abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | Zajímavý software

    Společnost Kaspersky vydala svůj bezplatný Virus Removal Tool (KVRT) také pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 12:33 | Nová verze

    Grafický editor dokumentů LyX, založený na TeXu, byl vydán ve verzi 2.4.0 shrnující změny za šest let vývoje. Novinky zahrnují podporu Unicode jako výchozí, export do ePub či DocBook 5 a velké množství vylepšení uživatelského rozhraní a prvků editoru samotného (např. rovnic, tabulek, citací).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    včera 12:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 7.0 LTS open source monitorovacího systému Zabbix (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na webu, v poznámkách k vydání a v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:11 | Nová verze

    Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 22 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.6. 17:00 | IT novinky

    Společnost AMD na veletrhu Computex 2024 představila (YouTube) mimo jiné nové série procesorů pro desktopy AMD Ryzen 9000 a notebooky AMD Ryzen AI 300.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.6. 16:22 | Nová verze

    OpenCV (Open Source Computer Vision, Wikipedie), tj. open source multiplatformní knihovna pro zpracování obrazu a počítačové vidění, byla vydána ve verzi 4.10.0 . Přehled novinek v ChangeLogu. Vypíchnout lze Wayland backend pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl

    Před rokem a půl Oracle zařízl projekt OpenSolaris a otevřenost Solarisu tím vzala za své. Nyní to ale vypadá, že někdo vzal (uzavřený) zdrojový kód jádra Solarisu 11 a nasdílel jej přes BitTorrent.

    19.12.2011 14:44 | Luboš Doležel (Doli) | Zajímavý software


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    19.12.2011 16:55 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Když člověk v Googlu vyhledá "solaris11.tar.bz2", najde i odkazy na filesharingové servery, nejen BitTorrent. Hmm, jsem zvědavý, podle některých informací je zdrojový kód stále pod opensource licencí CDDL. Ale je to spíš jen taková kuriozita, Solaris považuju za mrtvolu :-P
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    19.12.2011 18:26 petko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Mozno je mrtvola, ale ma podla mna super marketingove meno :). ...a tiez super features ako tak pozeram
    19.12.2011 18:43 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl

    Solaris není o nic mrtvější než kterýkoliv jiný operační systém. (Který jiný operační systém nabootuje ze ZFS, mimochodem?)

    19.12.2011 19:33 ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    K cemu potrebujete boot ze ZFS? A jak casto vlastne bootujete?

    Ok je to zajimava vlastnost ale za killer ferature bych to neoznacil. Navic mi prijde, ze to spis zavisi na GRUBu popr. BIOSu(EFI) nez OS.

    Spis by me zajimalo jak je na tom architektura Sparc.
    19.12.2011 21:53 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl

    Dobře, když jsme u slovíčkaření, zeptám se jinak: Který jiný operační systém má vůbec nějakou podporu ZFS (nebo jiného srovnatelného filesystému) v produkční kvalitě?

    FreeBSD? No, ne... To by chtělo ještě kousek cesty, která je přerušovaná pokaždé, když to vypadá, že ZFS vyjde z módy. Mac OS X? Kdepak, ten všechny smělé plány zrušil. Linux? Chachacha! Implementace v userspace rozumný výkon neviděla ani z rychlíku a s produkčním nasazením nemá nic společného. Implementace v kernelu pro změnu po pár hodinách (a tu a tam třeba i minutách) provozu zatuhne, nemluvě o tom, že ani tady se výkon vzdáleně připomínající Solaris nekoná. Takže podpora samotného ZFS nikde jinde není.

    Podívejme se na jiné filesystémy. Hammer? No paráda, ale kde to běží v produkčním nasazení? Kdo tomu svěřuje svá data? Inu, nevím. Co takhle Btrfs? Ano, používám, jsem spokojen ... ale žádná podpora redundantního RAIDu (kterou má ZFS minimálně ve třech variantách) v Btrfs zatím není, takže opět nejde o nic, co by se ZFS vyrovnalo.

    Nemá ale smysl zůstávat jen u filesystémů. Jak dobře například Linux podporuje barvení stránek? ;-) Který systém snese srovnání se Solarisem v oblasti observability? Kterýpak systém má nějakou obdobu abstrakcí typu projekty / zóny, včetně elegantní integrace do scheduleru (FSS)? Jsem dalek toho, abych tu vykřikoval hloupé výroky typu „Solaris je lepší než X“. Jen reaguji na názor, že Solaris je mrtvý.

    Samozřejmě je několik vlastností, které naopak Linux má a Solaris nemá, ale to ze Solarisu ještě nedělá mrtvolu.

    Jestli něco Solaris opravdu zabíjí, jsou to některé nedávné kroky firmy Oracle.

    19.12.2011 22:53 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Kterýpak systém má nějakou obdobu abstrakcí typu projekty / zóny, včetně elegantní integrace do scheduleru (FSS)?

    Myslíte něco jako namespaces a cgroups v Linuxu?

    blami avatar 20.12.2011 15:37 blami | skóre: 29 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Ne, pomoci cgroups neudelas hermeticky uzavreny kontejner. Srovnaval bych spise s OpenVZ ci BSD jaily (oba tyto projekty jsou kvalitativne cca na stejne urovni) a to jen na teoreticke rovine. Na prakticke rovine pak Solarisi zony nemaji konkurenta imho. Resp. nevim o zadnem vendorovi, ktery by nabizel brandovane prostredi ktere ma binarni kompatibilitu userspace i kernel api s predchozimi verzemi OS. Hlavne na Solarisu je to temer zero effort rozjet kontejner.
    pavlix avatar 21.12.2011 02:03 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Na OpenVZ až na některé chyby v síťovém stacku je rovněž triviální rozjet kontejner. K těm cgroups, je to jedna část řešení. Kerneláři nemají potřebu v kernelu prodat nějaké super celistvé řešení... stačí poskytnout všechny prostředky a může být teoreticky zbytek zajištěn v userspace. Prakticky zatím ne, proto ta hromada patchů v OpenVZ jádře.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    22.12.2011 14:50 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Ne, pomoci cgroups neudelas hermeticky uzavreny kontejner.
    Tak on existuje i selinux, to už dohromady s cgrupama umí izolovat cokoliv docela slušně...
    20.12.2011 01:56 petko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Kde sa da o tychto ficurkach dozvediet viac? (nemyslim produkty PR oddelenia) A ako vplyvaju na vykon atd.. A este otazocka - solaris 10 bol free a 11 uz nie je (teda je iba na vyvoj), dobre chapem?
    blami avatar 20.12.2011 15:38 blami | skóre: 29 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Solaris 11 i Solaris 10 byly afaik volne ke stazeni pro vyvoj a vyuku (nerekl bych uplne nekomercni pouziti, nejsem si tim jist). Spousta uzitecnych informaci se da najit tu: http://docs.oracle.com/cd/E23824_01/
    20.12.2011 07:54 melkors | skóre: 13 | blog: kdo_chce_kam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    No, od te doby, co jsem to naposled videl v akci, se tomu u bas rika zerodata filesystem :-) Uspesna predvadecka ... :-)
    20.12.2011 08:28 chsajarsa | skóre: 16 | blog: V_hlouby_destneho_pralesa | Lovosice(Praha)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Mate pravdu Solaris jeste neni mrtvola, ale skoro mrtvola. Vsechny velke instalace o kterych jsem vedel se migruji(nebo uz zmigrovali) na AIX/Linux nebo se alepson nerozsiruji a resi se jak je zmigrovat(maji tam 8 a 9. Na Solaris 10 uz upgradovat nebudou). Osobne si myslim, ze je to velika skoda, protoze Solaris se chova vyjimecne dobre pod vysokym loadem a jejich pojeti OS v Sol. 11 je docela zajimave.

    Mimochodem na FreeBSD je ZFS ve velice pouzitelnem stavu. Od verze 8 je ZFS na FreeBSD stable.
    ~ QED ~
    20.12.2011 09:28 Yenya
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Barvení stránek je barvení řádků cache? Wikipedia si myslí že ano. V tom případě v Linuxu je tahle věc tak minimálně 15 let. Dneska v podobě Slab-like alokátoru (ano, přiznejme, vymyslel to Jeff Bonwick), dříve jinak.

    > Který jiný operační systém má vůbec nějakou podporu ZFS > (nebo jiného srovnatelného filesystému) v produkční kvalitě?

    Tak řekněme si otevřeně, já bych to ani v tom Solarisu nenazval produkční kvalitou, když to aspoň ve verzích 10.x trpělo tolika low-memory deadlocky, že to hezké není.

    Zónám asi odpovídají cgroups s kontejnery.

    Ale to je asi jedno, myslím že pokud se bavíme o tom, jestli Solaris je mrtvý nebo ne, nezáleží na tom jaké má vlastnosti, ale jak moc se používá, a jestli jeho využití spíš roste nebo ne. A tady myslím fakt není sporu o tom, že Solaris je mrtvý.
    1.1.2012 15:49 m;)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    FreeBSD nie ? .. "ještě kousek cesty" ? .. to som cital uz pred par rokmi (s vyjdenim FBSD ver. 7) .. teraz vychadza v.9.0 so ZFS v28 a stale tomu nieco chyba ? hm..

    rovnako observability kde bolo naportovane DTrace ako pre kernel tak pre user space.

    no a samozrejme su tu rokmi osvedcene Jails (ktore v poslednom case presli vyraznym zlepsenim)

    ;-)
    19.12.2011 19:44 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Který jiný operační systém nabootuje ze ZFS, mimochodem?

    (nevěřícně kroutí hlavou)

    20.12.2011 10:23 Yenya
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Tak to je přece jasné, jedině Silan na rozdíl od běžné aviváže Silanizuje :-)
    belisarivs avatar 19.12.2011 19:53 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Jasne. Je totiz pase jako kalhoty do zvonu s kapsami na kolenou.
    IRC is just multiplayer notepad.
    19.12.2011 21:36 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl

    V tom případě je Linux učiněná fosilie.

    Bedňa avatar 20.12.2011 10:38 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Nikto netvrdí že Solaris nieje dobrý, ale že je mŕtvy. Linux sa šíri už len v telefónoch denne v státisícoch kusoch, nehovoriac o routroch, TV, chladničkách, autách takže žiadna fosília.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    19.12.2011 20:21 Radim Kolář | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    FreeBSD 8.2 nabootuje ze ZFS
    19.12.2011 21:35 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl

    Já vím. Ve snu a z neoficiálních instalačních médií a možná a občas. To se nepočítá.

    19.12.2011 22:15 Radim Kolář | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Psal jsem o tom článek. http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=1712

    Servery mám 100% ZFS 28 nainstalovala mi je tak hostingova spolecnost amerinoc.
    1.1.2012 15:50 m;)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    kecáš ;-)
    martin-ux avatar 20.12.2011 15:20 martin-ux | skóre: 18 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    aj som sa chcel zapojit do diskusie, ale skoro kazdy co prispevok, to "expert" .. tak len mala "poznamka pod ciarou": to, ze sa nejaky OS nepouziva a nie je rozsireny na desktope neznamena, ze je mrtvy.
    ..when you do things right, people won't be sure you've done anything at all..
    19.12.2011 20:32 Ondra
    Rozbalit Rozbalit vše solaris11.tar.bz2
    taky vas tak irituje, kdyz nekdo o necem napise zpravicku, ale vubec se na to neobtezuje prilozit odkaz?

    torrentz.eu

    magnet

    ddcc6df4fdb250e28ced4446afe3eb470665fbf2
    Luboš Doležel (Doli) avatar 19.12.2011 21:57 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: solaris11.tar.bz2
    Nepřišlo mi moc korektní ve zprávičce odkazovat na potenciálně nelegálně šířený obsah.
    20.12.2011 07:50 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: solaris11.tar.bz2
    Odkaz by tu určitě být měl, s nějakou výstrahou typu "PROBOHA JEN NA TO PROSÍM NEKLIKEJTE!!!"
    martin-ux avatar 20.12.2011 15:35 martin-ux | skóre: 18 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: solaris11.tar.bz2
    mhm .. co si pouzil na checksum?

    
    $ shasum solaris11.tar.bz2
    946d94114d381ed292e68d89f0b34242468491c3  solaris11.tar.bz2
    $
    
    ..when you do things right, people won't be sure you've done anything at all..
    stativ avatar 20.12.2011 16:46 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: solaris11.tar.bz2
    Magnet URI scheme, konkrétně ten, co je pod BTIH.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    martin-ux avatar 20.12.2011 17:10 martin-ux | skóre: 18 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: solaris11.tar.bz2
    aha .. ja, ze to je checksum na tarball, nie samotny magnet link. diq.
    ..when you do things right, people won't be sure you've done anything at all..
    20.12.2011 09:46 Whoooo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Vydrali sa mi spomienky...

    Solaris je popisována jako střední planeta, velikosti Země, která je pokryta z 98% oceánem gelové hmoty, jen 2% jsou roztroušené ostrůvky u obou polárních čepiček. Atmosféra planety je silně jedovatá a je silným katalyzátorem pro korozi kovů. Planeta je až na oceán pustá. Oceán je gel zabarvený do žluta, modra až červena, a má specifické chování. Od setkání s lidmi se po celé planetě v oceánu tvoří zvláštní útvary, mimoidy. Gel se v určitém místě začne formulovat do spojnic žil, kterými protéká žlutý sliz, celé to připomíná „květák“, jak sám píše Lem. V těchto útvarech vznikají napodobeniny různých tvarů. Tyto tvary jsou vytvářeny z bílé hmoty, podobné zemskému jílu. Oceán vytváří dva druhy těchto „kopírek“. Každá se liší dobou trvání. Po uběhnutí času se duplikované věci propadnou do oceánu a celý tento děj je zakončen výbuchem, který části duplikátu, ale i gelu vyvrhuje až 40 kilometrů do atmosféry. Pár dní po první smrti člověka v oceánu svědek popisuje, že se v seskupení slizu tvořilo něco jako lidské dítě.
    20.12.2011 16:56 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Skvělá kniha!
    gtz avatar 20.12.2011 18:00 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    i film z roku 2002 byl skvělý. No a všechny knížky od Lema se dají číst na jeden zátah.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Heron avatar 21.12.2011 10:10 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    A co takhle film Solaris z roku 1972 od Tarkovského?
    21.12.2011 14:14 Whoooo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    +1
    gtz avatar 21.12.2011 16:27 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zdrojový kód jádra Solarisu 11 možná unikl
    Viděl jsem kdysi dávno a moc si na něj nepamatuji
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.