Apple představil nový MacBook Pro s čipy M4, M4 Pro a M4 Max.
Na GOG.com běží Halloween Sale 2024. Při té příležitosti lze získat zdarma počítačovou hru Return of the Phantom.
Společnost OpenAI spustila internetový vyhledávač ChatGPT search.
Konference OpenAlt 2024 proběhne již tento víkend 2. a 3. listopadu v prostorách FIT VUT v Brně. Začíná ale už v pátek na warm-up party ve Studentském klubu u Kachničky v 17:00. Pokud jste ještě areál FITu nenavštívili, k dispozici jsou pokyny k orientaci. Na programu je 54 přednášek a workshopů. Témata jsou od silně technických témat jako je třeba GCC nebo PostgreSQL po méně technické témata jako eGovernment, nebo třeba detailní analýzu … více »
Byla vydána nová verze 6.9 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 14.0.1. Tor client na verzi 0.4.8.13. Thunderbird na verzi 115.16.0.
Vývojáři free a open source synchronizačního nástroje (a p2p náhrady Dropboxu) Syncthing oznámili, že z důvodu odporu ze strany Google Play ukončují podporu OS Android. Bohužel v rámci toho zmizí i vydání Syncthing na F-Droid, který má slabší uživatelskou základnu. Syncthing je na Androidu implementován formou wrapper aplikace, která spustí Syncthing démon, vyžádá potřebná oprávnění a zpřístupní webové rozhraní démona. Ve srovnání se
… více »V červnu 2022 bylo oznámeno, že z K-9 Mailu se stane Thunderbird pro Android. Trvalo to poněkud déle, než vývojáři předpokládali, ale včera byl první stabilní Thunderbird pro Android 8.0 vydán.
Projekt microDMG Racer na Kickstarteru nevyšel, tak se autor rozhodl uvolnit na ESP32 postavené autíčko i ovladač jako open source.
Byl vydán TrueNAS SCALE 24.10 „Electric Eel“. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 24.10.29 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nově s podporou AI (whisper.cpp) pro generování titulků. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Mapy.cz změnily dodavatele mapových podkladů Evropy. Doposud měl Seznam.cz podklady Navteq, nyní používá OpenStreetMap. Tato změna dovolila mapy Evropy obohatit o nové body zájmu a zároveň přidat podrobnější pohled na evropské destinace.
Tiskni Sdílej:
Seznamácký renderer mi přijde jako nejlepší z těch, co jsem viděl.
Uf, to si děláš prdel, ne?
Poznas nejaky iny rozumny renderrer, ktory sa da pouzit pri navigacii?
Ne, ja pro navigaci používám paměť a mozek. Když jedu někam do neznáma, nejdříve tak dlouho zírám do OSM, než se novou cestu naučím a pak už žádnou navigaci nepotřebuji
Inak teda rychle porovnanie: mapy a OSM - vdaka tomu "vizualnemu profilu" su lesy na OSM rovnako vyrazne ako dialnice, je to dost neprijemne na pouzivanie.
Jo, pravda, při těchto zoomech by silnice mohly být malinko výraznější, ale to co má seznam je fakt hnus. To vypadá, jako by dálnice byla široká půl kilometru. Popravdě, mně dálnice až zase tak moc nezajímají, jsou na mapě důležitější věci...
Este horsie je to v meste (v mapnik), je tam vsetko a vdaka tomu nic.
Tak tady nemůžu souhlasit už vůbec. Města mi v OSM přijdou daleko přehlednější...
Netvrdim ze mi mapy.cz uplne vyhovuju, ale urcite by sa mal "najbeznejsi OSM render" co od nich naucit... Celkovo mi pride ze OSM mrhaju potencialom, mat par zaujimavych featur navyse (klikacie POI, moznost linkovat fotografie ci tripadvisor, recenzie), a mohli celkom dobre konkurovat aj google mapam. Ale toto je asi nespravne vlakno :)
Jasně, klikací POI by nebylo špatné. Ale na druhou stranu není problem si udělat vlastní stránku, která to tak bude mít (a přitom využívat tiles z OSM)...
Ne, ja pro navigaci používám paměť a mozek. Když jedu někam do neznáma, nejdříve tak dlouho zírám do OSM, než se novou cestu naučím a pak už žádnou navigaci nepotřebujiTo je ovšem dar. Já v tomto ohledu nemám schopnosti ani průměrné, takže když se podívám na mapu o pár ulic vedle, tak se jsem schopný pořád ještě ztratit.
to je samozrejme pravda, ale ked uz tu mapu chcem pouzit, vacsinou sa orientujem podla velkych ulic (zvlast vo velkych mestach) - a ak su vsetky features mapy vykreslene barvou skoro bez saturacie a celkovo bez kontrastu, je zbytocne narocne najst co treba.Ne, ja pro navigaci používám paměť a mozek. Když jedu někam do neznáma, nejdříve tak dlouho zírám do OSM, než se novou cestu naučím a pak už žádnou navigaci nepotřebuji
Ano, ta sirka je trochu zbytocna. Na druhej strane pri takom zoome asi nic ine uzitocne aj tak na mape hladat nebudes, mozno cesty 1. triedy...Jo, pravda, při těchto zoomech by silnice mohly být malinko výraznější, ale to co má seznam je fakt hnus. To vypadá, jako by dálnice byla široká půl kilometru. Popravdě, mně dálnice až zase tak moc nezajímají, jsou na mapě důležitější věci...
Samozrejme, to mozes ale spravit i s google maps... mne slo skor o to, ze OSM z toho moze mat priamo $$ na provoz, a maju vyrazne rychlejsi pristup k datam, ako ked si ma niekto cacheovat POI a pridavat tu vrstvu "rucne". Ale predpokladam ze sa nad tym uz niekto zamyslal, snad ako laik nie som prvy koho to napadlo :))Jasně, klikací POI by nebylo špatné. Ale na druhou stranu není problem si udělat vlastní stránku, která to tak bude mít (a přitom využívat tiles z OSM)...
to je samozrejme pravda, ale ked uz tu mapu chcem pouzit, vacsinou sa orientujem podla velkych ulic (zvlast vo velkych mestach) - a ak su vsetky features mapy vykreslene barvou skoro bez saturacie a celkovo bez kontrastu, je zbytocne narocne najst co treba.Ne, ja pro navigaci používám paměť a mozek. Když jedu někam do neznáma, nejdříve tak dlouho zírám do OSM, než se novou cestu naučím a pak už žádnou navigaci nepotřebuji
To nemůžu z vlastní zkušenosti potvrdit. Pro mně jsou v OSM hlavní silnice ve městě dostatečně výrazné...
Ano, ta sirka je trochu zbytocna. Na druhej strane pri takom zoome asi nic ine uzitocne aj tak na mape hladat nebudes, mozno cesty 1. triedy...Jo, pravda, při těchto zoomech by silnice mohly být malinko výraznější, ale to co má seznam je fakt hnus. To vypadá, jako by dálnice byla široká půl kilometru. Popravdě, mně dálnice až zase tak moc nezajímají, jsou na mapě důležitější věci...
Sorry, ale v tom slyším motoristickou aroganci. Co když třeba chci jet vlakem? Nebo nechci jet vůbec nikam, ale chci vidět, kde přesně jsou která města? Nebo plánuji dovolenou a chci se rozhlídnout po určité oblasti - a silnice jsou to poslední, co mě zajímá? Nebo třeba plánuji pěšky ujít 200km za několik dní? Ve všech těch případech jsou mi dálnice a silnice 1. třídy k prdu a jenom na mapě zavazejí...
Samozrejme, to mozes ale spravit i s google maps... mne slo skor o to, ze OSM z toho moze mat priamo $$ na provoz, a maju vyrazne rychlejsi pristup k datam, ako ked si ma niekto cacheovat POI a pridavat tu vrstvu "rucne". Ale predpokladam ze sa nad tym uz niekto zamyslal, snad ako laik nie som prvy koho to napadlo :))Jasně, klikací POI by nebylo špatné. Ale na druhou stranu není problem si udělat vlastní stránku, která to tak bude mít (a přitom využívat tiles z OSM)...
U google maps je dost licenčních omezení. Jak výrazně rychlejší přístup k datům? Do databáze OSM má (na rozdíl od Google a Seznamu) přístup úplně kdokoliv, komu se zamane. A to prosím přímo...
Sorry, ale v tom slyším motoristickou aroganci.Jestli tě to potěší Seznam preferuji před Mapnikem přestože jezdím výhradně na kole. Mapnik má při zoomech 14-16 tlusté nekontrastní silnice.
Co když třeba chci jet vlakem?A že jsou železnice na tom co leze z Mapniku taky skvěle vidět . Ještě, že to alespoň na rozdíl od Seznamu kreslí stanice.
Nebo nechci jet vůbec nikam, ale chci vidět, kde přesně jsou která města?Ani tady mi Mapnik nepomůže. Mě třeba zajímají sídla okolo Prahy: 1, 2. Přestože má Mapnik větší zoom, sídel je tam třetina.
O něco níž na Tachovském náměstí ze seznamáckého renderu nepoznáte už vůbec nic.O neco niz na Tachovskem namesti si ukazeme nejvetsi slabinu OSM. Zatimco na seznamackem rendru vidim, ze z Tachovskeho nam. je vstup do Zizkovskeho tunelu, tak na OSM vidim akorat zmet cervenych a modrych tecek. Teprve asi po peti minutach koukani jsem si vsimnul, ze tunel navazuje na namesti (tecky nikoliv). To, ze takova podstatna stavba jako tunel pod Zizkovem se na velkem zoomu ztraci, protoze je tvorena 1px sedivy, 3px bily a 1px sedivy barvy, kde to zachranuje jen ta nejspis modre teckovana cyklostezka fakt neni zrovna znamkou kvality. To ze je to stavba pod kopcem, je pak patrne jen diky popisku "tunel". Pri oddaleni se pak z celeho kopce stane akorat rozsypanej caj. Ono totiz ten problem je ten, ze OSM je mozna fajn GIS aplikace, ale s naprostym bordelem v zadanych datech, ktery vznika absurdni snahou mapovat uplne vsechno, ale jen nekde (napr. vstup do metra Karlovo namesti - eskalatory WTF, most Legii a Narodni Divadlo naprosto nesmyslny 4 most a rozdelovani silnic). No a na druhou stranu je OSM mapa s naprosto nahodnyma nekompletnima datama s mizernou (nebo spis zadnou) generalizaci. Na zaver snad jen, ze treba tunel Blanka vypada, ze uz je otevren. Standardni rendr z=<14, MapQuest lib. zoom. Tpreve pri std renderu a z>14 si vsimneme nejake ruzovoucke prerusovane cary v te zelene. Jiste ti mimonove co do OSM prispivaji reknou, ze to je OK. Tunel stoji, v nasi mape taky stoji, jen je uzavren, tak tam mame patricny flag. Ze to vidi jen ostatni mimonove je jim jedno.
Hnusný tlustý silniceNemáme každý nějaký jiný Mapnik?! Tlustý silnice jsou jeden z jeho největších problémů a důvod, proč je MapQuest lepší. Např. 1, 2 + screenshot.
hnusný barvyBarvy jsou ten druhý problém - a důvod, proč na Mapniku není nic vidět.
Hnusný tlustý silniceNemáme každý nějaký jiný Mapnik?! Tlustý silnice jsou jeden z jeho největších problémů a důvod, proč je MapQuest lepší. Např. 1, 2 + screenshot.
Zrovna v tomhle zoomlevelu mně to nevadí. Ale zkus si to oddálit tak o 2-3 úrovně a tam je to u seznamu naprosto příšerný...
hnusný barvyBarvy jsou ten druhý problém - a důvod, proč na Mapniku není nic vidět.
Mně to právě přijde adekvátní (mapnik) a i vcelku hezký - narozdíl od těch seznamáckých humusoidů...
Zrovna v tomhle zoomlevelu mně to nevadí. Ale zkus si to oddálit tak o 2-3 úrovně a tam je to u seznamu naprosto příšerný...Ano, na Mapniku pak silnice nejsou vůbec vidět. Představ si, že jsem si vytiskl tohle a tohle, stojím v Týnci nad Sázavou a chci se dostat do Prahy (na kole). Já nevím, ale přijde mi, že ten Mapnik mi bude úplně k prdu.
Mně to právě přijde adekvátní (mapnik) a i vcelku hezký - narozdíl od těch seznamáckých humusoidů...Já pro prohlížení Mapniku musím udělat
xgamma -gamma 0.5
, a to na obou monitorech, takže to snad nebude monitorem.
Proč o takových věcech nenapíšeš do blogu a člověk na ně musí narážet náhodou v diskusích? Týká se to i dalších lidí…
ale byla to skutečná mapa, orientovaná na sever, auto bylo uprostřed jako tuším šipka. Dost geniální.
To mi tedy přijde lepší, když se mapa otáčí a směr jízdy je pořád dopředu (resp. nahoru).
To je ta motoristická arogance...Nerad se opakuji, ale funguje to i u mě s navigací na řídítkách kola.
To 2D zobrazení s orientací na sever měly navigace podle mě dřív než dnes běžně používané "třírozměrné"Tohle je ale motoristická arogance :). Kdo by jinde potřeboval fake pohled z výšky? :)
Ten smajlík měl nahrazovat tag <ironie />, netušil jsem, že je to tak nezřetelné. :-/To je ta motoristická arogance...Nerad se opakuji, ale funguje to i u mě s navigací na řídítkách kola.
Popravě řečeno málokdy jezdím přesně podle toho, co si vymyslí navigace, takže je ten kontext klíčový. Ačkoli mám špatný orientační smysl, navigaci stále považuju za pomůcku, nikoli za rozhodovací orgán. Navíc na mých oblíbených trasách se často objeví něco, co způsobí, že musím jet jinudy.
To se ale nevylučuje. Buď nějaký celkový obrázek a mapu v hlavě mám či jsem na známých místech, pak si jedu podle sebe bez ohledu na to, co navigace ukazuje – a ona si to průběžně přepočítává a až nebudu vědět, budu mít připravenou trasu podle ní. Nebo vůbec nevím a pak prostě jedu podle šipek doprava/doleva.
Tak jako tak mi vyhovuje celkem dost přizoomovaný pohled na mapu s orientací podle směru jízdy, kde vidím nejbližší křižovatky, jízdní pruhy, kruhové objezdy…
Celkovou představu o trase si můžu udělat před jízdou na počítači případně na papírové mapě. Ale při jízdě mě pak zajímá, jestli mám jet druhou odbočkou nebo třetí – ne jestli jedu celkově na sever nebo severozápad.
Co se týče 2D/3D – nevím, čemu tu kdo říká 3D – nějaké 3D modely budov opravdu nepotřebuji, akorát by mi to tam překáželo, stačí obyčejná plochá mapa se správnou úrovní detailu. Mapa může být lehce naklopená (takže ve vertikálním směru – směru jízdy – se toho na ni vejde víc), ale to bych asi nepovažoval za 3D.
Navíc opravdu málokdy nastavuju trasu před jízdou, většinou se o navigaci starám až během jízdy a často držím v jedné ruce papírovou mapu a v druhé navigaci
A víš, že při jízdě by ses měl plně věnovat řízení?
A co se týče tohohle, kdybych se takhle nezabil sám, asi by mě zabila moje žena na místě spolujezdce...Navíc opravdu málokdy nastavuju trasu před jízdou, většinou se o navigaci starám až během jízdy a často držím v jedné ruce papírovou mapu a v druhé navigaciA víš, že při jízdě by ses měl plně věnovat řízení?
Buď nějaký celkový obrázek a mapu v hlavě mám či jsem na známých místech, pak si jedu podle sebe bez ohledu na to, co navigace ukazuje – a ona si to průběžně přepočítává a až nebudu vědět, budu mít připravenou trasu podle ní. Nebo vůbec nevím a pak prostě jedu podle šipek doprava/doleva.Nevidím důvod, proč bych se měl omezovat jen na tyto dvě možnosti. Nedělal jsem to ani v době, kdy jsem používal jen papírovou mapu. Jako spolujezdec za jízdy, jako řidič s opakovanými zastávkami. Ale jestli máte všichni paměť na cesty jako Petr Tomášek, tak to možná v životě nepochopíte :).
Celkovou představu o trase si můžu udělat před jízdouGratuluju. Já si teda taky můžu udělat představu, ale většinou ji neudržím.
Ale při jízdě mě pak zajímá, jestli mám jet druhou odbočkou nebo třetí – ne jestli jedu celkově na sever nebo severozápad.Argument zesměšněním?
Co se týče 2D/3D – nevím, čemu tu kdo říká 3DTvůrci navigací říkají 3D šikmému pohledu s perspektivou, jehož hlavní výhodou je, že člověk vidí zároveň detail i něco navíc, zatímco 2D říkají klasickému pohledu shora bez perspektivy.
A víš, že při jízdě by ses měl plně věnovat řízení?Ne.
Nejsme holt všichni stejní. Podle mých zkušeností jsou běžní řidiči spíš někde ve středu mezi vámi a panem Tomáškem (alespoň vycházím-li z toho, jak sami sebe líčíte), ale mohu se mýlit.Celkovou představu o trase si můžu udělat před jízdouGratuluju. Já si teda taky můžu udělat představu, ale většinou ji neudržím.
Nevím jak vy, ale já tam nevidím nic, co by vás mělo zesměšňovat. xfucf03 píše, jak to vidí on, co vám na tom vadí? Nemáte nějaký mindrák? To je podruhé, co vás v téhle diskusi vidím obviňovat diskutujícího z provokace či zesměšňování, aniž byste k tomu z mého pohledu měl důvod...Ale při jízdě mě pak zajímá, jestli mám jet druhou odbočkou nebo třetí – ne jestli jedu celkově na sever nebo severozápad.Argument zesměšněním?
Moment, já psal o navigaci během jízdy (nějak jsem to považoval za automatické, takže jsem to nezdůrazňoval). Tam ovšem nepotřebuju dostávat trasu do kontextu, tam potřebuju informace o tom, kam mám zahnout na příští křižovatce nebo do jakého pruhu se zařadit.
Ať žije lidská idiocie! To mám přece rozhodnout sám a ne nějaká blbá navigace za mě!
To je ta motoristická arogance...
Ne, to je jen ukázka degenerace „moderního“ člověka .
Jak říkám, navigaci v autě nepoužívám (protože si myslím, že tím člověk blbne), ale pokud bych se někdy rozhodl navigaci používat, pak asi jedině ve formě klasické, na sever orientované mapy. Když někam jedu, tak potřebuju znát kontext a mít přehled, kde jsem.
Bez navigace to dělám tak, že většinou nejen před cestou, ale i po cestě sednu k mapě a vybavuji si, kudy jsem jel, případně kde už jsem byl dříve (např. i pěšky) a jaké zajímavosti leží kolem cesty atd. Člověk si tím trénuje mozek, především pamět a rozšiřuje si obzory.
"3D" zobrazení mi přijde stejně bezcenné a idiotské jako klasické "doleva-doprava".
Bez navigace to dělám tak, že většinou nejen před cestou, ale i po cestě sednu k mapě a vybavuji si, kudy jsem jel, případně kde už jsem byl dříve (např. i pěšky) a jaké zajímavosti leží kolem cesty atd. Člověk si tím trénuje mozek, především pamět a rozšiřuje si obzory.
To je dobrá metoda, když se chceš naučit trasy, kde budeš jezdit pravidelně. Ale co když jedeš někam poprvé, nikdy jsi tam nebyl, žádné orientační body ani zajímavosti tam neznáš… a zase tam X let nebo už vůbec nikdy nepojedeš?
V takovém případě mi přijde lepší to odkroutit podle šipek na displeji – trefíš to napoprvé, pojedeš plynule a nebudeš každou chvíli zastavovat a koukat do papírové mapy orientované na sever. Ano, nic se o daném místě nenaučíš a příště tam sám zase netrefíš, ale vadí to, když tam už nikdy (nebo hodně dlouho) nepojedeš?
trefíš to napoprvéTeď tu o karkulce.
V drtivé většině případů to opravdu funguje a nevím o lepší navigační pomůcce – vyšší úspěšnost bys měl snad jen s živým navigátorem, který dané místo dobře zná.
Papírová mapa má oproti tomu stejné nevýhody (neaktuálnost, chyby v mapových podkladech) a navíc u ní hrozí, že si to špatně zapamatuješ, zapomeneš nebo na místě špatně vyhodnotíš polohu či směr – oproti tomu GPS a kompas jsou mnohem spolehlivější (pokud zrovna Američani v rámci nějaké války nepodvrhávají falešný signál, ale to nebude moc časté – a i kdyby, tak je tu GLONASS).