Společnost AMD na veletrhu Computex 2024 představila (YouTube) mimo jiné nové série procesorů pro desktopy AMD Ryzen 9000 a notebooky AMD Ryzen AI 300.
OpenCV (Open Source Computer Vision, Wikipedie), tj. open source multiplatformní knihovna pro zpracování obrazu a počítačové vidění, byla vydána ve verzi 4.10.0 . Přehled novinek v ChangeLogu. Vypíchnout lze Wayland backend pro Linux.
Národní superpočítačové centrum IT4Innovations s partnery projektu EVEREST vydalo sadu open source vývojových nástrojů EVEREST SDK pro jednodušší nasazení aplikací na heterogenních vysoce výkonných cloudových infrastrukturách, zejména pro prostředí nabízející akceleraci pomocí FPGA.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,32 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Ubuntu, Linux Mint a Manjaro Linux. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 45,34 %. Procesor AMD používá 75,04 % hráčů na Linuxu.
Blíží se léto, chladiče topí, tranzistory se přehřívají, novinářům pomalu docházejí témata a nastává klasická okurková sezóna. Je tomu tak i mezi bastlíři? Na to se podíváme na Virtuální Bastlírně! Tentokrát se strahováci podívají na zoubek velmi slibně vypadajícímu open-source EDM projektu - ne, nejde o taneční hudbu, ale o elektroobrábění. Ukáží taky, jak vypadá starší cykloradar zevnitř nebo jak se testuje odolnost iPhonů.
… více »Společnosti Ticketmaster byla odcizena databáze s osobními údaji (jméno, adresa, telefonní číslo a část platebních údajů) 560 miliónů zákazníku. Za odcizením stojí skupina ShinyHunters a za nezveřejnění této databáze požaduje 500 tisíc dolarů [BBC].
Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Eliot Miranda oznámil uvolnění doposud proprietárního virtuálního stroje Cog Virtual Machine s JIT kompilací pro Squeak Smalltalk pod licencí MIT. Oproti standardnímu virtuálnímu stroji dosahuje až patnáctinásobného zrychlení.
Tiskni Sdílej:
Nechcem znieť ako Jardík, ale ak dobre čítam ten odkazovaný článok, tak to nemá x86_64, čiže to asi neotestujem. Škoda. Rýchlosť bola totiž jedna z pár vecí, ktorá mi na Squeaku vždy vadila, takže by som to určite skúsil.
Vďaka, toto bolo fakt jednoduché
A vyzerá to moc dobre. Teda, aspoň subjektívne mám pocit, že je to responzívnejšie a aj blbostičky ako otáčanie okien mi už nevyťažujú procesor na 100%, ale dá sa s tým pracovať. Paráda. Možno ma chytí znova obdobie Smalltalku
Both the earliest and the newest Smalltalk implementations use their own graphic drawing mechanism - they assume direct control over the displays pixel memory and perform all drawing on the pixel level. There are good reasons for doing this - the old systems did it since there were no fancy graphic controllers and pixel graphics was a recent invention. The modern smalltalk implementation (i.e.: squeak) does this for flexibility - who else is able to let a 3d animated bunny hover above a browser window, rotating in the z-dimension around the x-axis ?No to je teda super, ono je to předpokládá grafiku z roku 123, žádnou akceleraci. Dneska máme u okýnek kompozitory, indirect rendering (teda ti, co mají to štěstí a podporují jim to ovladače grafiky). Takže tuhle "flexibilitu" si můžou strčit za klobouk.
To nie je pekný pohľad na vec. Práve tá flexibilita je na Smalltalku to najlepšie. Je to svet sám o sebe. Interfacing so zbytkom systému je pochopiteľne náročný (z podobného dôvodu sú problémy s 3D akceleráciou vo VirtualBoxe). Ale za odmenu dostaneš úplne nový svet plný možností, ktoré sú obmedzené len tvojou fantáziou (aby som urobil trochu PR)
Aha, to som nevedel. Ale aj tak dobre, open source tiež musí z niečoho žiť
Ono je to spíš tím, že komerční implementace to nezbytně potřebovaly a tak byly nuceny to vyvinout a udržovat. U nekomerčních se postupně vyrojila celá řada pokusů o podporu nativního GUI, ale žádné se zatím nepodařilo skutečně prorazit, protože sebou nesou nějaké omezení na platformu, většinou se jedná o one-man-show a kvůli vlastnímu vykreslování to není životně důležité. Buď to znamená mít vlastní toolkit a obsáhnout jím všechny platformy, což je dost komplikované a náročné na lidské zdroje a ani VisualWorks to nezvládají úplně bravurně, nebo použít nějakou vazbu na wxWidgets, Gtk apod., což se zatím nepodařilo prosadit.
Takže pokud jde o uživatelská rozhraní koncových aplikací, dnes se ty vytvářené ve Squeaku/Pharu spoléhají většinou webové rozhraní.
Dle mého názoru je ideální cesta v použití XULu či podobné technologie - aplikace vytváří obecný popis nativního uživatelského rozhraní a o jeho konkrétní zobrazení na dané platformě se postará specializovaný prohlížeč (XULRunner), komunikace pak může probíhat přes HTTP.
Pekné Ale aj tak to niečo málo ilustruje. Exceptiony sa narvali do všetkých nových prehypovaných jazykov, ale jaksi to neni úplne ono bez rozumného prístupu k stacku (viď UNWIND-PROTECT a systém signálov a reštartov v CL) a zostane rozpačitý polotovar To by ma zaujímalo, jak to funguje v Smalltalku, ale tipujem, že stack si vždy môžem uložiť a zasa obnoviť, keďže všetko je objekt. Je to tak?
Ale ešte viac ma v tom blogu zaujalo to rádio a Horner. Vidím to dnes na príjemný večer v spoločnosti votrelcov
Práce se stackem se většinou liší v závislosti na implementaci. Volnost v manipulaci s ním se docela dobře pozná podle toho, jestli podporuje kontinuace, které fungují tak, jak popisuješ.
Cog VM je zatím nepodporuje, ale netváří se, že to bude problém, jen je zatím nepotřebovali.
Já takhle zase minulý týden zjistil o existenci Hornerova nového Karate Kida - slyším nějaké nové variace na klasické Hornerovy motivy, tak jsem se radši podíval, co to vlastně hrajou
Ach ták. Ja som myslel, že to bude nejako podchytené už v štandarde. Mal by som si ho niekedy prečítať
Hehe. Horner je fakt borec v tomto To napr. Williams AFAIK pracoval na viac filmoch než Horner, ale pritom sám seba nevykráda vôbec (samozrejme až na hexalógie typu SW ). Ale v podstate je mi to putna. Ja som schopný počúvať 10x dokola aj jednu a tú istú skladbu a variácia je bonus navyše
Já slyšel i nářky na sebevykrádání od Williamse a úplně malinkej nepatrnej ždibíček pravdy na tom je
Jsem zvědav, jak v tomto směru dopadne Giacchino. Jeho hudba mě příjemě překvapila už v dobách Medal of Honor, ale to jsem ještě nevěděl, že to jméno stojí za zapamatování K tomu mě přinutili až Lost a Airbone (který není moc známý).
http://www.youtube.com/watch?v=Yva83z25OUg, Paestum Landing, Wreckage of Nijmegen, Taking Out The Sighting Tower, Unblocking Utah....
Moc hezká kompilace pro klavír je
No, tak ja nejaký motív tiež sem-tam zachytím, ale to môže byť kľudne náhoda. Rozhodne nemám tú istotu, čo pri Hornerovi
To meno nepoznám, ale Medal of Honor malo skvelú atmosférickú hudbu, ktorú som si už v pradávnych dobách vypreparoval z adresárovej štruktúry a mám to ako neoficiálny soundtrack Bohužiaľ, väčšina skladieb je tam príliš krátka. Treba pohľadať niečo oficiálnejšie. Dík za tip
Jéj, Baltík, to som niekde videl, ale už neviem kde My sme zasa na gympli mali Comenius Logo, prostredie pre LOGO a tam si kreslil pomocou korytnačky Vtedy som to považoval za strašne dementné. Až podstatne neskôr som zistil, že je to dosť zaujímavý funkcionálny jazyk. Ale tou korytnačkou to fakt zabili. Radšej keby nás rovno na gympli učili funkcionálne programovanie poriadne
Podľa mňa neexistuje dôvod, prečo vyučovať zrovna imperatívny spôsob a nie nejaký iný. Funkcionálne programovanie, keď sa dobre vysvetlí, tak môže byť podobne intuitívne. Že je väčšina tutoriálov na úrovni abstraktnej matematiky, to je už druhá vec
Ten tutoriál som zbežne pozrel a na môj vkus sa to príliš zaoberá nepodstatnými detailami Haskellu. Dôležitejšie by bolo ilustrovať hneď od začiatku výhody funkcionálneho programovania. Real World Haskell je v tomto trochu lepší, ale tiež prvé kapitoly prechádzajú prakticky celú syntax, čo v Haskelle je a až neskôr sa dostaneš k zaujímavým aplikáciám. Tradične kvalitný úvod do (nielen) funkcionálneho programovania je SICP. Je to síce pre Scheme, ale ten má syntax úplne minimálnu, takže nestráviš 90% učením toho, jak sa konvertuje v danom jazyku string na int, ale rovno sa dostaneš k tomu podstatnému. Pozri na to, ak sa ti bude chcieť.