abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | Zajímavý software

    Společnost Kaspersky vydala svůj bezplatný Virus Removal Tool (KVRT) také pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    včera 12:33 | Nová verze

    Grafický editor dokumentů LyX, založený na TeXu, byl vydán ve verzi 2.4.0 shrnující změny za šest let vývoje. Novinky zahrnují podporu Unicode jako výchozí, export do ePub či DocBook 5 a velké množství vylepšení uživatelského rozhraní a prvků editoru samotného (např. rovnic, tabulek, citací).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 4
    včera 12:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 7.0 LTS open source monitorovacího systému Zabbix (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na webu, v poznámkách k vydání a v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:11 | Nová verze

    Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 22 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    Rozcestník

    Linux, svobodný software a CNC frézka

    Na serveru LinuxOS.sk vyšel článek Linux, slobodný softvér a CNC fréza. Mário Bedňa Chorváth v něm popisuje své zkušenosti s CNC frézkou připojenou k počítači s Linuxem, věnuje se LinuxCNC, zmiňuje problémy s RT jádrem a binárním blobem od NVIDIE a uvádí přehled vhodného softwaru.

    1.10.2013 06:26 | Ladislav Hagara | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    1.10.2013 07:50 hw | skóre: 23 | blog: Digital Design
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza

    Ach jo...

    Fréza

    Frézka

    1.10.2013 08:12 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Tak osvěta neuškodí, ale myslím si, že v tomto případě by udělali dobře, kdyby už to konečně vzdali a ten význam prohodili. :-)
    1.10.2013 08:20 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    A všichni v oboru to začali používat obráceně a přepsali se všechny materiály, mnohem lepší je nezaměňovat termíny sadař-sadista, Žebrák-Točník… ;-)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Grunt avatar 1.10.2013 14:48 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    a přepsali se všechny materiály
    To mi tak trochu připomíná, když mě jako mladého bažanta na praxích posadili před výkres a první co z ostříleného pardála vypadlo: „Co to je za matroš?“ a já chudák marně šmátral po výkrese a hledal nějaké náznaky 11 373, 11 523, 17 240, atd. Hódně roků mi trvalo než jsem přišel na to že mezi „Polotovar“ a „Materiál“ v praxi není žádný rozdíl. Takže asi tak.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Dalibor Smolík avatar 1.10.2013 09:45 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Za záměnu slova fréza a frézka kamaráda kdysi vyhodili od zkoušky :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    Bedňa avatar 1.10.2013 10:32 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Tak u nás by sa mu to nestalo, pátral som po slove frézka v slovenčine a oficiálne neexistuje.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    1.10.2013 10:41 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    To je zas Frézovačka vs. fréza. ;-)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Bedňa avatar 1.10.2013 11:12 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Ako som písal robím v strojarine už pár rokov a toto som nepočul, nechcem vedieť ako sa nazýva sústruh (frézovať->frézovačka; sústružiť->sústružovačka?). Idem za majstrom na dieľňu, aspoň si z neho spravím prdel, počítam že to tiež nikdy nepočul.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    1.10.2013 12:19 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza

    Jsem to hledal a ptal se kolegů, tak to slovo taky „nepoznajú“.

    Sprafte si tam, sakra, tú sk.wiki na tom vašem Slovensku, kdo se f tom má vyznat… :-)

    No každopádně v češtině se to rozlišuje, když řeknu „mám frézu“ nebo „mám frézku“, tak v oboru nemusím vysvětlovat co mám :-).

    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    1.10.2013 13:05 Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Mame doma taky frezu - zn. Vari :-D
    Bedňa avatar 1.10.2013 13:53 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Bol som za ním, študoval 9rokov strojarinu, 30rokov robí v obore a ešte to nepočul, ale hovoril že to dáva zmysel :-) Najlepšie je keď niekto o názve rozhodne od stola a ani netuší čo sa v obore používa. Rozhodne slovo frézovačka používať nebudem.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    xkucf03 avatar 1.10.2013 14:17 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Ale mohlo by se tomu říkat Freeza, nebo GNU Freeza :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    1.10.2013 14:37 gsnak | skóre: 22 | blog: gsnak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Phreeza
    Čo Rys, to vrah!
    1.10.2013 15:24 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    A fréza na frézování závitu bude »Threeza«.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    3.10.2013 11:21 Bubo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    A také slová ako hoblovať - hoblovačka, obrážať - obrážačka... si ešte nepočul?
    Agent avatar 3.10.2013 22:02 Agent | blog: Life_in_Pieces | HC city
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Hoblovat můžeš babu...
    Nevěděl zpočátku, co si počít, jak žít, co dělat, ale brzy se vpravil do role samotáře.
    Bedňa avatar 3.10.2013 22:46 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Sústružiť - sústružovačka, si jedinečný.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    29.10.2013 15:44 titanik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    obrazat - stosovat
    Dalibor Smolík avatar 1.10.2013 17:37 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    tak v oboru nemusím vysvětlovat co mám
    Seděli jsme tři v autobuse a já povídám druhému: používáš Lilo nebo Grub?
    A ten třetí, windowsák, otevře pusu a povídá: "O čem se to tu bavíte?" :-D
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    1.10.2013 21:17 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Jak říkám v oboru. Obor operačních systémů a herních konzolí nejsou totéž. :-)
    Jinak jednoduchá odpověď: „To bys nepochopil“.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    3.10.2013 10:34 Bubo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Je to frézovačka, v strojarine robím skoro 40 rokov a vždy to bola frézovačka.
    mikirc avatar 1.10.2013 10:42 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Také by jej vyhodily, protože by mluvil o něčem co neexistuje místo toho aby mluvil o Frézovačce (po slovensky).

    Byl jednou jeden...
    12.7.2020 14:54 spam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Byli jsme na návštěvě v pes

    1.10.2013 08:22 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Slovy klasika: „Opravte to!“… … … „je to běs, je to běs, je to běs“. :-)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    mikirc avatar 1.10.2013 08:32 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    třeba se mu podařilo pomocí linuxu ovládat přímo obráběcí nástroj. Proč ovládat stroj, když to jde přímo s nástrojem :D
    Byl jednou jeden...
    1.10.2013 09:25 Nereknu | skóre: 23 | Neřeknu:)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    To stejný je i pájka a páječka ;) ale myslím, že jsme dostatečně inteligentní tvorové, abychom pochopili z kontextu, že se jedná o frézu, teda o frézku :))
    1.10.2013 09:33 ovoce
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    A taky binární blob je pleonasmus, asi o něco horší než docela neviné LED diody. Co je to "blob" by tu měl každý vědět, a když ne, tak mu dovysvětlení pomocí 'binární blob' stejně až tak nepomůže.

    [/buzerant]
    egg avatar 1.10.2013 09:59 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Nesouhlasím. Blob může znamenat spoustu jiných věcí.
    1.10.2013 14:47 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Nesmysl. Slovo kernel taky znamená spoustu věcí. A experty na popcorn by jeho používání linuxáky možná překvapilo...

    Který z dalších významů, na které odkazuješ, lze v daném kontextu dosadit do věty
    blob od NVidia nemá podporu realtime Kernel
    ???
    egg avatar 1.10.2013 19:58 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Který z dalších významů, na které odkazuješ, ...
    Třeba chce frézku ovládat mobilním blobem. :-) No nevím, já s databázemi ani s kernelem moc nepracuju. Proto mi slovo binární pomohlo rychleji pochopit, co se tím zhruba myslí, aniž bych musel googlovat termín. Prostě: Redundantní neznamená nutně zbytečné, při komunikaci v přirozeném jazyce to občas pomáhá.
    1.10.2013 10:00
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    A co je to "neviné"?
    1.10.2013 10:08 ovoce
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Ajtakrajta.
    Bedňa avatar 1.10.2013 10:12 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Som v strojarine pár rokov a môžem zodpovedne povedať, že všetci používajú výraz CNC fréza (alebo oboje). Dokonca aj Google opravuje CNC frézka na fréza. Keď hodím do Googla.sk len frézka ponúka mi nástroje, pravopis čo som našiel sa tvári že frézka neexistuje.

    Podľa mňa sú to aj tak blbosti, všetci hovoria šublera, šrobovák, knife a nikdo sa nad tým nepozastavý, to len zdejší grammar nazzy :-)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    1.10.2013 13:53 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Som v strojarine pár rokov ...
    ta veta by mela spravne zacinat: 'Sem na Slovensku ve strojarine ....'
    Grunt avatar 1.10.2013 14:58 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    šublera
    To je nějaká lokální národnostní variace na pány Šupleru-Posuvku?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Bedňa avatar 1.10.2013 15:01 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Jj spodobovanie p->b
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Grunt avatar 1.10.2013 15:05 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Spíš budete originálu blíž než my: Schiebelehre
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    2.10.2013 05:35 frr | skóre: 34
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Nebo taky Schublehre .
    [:wq]
    1.10.2013 10:23 Ladislav Hagara | skóre: 102 | blog: Ride the Raven
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Opraveno. Název článku by měl být dokonce změněn na Linux, slobodný softvér a CNC frézovačka. :-)
    V angličtině je to jasné:
    Frézka versus Fréza, Milling machine versus Milling cutter.
    Páječka versus Pájka, Soldering gun versus Solder.
    1.10.2013 12:20 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    soldering iron
    Pavel Čejka avatar 1.10.2013 14:06 Pavel Čejka | skóre: 28 | blog: tosinezaslouzijmeno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    V praxi stejně většina lidí říká pájce cín (bez ohledu na to o jakou slitinu zrovna jde).
    1.10.2013 20:10 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Dost těžko si umím představit, že by se tvrdé pájce (mosaz, stříbro) říkalo cín.
    xkucf03 avatar 1.10.2013 11:11 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    U většiny lidí bude úspěch, když budou znát rozdíl mezi fréz(k)ou a soustruhem :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Grunt avatar 1.10.2013 15:10 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Obojí se točí, tak co řešíš?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    1.10.2013 15:27 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Obojí se točí, tak co řešíš?
    Co se to točí. :-)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    1.10.2013 16:40 ss
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Zem, nie?
    1.10.2013 16:45 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Ok, a je tedy zem obrobek nebo nástroj? :-)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Grunt avatar 1.10.2013 16:48 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Když se ti kousne nějaká velká mrcha, tak občas se točí i celý stroj.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    1.10.2013 12:48 anonym
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Zvláštní ovšem je, že povolání mého otce bylo "frézař" a později, když tu mašinu upgradovali, tak byl "operátor NC strojů". Pojem "frézka" jsem od něj snad v životě neslyšel. To do nás začali cpát až v dílnách na střední.
    1.10.2013 13:46 JirkazPlzne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Zvláštní ovšem je, že povolání mého otce bylo "frézař"
    co je na tom zvláštního? Ta činnost je přece 'frézování'
    1.10.2013 15:56 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza

    Už děda, který byl jako pánský krejčí „totálně nasazený“ v Rakousku na dílně jako kontrolor, tato dvě slova(frézka/fréza) rozlišoval.

    Bez toho se prostě člověk nedomluví, jedno slovo, pro dvě věci, které se používají společně, to prostě moc nejde…

    Vezmu frézu pro T drážky a dám ji do vřetene frézy. Navolím 600 otáček na fréze, líznu hrany frézou a odjedu 20mm + poloměr frézy. Zkontroluji jestli fréza je ve středu drážky, navolím posuv 80 mm/min na fréze
    …Po ukončení vyjmu frézu z vřetene frézy, očístím ji a založím do skříně. Před odchodem z pracoviště očistím frézu a před odchodem z dílny zkontroluji jestli všechny frézy jsou ve skříních a všechny frézy vypnuté…

    …Franto bacha!, při hrubování čela se ta fréza hodně zahřívá… …???…???…

    …ne, není to dobré, rozlišujme to :-)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Bedňa avatar 1.10.2013 17:56 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Tomu sa hovorí kontext, použil si tam veľakrát slovo fréza zbytočne, bežne sa používa aj u nás slovo stroj a nástoj. To ako by si povedal že angláni sa nikdy nedohovoria. Kým si to tu nezačal zbytočne :) rozoberať ani som nevedel že to nieje spisovne a nechýbalo mi to. Ako som sa presvedčil nechýba to ani ľuďom čo s tým robia denne. Keď ti poviem koruna na strome, vylezieš na kmeň a budeš tam hľadať jednokorunáčku? :)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    1.10.2013 21:06 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza

    Trošku jsem si zapřeháněl, nástroj - ano to je obvyklé, stroj v tomto kontextu už moc ne, bo je to nepřesné - jen „při odchodu z dílny“ :)
    Spisovné/nespisovné nevím, ale oba jsou termíny označující stroj a nástroj a ve strojařině v Češtině (bo nevím jaká je praxe ve Slovenštině) je prostě dobré je dodržovat, už jen proto, že nejsi pak za pseudo-odborníka. V češtině, aspoň podle mé zkušenosti, lidi, kteří s tím dělají denně, to rozlišují a naopak mají docela prdel z toho, když to někdo plantá ;-)

    Různé významy slov pro různé věci, jsou v pohodě, ale když se jedno pchá do druhého a je to něco jako orloj a klíček…

    PS: Pro korunu nepolezu na strom.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Bedňa avatar 1.10.2013 21:27 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Nie som proti tomu písať spisovne, ale keď sa niečo vo fachu používa (Slovensko) tak práve to beriem ako odborný výraz. Fakt máme vo firme jedných z najlepších z oboru, drahé mašiny, práce pod stotinu milimetra je denno denná prax a iný výraz ako CNC fréza som fakt nepočul. Niektoré výrazy aj viem spisovne, ale používa sa "urban dictionary" tak práve ten beriem ako správny. Rovnako ako nepoužívam spisovné, hovník a lezúň. Osobne mám pocit že ťa ľudia skôr berú keď hovoríš hantírkou v danom odbore, ako spisovne.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    1.10.2013 21:51 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Všimni si nejsme v rozporu, u nás bratři taky nepoznajú termín frézovačka, ale našinci rozlišují fréza a frézka od shora až dolů.
    PS: Přesnost pod setinu milimetru dosahuje obvykle ten, který to není schopen změřit. :-)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Bedňa avatar 1.10.2013 22:04 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Jj máš vlastne pravdu.

    U nás sa investoval masaker peňazí do meracích prístrojov a tvrdia, že to vedia zmerať, minimálne sa tam dobre sedí v horúčavách (klimatizácia).
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    1.10.2013 22:56 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza

    Ono to samozřejmě lze, ale různými metodami i na běžném klimatizovaném pracovišti ±1°C se dobereš různých výsledků v řádu tisícin a každá naměřená hodnota je ta správná. Optika naměří něco jiného než souřadničák a mikrometr dá také jinou hodnotu. Každá díra je šišatá a dvojdotek, trojdotek nebo třeba na souřadničáku 100 dotek dá jiný výsledek, a pak samozřejmě i vyhodnocená souřadnice středu otvoru je malinko jinde, prostě na tisíciny je to věda a často jen věc interpretace výsledků (samozřejmě je to odvislé od velikosti dílů, na dílu 20mm se lze o tisícinách pobavit, ale na díle 1000mm už jsou tisíciny a to i ve slušných podmínkách, jen věcí interpretace).

    Ale hlavně to lehce uchopitelné, co to ovlivňuje je, že když je to hodně malé, tak to ovlivní i dech, nebo to že jsi to vzal do ruky a když je to velké tak nepatrná změna teploty dělá divy, nejenom tím že u duralu je to při rozdílu 1°C ≈0.025mm na metr (u oceli ≈0.011mm), ale hlavně tím co se s dílem děje proto, že to není rovnoměrně prohřáté, takže různé typy průhybu a pnutí udělají své a stačí jen nepatrný rozdíl teplot.

    No a na velkých dílech jsou to už i desetiny, a pak jeden změří něco a druhý ono a pak se hádají a jeden druhému nevěří, protože oba mají zařízení zkalibrovaná na méně než 0.02mm/bm a pak se navíc zjistí, že teplota na měrovém středisku je ±2°C a ani jednomu se ji nedaří udržet a že jeden to změřil, jak to slezlo z mašiny a druhý když to sundali z auta a přitom může být i 12 hodin pro tepelnou stabilizaci málo.

    Máte i klimatizovanou řeznou kapalinu, používáte-li ji?

    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Bedňa avatar 1.10.2013 23:19 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Ako píšeš je to problém, robí sa aj robota kde na 2000mm chcú presnosť v 0.02mm, čo sa často nepodarí potom sa to vypúzri a ide sa znova :-) Neviem ako je to s kvapalinou, ale používajú sa špeciálne nástroje chladené osou nástroja. Samozrejma aj kontrola robí chyby. Náhodou som pri jednej s duralom bol. Veľmi komplikovaný dielec kde išla väčšina materiálu preč, hodili to na 3D a rozdiel v desatinách mm. Pozriem na to zatlačím prstom a hovorím mu koľko to chceš do ktorej strany, chvíľu pozerali až potom im došlo že musia do drážok vložiť špárové mierky aby sa im to nehýbalo, je to veda a ako píšeš spôsob merania ovplyvňuje veľa.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    2.10.2013 07:57 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Ju, a to je přesně ono „na 2000mm chcú presnosť v 0.02mm“ na to stačí 2°C rozdíl a je to mimo toleranci, stačí to změřit ráno v poledne a večer a některý z protokolů projde :-).
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    1.10.2013 13:02 lalala
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC fréza
    Ach ne...
    Grunt avatar 1.10.2013 11:51 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Heh. Mám pro tebe zakázku.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Bedňa avatar 1.10.2013 13:43 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Hádam nechceš kópiu toho :)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Grunt avatar 1.10.2013 14:27 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Jasně. Akorát místo sběru hroznů nějaká varaianta tématiky na poníky (třeba nějaká epická historická bitva). Takový oblouk chci nad vchodové dveře do baráku. :-)
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Bedňa avatar 1.10.2013 14:54 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    To by šlo, len to musíš spraviť v krivkách a použil by som VCarve, alebo potom skúsiť spraviť 3D z rastru, len tam sa s tým treba vyhrať, aby to chytilo priestor.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Grunt avatar 1.10.2013 15:00 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Pro všechny případy: Dělám si samozřejmě z tebe srandu. Ale aspoň vim jak mi to na ten soudek ten řezbář „vyřezbařil“. Já měl čest jen se silikonem a polystyrenem, dřevo mě nenapadlo.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    1.10.2013 16:06 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Udělej to klidně i v rastru a v odstínech šedi - pak to převést to do stl-ka, obrácený princip, jak se někdy dělají sterogramy.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Grunt avatar 1.10.2013 16:27 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Dělá se to v Blenderu nástrojem reliéf. Šoupneš mu libovolnou bitmapu, nastavíš souřadnice pro hodnotu 0, nastavíš výšku pro hodnotu 255, pak se to ještě vyhladí (NURBS) a převede na gcode. V podstatě tak je možné vygravírovat libovolný rastrový obrázek.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    1.10.2013 16:35 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Ju, to je o mezikrok méně, ale citlivost jen 1/255, což u většiny reliéfů stačí.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Grunt avatar 1.10.2013 16:39 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Tož dají se sehnat i SVGčka pro všechny případy (jako tenhle)
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Dreit avatar 1.10.2013 16:09 Dreit | skóre: 15 | blog: Dreit a jeho dračí postřehy | Královehradecký kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka

    Nad něčím podobným jsem taky uvažoval :-)

    Mimochodem pokud by ti stačily výtvory do velikosti zhruba strany A4, tak se můžeš obrátit na nějakou technickou školu. U nás na elektrotechnice jsme na fréze tvořili tišťáky od rána do večera, ale kdyby někdo dodal model, tak nebyl problém udělat výstup v 3D ;-)

    Nope
    Grunt avatar 1.10.2013 16:34 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    No to my teda měli na škole větší plochu než A4. Jinak přes externí firmu mám přístup ještě k větším rozměrům (s 1,5x3m mě vyhodili, ale menší by prej nebyl problém), akorát tam už to přepočítávají na strojový čas a za takový reliéf bych se asi do smrti nedoplatil (ale sem tam to nějaký Rakušák zkouší). Leda to dělat po večerech, ale to zas by bylo moc večerů a moc slivovice. Nejrozumnější varianta je prostě si postavit na to mašinu svépomocí.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Dreit avatar 1.10.2013 20:54 Dreit | skóre: 15 | blog: Dreit a jeho dračí postřehy | Královehradecký kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka

    A4 beru jen odhadem, byla to nějaká fréza CIF Technodrill (podle eBay stojí něco přes 100kKč)

    Mašinu svépomocí, to je slovo broníka! Já nad nějakou "základní" uvažuju už tak dva roky, ale pořád jsem se k ničemu nedokopal. Nápady by byly, čas je, dokonce i výplata k rozfofrování by byla, ale...chtěl bych si to postavit kompletně podle sebe a úplně jinak, než ostatní. Jednoho dne se k tomu snad dokopu ;-)

    Nope
    Grunt avatar 1.10.2013 21:49 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Já nad nějakou "základní"
    Ha, tak to já už jsem trochu dál. Já už mám aspoň ALFInu. Škoda že už se nedělá Merkur.
    Jednoho dne se k tomu snad dokopu
    Taky tak. Akorát ten čas mi ukradli. A ještě bych k tomu musel dostavět nějakou dílnu. Ale třeba se k tomu taky jednou dostanu.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Dreit avatar 1.10.2013 22:13 Dreit | skóre: 15 | blog: Dreit a jeho dračí postřehy | Královehradecký kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka

    ALFI z Merkuru myslíš? To je můj vzor, nikdy jsem to neviděl naživo v běhu a osmibity jsem nezažil, ale hned se mi zalíbil a chtěl jsem ho napodobit. Jeho přesnost by mi (alespoň pro začátek) stačila, text se s tím vykreslit dá a tišťák by to vyfrézovat taky dokázalo (SMD nevedu, na to se mi moc klepou ruce).

     

    Já jsem zatím u rodičů, po práci mám volno, výplaty se mi hromadí a "dílna" (garáž po dědovi co se odstěhoval) by sice byla, ale ta výbava je v lecčem katastrofální. Navíc při otevření vrat nechybí moc k tomu, aby se propadla střecha a garáž složila jako domeček z karet :-D To už bych si radši vyházel harampádí z pokoje a stavěl si doma, kde toho nářadí mám víc a neztrácí se tak rychle :-)

    Nope
    Grunt avatar 1.10.2013 12:05 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Jinak pěkný dvůr. Na kolik že tě ta mašina vyšla?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Bedňa avatar 1.10.2013 13:41 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Dík :) Chcel za ňu 1900€ ale sklepal som ho na 1700€, čo mi prišlo dosť dobré.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Grunt avatar 1.10.2013 14:28 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Zadarmo. To už se možná hodí zauvažovat o její stavbě z dílů.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Bedňa avatar 1.10.2013 15:00 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Len keď to budeš skladať z dielov, musíš dlho čakať na dobrú kúpu, pretože napríklad len ten dielec X a Zos stojí okolo 1000€ (Samo môže to postaviť sám a budeš zas niekde inde). Lepšie vreteno, také ako mám ja zas 1000€, ale dávajú tam aj vŕtačky z tesca za 20-30€, všetko je to o výslednej kvalite.

    Prvotný nápad bol tiež stavba, len tá mi nevychádzala pod 1000€ a toto so slušnou kvalitou mi prišlo ako dobrá kúpa.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Grunt avatar 1.10.2013 15:04 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Aspoň máš další projekt pro Frantu Zímu místo těch svobodných CAD kravin: Svobodné CNC stroje, frézkou počínaje, plasmou-laserem konče.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Bedňa avatar 1.10.2013 15:28 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Myslel si Ľáďu, no s tým som si o tom už písal :-)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Grunt avatar 1.10.2013 15:42 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Myslel si Ľáďu
    Už sem jak starý dědek kterému se pletou jména.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    1.10.2013 13:44 JirkazPlzne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    správně je fréza, používá to tak i známý terapeut. (zde), který kromě jiného pracoval i na fréze :-)
    Pavel Čejka avatar 1.10.2013 14:12 Pavel Čejka | skóre: 28 | blog: tosinezaslouzijmeno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Mimochodem, na generování GCode používám tohle http://code.google.com/p/dxf2gcode/ ... je to docela jednoduché a perfektně použitelné na 2.5D výkresy z QCADu.

    Dělal jsem na tom např. toto http://egalerie.net/index.php/vyrobky/robovozitko ... stále nedokončeno, ale blíž cíli, než je na fotkách.
    Bedňa avatar 1.10.2013 14:51 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Mimochodem, na generování GCode používám tohle http://code.google.com/p/dxf2gcode/ ... je to docela jednoduché a perfektně použitelné na 2.5D výkresy z QCADu.
    Na ten som narazil, len som ho ešte nepoužil, ale dík za pripomenutie. S 3D nerobíš?
    Dělal jsem na tom např. toto ...
    Šikula, to som rád že v tom niesom sám :-)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Pavel Čejka avatar 2.10.2013 19:18 Pavel Čejka | skóre: 28 | blog: tosinezaslouzijmeno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, svobodný software a CNC frézka
    Ne, 3D nedělám, nepotřebuji to.

    Většinou potřebuji 2D tvary, nebo nějaké součástky s různě hlubokým zahloubením. Nejčastěji z PP, HDPE, někdy PMMA a elektroniku/robotické hračky rád kombinuju se dřevem (lakovaným a začištěným) :-) (viz fotky v mé galerii) Ne všude se to dá použít, ale občas to vytváří nezvyklý zajímavý kontrast, často se s tím líp pracuje než s plastem a není to drahý materiál.

    Btw... pošťouchl mne k tomu kolega při výrobě DYI projektoru. Takže jsme se do toho pustili společně a po nějaké době jsem složil stroj na různé klubové projekty.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.