abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 21:11 | Nová verze

    Textový editor Neovim byl vydán ve verzi 0.10 (𝕏). Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 20:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.3 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.15.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:33 | IT novinky

    Dnes ve 12:00 byla spuštěna první aukce domén .CZ. Zatím největší zájem je o dro.cz, kachnicka.cz, octavie.cz, uvycepu.cz a vnady.cz [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 13:22 | Nová verze

    JackTrip byl vydán ve verzi 2.3.0. Jedná se o multiplatformní open source software umožňující hudebníkům z různých částí světa společné hraní. JackTrip lze instalovat také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:22 | Pozvánky

    Patnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 4. – 6. října 2024 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytváří všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 0
    dnes 03:11 | Nová verze

    Program pro generování 3D lidských postav MakeHuman (Wikipedie, GitHub) byl vydán ve verzi 1.3.0. Hlavní novinkou je výběr tvaru těla (body shapes).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 23:11 | Bezpečnostní upozornění

    Intel vydal 41 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20240514 mikrokódů pro své procesory řešící INTEL-SA-01051, INTEL-SA-01052 a INTEL-SA-01036.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | IT novinky

    Společnost Raspberry Pi patřící nadaci Raspberry Pi chystá IPO a vstup na Londýnskou burzu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | IT novinky

    Google na své vývojářské konferenci Google I/O 2024 představil řadu novinek. Keynote byl věnován umělé inteligenci (DeepMind, Gemini, Responsible AI).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 12:33 | Bezpečnostní upozornění

    V Gitu bylo nalezeno 5 zranitelností. Opraveny jsou ve verzích 2.45.1, 2.44.1, 2.43.4, 2.42.2, 2.41.1, 2.40.2 a 2.39.4. Útočník může připravit repozitář tak, že při jeho klonování (git clone) může dojít ke spuštění libovolného kódu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (74%)
     (5%)
     (10%)
     (10%)
    Celkem 291 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu

    Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu. Mobilní telefony, tablety, digitální fotoaparáty, sluchátka nebo náhlavní soupravy, ruční videoherní konzole a přenosné reproduktory, které lze dobíjet pomocí kabelu, by musely být vybaveny portem USB typu C, a to bez ohledu na výrobce.

    4.5.2022 18:00 | Ladislav Hagara | IT novinky


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    4.5.2022 18:36 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    to melo byt davno
    4.5.2022 18:40 tuxmartin | skóre: 39 | blog: tuxmartin | Jicin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Myšlenka jednotného konektoru se mi líbí.

    Ale jak by to bylo, kdyby EU pred lety povinně nařídila microUSB? Do dnes bychom nemohli mít USB-C. Takže zařízení by muselo mít povinný microUSB na nabíjení a hned vedle něj USB-C na vše ostatní. Nebo by si výrobci vedle povinného microUSB začali vytvářet vlastní nekompatibilní konektory na další funkce?
    Josef Kufner avatar 4.5.2022 19:08 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Prostě by se předpis aktualizoval a USB-C by bylo od dalšího modelu povinné namísto microUSB.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    4.5.2022 23:31 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Prostě by se předpis aktualizoval
    Tolik let trvalo, aby se jenom usilovalo o zavedení tohohle předpisu, ale příště by se "prostě" aktualizoval? Zamyslel jste se nad tím pořádně?
    Quando omni flunkus moritati
    5.5.2022 10:40 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Hlavne kto by investoval do vyvoja, keby mal vyrobca prakticky zakazane vyuzivat plnu vyhodu noveho konektora a zariadenie by muselo byt stale kompatibilne so starym. Ak by sme teda mali prikazane microUSB, tak zostaneme niekde na hranici 900mA pri 5V a rychlostiach na urovni USB2.0 - 480Mbit/s. Ak zariadenie musi byt povinne nabijatelne a komunikujuce cez tento konektor, tak naco vymyslat nieco lepsie? Podla mna by sa vyrobci na nejake USB-C vybodli a vsetko, co dnes riesia rozne alt rezimy by sa proste tlacilo von cez wifi.

    Dnes nam prikazuju USB-C, takze tym sme sa prakticky zabetonovali na nejakych max 300W a prenosovych rychlostiach, ktore ani teoreticky nemozu presiahnut hranicu okolo 80Gbit/s az 100Gbit/s. Dnes sa to moze zdat vela, ale aj na tuto hranicu raz narazime a co potom? Oplati sa niekomu investovat miliony do noveho standardu, ked aj tak bude stale musiet kazde zariadenie osadit USB-C?

    Cize ziadna aktualizacia nepride, lebo nebude na co aktualizovat. Trh doteraz volne konvergoval k rieseniu, ale stale bolo mozne inovovat a osadit zariadenie niecim novym, nekompatibilnym so starymi vecami a prinasajucim nove moznosti bez nutnosti sa obmedzovat spatnou kompatibilitou. Odteraz to uz nebude mozne.
    5.5.2022 13:23 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Jako zase ne že bych byl úplně proti tomu návrhu, ale ať je tam na výběr - USB-C, barrel-connector na dvě vybraná napětí, prostě pokrýt víc možností, aby se dalo použít to, co je nejvhodnější.
    Quando omni flunkus moritati
    6.5.2022 09:19 jdsulin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Resis hypoteticky problem, ktery nenastal, narizeni jednotne nabijecky naopak resi naprosto realny problem, ktery nastal.

    Pokud budes potreboval 300W+ a 80GBit/s, tak si k tomu udelas vlastni kabel s rozhranim. A fakt se ti zda, ze za tech 10+ let, co uz mame jednotne nabijecky nedoslo k zadnemu pokroku ?
    6.5.2022 16:03 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Ale doteraz nebol ziaden prikaz. Vyrobcovia doteraz sami konvergovali k USB-C, lebo sa to ukazalo byt pre nich vyhodne. Ak by napriklad na buduci rok chcel prist nejaky vyrobca s novym konektorom, lebo USB-C mu nevyhovuje schopnostami alebo rozmermi, tak uz nebude moct.
    6.5.2022 11:51 sfdg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Tak dlouho to trvalo kvůli korupci od výrobců.
    Marcel Kolaja avatar 9.5.2022 08:48 Marcel Kolaja | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Pro aktualizaci není potřeba aktualizovat právní text a proto by neprobíhala klasickým legislativním procesem. Komise by pouze aktualizovala specifikaci delegovaným aktem, což je řádově jednodušší a rychlejší úkon.
    Petr Tomášek avatar 4.5.2022 19:25 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    No, tak by tam byl micro-USB. Co by na tom bylo špatného?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    4.5.2022 20:36 tuxmartin | skóre: 39 | blog: tuxmartin | Jicin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Předpis "by se aktualizoval"? A kolik let by se o tom mluvilo, než by se to schválilo?

    No přes microUSB třeba nepřipojím dokovací stanici, monitor atd.

    A mít na mobilu vedle sebe microUSB a USB-C? :-D
    5.5.2022 11:10 hefo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Predovšetkým ten nejaký "Se" má príslušné právomoci len v Číne, takže by nemuselo nakoniec dôjsť k nijakej aktualizácii...
    6.5.2022 13:55 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    na soucasne prerostle mobily se da tech konektoru dat treba patnact...

    jinak nechapu, co se zda neproveditelneho na aktualizaci predpisu - ruzne jine technicke standardy se bezne takto aktualizuji a pokrok to nebrzdi, casto spis pohani (treba euro emise aut)
    Marcel Kolaja avatar 9.5.2022 08:51 Marcel Kolaja | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Aktualizaci specifikace bude mít Komise možnost provést vcelku rychle pomocí delegovaného aktu.
    4.5.2022 19:55 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Uzasne ekologicky navrh - misto trivialniho barrel konektoru, coz je doslova par plisku priletovanych na napeti/zem, bude vsude povinne USB radic a vsemozne svaby okolo. O mechanicke vydrzi a opravitelnosti ani nemluve.
    Parlament a jeho Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů ... vyzývají Komisi, aby v této oblasti konala.
    Voleny parlament vyzyva nevoleny organ, aby zakonodarne konal. To uz je ta zapadni demokracie, nebo se bude proces jeste vylepsovat?
    David Heidelberg avatar 4.5.2022 22:45 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    USB řadič mít nemusíš, viz. StackExchange. Potřebuješ mít jen relativně křehčí konektor, ale zase to nabiješ v podstatě čímkoliv. Osobně mám pocit, že tady převažují klady nad zápory..
    5.5.2022 08:27 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Prijde mi nevhodne pouzit USB-C do nahlavnich souprav, jez cili na hlucna a prasna prostredi, protoze konektor rychle odejde. Uplne by stacilo dodavat napajeci kabel, ktery ma na jedne strane USB a na druhe normalni jack. Rezistory muzou byt uvnitr kabelu. Obavam se vsak, ze tupost EU byrokratu toto reseni neumozni.
    David Heidelberg avatar 5.5.2022 11:04 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    když máš prašné prostředí (nebo třeba mikroprach z oblečení) stačí vzít mezizubní kartáček a projet konektor s ním.

    Další věc je, že do konektoru můžeš dát gumovou krytku (buď by design od výrobce nebo dodatečně).
    5.5.2022 13:20 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Všiml jste si, že vymýšlíte úžasná řešení na problém, který by vůbec neměl vzniknout?
    Quando omni flunkus moritati
    David Heidelberg avatar 5.5.2022 16:12 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    kdy nevznikal problém zaneseného konektoru? Jediný rozdíl je, že to USB-C je jemnější než staré konektory, jenže dneska máš notebooky tenčí než napájecí konektor od IBM X230...

    nabídl jsem prostě primitivní řešení případného problémy - zuby si čistí skoro každý, starý mezi-zubák netřeba vyhazovat a jednou za čas (dle znečištění okolního prostředí) ním konektor vyčistím...
    6.5.2022 14:02 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    USB-C je v tomhle mnohem lepší než micro USB a další staré konektory
    Petr Tomášek avatar 7.5.2022 08:43 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    LOL. Jasně, USB-C je tak geniální, že většina výrobců základních desek musí mít v chipsetu/CPU dvě paralelní USB3.* rozhraní, protože uživatel neví ze které strany konektor zasunout. Což taky znamená, že z patřičnou redukcí z USB-C konektoru vyvedeš 2x USB3 signály. Zase ale v tom případě musíš mít USB2 hub, protože na USB2 signály tam sice máš 2x2 piny, ale jsou natvrdo propojený.

    A pak tam jsou nesmysly, že jako po datových linkách můžeš vést audiosignály. O rozhraních jako displayport raději pomlčet. A do toho všeho ještě USB4. LOL. Ještě by tím mohli vést vodu na hodinky s vodotryskem.

    To je jak když pejsek s kočičkou pekli dort... LOL
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    7.5.2022 13:19 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Neverim, ze nejaky vyrobca to riesi takto retardovane. Aj ked ... dnes je uz vsetko mozne.
    Petr Tomášek avatar 7.5.2022 16:47 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Neverim, ze nejaky vyrobca to riesi takto retardovane.

    Prakticky všichni...

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    7.5.2022 19:48 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Vies poslat nejaku schemu alebo projekt? Lebo to mi fakt pride ako strasne psycho. Fajn nieco take mat ako studijny material :)
    Petr Tomášek avatar 9.5.2022 17:04 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Několik základních desek jsem sám otestoval a do jednoho USB-C konektoru jsou přivedeny dvě rozhraní USB-3 gen1 či gen2. Je to docela logické, protože a) USB-C má ty signály 2x, aby když obrátíš konektor o 180 stupňů, aby to přesto fungovalo, b) USB3 má rychlosti tak velké, že to nejde prostě natvrdo propojit u konektoru, tak jak to lze u USB2, c) pro výrobce desek je prostě levnější obětovat jedno USB3 rozhraní než tam dávat speciální šváb, který bude přepínat mezi jednotlivými rozhraními.

    Poznat to lze taky podle toho, že si jednoduše spočítáš, kolik USB3.* rozhraní dává CPU/čipset a kolik je zpřístupněno na desce. Pak zjistíš, že musíš USB-C konektory počítat 2x, aby ses dopočítal...

    Výhoda je, že když to víš, můžeš s tím počítat, resp. můžeš si ty rozhraní vyvést na 2x USB, LOL. Akorát tam furt budeš mít 1x USB2...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    11.5.2022 00:54 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    No, my vlastne dosky vyrabame a samozrejme pouzivame aj USB-C konektory. Ale samozrejme na to pouzivame IC, ktore to spravne otoci aj napcha dp-alt, ak treba. Cez CC1/CC2 zisti rotaciu a na zaklade toho spravne zmuxuje vsetky signaly - napriklad ako PS8804. Nechapem, preco by to ktokolvek robil inak. Osobne som sa s nicim takym zatial nestretol.
    Petr Tomášek avatar 11.5.2022 12:18 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Nechapem, preco by to ktokolvek robil inak.

    Katování kostů? Schválně si vem jakoukoliv desku z posledních pár let s USB-C a rozhraním USB3 gen1x1 nebo gen2x1 a vyzkoušej si to. Nejjednodušší na vyzkoušení je mít desku s type-C paticí na desce, do toho se dá sehnat redukce, která z toho udělá typ-A pinheader (2mm rozteč 20xpin).

    Většina těchhle desek žádnou alternativní funkci nemá, tak prostě vyvedou z procesoru / čipsetu 2x USB3 rozhraní a dají ho přímo na konektor. Teda, nějaké ty ochranné diody či co tam budou, možná redriver, ale to je ak vše...

    Jak říkám, nejlépe, když se to sám otestuješ, když mi nevěříš. (Poznámka: U USB3 gen2x2 a USB4 je pochopitelně situace jiná....)

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    5.5.2022 09:35 SE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Ohledně barrel konektoru 100% souhlas. Mechanická odolnost je daleko lepší, pro notebooky ideální.
    paul2no avatar 6.5.2022 19:25 paul2no | skóre: 16 | blog: Paulovo doupě | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Souhlasím. Hlavně celé tohle nabíjení skrz USB je ohýbání USB k něčemu, k čemu vůbec nebylo určeno a navrženo.
    Pravda, láska a elektrická trakce zvítězí nad lží, nenávistí a trakcí motorovou.
    Petr Tomášek avatar 7.5.2022 08:44 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    100% SOUHLAS.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Marcel Kolaja avatar 9.5.2022 09:01 Marcel Kolaja | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Evropský parlament bohužel nemá zákonodárnou iniciativu. Tu má pouze Komise. Tudíž skutečně Parlament dlouhodobě vyzýval Komisi, aby konala, protože Komise je jediná instituce, která může konat.
    Gréta avatar 4.5.2022 20:56 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu

    ttttsss než se jako eurosoudruzi mezi sebou jakože ňák dohodnou tak se bude už dááávno všecko nabíjet bezdrátově vesmírnejma paprskama třeba :P :P :D ;D

    + je tady riziko žeto bude stejnej podvod nalidi jako to bylo s tim lockem vysavačový tech protože nevim ani vo jediným člověkoj kterej by měl ňákej problém s tim že neni jednotná nabiječka ;D ;D

    4.5.2022 23:25 Ondro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Ja som s tym mal problem hlavne pri notebookoch. X roznych napajacich adapterov, ktore isli pouzit len s urcitou znackou alebo len urcitou seriou danej znacky. Vysledok - kopec adapterov, ktore neslo pouzit s inymi alebo novymi notebookmi. Osobne som asi nezazil pokazeny adpater, zato notebooky sa kazili a kazia celkom casto. Po nich ostavali adaptery, 1-2 kusy sa nechvali a zvysok sa vyhadzoval aj ked bol funkcny. Aktualne uz v podstate nemam, lebo vsetky notebooky a mobily funguju (aj) na USB-C a dalsia velka cast, na klasicky 12V barel konektor. Minorita veci ma svoj vlastny konektor ale kezde sa nekazia, tak mi to nevadi.
    5.5.2022 08:20 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Tak u NTB je problem v extremnim rozdilu spotreby, na trhu jsou notebooky, ktere maji az desetinasobne pozadavky na prikon nez nejmensi kousky.
    5.5.2022 10:30 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Cez USB-C ide pretlacit 240W (5A pri 48V - Extended power range), co by malo snad stacit pre kazdy laptop. Aspon si myslim. Ale ked niekto ukaze nejaky model, ktory ma este vyssi prikon, az taky prekvapeny nebudem, pri dnesnych nenazranych procesoroch a grafikach.
    5.5.2022 13:59 rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Nojo, jenže to neznamená, že každá nabíječka vybavená konektorem USB-C tento výkon dodává. Pokud si tedy pořídím nové zařízení s vyšším odběrem, tak je možné, že si budu musel pořídit nový zdroj bez ohledu na to, že už jeden s týmž konektorem mám. Takže ta argumentace o omezení elektroodpadu stojí podle mě dost na vodě.
    5.5.2022 21:56 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Áno, možné to je. A tiež je možné že ten adaptér stačiť bude aj na nový notebook. Zatiaľ čo u nového notebooku (inej značky) je prakticky isté že elektroodpad vznikne.

    Takže ak je to "možno" vs. "takmer iste", stále v tom vidím výhody.
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    5.5.2022 22:34 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Tak v ociach euromumie to bude tak, ze taketo detske choroby budeme riesit prvych 5 rokov, ale potom dalsich 50 rokov uz budu vsetky USB-C nabijacky podporovat vsetky USB-C zariadenia a konecne vybudujeme ten vysneny komunizmus :)
    6.5.2022 14:50 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    mam samozrejme nabijecek vic - jednu, dve vykonne a vetsi, dve nebo tri mensi a jednu uplne prtavou - pouziju tu, ktera se hodi, a kterou chci s sebou tahat

    podstatne je, ze je to vse usb standard - jen me zatim sere, ze k zarizenim potrebuji k tem nabiujeckam tri nebo ctyri ruzne kabely
    6.5.2022 08:12 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Cez USB-C ide pretlacit 240W (5A pri 48V)
    Jaky by mel byt prurez vodice pro 5A? Nebude to neco okolo 0.5mm? Pochybuju, ze todle moje USB kabely splnujou.
    6.5.2022 08:26 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    nejak tak, 0.33mm^2 pre single core, 0.5 minimalne pre multicore

    https://www.engineeringtoolbox.com/wire-gauges-d_419.html
    6.5.2022 15:58 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Vid. https://electronics.stackexchange.com/a/462611. Ked si dnes kupujes kabel, tak by mal byt vzdy oznaceny dvoma informaciami:
    1. Power delivery moznosti - 60W alebo 100W
    2. Prenosova rychlost - 10Gbit, 20Gbit, 40Gbit alebo USB2.0
    Ak je kabel oznaceny 60W, je urceny pre 3A, ak 100W, tak je urceny pre 5A. Overenie moznosti kabla je sucastou PD negociacie, takze kabel by ti nemal zhoriet. Cize vzdy, ked pripojis k sebe dve USB-C zariadenia, prebehne "dohodovanie" troch stran - hostu, klienta a kabla. Ked najdu nejaky spolocny prienik vlastnosti, tak vsetko funguje, ak sa nedohodnu, tak pripojene zariadenie proste nepojde, resp. nepojde nabijanie, ale moze ist datova komunikacia.

    Inak, ja som konecne pochopil (aspon trochu), ako USB-C funguje, ked som si precital dokumentaciu k IC UTC2000. Tento IC je mozne pouzit aj na strane hostu, aj na strane zariadenia. Podporuje sice len 5V a max 3A (cize 15W), ale je tam pekne vysvetlene, ako sa obe strany dohodnu, ako funguju rozne alt rezimy, ako je mozne, ze nezalezi na otoceni konektora, atd.
    4.5.2022 21:36 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    tak aj ja som si kupil usb c mobil a velmi ekologicky som si k nemu musel nakupit vsetky usb-c doplnky a nahradu za jack...
    5.5.2022 07:11 Mayhem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Nejvyssi soviet rozhodl. At zije ta nase svobodna evropa.

    Toto mne uz unavuje. Co jim je u vsech prdeli do toho, cim si lide chteji nabijet? Svinstvo! Sauerei. Schweinerei.
    5.5.2022 08:31 *
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Od kdy se výrobci řídí tím, čím lidé chtějí nabíjet? Každý zařízení má nejlíp svůj vlastní konektor, proud a polaritu, takže ke každýmu elektronickýmu zařízení potřebujete jiný napájení. Když to ztratíte nebo se vám to časem rozpadne pod rukama, což se rozpadne, protože to jsou ty nejlevnější šmejdy, zaplatíte za náhradu od výrobce naprosto nesmyslný hausnumero. 1000Kč za adaptér s výrobními náklady pod 50Kč není výjimka. A proto to dělají. Kdyby vám stačil jeden adaptér ke všemu, ještě k tomu vlastní, tak na náhradních adaptérech nevydělají. Jak EU a jejich byrokratický socialismus nemám rád, tohle je jedna z mála věcí, která má aspoň nějakej smysl.
    5.5.2022 10:47 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    ak to naozaj nebolo uzakonene (nesledoval som to), tak potom treba povedat, ze na to v pripade mobilov trh prisiel sam a zhodol sa na 5V aj jednotnom konektore. predtym to bolo zle, proprietarne data kable a rozdielne adaptery aj u jedneho vyrobcu.

    v pripade laptopov v tom nevidim velmi zmysel, kedze sa jedna o siroke spektrum zariadeni a ja osobne niektore pouzivam viac nez 10 rokov, takze ekologia si tiez pride na svoje.
    5.5.2022 15:31 Mayhem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Od kdy se výrobci řídí tím, čím lidé chtějí nabíjet?
    Od kdy jsou lide nuceni kupovat produkty a potvrzovat tim tak vuli vyrobce???
    Každý zařízení má nejlíp svůj vlastní konektor, proud a polaritu, takže ke každýmu elektronickýmu zařízení potřebujete jiný napájení.
    Tak si to nekupujte. V cem je problem? Stejne si myslim, ze toto neni pravda. Nabijecich konektoru je na trhu malo.
    1000Kč za adaptér s výrobními náklady pod 50Kč není výjimka
    No a co? Kdo jsi, abys urcoval cenu? :-D Tak si to nekupuj a zadna skoda ti nevznikne.

    5.5.2022 20:46 *
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Kdo jsi?
    Hvězda, vole. Neumíš číst?
    Stejne si myslim, ze toto neni pravda. Nabijecich konektoru je na trhu malo.
    Tak to seš vedle jak ta jedle! Jednak těch konektorů zase tak málo není, a pak musíš ještě připočítat polaritu a napětí. To poskytuje více než dost variací, abys měl 20+ různých adaptérů pro 20+ různých zařízení.
    6.5.2022 15:26 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Co je málo a co je hodně, o tom nechť rozhodne alespoň zdánlivě volný trh. Pokud chtějí regulovat, mohou přes ekologickou daň.
    5.5.2022 10:31 Tomáš Roll
    Rozbalit Rozbalit vše EU je odpad; maximálně nepovinný nákup nabíječek
    Tyhle snahy politiků znějí na první pohled rozumně a lákavě, ale realita je trochu jiná. Největší peklo bylo v dobách cca před 20+ lety, kdy každý výrobce mobilů měl svoje proprietární konektory + různé walkmany a další zařízení měly sice standardní "barelový" DC jack konektor, ale napětí i průměry byly různé, někdy se lišila i polarita a občas nějaké zařízení používalo AC.

    Výrobci postupně přišli (aniž by jim to nějaký politik/stát/EU museli diktovat) na to, že se dá použít USB konektor a nabíjet/napájet přes něj, a to i v případě, že zařízení přes USB nekomunikuje (z celého slavného USB se pak použijí jen ty dva dráty, 5 V a fyzický konektor).

    Jenže USB standard se průběžně vyvíjí a pokud člověk zařízení nevyhazuje hned jak "vyjdou z módy" a nekupuje hned to nejnovější (ano, výrobcům by se to líbilo), tak má stejně několik generací USB zařízení, kabelů a nabíječek. Sám běžně používám tři generace - USB mini, micro a C. Ne, opravdu nebudu vyhazovat/nahrazovat zařízení, které dobře slouží, jen proto, že ostatní přešli na nový USB konektor. Takže svým způsobem konektorové/kabelové/nabíječkové peklo stále trvá, byť je snesitelnější. To zlepšení přišlo samo - došli k němu lidi/firmy bez popostrkování politiků. A více už to moc zlepšit nejde. Dost pomáhá i to, když kabel není napevno přidělaný k nabíječce a dá se měnit - můžu tak mít jednu nabíječku a k ní různé USB kabely. Případně se dá použít redukce, když je kabel napevno.

    Jestli to doho má zasahovat nějaký politik, tak maximálně v tom smyslu, že by spotřebitel měl právo si nekoupit nabíječku - tzn. nabíječky by nebyly povinně přibalené ke spotřebitelským výrobkům a kupovaly by se samostatně (jen když zákazník takovou nabíječku ještě nemá nebo jich záměrně chce mít víc). Ale bylo by naivní si myslet, že "teď už se konečně dohodneme na nějakém standardu a ten se bude používat napořád". Tyhle plané naděje jsme si mohli dělat při nástupu USB mini, potom při nástupu USB micro, potom při nástupu USB C...
    6.5.2022 10:14 Pamep
    Rozbalit Rozbalit vše Re: EU je odpad; maximálně nepovinný nákup nabíječek
    Zkus si zjistit, proc K tomu sjednoceni na USB doslo. Hint: "snahy politiku" "zla EU"
    6.5.2022 11:51 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: EU je odpad; maximálně nepovinný nákup nabíječek
    Protoze vetsina vyrobcu zjistila, ze je levnejsi licencovat si USB nez vymyslet vlastni reseni. Hint: "iphone konektor" vesele ignorujici "sjednoceni".
    Jendа avatar 5.5.2022 17:42 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    USB C je dumpster fire, protože to podporuje 1024 různých konfigurací (jak power delivery -- různé výkonové profily a nevíte, jestli se na nižší profil bude zařízení nabíjet pomaleji, nebo vůbec, tak různé ty DisplayPorty & shit) a nikdy se nikde nedá u zařízení zjistit, jaké to teda umí a komunikace má všemožné bugy. Poslední je třeba powerbanka, která se po připojení k notebooku nedokáže dohodnout, jestli bude powerbanka nabíjet notebook nebo naopak. K tomu, abych zjistil, kde je chyba, bych potřeboval nějaký sniffer a znát podrobně ten protokol, a stejně bych to pak asi neměl jak opravit.
    Jendа avatar 5.5.2022 18:02 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Vysvětlíte mi někdo, jak funguje 45W profil? V tabulce je to specifikováno pro 27-45W (15V) a pro 45-60W (20V). Když má zdroj přesně 45, tak dává 15 nebo 20V? Když má zařízení specifikováno 45W, tak může fungovat jen s některými (20V) zdroji?
    5.5.2022 18:25 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Ak ma zdroj napisane "45W", tak moze byt 15V aj 20V podla standardu. My pouzivame dva IC na riadenie PD a co som pochopil ich strategiu, tak je ist na 3A, kym sa da a nazvysovat napatie, kym to nie je nutne. Takze osobne si myslim, ze 99% zdrojov oznacenych 45W bude 15V 3A.
    5.5.2022 19:45 Viktor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    A my co pouzivame microUSB jsme jakoze podlidi nebo co?
    6.5.2022 10:50 Chulda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Mám jednu nabíječku a 2 různé kabely, jeden microUSB a druhý usbC.

    Srovnejte s předchozím řešením, kdy kabel napevno s nabíječkou a různý konektor i v rámci stejného výrobce.
    6.5.2022 11:11 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    nevidim zmysel porovnavat 15-20 rokov stare riesenie voci rieseniu, ktore tu je uz od roku 2009 (microusb).
    6.5.2022 14:53 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    microusb ma jednu zasadni nevyhodu - mechanicky je to naprosto dementni, forovy konektor - uz nekolik zarizeni jsem hodil do kose, protoze ten konektor mechanicky odesel

    usb-c je v tomhle 1000x lepsi

    no a mit v kapse dva nebo tri kabely je opruz
    8.5.2022 07:38 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    to je zvlastne, 12 rokov som pouzival 2 kusy E52 s jednou nabijackou a s jednou baterkou, kotre som bohuzial znicil v prasnom prostredi, obuchane o zem (niekedy aj z vysky 3m) a rozpadlo sa na nich vsetko okrem usb
    8.5.2022 14:06 hefo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    A ja som mal E63, a na konci som už musel USB kábel všelijako podkladať a tlačiť, aby to som vôbec mohol nejaké dáta preniesť (na nabíjanie to ešte malo klasický tenký kolík). Ale je možné, že by to stačilo nejako vyčistiť alebo čo.
    7.5.2022 09:17 Chulda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Ale předchozí řešení byla taková, před 13 lety (viz vaše 15 let staré řešení) :-D
    8.5.2022 07:34 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    ja som v tej dobe uz mal nokiu E52 a ta mala iba jeden konektor (hadajte ktory)
    11.5.2022 17:58 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Audio 3.5mm. Čo vyhrávam?
    xkucf03 avatar 5.5.2022 22:19 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše magnetické konektory, nabíječky, kabely

    U mnoha zařízení by byl optimální magnetický konektor. Na straně zařízení je to jen pár kontaktních plošek + magnet nebo magnetická ocel a na straně kabelu jsou to „pogo-piny“ a neodymový magnet. Na straně zařízení je to pak maximálně odolné, nerozbitné nebo dokonce i vodotěsné.

    Navíc, jak už tu padlo, technologie/standardy se v čase mění a souběhu více konektorů se nejde vyhnout. To už dává větší smysl řešit tu stranu nabíječky – aby k ní kabel nebyl pevně připojený – ta by pak mohla zůstávat delší dobu stejná a uživatel by měl jen více kabelů pro různé generace zařízení. Taky by nebylo od věci ty nabíječky prodávat zvlášť, abych si nemusel kupovat další, když už jich doma několik mám.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    6.5.2022 08:18 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: magnetické konektory, nabíječky, kabely
    Univerzálne nabíjačky s rôznymi redukciami sa používajú už roky. Používam to roky na notebookoch. Nechce sa mi prenášať zdroj, stačí koncovka.

    Ono, bolo by dobré keby súčasťou toho nariadenia bolo že nabíjačky a napájacie členy zariadení majú podporovať plnú sadu napájacích štandardov. Nech po pripojení nabíjačky niečo nezadymí.
    6.5.2022 10:23 rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: magnetické konektory, nabíječky, kabely
    Já bych si teda dovolil mírnit nadšení z toho magnetickýho konektoru. Mám Mackook Air (s Archem žejo) a jak jsem s celým tím HW relativně spokojenej, tak ten napájecí konektor je opruz maximální. Furt to vypadává, ale furt! Zlatej barel na ThinkPadu...
    6.5.2022 14:55 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: magnetické konektory, nabíječky, kabely
    tvl tak to tam mas magnet obracene :D
    6.5.2022 14:05 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Už aby to bylo. Neskutečně mě sere, že běžně s sebou po ulici musím tahat tři kabely - mobil, mp3 prehravac i celovka maji vsechny jiny usb konektor.
    6.5.2022 15:30 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Věru nechtěl bych vás takto vystrojeného potkat na ulici. :-D
    13.5.2022 17:00 trilobyte | skóre: 2 | blog: podtrzitko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    A kdyz to schvalej tak co? Zarizeni s konektorem bez pozehnani z EU hodite do kose? Nebo si ho nechate a budete dal tahat tri kabely? Nejak nevidim prinos tyhle regulace.
    6.5.2022 14:46 ajtacka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Ja som za, ale nech je to povinnosť IBA na najbližších 5 rokov, potom bude vydaný ďalší štandard(čo síce môže byť ten istý, ale nemusí to tak celkom platiť a staré veci tak pôjdu aj tak do šrotu)... A keďže Apple je z inej dimenzie, tak aj pre nich ten štandard platiť bude :D
    6.5.2022 15:32 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednotná nabíječka: Poslanci usilují o snížení množství elektronického odpadu
    Já bych pro jistoty ty standardy vydával každý rok nové a na jejich počest bych i standartu vyvěšoval.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.