Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.
Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).
Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pokud cestuje občas po Praze hromadnou dopravou a momentálně se vám třeba nevyplatí mít „lítačku“, jistě jste si všimli, že nám od 1.7. jízdné zase poněkud podražilo. Zde je krátký postřeh, jak lze (za určitých konstelací;) jezdit podstatně levněji.
Odpověď je jednoduchá: jízda vlakem za jízdné ČD. Narozdíl od jízdenky na MHD, která platí v poměrně velké oblasti „vnitřní“ Prahy, se u vlaku platí čistě za konkrétní kilometráž. Navíc pokud má člověk „IN-kartu“, anžto častěji jezdí delší trasy vlakem, jsou ceny ještě o 1/4 (případně 1/2 u „IN-50“) levnější. Na zpáteční jízdenku je taky nějaké to procento sleva.
Pochopitelně záleží, jak daleko to člověk má ke kýženým nádražím (u mě to znamená cca o 15minut delší cestu, než jakou běžně podnikám busem/metrem/tramvají; ale zase se alespoň příjemně projdu), takže štěstí můžou mít jen někteří. Nicméně např. mě stojí cesta do centra vlakem cca 1/2 toho, co bych zaplatil za MHD a je mnohokrát přijemnější.
Jedinou zásadní nevýhodu bych viděl v tom, jak často vlaky jezdí, na mojí trati je dost slabota - jednou za 1-2h . Když ale člověk začne trohu víc plánovat a méně improvizovat, tak to nakonec není až tak zlé .
Na závěr tabulka cen ve vybraných relacích:
z | do | plná cena | IN-25 | IN-50 |
---|---|---|---|---|
Bráník | hl.n. | 23,- | 18,- | 12,- |
Hostivař | hl.n. | 20,- | 15,- | 10,- |
Dejvice | MasNa | 15,- | 12,- | 8,- |
Krč | hl.n. | 18,- | 14,- | 9,- |
Libeň | MasNa | 14,- | 11,- | 7,- |
Libeň | hl.n. | 14,- | 11,- | 7,- |
Strašnice zast. | hl.n. | 15,- | 12,- | 8,- |
Vršovice | hl.n. | 11,- | 9,- | 6,- |
Tiskni Sdílej:
člověk začne trohu víc plánovat a méně improvizovat, tak.... uz neni prazak
všechno troje mi přijde dost náročné na fyzickou kondiciJá jsem zase rád, že jsem se díky velocipédování po Praze začal alespoň trochu hýbat :)
když po stejné trase jezdí autobus :)No a mně zase jezdí autobus a tramvaj s přestupem a oklikou, nehledě na to, že mám k DPP i spoustu jiných výhrad.
No, já těch 5km jedu autobusem 10-15 minut...No tak já to mám 5 minut na nejbližší zastávku a 5 minut ze zastávky, takže za 10 minut to půjde, až zprovozní teleporty.
zvláštní případ rozhodně neníTy se taky dostáváš tam kam potřebuješ rychleji na kole, jako Jenda?
Pokud se člověk po Praze přesouvá na vzdálenost menší než 5km, tak se vůbec městská doprava nevyplatí.Proč by se nevyplatila? Pro většinu pražáků je patří cena městské dopravy mezi fixní náklady.
Čas…Pokud to není zrovna od stanice metra na stanici metra nebo přes dva kopce, na kole je v cíli rychleji než MHD i netrénovaný Jenda.
Pokud to není zrovna od stanice metra na stanici metra nebo přes dva kopce, na kole je v cíli rychleji než MHD i netrénovaný Jenda.Skoro žádnou z mých běžných tras nedáš na kole rychleji než MHD. Jo... byla tu jedna výjimka, ode mně jednu dobu na pracovní schůzky do Záběhlic. Ale tam bylo natolik přátelské prostředí, že jsem si mohl dovolit na pracovní schůzku rovnou z kola (abych nezapomněl, nebylo to do kopce), a pro případ nouze tam měli i koupelnu. Ale taky je to napříč městskou dopravou. Pak ještě teoreticky k tátovi do strašnic, ale než abych tahal kolo ze schodů a do schodů, to jsem radši ty dvě minutky oželel. Leccos bych byl ochotný ještě jezdit se skládačkou, že bych se do metra nebo vlaku necpal s celým kolem. Pak by se daly používat různé kombinace dopravy. Jak sám říkáš, je to o pohodlí.
Ze svych vesnic jsou zvykli cekat na zastavce 1/2 hodiny nez vlak prijedeNo nevím, já jsem z vesnice a víc jak půl hodiny jsem na vlak/bus čekal dohromady asi třikrát - z toho jednou v Praze a jednou v Brně :) A ve všech třech případech byl vlak/bus zpožděný.
Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvodAsi tak
To je prostě benefit, nebo chceš li třeba věrnostní program, který praktikují i jiné organizace (třeba Billa klub apod., tam taky mají někteří jiné ceny, než ten, kdo v klubu není).nějak jsem si nevšiml, že by člověk v těch Billa klubech apod. musel člověk vysolit litr za vystavení karty, navíc s omezenou platností, takže za tři roky znova a dráž a hlavně, věrnostní program bych si představoval tak, aby motivoval více využívat služeb, nikoli aby naprosto odrazoval jednorázové uživatele, a naopak nerozlišoval žádné další stavy na škále mezi uživatelem občasným a permanentním - ok, pravda, teď zavedli ještě IN-50, ale pořád to má na hony daleko k "čím více, tím levněji"
Kdo jede vlakem jednou ročně, tak ať si klidně zaplatí plné jízdné, protože kvůli jedné cestě si nebude zřizovat inkartu za 990Kč.to je úplně zvrhlá logika, tedy pokud to vůbec nějakou logiku má - ne že si tu kartu kvůli jedné cestě nebude zřizovat, ale naopak, proč by si vůbec kvůli cestování vlakem nějakou kartu zřizovat měl?
vlak aby člověk pohledal...Půl roku jsem jezdil 2x týdně vlakem na trase Praha-Tanvald (spoje R114x) a celkem bez problému (občas to bylo trochu zpožděné ale to se v těch 3h ztratí). Jo, trvá to delší dobu než autobus ale vlak je pohodlnější (pravda, na většině trasy nejsou svařované kolejnice takže to klasicky drkotá a když jednou policajti vyhnali cestující z jednoho vagónu u Boleslavi kvůli debilním fotbalovým fanouškům tak to taky moc pohodlné nebylo). Ale musím uznat, že se ČD DOST zlepšili.
jistě jste si všimli, že nám od 1.7. jízdné zase poněkud podražilo.
A taky P+R parkoviště; pro jistotu rovnou na dvojnásobek a k tomu navíc zrušení výhodnější ceny kombinace parkování se zpáteční nebo celodenní jízdenkou. Pominu-li pochybnost tohoto zdražení jako takového, zcela absurdní je (vezmeme-li v úvahu, proč se P+R parkoviště vlastně zaváděla) toto zdůvodnění:
"Kapacita parkovišť je nedostatečná, už od rána jsou všechna místa beznadějně plná. Není proto důvod parkování zvýhodňovat," řekl Filip Drápal ze společnosti Ropid, která v Praze a okolí organizuje MHD. Loni využilo parkoviště P+R více než 933.000 řidičů, což je podle Drápala oproti roku 2005 dvojnásobný počet.
Jinak řečeno: "Místo abychom byli rádi, že parkoviště plní svůj účel, a navýšili jejich kapacitu, zdražíme je, abychom z nich řidiče zase vyhnali zpátky do města."