsem si uvědomil, že před vypnutím toho HDD je určitě dobré jej odpojit. A ještě před tím je samozřejmě dobré zavřít vše související s tím diskem (správce soborů, všechny otevřené soubory atp). Pokud tvůj HDD dostává stále stejné písmeno, např. sdb, můžeš do toho skriptu mezi ty 2 řádky vměstnat sudo umount /dev/sdb1 (pro jediný (připojený) oddíl na HDD). Já to stejné písmeno na svém pc dostávám. A i na předešlém pc. Neplatí to ale, pokud mám ve stroji při jeho startu zapojenou flešku. V takovém případě ta fleška dostane vždy sda. Pokud by byly 2, tak by dostaly sda a sdb. Lidé tu ale psali, že se to tak chovat nemusí, takže si to zkus. Pokud ti to nebude tomu HDD přidělovat stále stejné písmeno, tak budeš muset odpojovat ručně příkazem sudo umount /dev/sdXY před spuštěním toho skriptu.

    A nebo pokud má ten diskový oddíl nějaký label, tak by šlo sudo umount /media/user/label. To by bylo lepší. Případně se tomu oddílu ten label dá nastavit.

    Petr Fiedler avatar 19.1.2022 02:17 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD

    A ještě jsem si uvědomil jednu věc. Lepší než:

    #!/bin/bash
    sudo umount /media/user/label
    echo 1 | sudo tee /sys/block/sdX/device/delete

    by mělo být spojit ty 2 příkazy pomocí &&. To zaručí, že se druhý neprovede, dokud se neprovede ten první.

    #!/bin/bash
    sudo umount /media/user/label && echo 1 | sudo tee /sys/block/sdX/device/delete

    Takhle už by to mělo být v pořádku. Případně ať se vyjádří zkušenější.

    19.1.2022 12:33 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    sudo tee /sys/block/sdX/device/delete
    Ano, to je především u odpojování disku (hot-swap) doporučovaný způsob, který je lepší než použít jen udisksctl. Akorát nerad používám identifikaci disku podle sdX, protože při přidání dalšího disku se X přečíslují. Proto raději používám tento způsob:

    sudo tee /sys/devices/pci0000:00/0000:00:17.0/ata5/host4/target4:0:0/4:0:0:0/delete
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 19.1.2022 13:56 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    UUID má také své kouzlo.
    19.1.2022 18:52 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Ano, ale pro výměnu disků (hot-swap) je to nepoužitelné, protože ty nepotřebuješ vypinat disk s konkrétním UUID, ale potřebuješ vypnout jakýkoliv disk, který je připojen na konkrétním SATA portu.
    Petr Tomášek avatar 19.1.2022 15:18 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    protože při přidání dalšího disku se X přečíslují.
    Opravdu? Co používáš za distro? (BTW, já si vždy nejdřív ověřím přes "lsscs -s", že jsem nepopletl disk, když něco dělám. Je to rychlejší než se matlat exaktními identifikátory...)
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    19.1.2022 19:08 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Až teď vidím, že jsem místo "přečíslují" měl napsat "přepísmenkují", ale snad si rozumíme. :-)

    Máš zapojené 2 disky:

    SATA1 port => sda

    SATA3 port => sdb

    Jakmile zapojíš nový disk do SATA2 portu, tak po restartu to bude takto:

    SATA1 port => sda

    SATA2 port => sdb

    SATA3 port => sdc

    Tzn. disk zapojený do SATA3 už nebude sdb ale sdc.

    Co vím tak je to na každém distru.
    19.1.2022 19:25 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Už som zažil, že to bolo písmenkované podľa toho ako rýchlo sa prihlásili disky radiču (spin up time), nie podľa poradia na zbernici. Ale je pravda že to bolo pripojené cez SCSI.
    19.1.2022 20:32 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    bolo písmenkované podľa toho ako rýchlo sa prihlásili disky radiču
    Tak to už muselo být úplné peklo, to je pak sdX ve scriptech úplně nepoužitelné.
    20.1.2022 09:13 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    To ani zdaleka neni jen o portech, prehazet se to muze naprosto kdykoli, neexistuje zadna garance toho, ze to bude stejny i kdyz nic nezmenis. A i kdyz neco zmenis, tak to vubec nemusi byt pridani nebo odebrani disku, staci kdyz nejakou kartu prepichnes do jinyho slotu.

    Uzival sem si to s HP Gen8. V kombinaci s grubem ... ackoli sem mu jasne rek, ze ma pripojit disk s UUID XYZ ... tak stejne pouzil zkurvenej hint sdx ... a pochopitelne pripojil disk jinej. To chovani nejde nijak ovlivnit, takze jediny co se s tim da delat, je potom, co grub vygeneruje config, z nej vse co obsahuje "hint" odmazat. Pak to konecne zacne fungovat dle ocekavani.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    20.1.2022 11:26 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    prehazet se to muze naprosto kdykoli
    To nevím, ale myslím, že přidávání disku je asi nejčastější případ kdy se to přepísmenkuje.
    To chovani nejde nijak ovlivnit
    Ani přes UDEV ve kterém se nastaví, že pro danou cestu (např. *17.0/ata5/host4/target4:0:0/4:0:0:0*) se má nastavit konkrétní sdX by to nešlo?
    Petr Tomášek avatar 20.1.2022 15:12 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    po restartu
    Aha. Takže se nepřečíslují ani nepřepísmenkují. Jenom po restartu dojde k úplně novému uspořádání. Já jsem ti rozumněl tak, že se to přejmenuje v okamžiku zapojení nového disku, což jsem nidky nepozoroval....
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    17.1.2022 22:57 qw11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    V Ubuntu program disky, tam klikni na disk ktory chces nastavit, a v troj bodkovom menu(hamburger menu?) vyber nastavenia jednotky. Mas tam nastavenia pohotovostneho rezimu a spravu spotreby.
    18.1.2022 08:33 Dave123
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    To jsem zkoušel hned jako první možnost..
    18.1.2022 15:37 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD

    Myslím, že vypínanie disku nie je vhodne. Aj keby disk nič neprebudzala, tak ho prebudi načítanie části systému.

    Možnosti sú dve. Jedna dať dané data na nejaké internetové uložisko alebo dať systém na USB disk a data nechať na HDD.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    k3dAR avatar 18.1.2022 22:19 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    proc by daval system na USBdisk kdyz ho ma na SSD? ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 18.1.2022 22:25 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    bude zalezet asi od disku jako -B XXX je pro nej vhodne, nedavno sem neco podobneho resil (SBC s Kodi, system na eMMC, media co chci po ruce na USBFlash, a archivni na USB-HDD (ST1000LM 014-1EJ164) ), nedarilo se pres hdparm.conf, tak sem naprasaka to hodil do /etc/rc.local:
    hdparm -B 127 -S 60 /dev/disk/by-id/XXXXX
    (oddil z USBdisku neodmountovavam)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 19.1.2022 02:26 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD

    Když to máš ale pořešeno takto, tak pokud ti na ten HDD něco sáhne, tak se probudí, ne?

    k3dAR avatar 21.1.2022 23:11 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    presne tak, ale me na to nic nesaha, zaroven chci aby kdyz v Kodi vlezu do Videa/USB-HDD, tak at se sam probudi, pustim film a az skonci tak se chvili HDD sam zas uspi...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 21.1.2022 23:17 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD

    Tak to máš dobrý. Já mám RPi + NextCloudPi na SSD a data na HDD a pořád mi ně něj něco sahá a roztáčí ho. I teď se točí. Docela mi to vadí. Smířil jsem se s tím, že po čase odejde a pak si koupím SSD.

    19.1.2022 11:20 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    A nie je to nejaká silno ekologická alebo silno serverová edícia, ktoré si spravovali šetrenie elektriky samé? Serverové zvykli mať uspávanie zakázané (kvôli latencii). A silno ekologické do SOHO NAS si to spravovali samé, a prestavenie vyžadovalo nejaké EXE od výrobcu.

    Ono by to chcelo vedieť čo sú to za modely, možno aj s verziou firmware.
    20.1.2022 11:55 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatické vypnutí HDD
    Vypínat HDDnení třeba - jedině mu tím zkracuješ životnost, prostě to nech na FW toho HDD.

    Jinak samozřejmě pomocí hdparm -S se mu dá vnutit režim - ovšem další věc je že né všechny HDD a jejich FW podporuje všechny volby a parametry.

    Takže musíš vyzkoušet na které ten HDD slyší.

    Jinak výdrž notebooku fakt neovlivňuje až tak moc HDD ale spotřeba CPU, grafiky a hlavně podsvícení LCD.....

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.